John Christiansens blog om klassisk musik og teater. Anmeldelser, kommentarer og internationale nyheder.
jcKlassisk. John Christiansens blog om klassisk musik og teater
Vis:
v
X
Sorter efter:
Søg
482 Artikler fundet i arkivet
Niel w gade
Anmeldelser og kommentarer 17/03
Elverhøj og en klaverfest
Vi fejrer Niels W. Gades 200 års fødselsdag. Michael Schønwandt og Aarhus Symfoniorkester var både i Leipzig og i Elverhøj. - Vinderne af  og rapport fra  finaleaftenen i den internationale klaverkonkurence i Aarhus.. 
Man kan diskutere, om Niels W. Gade var mest dansk i sin musik, eller om hans otte år i Leipzig med den dybe beundring for specielt Mendelssohn prægede hans musik stærkere, også den han skrev, da han måtte vende hjem efter Preussens deltagelse i treårskrigen mod Danmark i 1848, den første slesvigske krig. Det blev en brat afbrydelse af en succes både som komponist og dirigent og samtidig som nær ven med Mendelssohn og Schumann. Gade var året før ved Mendelssohns død endda blevet chefdirigent for Leipzigs Gewandhaus Orchester, et næsten endnu mere berømt orkester dengang end i dag. Som dirigent
Læs mere
70 Års Opera
Anmeldelser og kommentarer 10/03
Et lidt skævt operajubilæum
Den jyske Opera fejrer sine 70 år med en scenisk operakoncert, som er både underholdning og kvalitet for et bredt publikum
Den jyske Opera sender hver sæson to ægte operaopførelser rundt i landet. Men i år fejrer operaen sin halvskæve 70 års fødselsdag på en helt anden måde. 70 år er en dato værd at fejre for os tobenede, for det kan blive den sidste runde dag at gøre det på for fuld kraft, men for den sprællevende operascene skulle tanken om en forestående afslutning gerne være utænkelig. Men intet er utænkeligt i vort politiske klima. Nu er ordet kvalitet tilsyneladende ikke længere brugbart i debatten. Det er mere nødvendigt end måske nogensinde at gøre opmærksom på den almene nødvendighed og værdi af kunst,
Læs mere
Jonas Kaufmann
Nyheder og foromtaler 06/03
Politikere kontra kulturen
Kulturministeren vil trække orkestrene ud fra DR – Får Aarhus lov at beholde Marc Soustrot? – Hør Jonas Kaufmann gratis på nettet fra Mûnchen
En drøm eller et mareridt? Det var en barsk mandag morgen i Jyllands-Posten at læse kulturminister Mette Bocks (LA) foreløbige tanker om et nyt DR uden orkestre og kor. Heldigvis understreger hun selv, at der kun er tale om tanker, ikke om et lovforslag. Man kan tilføje: Tanker uden megen tanke. Er projektet en politisk drøm eller et mareridt også for musiklivet? De første kommentarer tyder på, at flere politiske partier vil følge kulturministeren..Forslaget drejer sig ikke om musikken og dens vilkår, men peger i retning af en ren politisk debat. Allerede mandag morgen hørte man på TV2 New
Læs mere
70 aars Opera
Nyheder og foromtaler 03/03
Den jyske Opera 70 årsfest
Den jyske Opera festligholder jubilæet med at sende et operashow på turné landet rundt. Se hvor, hvornår og hvordan og læs om baggrunden plus anekdoter og personlige erindringer
Ovre i højre side ses en reklame for Den jyske Operas 70-års jubilæumskoncerter. Tryk på den, og der åbnes for megen læsning: Opførelsernes datoer, spillesteder, medvirkende og det nøjagtige koncertprogram, som vil blive givet scenisk. Koncerterne begynder naturligvis med uddrag fra Webers ”Jægerbruden”, som Den jyske Operas åbnede med den 17. marts 1947. Afgørende pionerer Initiativtagerne til DJO var – her nævnt som en broget flok - Aarhus By-Orkester og dets berømte dirigent Thomas Jensen, som ikke var glad for de vilkår, som byen Aarhus gav sit orkester, men det er jo en gammel histor
Læs mere
IMG_3960
Anmeldelser og kommentarer 24/02
3 fantastiske klangverdener
Det udvidede(!) Aarhus Symfoniorkester spiller sig videre ind i jubelåret med en fantastisk koncert med musik af Debussy, Strauss og Stravinskij.
