John Christiansens blog om klassisk musik og teater. Anmeldelser, kommentarer og internationale nyheder.
jcKlassisk. John Christiansens blog om klassisk musik og teater
Vis:
v
X
Sorter efter:
Søg
544 Artikler fundet i arkivet
Anmeldelser og kommentarer 26/04
En ægte god gammeldags koncert
Marc Soustrot og Aarhus Symfoniorkester spillede en pragtfuld Brahms, der blev en stor reklame for orkestrets Brahms-festival til september. Koncerten gentages fredag
Det var en ægte ”god, gammeldags koncert”, måske lidt for gammeldags, men alligevel. Det er altid en god optakt til en symfonikoncert at høre Brahms’ ”Variationer over et tema af Haydn”, og det var det absolut også med Marc Soustrot og Aarhus Symfoniorkester, som spillede dem med en ro og en varme og alligevel liv, helt igennem en både slank og veloplagt gengivelse. Spillet var decideret kammermusikalsk, forstået sådan, at man kunne høre, hvor fint musikerne lyttede til hinanden styret af Soustrot. Sådan kom der er masse finesser hos Brahms godt frem. Men hvorfor ikke kalde stykket for ”Var
Læs mere
Gerhard Markson
Anmeldelser og kommentarer 20/04
Strauss sublim og satirisk
Aarhus Symfoniorkester spillede Richard Strauss og Richard Wagner under tyskeren Gerhard Markson, så det var en fornøjelse. Gentages i aften fredag
Aarhus Symfoniorkester har under Marc Soustrot for længst tillært sig en imponerende fransk spillestil. I denne omgang skulle det være ægte tysk, lidt Wagner, meget Richard Strauss. Langt det meste lykkedes, to af tre værker endog virkelig godt. Man havde fundet en alsidig dirigent, Gerhard Markson, nede i Freiburg i Schwarzwald, hvor de faktisk har et spændende musikliv. Vi fik både den ekstremt seriøse Richard Strauss med tonedigtet ”Tod und Verklärung” og den ekstremt raffinerede og satiriske Richard Strauss med orkestersuiten ”Der Bürger als Edelmann”, som efter min mening desværre ikke er
Læs mere
Aida
Anmeldelser og kommentarer 13/04
God og flot ”Aida” fra Kiev
Kiev Statsoperaens Verdi-forestilling var så god som de fleste kunne have håbet.
Mange har fået deres interesse for operagenren fra årtiers østeuropæiske og russiske gæstespil herhjemme. Nu er de tyndet ud. Statsoperaen i Kiev har været et af de kvalitetsmæssigt bedste ensembler. Et meget populært værk har været/er Verdis ”Aida”. Nu er den ukrainske opera her igen med Verdis opera, som kræver mange medvirkende og store dekorationer, så forestillingen kun kan sælges til steder med store musikhuse, og det er her, man har kunnet se den i Albertslund, Vejle, Aarhus, Esbjerg og nu kan se den lørdag aften kl. 20.00 i Aalborg Kongrescenter i Aalborghallen. Den jyske Opera kan i
Læs mere
West Side Story
Anmeldelser og kommentarer 01/04
For og imod ”West Side Story”
Bernsteins ”West Side Story” opføres i Aarhus og senere i Aalborg - Oplev Bernstein selv indspille det store originalpartitur – Stor ”Tosca” fra Salzburg
Leonard Bernsteins musical ”West Side Story” skal man have set og hørt. Næsten alle kender vel en sang eller flere derfra, om de så ved det eller ej, men musicalen som helhed er et stykke levende og kraftfuldt teater med en pragtfuld musikalsk kvalitet. Musical smelter sammen med både opera og elementer af megen anden mere populær musik. Og så har den endda i sig en stadig aktualitet. Det skyldes ikke blot, at vi har at gøre med en moderne tragisk kærlighedsfortælling om Romeo og Julie plantet ned midt på New Yorks Manhattan i 1950’erne netop der, hvor nu Lincoln Center med Metropolitan Operae
Læs mere
Calleja Verdi
Pladeanmeldelser 28/03
Et musikalsk glimt af himlen
To cd’er til hver seks stjerner: En vidunderlig romantisk symfoni og en tenor-plade med tidens største Verdi-tenor
