af John Christiansen - d. 29. maj 2020
Vi nærmer os tiden for de store festspil, som normalt
kulminerer i den sidste uge i juli og i august. Wagner-festspillene i Bayreuth
og sø-festspillene i Bregenz er definitivt aflyst. De hæderkronede festspil i
Salzburg har for længst aflyst sin 100 årige jubilæumsfest, men nu er
festspilchefen Markus Hinterhäuser (også en fremragende pianist) alligevel lykkelig
på vej med en mindre reserve-festival, som alligevel virker tillokkende, efter
at den østrigske regering har offentliggjort en detaljeret plan for, hvordan
det hele kan lade sig gøre.
Der bliver altså også denne sommer tv-transmissioner fra
Salzburg at følge i hvert fald på tyske tv-stationer. Den også herhjemme allerede
kendte skakbrædt-placering af publikum, hvor familier dog får lov at sidde
sammen, er normen, men der kan i nogle tilfælde gives lov til at være flere til
stede, hvis publikum bærer masker. Kan vi forvente et tilsvarende gennemførligt
initiativ for alle vores mindre sommerarrangementer af vores kulturminister?
Nå, nu skal jeg ikke være fræk. Måske foreligger der allerede en bedre vejledning,
når disse linjer offentliggøres.
Salzburg har måttet aflyse årets største opsætninger som en ny
”Don Giovanni” af Mozart, som i stedet opføres næste år, og opførelsen af Schillers
”Maria Stuart”. Men i løbet af 30 dage i august mod ellers planlagt 44 dage
finder der 90 arrangementer sted mod planlagt 200. Det nærmere program kendes ikke nærmere i skrivende stund. Sommerens motto lyder: ellers ”En blanding af håb og drøm”.
Koncerter i Veronas arena
Også arenaen i Verona har for længst aflyst de store
operaforestillinger i arenaen, men den annoncerer nu med en række koncerter i
stedet fra anden weekend i juli til og med september, Chefen Ceciia Gardia har
sammen med Veronas borgmester ansøgt regeringen om, at man må holde koncerter for op
til 3.000 tilhørere. Det antal lyder naturligvis stort, men arenaen i Verona er
kæmpemæssig og dens akustiske forhold forbavsende gode. Der kan være op til 30.000 mennesker, men det
er altså mere trangt end fornøjeligt og går ikke til operaforestillinger. Kun en
tiendedel af pladserne er med de 3.000 fyldt, og det svarer i procent til 120
tilhørere i det gamle kongelige Teater og 150 i operaen på Holmen. Koncerterne
i år er blandt andet med Anna Netrebko, Placido Domingo, Leo Nucci, Francesco
Meli og Vittorio Griggoli.
Hvordan vil det gå i år? Ja, måske må vi ikke rejse til
hverken Italien eller Østrig uden at komme i karantæne, når vi vender hjem. Men
der kommer vel en mere normal sommer til næste år. Verona har allerede udsendt
programmet for 2021. Riccardo Muti dirigerer ”Aida” som 150-års jubilæum for
den første ”Aida” i Cairo 1871. To ægtepar
har hovedroller. Anna Netrebko og Yusig Eyvazov synger i Puccinis ”Turandot” og
Roberto Alagna og Aleksandra Kurzak i ”Cavalleria rusticana” og ”Bajadser”.
Den farlige korsang
Der har været tegninger fremme af skemaer, som viser covid
19’s rækkevidde som smittebærer og desuden de meget mindre ærosols mere omfangsrige
flugt set i forhold fra en mund. Hvad de sidste i virkeligheden kan udrette af
skader, er der dog diskussioner om. Selve virussen har ved almindelig tale en
kort vej, men den bliver voldsom stor, når man råber og skriger, og ved sang nok relativt mindre, men alligevel alt for stor. Det er nu en selvfølgelig
viden, men en trist beretning om et schweizisk kor, der stillede op i den sædvanlige
tættekororden i begyndelsen af corona-tiden uden særlig viden om smittefaren, fik
et sørgeligt resultat. Til koncerten var koret på 140 sangere. De 104 blev
smittet. 4 er døde.
Billede af Verona Arena venligst udlånt af Travel Junction