6 stjerner af 6: Det var en både forfriskende og samlende værksammensætning, som chefdirigent Marc Soustrot havde lagt foran sit Aarhus Symfoniorkester. Tre indholdsmæssigt og udtryksrige, men forskellige stykker musik, som afspejlede en væsentlig overgangstid i musikhistorien, ja i den europæiske kulturhistorie, overgangen mellem 1800-tallet og 1900-tallet op til Første Verdenskrig. Debussy i Frankrig, Richard Strauss i Wien, Stravinskij på vej mod verdenskrigens meningsløse kraftudladninger, selvom heller ikke han kunne vide, at krigen ville følge i året efter 2013, da hans ”Le sacre du prin
Læs mere
Peer Gynt
Nyheder og foromtaler 20/02
Skovhus, Carreras, The Met
Bo Skovhus i ny spændende rolle i Wien – Nu holder Carreras atter op - Den nye sæson på Metropolitan Operaen - Ballet
Bo Skovhus’ internationale opera-karriere har haft mange indslag af ny musik. Udfordringer og Skovhus’ nysgerrighed har været en afgørende del af den. Den seneste udfordring har været Peer Gynt, Nordens Faust-skikkelse, som Ibsens person gerne kaldes i Tyskland og Østrig, men der er naturligvis ikke tale om Griegs velkendte musik, men om Werner Egks opera fra 1938. Den opføres i disse dage på Theater an der Wien – naturligvis i Wien. Det er en forbelastet opera, som allerede tidspunktet fortæller. Egk kunne ikke sige sig fri for i en vis grad at være en ”medløber” til nazisterne. I opgøret
Læs mere
Salzburger Festspiele
Pladeanmeldelser 10/02
Tre umage, ugængse cd-bud
Rued Langgaards heltetenor-sange – Virginia Woolf sat i musik af Max Richter – Anna Netrebko præsenterer sin tenor-husbond live i Puccini
Tenoren Jens Krogsgaard har været et spændende indslag på den danske opera/musikscene, ikke mindst den jyske, hvor han debuterede som Tom Rakewell i Stravinskijs ”Lastens vej” på Den jyske Opera i 1996, mens det københavnske publikum vil huske ham som Benjamin Brittens kaptajn Vere i ”Billy Budd”. På det seneste har han endda haft succes som iscenesætter på Aarhus Sommeropera. Den på indspilningstidspunktet omkring 50-årige Jens Krogsgaards seneste cd er et godt eksempel på, at han både vil, tør og kan præsentere musik, som er krævende at synge, og som vi ikke kender, men som vi med ham får
Læs mere
intet
Anmeldelser og kommentarer 05/02
Om unge for unge med unge
Den jyske Operas ungdomsforestilling er for et helt operapublikum i alle aldre. En forestilling, som lover godt for fremtiden.