Denne uges pladeanmeldelser omfatter kun to cd’er, men hvilke! Jeg bruger normalt ikke at give stjerner, fordi musik, orkester, solist, dirigent og tolkning kun dårligt kan rummes i ét tal. Er noget til fem stjerner, kan andet umiddelbart efter bedømmes til to, og så ender man mere intetsigende i tre eller fire stjerner. Men her er to nye cd’er, som jeg glad kan give seks stjerner hver. Og så vil jeg endda hævde, at de begge er for alle jcklassisk.dk’s læsere. Det gælder Bruckners fjerde symfoni, som komponisten selv betragtede som den lettest tilgængelige af sine ni symfonier. Og det s
Læs mere
Chuang Tung Chieh
Anmeldelser og kommentarer 22/03
Stærk personlig Tjaikovskij
Aarhus Symfoniorkester med en gammeldags, og dog anderledes koncert – Den jyske Opera får en musikchef
”Tung-Chief Chuang vandt den prestigefyldte Malko-konkurrence – og dermed chancen for at optræde i Aarhus”. Sådan stod at læse i Aarhus Symfoniorkesters sæsonprogram, og man spekulerer på, om det mon skulle være alle unge dirigenters store drøm at få lov at dirigere i Aarhus. Næppe, men nu skal man ikke grine, for selv om orkestret ikke mestrer det antal musikere, som oftest skal til, og det er noget, som Aarhus bystyre er ligeglad med, så evner musikerne at leve op til gæstende dirigenters store krav. Men hvad fik Tung-Chief Chuang ud af sin aften? Han fravalgte suppe, steg og dessert, den
Læs mere
Teatro Olympica
Nyheder og foromtaler 10/03
Celloen var for dyr for tyv
Stjålen cello i Paris blev leveret tilbage - Salzburg vil ikke være kulturhovedstad – Nyt om Malko-prisvinder, som kommer til Aalborg – Gammel kulisse som ny opera-inspiration – Festival syd for grænsen
James Levne endelig fyretNu har Metropolitan Operaens ledelse tænkt sig om og endelig fyret James Levine, den mangeårige chefdirigent for tvungne forhold til unge mænd, der brændte for at blive dirigenter. Samtidig renser operaens ledelse sig selv og erklærer, at ingen vidste det. på operaen. Måske gælder det den nuværende ledelse, men det kan ikke gælde alle ledelser gennem Levines mange år. Hvordan kan en udenlandsk anmelder som undertegnede have talt med mange forskellige musikfolk, for hvem denne mørke side var mere end rygter, uden at The Met kendte til det og burde have undersøgt det nær
Læs mere
Aki Takahashi
Anmeldelser og kommentarer 06/03
Sød nostalgi og sure opstød
To artikler: En koncert med mening herhjemme og en Wagner-helts tanker som 80-årig
Den japanske pianist Aki Takahashi gav sin første koncert herhjemme i 1974 i Aarhus. Nu vendte hun tilbage og brillerede i det, som hendes lærer både i Tokyo og Aarhus Georg Vasarhelyi var ked af, at hun brugte så megen energi på, nemlig ny musik. Han ville have hende til at spille sin elskede Schubert. Men hun har skabt sig et navn ude i verden på at turnere mellem festivaler og spille ny musik. I Musikhuset Aarhus i Lille sal spillede hun nu musik af tre danske og to japanske komponister. Hun har spillet andet dansk musik i den halve verden, men til Aarhus havde Jens Rossel, der som formand
Læs mere
Fischer-Dieskau
Nyheder og foromtaler 27/02
En dyr rengøringshjælp
Operasæson i Berlin – Spændende cd for børn i alle aldre – Bo Skovhus synger et værk af Henze, hvis premiere endte i slagsmål - En rigtig kulturminister, men i Østrig
uleaftensdag 2017 gik sprinkleranlægget på scenen i Deutsche Oper i Berlin i gang, og scenen svømmede over. Rengøringspersonalet havde ved en fejl sat det i gang. Nogle forestillinger blev aflyst, en del af repertoiret måtte lægges om, andre forestillinger fik en mere beskeden scenetilværelse. Men rengøringsarbejdet efter uheldet er færdiggjort, og ny teknik er ved at blive installeret hurtigere, end man havde forventet det. Men regningen er stor, mellem fire og fem millioner euro, vel nærmet det sidste, altså godt 35 millioner kroner. Men aftalen med forsikringsselskabet er i orden. Midt i