Der er tre gevinster ved Den jyske Operas første kulturhovedstads-bidrag. ”Intet”, som operaen hedder efter Janne Telers prisbelønnede danske roman, handler om unge mennesker, den spilles af overvejende unge både professionelle og amatører, og den henvender sig direkte til et ungt publikum. Det sidste må ikke mindst tælle, for der er jo snart ikke den operachef på den halve jord, som ikke tror, at det er lykken at gøre sit publikum yngre. Men naturligvis har operaen stadig sin fremtid. Når karriereræset og familieforpligtelserne forsvinder, er der altid kommet et nyt publikum til alt det, som
Læs mere
Marian Anderson Lincoln Memorial
Pladeanmeldelser 31/01
USAs sorte sopran og Trump
En cd med Marian Andersons koncert 1939 foran Lincoln Memorial i Washington, hvor Donald Trump forleden blev udnævnt til præsident, og hendes koncert i København 1961
Den mørke amerikanske alt-sangerínde Marian Anderson gav den 9. april 1939 en koncert på Lincoln Memorial i Washington. Det var ifølge speakerens introduktion den første store friliftskoncert i byen. Så langt øjet rakte stod folk tæt. Det var det samme sted, det samme billede, da Donald Trump forleden blev udnævnt til amerikansk præsident og ti år før ham Obama. Trump hævder nu ”alternativt”, at der var flest publikummer til hans indsættelse. Til Marian Andersson koncert denne påskesøndag 1939 var der 75.000 mennesker, og det ser på billedet i pladehæftet ikke ud til, at der kunne være en enes
Læs mere
Roberto Alagna
Nyheder og foromtaler 26/01
Klassisk nyt i en Trump-tid
Daniel Barenboim svarede Donald Trump igen i New York – London Symfoniorkester og Roberto Alagna til Aalborg - Heste danser ballet til Mozarts Requiem i Salburg - Verdens fornemste bal i Wien
Daniel og Doland Daniel Barenboim er med sit fremragende orkester Staatskapelle Berlin i New York, hvor han er i gang med at opføre alle Anton Bruckners ni symfonier i Carnegie Hall. En sådan cyklus har aldrig før været at høre i USA. Ni vældige værker opført i løbet af 11 dage. Desuden er Barenboim selv solist i en række af Mozarts klaverkoncerter. Han optrådte allerede i den navnkundige koncertsal som 14-årig pianist under dirigenten Leopold Stokowsky . Siden har han som pianist og dirigent gæstet Carnegie Hall 140 gange. Turneen med det usædvanlige program er Barenboims fejring af sit
Læs mere
daniel Barenboim
Nyheder og foromtaler 23/01
Kulturhovedstad Aarhus 2017
En spændende række af de allerede planlagte klassiske musikbegivenheder i Musikhuset i kulturhovedstad Aarhus – og lidt om Barenboims grænseoverskridende orkesterarbejde
Udnævnelsen til europæisk kulturhovedstad 2017 forpligter naturligvis Aarhus. Selvom klassisk musik og opera ikke har været i forgrunden under byens planlægning af festlighederne set i forhold til den høje kvalitet, som Aarhus Symfoniorkester og Den jyske Opera har, foreligger der allerede nu et stort og lovende program. Der kommer mere, men her er en række datoer, som kan være værd at rejse efter. Det skal understreges, at der er tale om et udvalg, for eksempel er ikke alle Aarhus Symfoniorkesters koncerter med i denne oversigt. Men der skulle være rigeligt til at skærpe interessen. Alt her
Læs mere
IMG_3704
Nyheder og foromtaler 15/01
Koncertskib,- Operapolitik
Mere om Elbphilharmonien – En diskutabel aflysning på The Met – Mozart-opera om magtesløshed over for terror
Så fik Hamburg sin store, prangende koncertsal, Elbphilharmonie efter mange års tilløb, tilstand og atter igangsætning. Regningen kan vi ikke komme uden om. I stedet for de planlagt 77 millioner euro kom koncertsalen til at koste det tidobbelte. Hvis vi lægger private sponsorers gaver til, kommer den endelige pris endda op på 866 millioner euro. Ikke sært at prisen for herligheden hos de mange anmeldere og i læserbreve igen og igen er blevet nævnt og fremhævet. Men blandt de flere hundrede læserindslag, som mere end én tysk avis nåede op på, standsede jeg ved denne markante kvindelige kommenta
Læs mere
Christian Kluxen
Anmeldelser og kommentarer 12/01
Flagermusens søde hævn