Læs mere
Camille Thomas
Anmeldelser og kommentarer 22/02
Fint blandet symfonikoncert
Aarhus Symfoniorkester havde besøg af en musikalsk charmerende cellist. Koncerten gentages fredag aften  – Japansk pianist kommer til Aarhus med en spændende nostalgisk klaveraften
Den 29-årige fransk-belgiske cellist Camille Thomas annonceres som ”den første kvindelige cellist, som har fået udgivet en solo-cd på det gule plademærke mærke DGG”. Det siger i virkeligheden intet om hendes cellospil, men det kan tages som en typisk moderne sammenblanding af musik og forretning. Jeg kan også begynde mine indtryk fra hendes solooptræden med Aarhus Symfoniorkester med at fortælle, at hun bar en flot kjole med slæb og af et farvestrålende stof. Men altså, hun var også en oplevelse at lytte til i Saent-Säens´ første cellokoncert, som også findes på hendes første DGG-plade, som hu
Læs mere
petri
Pladeanmeldelser 06/02
Blokfløjtens dronning
Om Michala Petri og en halv snes af hendes og Lars Hannibals cd´er
Det er ganske naturligt at kalde Michala Petri for blokfløjtens dronning. Hun har givet mere end 4000 koncerter fra verdens musikmetropoler til beskedne forsamlingshuse. Hun har gjort den lille fløjte til et anset koncert-instrument. Hun har et repertoire, der spænder over musik fra renæssancen og den tidlige barok, videre den store klassiske og romantiske mangfoldighed og i stærk grad til vor tids musik. Hun har uropført mere end 150 værker skrevet til hende. Det første var Henning Christiansens ”At spille for et barn”. Da var hun seks år. Hun er gået på opdagelse uden for den europæis
Læs mere
Traviata
Anmeldelser og kommentarer 02/02
Musikkens og sangens aften
Verdis mesterværk ”La traviata” på Den jyske Opera drager på landsturné med klart størst ballast i musikken
Den jyske Opera spiller Verdis ”La traviata” eller, hvis det skal oversættes til dansk, nok bedst ”Den vildførte”. Succesen er hjemme allerede med værket, som er en af de mest populære operaer og samtidig endda et mesterligt værk. Den ligger også i toppen med hensyn til lommetørklæder, som skal i brug. Det skal tilføjes, at Den jyske Operas opsætning nu ikke satser meget på lommetørklæderne. Men det er naturligt, at tårerne kommer frem til Verdis gribende musik om demimonden Violetta, som giver muligheden fra sig for at opleve den ægte kærlighed i en blanding af skyldfølelse over sit liv og
Læs mere
Alexander Vedernikof
Nyheder og foromtaler 26/01
Hvad gør musik ved os?
Sammenhængen mellem musik og hjerne – Dirigent og sanger samtidig – Ringen i Odense – ”Sensation” og anderledes La traviata
Spørgsmålet har mening. Hvad sker der egentlig i hjernen, når man spiller musik eller blot lytter? Hvorfor skammer unge mennesker sig ved at synge, mens andre hører på det? Hvorfor er der gennemsnitligt flere kinesere end europæere med absolut gehør, evnen til umiddelbart at kunne høre en given tones højde? Det er neurologen Eckart Altenmüller fra universitet i Hannover, som forsker i hjerne og musik, der i det fremragende klassiske musikradioprogram på Bayerische Rundfunk og i BR Klassik på nettet har gjort rede for noget af sammenhængen mellem hjerne og musik. Først den gode nyhed: Næsten a
Læs mere
Gurre
Anmeldelser og kommentarer 21/01
Gigantiske Gurresange
Endelig fandt symfoniorkestrene i Aalborg og Aarhus sammen igen. Det blev gigantisk.