En livlig opførelse af Johann Strauss’ ”Flagermusen” i Aarhus var et godt forsøg på at genoplive den klassiske operette som koncertopførelse – Beethoven med en usædvanligt lang pause
Dagens citater: ”Operetten er den komiske operas datter, som kom på afveje. Det betyder ikke, at piger, som kommer på afveje, ikke har deres charme”. Den franske komponist Camille Saint-Saëns, som ikke skrev operetter. ”Man skal altid være fordrukken… Men hvormed? Med vin, med vers eller med dyd? Som det passer jer. Men berus jer”! Den franske digter Charles Baudelaire, som blev dømt for usædelighed på grund af digtsamlingen ”Les Fleurs du mal” (1857). Champagnens operette I den store operafamilie betragtes operetten ofte som dens sorte får, når hun med vekslende held har trængt sig p
Læs mere
Johan Strauss
Anmeldelser og kommentarer 27/12
Faretegn og TV-koncerter
Problematisk udtalelse af kulturministeren om landets symfoniske musik - Oversig over nytårets spændende koncerter på dansk og tysk tv
DAGENS CITAT: ”Der var iværksat en proces med landsdelsorkestrene, som jeg har sat på standby. - Jeg vil hellere have, at vi først spørger, hvordan man i Nørre Nebel, i Aaby og på Nørrebro, altså i hele Danmark, får adgang til at opleve symfonisk musik. Det vigtigste er ikke, hvem der gør det. Det vigtigste må være, at man alle steder får adgang til at opleve denne musikgenre. Og i den efterfølgende proces om aktørernes roller skal landsdelsorkestrene, men også Det Kgl. Kapel, DR’s ensembler og Den jyske Opera inddrages. ­- Og man kunne gribe diskussionen om scenekunsten an på samme facon”.
Læs mere
Dudamel-hair
Nyheder og foromtaler 20/12
Wien er verden til nytår
Dudamel dirigerer som den yngste nogensinde wienernes nytårskoncert – Ny cd med russisk musik med ham og wienerne – Wieneroperaen skifter chef
Når det nye år går ind, lytter over 50 millioner par ører til Wiener Philharmonikers nytårskoncert fra den danske arkitekt Hansens gyldne sal i Musikverein i Wien. Koncerten tv-transmitteres til over 90 lande. For første gang dirigerer Gustav Dudamel. Han er den yngste nogensinde, som har dirigeret den berømte nytårskoncert i dens 75-årige historie. Dudamel blev født i 1981 i Venezuela, og var selv et produkt af det storstilede arbejde, El sistema, der fandt sted i diktaturstaten med nærmest at samle børn op på gaden, give dem et instrument i hånden og samtidig give dem en organiseret og kvali
Læs mere
Rafael Frhbeck De Burgos
Pladeanmeldelser 12/12
Dansk nostalgi og kvalitet
Fra mesterviolinisten Endre Wolf og den unge tenor Erik Harbo til et flot moderne mindealbum for chefdirigenten Frühbeck de Burgos
Pladeudgivelserne er i denne omgang danske. Så skal vi ganske vist snige os lidt forsigtigt for at komme uden om, at en prægtig boks med seks cd’er med Endre Wolf er indspilninger, som han har foretaget i Sverige. Men Wolf var fra 1968 til 1983 professor på Det kongelige danske Musikkonservatorium, og vi er stadig mange, som husker ham med veneration. Wolf kom også ud i det danske land for at give koncerter. Og det var begivenheder. Har man hørt ham, vil man have det vanskeligt at glemme ham. En lille tæt ungarsk personlighed, som spillede med en vidunderlig intensitet og varme, men også med e
Læs mere
Tones Drøm
Anmeldelser og kommentarer 07/12
Musik for børn i alle aldre
Søren Schauser fører i ny bog børn og voksne sammen om at opleve stor musik
Der skulle nu helst have stået: En musikhistorie for børn i alle aldre. Men så mange bogstaver kan en overskrift på jcklassisk ikke klare. Søren Schauser, Berlingske Tidendes klassiske musikredaktør udgav sidste år en inspirerende musikhistorie med titlen ”Klassisk!”. Samtidig begyndte han tilsyneladende med den anden hånd at skrive en musikhistorie for børn og unge med titlen ”Tones drøm”. Schauser vil, at alle aldersgrupper skal inspireres til at høre og nyde klassisk musik. Vi gamle kan så vælge mellem den store bog og den nye bog i en lettere stil beregnet for børn. Mange vender jo i deres
Læs mere
Elina Garanca
Pladeanmeldelser 03/12
To verdener af stor sang
Elina Garancas forunderlige operasang og Johan Reuters smukke Schubert-rejse med strygekvartet. Ekstra Roberto Alagna med nyere italienske sange.