Jeg ved godt, at ordet gigantisk er en del af arrangørernes reklame, ”gribende gigantisk”, men det blev også en både gribende og gigantisk koncert først i Musikkens Hus i Aalborg og derpå i Symfonisk Sal i Aarhus. Jeg hørte den det sidste sted, hvor der var udsolgt lang tid i forvejen. Koncerten var gigantisk både i udfoldelsen og i det musikalske indhold: Arnold Schönbergs ”Gurrelieder” med en tekst, der er en næsten ordret tysk oversættelse af J.P. Jacobsens 1860’er ”Gurresange”. En kærlighedshistorie om Valdemar (Atterdag) og hans frille Tove. (Det gamle ord frille dækker (her) en konges ek
Læs mere
Gurre
Anmeldelser og kommentarer 21/01
Gigantiske Gurresange
Endelig fandt symfoniorkestrene i Aalborg og Aarhus sammen igen. Det blev gigantisk.
Jeg ved godt, at ordet gigantisk er en del af arrangørernes reklame, ”gribende gigantisk”, men det blev også en både gribende og gigantisk koncert først i Musikkens Hus i Aalborg og derpå i Symfonisk Sal i Aarhus. Jeg hørte den det sidste sted, hvor der var udsolgt lang tid i forvejen. Koncerten var gigantisk både i udfoldelsen og i det musikalske indhold: Arnold Schönbergs ”Gurrelieder” med en tekst, der er en næsten ordret tysk oversættelse af J.P. Jacobsens 1860’er ”Gurresange”. En kærlighedshistorie om Valdemar (Atterdag) og hans frille Tove. (Det gamle ord frille dækker (her) en konges ek
Læs mere
Marie Duplessis
Nyheder og foromtaler 17/01
Kurtisane og operaheltinde
Den jyske Opera spiller Verdis 'La traviata' med premiere 1. februar i Aarhus. Her fortælles om virkelighedens og om operaens Violetta. En introduktion til et mesterværk. Første gang bragt i 2015
En sommerdag i 1842 så forfatteren Alexandre Dumas den yngre Marie Duplessis stige ned af en elegant vogn i Paris, og han forelskede sig ved første blik. Efter tidens skik erklærede han ikke straks sin kærlighed, men ventede i to år, da han trøstede sig med andre kvinder. Han lod så en ven arrangere et møde på et varietéteater, og her begyndte en af historiens og litteraturens mest berømte kærlighedshistorier. De var da begge 20 år unge. Han var høj og slank, lyshåret og blåøjet, en romantikkens idealskikkelse. Som forfatter havde han endnu gennembruddet foran sig. Hun var feteret i det pari
Læs mere
Elbphilharmonie
Nyheder og foromtaler 13/01
Drømmen om operaballet
Danske revylegender på cd´er –”Gurrelieder” i Aalborg og Aarhus er også dansk, romantisk og mægtigt – Wiens Operabal over alle baller plus en erindring
Dagens citater: “Jeg havde billetter til Renée Fleming i Bellinis ”Il pirata”, men hun sang ikke den aften. Jeg læste hendes bog nogle år senere og erfarede, at hun havde skadet sin stemme ved at skrige efter sin teenager datter”. Cathy Lewis i det amerikanske net-musikblad Operavore som en af mange kommentarer til en artikel om sangeres tiltagende afbud til operaforestillinger. Det er ikke altid kedeligt med erstatningen. Operavore nævner et tilfælde på, at en sanger er blevet berømt ved at springe ind, som da Kiri Te Kanawa havde sin debut på Metropolitan Operaen den 9. februar 1974
Læs mere
Domingo synger baron Ochs
Nyheder og foromtaler 09/01
Domingo synger baron Ochs
Falsk nyhed betød mobning til Domingo– Metropolitan-operaen i regn af afbud – Internationale operabegivenheder i det nye år
Det forlyder, at Placido Domingo skal synge det store basparti baron Ochs i Richard Strauss´ ”Rosenkavaleren” i en produktion på Teatro Real i Madrid og på Liceo-teatret i Barcelona i året 2021. Denne nyhed kunne spanierne læse den 28. december: Será en una nueva coproducción con el Teatro Real de Der Rosenkavalier que estrenara el Liceo cat en 2021 por el centenario del estreno de la opera en Espana”. Aha, en storstilet fejring af Rosenkavalerens 100 år I Spanien. Det er morsomt, for det kunne være sandt, og dog. Den 28. december er i Spanien ”fjolsernes dag”, da man også morer sig på samme
Læs mere
Wien
Anmeldelser og kommentarer 01/01
Alvor og drama fra Wien
En usædvanlig og spændende nytårskoncert med Wiener Philharmoniker – Tyske filmmelodier pudset af i Dresden - Godt program med Rattle i Berlin
95 nationer fulgte nytårskoncerten på tv fra Wien nytårsdag middag. Det er den koncert i verden, som flest lytter til. Det er også den koncert i året, som wienerfilharmonikerne bruger mest tid på at indstudere. Selvfølgelig kan de aflevere en nytårskoncert uden dirigent, men de vil det ikke. De vil finde en mening med den sammen med en dirigent, der finder nyt i den. Derfor var det en lykkelig stund, da Wiener Philharmoniker og italieneren Riccardo Muti mødtes til nytår for femte gang. De kender hinanden. Muti dirigerede wienerne første gang for 48 år siden, og jeg gad vide, om han ikke
Læs mere
Christian Thielemann
Nyheder og foromtaler 28/12
Triste tanker til nytår
Aarhus som kulturhovedstad – Skal et orkester i København slagtes? – Får DR lov til fortsat at sende klassisk musik til hele landet? – Metoo løber løbsk – Ekstra: Koncerter på tv.
Det er tradition at se både tilbage og frem ved et årsskifte. Men inden for den klassiske musik er det desværre ikke udelukkende det positive, som trænger sig på ved dette skift mellem 2017 og 2018. Kulturhovedstad Aarhus Lad os begynde herhjemme. Aarhus´ år 2017 som kulturhovedstad er lige så stille ovre igen. Åbningsoptoget med de mange skibe gennem byen var flot og stemningsfuldt. Men det helt store fulgte ikke. Det har i hvert fald ikke gjaldet igennem. Jeg holder mig til et par ord om den klassiske musik og operaen. Jeg har før besøgt andre europæiske kulturhovedstæder og fået en meni
Læs mere
Toke Møldrup
Pladeanmeldelser 23/12
Blandet klassisk med klasse
Julemusik fra 1700-tallet – Fornem dansk Bach-indspilning – Spændende fortællinger for violin og klaver – Rued Langgaard lever stadig – Årets sidste hilsen fra Gade
En anden julemusik Vi kan lige nå at notere, at der er meget, som kaldes julemusik. Vore mange dejlige salmer er selve julen for mange af os. De hører også familiens juletræ til. Men de bliver ofte kværnet og mishandlet i julesalgets navn. Maskinmusik bliver kaldt julemusik. Men så er der den direkte modvægt og modsætning, den ægte seriøse julemusik, som århundreder ikke har kunnet begrave i støv. Det er ikke børnenes julemusik, men det er den voksne musikelskers jul. ”In dulci jubilo” er en cd med julemusik af Buxtehude (c.1637–1707) og venner fremført af Theatre of Voices, en
Læs mere
Mahler
Anmeldelser og kommentarer 14/12
Mahlers overvældende verden
Marc Soustrot og Aarhus Symfoniorkester spiller Mahlers tredje symfoni forunderligt. Gentages fredag
Aarhus Symfoniorkester og Marc Soustrot havde valgt et usædvanligt værk til sin største "julekoncert", Mahlers tredje symfoni, som intet har med julen at gøre, men er en hel verden for sig selv. Det var Gustav Mahlers intention: ”Der er masser af humor og munterhed. En uhyre latter verden over. Denne munterhed vil folk ikke rigtigt kunne forstå. Kampen og smerten i min første og anden symfoni svæver endnu over verden, og det kunne kun blive resultatet heraf: Symfoni betyder for mig med alle midler i den forhåndenværende teknik at bygge en sådan verden op”. Humor og munterhed. Det skal forstås
Læs mere
James Levine
Nyheder og foromtaler 09/12
The Mets tragiske skandale
Anklagen mod James Levine – Mahlers tredje symfoni i kulturhovedstad Aarhus – Netrebkos ægtemand har ligevægtig succes på La Scala