6 stjerner af seks: Først vil jeg gøre opmærksom på den lettiske mezzosopran Elina Garancas fremragende opera-cd ”Revive Elina Garance”. Det er længe siden, at jeg i den grad er blevet optaget af et operarecital, som det hedder på ”dansk”. Denne cd er en pendant til Anne Netrebkos cd med operaarier fra verisme-tiden, som man kan læse mere om på omstående anmeldelse. Den fik her på cdklassisk også seks stjerner. Deutsche Grammophon har her i efteråret altså udgivet nye cd’er med et specielt repertoire både med verdens førende sopran, Netrebko, og med verdens herligste mezzosopran, Garanca. De h
Læs mere
Lisa Batiashvili
Nyheder og foromtaler 27/11
Aktuelle musikhistorier
Politisk bevidst verdensviolinist besøger Aalborg – Vedernikov også chef for Det kgl. Kapel – Hamburgs Elbphilharmonie har sæsonen udsolgt før åbningen – Musikkens gourmet og gourmand Daniel Barenboim i New York og Aarhus
Der sker meget i Musikkens Hus i Aalborg. Torsdag den 8. december får Aalborg Symfoniorkester besøg af et verdensberømt ægtepar, som det er en rejse til Nordjylland at høre. Det er den georgiske violinist Lisa Batiashvili, som for mig er en af tidens både mest original værd e og vidunderlige musikere. Hendes mand er den fornemme franske oboist og dirigent Francois Leleux, som man i Aalborg vil kunne opleve i denne dobbeltrolle. Batiashvili spiller Tjaikovskijs violinkoncert. Han spiller sin egen obokoncert. Desuden dirigerer han Brahms’ ”Variationer over et tema af Haydn”, som i virkelighede
Læs mere
IMG_0540
Anmeldelser og kommentarer 23/11
Forargelse helt igennem
Festspillene i Aix-en-Provence og Edinburgh spillede Mozarts ”Cosi fan tutte” omplantet til Afrika ”som en brutal og pinlig oplevelse for hvide”
Denne historie i flere lag er fra i sommer, men den har nogle perspektiver, som gør den værd at tage op omend lidt forsinket. Jeg var der desværre ikke selv. Min hovedkilde er den britiske avis The Guardian. Historien gælder et sydafrikansk operakor, som var med i en opførelse af Mozarts ”Cosi fan tutte”, først opført på festspillene i Aix-en-Provence og dernæst på festspillene i Edinburgh. Måske overværede nogle af læserne den specielle og kontroversielle, men overvejende godt modtagne forestilling? Forargelsen kan trives på flere områder. Her er stof for dem, som mener, at en ope
Læs mere
Jonas Kaufmann
Nyheder og foromtaler 20/11
Nu kommer populære operaer
Den jyske Opera spiller Donizettis ”Kærlighedsdrikken” og Verdis ”La traviata” i sæsonen 2017-18 – Jonas Kaufmanns comeback venter på sig
Den jyske Operas chef, den nordirske Annilese Miskimmon har offentliggjort, hvilke operaer der kommer op i sæsonen 2017-18. Hun har planlagt dem, inden hun rejser til Oslo, hvor hun skal være chef for Den norske Opera. Overgangen til den tyske instruktør Philipp Kochheims overtagelse af hele ansvaret fra sæsonen 2018-19 bliver uden nye kendte operaer, som ellers så positivt har præget fru Miskimmons tid i spidsen for Den jyske Opera. De to værker, som skal på turné landet over, bliver i efteråret 2017 Donizettis charmerende ”Kærlighedsdrikken”, en både følelsesfuld og let munter h