Danske aviser kender normalt ikke Metropolitan operaen i New York. Men forleden skete det. The Met stod med den første skandale inden for den klassiske musik og operaen i trængselsrækken, der var blevet udløst af filmmanden Harwey Weinstein. ”En dirigent på Metropolitan-operaen i New York er blevet udelukket på grund af seksuelt misbrug” kunne man læse. Andre steder fik man navnet med. ”En dirigent” er en af de mest anerkendte og betydningsfulde musikere i verden, den 74-årige James Levine. I fire årtier var Levine musikchef for et af verdens betydeligste musikteatre, inden han forrige år mått
Læs mere
Chopin Evocations
Pladeanmeldelser 02/12
En klaver- og violin-fest
Første soloplade med Zimerman i 23 år – Liflig Forellekvintet med Anne-Sophie Mutter –Nyt stort klavernavn Daniil Trifonov – Personlig Tjaikovskij
Hvad skal man til jul give ham eller hende, det tilsyneladende har alt på sin klassiske pladereol? Her skal omtales en række nyindspilninger, hvoraf de fleste værker er af gamle kendinge, Schubert, Chopin og Tjaikovskij, som mange har i forvejen, men de tolkes og spilles så forfriskende godt og anderledes, at man roligt kan give dem til den, som har alt. Hvem trænger ikke til at høre det velkendte som noget nyt? Forunderligt Schubert-spilDen polske mesterpianist Krystian Zimerman har fået udgivet sin første soloplade i 23 år. Den forrige var Debussys Preludes i 1994. Den nye har været
Læs mere
Philippe Kochheim
Anmeldelser og kommentarer 26/11
Ny anderledes Jyske Opera
Den ny opera på Den jyske Opera præsenterer sit første sæsonprogram – En smuk mindekoncert for Erling Møldrup
Den jyske Operas nu tidligere nordirske operachef Annilese Miskimmon har indtaget sin nye post som chef for Den norske Opera, hvor det er langt vanskeligere at styre gemytterne end i Jylland. Men Miskimmon skal nok klare nordmændene. Verdis ”La traviata” til januar bliver den sidste forestilling, som hun har valgt. På Den jyske Opera er hun nu afløst af tyskeren Philipp Kochheim. En temmelig engelskpræget tid på godt og ondt er så småt ved at blive afløst af en mere typisk tysk opera-stil hvad angår repertoire og valget af folk, som skal sætte det op fra og med den kommende Aarhus-forestilling
Læs mere
Opera i guldalderen
Anmeldelser og kommentarer 18/11
Opera som den engang var
Henrik Engelbrecht har skrevet spændende om opera i guldalderens København – Prisvinderne i Aalborgs Wagner-konkurrence
Opera i guldalderens København. For nogle lyder det måske støvet, men det er langt mere end en historie om delvist glemte operaer opført i den gamle hovedstad. Det er en kulturhistorisk rejse tilbage i en i sandhed ”upoleret” by, som er fyldt af overraskelser, saftige og kraftige. Man kan roligt tage med Henrik Engelbrecht i teatret for et par hundrede år tilbage i tiden. Det er underholdende læsning, men det er vel at bemærke en underholdning baseret i en virkelighed, som er historisk underbygget. Lad os først konstatere, at det er en smuk bog med et righoldigt billedstof, fortrinsvis tegni
Læs mere
CORNELIA BESKOW
Anmeldelser og kommentarer 15/11
Aalborg passer på Wagner
Wagner-konkurrencen i Aalborg er i god gang - Donald Trump som operafigur – Musikfagfolk uønsket i musikhus-jury
Aalborg står i Richard Wagners tegn. For tredje gang afholdes den internationale Lauritz Melchior sangkonkurrence. Først var de 100, som ville være med. Så var de 16, som fik lov at synge. Onsdag afholdtes semifinalen, og til den var de 8 tilbage, og det er den, som vi skriver om her. Her blev de 4 valgt til finalen lørdag aften i Musikkens Hus i Aalborg, og den tegner altså godt. Danmarks Radio sendte semifinalen og sender naturligvis finalen lørdag, men Wagner lyder nu bedst in natura, i dette tilfælde Musikkens Hus, så nordjyder har en fordel. Udnyt den. Aalborg Symfoniorkester og den øst
Læs mere
Lohengrin