Læs mere
waMozart
Pladeanmeldelser 15/11
Mozart endnu mere komplet
Det er 225-året for Mozarts død. Deutsche Grammophon og Decca har udsendt 200 cd’er med hans musik komplet, mange alternativer og et par nye ajourførte bøger
Dagens citat: "Ohne Musik wäre alles nichts". Sagt af Johannes Chrystomus Wolfgangus Theophilius Mozart, som han blev døbt. Komplette indspilninger af den ene eller den anden slags musik eller af en komponists samtlige værker er blevet mere almindeligt. Hvorfor købe én Beethoven-symfoni, når de alle ni ikke fylder væsentlig mere eller endog ikke behøver at være meget dyrere?Men Mozart komplet er det fornemste af alt. De tre store selskaber i Universal har alle i et stort Mozart-år udsendt en samling. Philips lagde ud i 1956 til 200års fødselsdagen. Udgivelsen var ikke komplet, men den indeho
Læs mere
Yannick Nezet Seguin
Pladeanmeldelser 12/11
En moderne klassisk Mozart
”Figaros bryllup” i en indspilning, som man ikke så let bliver færdig med
Fem stjerner af seks: Mozarts bedste opera? Mozarts mest dybtgående opera? Mozarts mest populære opera? Mozarts lettest tilgængelige opera? Den eller rettere de alle er godt på vej i en serie fra Deutsche Grammophon. Den dirigeres af Yannick Nézét-Seguin, en af verdens og – med rette – mest anerkendte dirigenter. Naturligvis er han mindre kendt herhjemme, for dels søger han ikke den brede popularitet, dels dirigerer han oftest i USA, hvor han også nu i god tid er valgt som kommende musikchef på Metropolitan Operaen – tiltrædelse om små fire år! DGs Mozart-serie kaldes også for Robert
Læs mere
Netrebko
Pladeanmeldelser 06/11
Menneskelig operasandhed
Anna Netrebko har udsendt en pragtfuld cd med sit nye repertoire
6 stjerner af 6: Anna Netrebkos karriere har været fantastisk. Den russiske sopran har udviklet sin smukke sopranstemme fra område til område, og fra en decideret lyrisk stemme har hun tilegnet sig den ene operastil efter den anden med stadigt flere dramatiske nuancer. Man har kunnet diskutere detaljer i hendes vekslende sangstil. Sangelskere, som gennem pladesamlinger kender til fortidens store divaer, har trukket deres slidte indspilninger fra en gylden fortid frem for at sammenligne dem med Netrebko, og kritikere har gerne søgt at sætte hende på plads. Og naturligvis har ikke alt, h
Læs mere
Metropolitan Opera
Nyheder og foromtaler 28/10
Oplev The Mets 50-års galla
Metropolitan Operaen i New York fejrer sine 50 år i Lincoln Center med en enestående marathon-galla den 7. maj. Dansk rejsebureau har billetter til begivenheden.
For 50 år siden skiftede New Yorks West Side karakter fra et slumkvarter, hvor Manhattans voldsomste gangs and bands af afroamerikanere, sydamerikanere, italienske indvandrede og irske indvandrede kæmpede om magten på gaderne. Betonklodserne i det virkelige West Side dengang, som det er beskrevet i Leonard Bernstein musical ”West Side Story”, havde sin kerne i San Juan Hill netop der, hvor Metropolitan Operaen nu er kronen i det enestående kulturcenter Lincoln Center i et af New Yorks mere fornemme kvarterer. For tre snese år tilbage var San Juan Hill et berygtet område og en torn i øjn
Læs mere
Askepot
Nyheder og foromtaler 24/10
Askepot på vej mod Aarhus
Efter starten i Sønderborg drager Den jyske opera ud med Rossini mest for voksne
Den jyske Opera fordeler sine premierer over hele landet, mest i Aarhus, hvor forårets turnéforestilling åbner hvert år, mens efterårets turnépremiere skifter mellem Odense, Aalborg og som nu i Alsion i Sønderborg. Bortset fra den store sommeropera i Aarhus fortsætter den landet rundt alt efter egnetheden af sale og de lokale teater- og musikforeningernes interesse og mod. Tryk på DJOs annonce øverst til højre og find alle spilledatoer og desuden avisanmeldelser fra premieren på ”Askepot”. Der kommer flere anmeldelser fra opførelserne i Aarhus den 28. og 29. oktober.. Men også publikums beg
Læs mere
Philipp Kochheim
Anmeldelser og kommentarer 12/10
Børneopera og ny operachef
To historier fra Den jyske Opera: Børneopera efter Rossini – Den kommende operachef er valgt, og meget bliver anderledes
Dette er indrømmet en lidt umage, men en praktisk sammenstilling. Den jyske Opera spiller Rossinis ”Askepot” for voksne og en eventyragtig version for børn. Og samtidig har den præsenteret sin kommende operachef fra sæsonen 2017-18. Anmeldelsen af voksen-forestillingen ”La Cenerentola” kommer senere, men min introduktion til den, ”Askepot for de voksne” står parat på listen over artiklerne på jcKlassisk til højre. Her kommer en kort anmeldelse af børneudgaven fulgt af artiklen om Den jyske Operas fremtid med en tysk operachef. Askepot og hendes søstre Det er en god ide af Den jyske Opera
Læs mere
SYMFONI
Anmeldelser og kommentarer 09/10
Aarhus vil sælge musikken
Et stillingsopslag for Aarhus Symfoniorkester giver bange anelser – USA-orkestre strejker - SIDSTE: NY OPERACHEF PÅ DEN JYSKE OPERA
Sidste: Den 46-årige tyske instruktør Philipp Kochheim, operachef i Braunschweig, er af 74 ansøgere blevet valgt som ny operachef på Den jyske Opera fra sæsonen 2017-18. Han vil foruden det traditionelle repertoire satse på glemte mesterværker fra forskellige tider og fange det yngre publikum ind ved også at spille musicals. Han vil bosætte sig i Aarhus og lære dansk og interesserer sig også for sjældent spillede danske operaer. En artikel vil snarligt følge om Kochheim og Den jyske Opera.Aarhus Kommunes jobnummer 751.000003250 er læsning, som vil forbløffe mange af jcklassisk’s læsere. De
Læs mere
Simon Steen Andersen
Anmeldelser og kommentarer 08/10
Forfriskende ung tonekunst
Aarhus Unge Tonekunstnere fejrede sine 50 år sammen med Aarhus Symfoniorkester med en koncert, som sprængte rammer, og som var forfriskende overraskende. Selv det mest traditionelt indstillede koncertpublikum ville have fundet noget at glæde sig over og endda more sig over.