Pladeanmeldelser 10/11
Netrebkos Elsa og Yusif
Hør Anna Netrebko i to gange nyt repertoire: Kærlighedssange med gemalen og Wagners Lohengrin i prægtig dvd-optagelse
Det er specielt både at kunne skrive om tidens mest spændende og mest populære operasangerinde, den russiske sopran Anna Netrebko, synge kærlighedssange af gedigen russisk pop-art, som hun selv har stået model til sammen med sin husbond Yusif Eyvazova, og samtidig at kunne anmelde den eneste Wagner-opera, som man kan få med Netrebko, den eneste som hun efter alt at dømme nogensinde kommer til at indspille. Det er endda ”Lohengrin” i den populære ende af Wagners univers. Og lad det være sagt straks: Det er en pragtfuld dvd-indspilning. Det er to historier for sig. Jeg ved, at den om
Læs mere
Angela Gheorghiu
Nyheder og foromtaler 31/10
Nettet mod musikken
Åbent brev om russisk instruktørs husarrest – Georghiu angriber nettet – Don Carlos gratis? – Succes for Lise Davidsen – Gedigen salonmusik
Den russiske teater-, film- og operainstruktør Kirill Serebrennikov blev som tidligere fortalt sat i husarrest af de russiske myndigheder uden nærmere udfærdiget anklage den 23. august. Den er nu blevet forlænget til den 19. januar 2018. Husarrest skal her forstås meget bogstaveligt. I mellemtiden har statsoperaen i Stuttgart haft en meget succesfuld premiere på Humperdincks opera for voksne ”Hans og Grete” sat i scene af Serebrennikov. Den kunne gennemføres, fordi Serebrennikov havde færdiggjort det meste af sit arbejde, da han var i Stuttgart et halvt år tidligere. Serebrennikov har i mellem
Læs mere
jyske opera
Anmeldelser og kommentarer 27/10
Det lettede til slut
Den jyske Opera opfører Donizettis herlige ”L’elisir d’amore” på italiensk og ført op i et nyt miljø. - Ekstra Beliincampi og Aarhus Symfoniorkester i topform   med Gade og Nielsen 
Hvorfor skal en operaanmeldelse nu om dage altid tage sin begyndelse i det mere eller mindre fornuftige eller det måske tåbelige, der sker på scenen? Hvorfor ikke begynde med og holde fast i musikken, som er og bliver det væsentligste og mest afgørende Nu er det musikken heldigvis det mest positive i Den jyske Operas opførelse af Donizettis ”L’elisir d’amore”, som opføres på originalsproget italiensk. Det er altså hverken ”Kærlighedsdrikken”, som den korrekte danske oversættelse er, eller ”Elskovsdrikken”, som den har heddet herhjemme siden 1842, da et italiensk operakompagni gæstespillede med
Læs mere
Wagner
Nyheder og foromtaler 14/10
Aalborg = Bette-Bayreuth
Tre musikhistorier: Sjostakovitjs spændende citater – Aalborgs Wagner-festival – Gagen sat ned for alle uden tøj på The Met
Sjostakovitjs mystik Sjostakovitjs symfonier og strygekvartetter byder stadig på en del mystik. Sjostakovitj måtte altid være forsigtig, for hver gang en ny symfoni blev uropført, sad regimets lyttende vagthunde parat til at opdage, om Sjostakovitj nu igen generede styret og endda Stalin selv. Derfor kunne Sjostakovitj i højere grad udtrykke sig friere i strygekvartetterne, som blev spillet på mere stille steder. Det er stadig ofte et spørgsmål: Hvad mente Sjostakovitj egentlig med sin musik? To aktuelle anledninger til at tage emnet kort op her er dels, at Aarhus Symfoniorkester spiller de
Læs mere
Aarhus Symfoni Orkester
Anmeldelser og kommentarer 06/10
Kæmpen og hans datter
Aarhus Symfoniorkester med far og datter Segerstam i Britten og Bruckner. Koncerten gentages fredag aften.
Når der kommer nye chefer til, sker der ændringer, store eller små, og det skal naturligvis afspejles også i hverdagen. Overskriften eller på journalistisk fagsprog rubrikken på denne anmeldelse er en bevidst følge heraf. Aarhus Symfoniorkester har med ny chef og ny pressemedarbejder skabt lidt nyt. Musi