Aarhus Unge Tonekunstnere fejrede 50 års jubilæum. AUT startede på et tidspunkt, da Aarhus var det rette sted at skabe nyt. Kraftfulde år fulgte. Musiklivet skiftede ansigt eller endda ansigter. Jubilæumskoncerten bød ikke på musik fra dengang. Det kunne have været en anden festkoncert. Men med to uropførelser og endnu to førsteopførelser herhjemme demonstrerede AUTs jubilæumskoncert, at ny dansk musik er sig selv og har det godt som sådan, overraskende, original og forfriskende nede på jorden. Så kan man altid diskutere enkeltheder, men det skal ikke gøres her. Det var skiftende spændende fra
Læs mere
Frederikke Kampmann
Nyheder og foromtaler 02/10
Tre forbløffende historier
Ekstrabladet i Metropolitan Operaen i New York – Verdis La traviata som smartphone-opera i Wien – 20.000 til operafestival i fiskerbyen Wexford 
The Met i Ekstrabladet Ekstrabladets netside skriver også om store musikalske begivenheder. Nu og da. Gallaen, som åbnede sæsonen mandag den 27. september på den berømte Metropolitan Operaen i New York havde avisens bevågenhed. Stjernemodellen Helena Christensen blev fanget ind iført en smuk hvid og ”meget nedringet kjole”, som det blev understreget. Vi fik det at se på tre store billeder. Det ene billede fortalte endda en historie. Der var noget i vejen med Helena Christensens ene sko, præcist hvad fik vi ikke opklaret, men en ældre herre bøjede sig ned for at hjælpe den 47-årige internation
Læs mere
La Cenerentola
Nyheder og foromtaler 28/09
Askepot mest for de voksne
Den jyske Opera spiller fra 7. oktober Rossinis opera ”La Cenerentola”, en anderledes og charmerende udgave af ”Askepot”, et eventyr for forelskede i alle aldre. En introduktion til operaen beregnet for hele familien.
Dagens citat: Da Gioacchino Rossini indstuderede ”La Cenerentola” fra sit cembalo inden premieren i januar 1817 i Teatro Valle i Rom, var han frygtet af de musikere, som ikke indfriede hans forventninger. Kun anden-klarinettisten blev aldrig skældt ud. Første-oboisten, som ikke før havde spillet under Rossini, undrede sig og spurgte første-klarinettisten: ”Hvorfor giver maestro aldrig så meget som en anelse af kritik til din klarinet-kollega? Han er jo på ingen måde bedre end os andre”. Svaret lød: ”Har ingen fortalt dig det? Min klarinettist-kollega er af profession barber. Maestro b
Læs mere
Oliver Nordahl
Anmeldelser og kommentarer 22/09
Mozart-Mendelssohn-mageløs
Aarhus Symfoniorkester leverede selv solisterne til en herlig Mozart-musiceren. Koncerten gentages i aften fredag
Kun begyndelsen var fransk, da Aarhus Symfoniorkester og dets franske chefdirigent Marc Soustrot spillede et program, som gik lige ind hos publikum og vil gøre det igen her fredag aften. Ravels hyldest-suite til den franske 1700-tals komponist Francois Couperin var også koncertens eneste værk, som ikke var decideret sprudlende. ”Tombeau” betyder gravmæle, og det var i baroktiden mere almindeligt at hylde en kunstner med en ”tombeau”. Ravel deltog i Første Verdenskrig som chauffør, og han mindedes med sin suite på seks satser for klaver, hvoraf de fire blev instrumenteret til orkestersui
Læs mere
Trio con Brio
Anmeldelser og kommentarer 13/09
En lysende dansk festival
Der er grund til at lægge mærke til en ny årlig klassisk kammermusikfestival med idé og høj musikalsk kvalitet i Kerteminde.  Trio con Brio styrer musikkken i charmerende omgivelser
Selv de største musikere har øjeblikke, da de overgår sig selv. De kan til hverdag give koncerter, som publikum med rette elsker, men enkelte lykkelige gange synes deres musiceren at lette et ekstra stykke fra jorden. De bliver revet med af en indre fælles energi. Og så er det jo pragtfuldt, at vi, publikum også letter og lever med i en ganske speciel grad. Det sker, når musikerne inspirerer hinanden til at komme længere end til de krav, som de selv stiller til den for at få musikken til at leve. Man kan høre verdens bedste musikere af den ene eller anden art i et samspil, hvor alt gøres per
Læs mere
DACOCD 775
Pladeanmeldelser 12/09
Den sidste levende cd?
En anmeldelse: Marc Soustrot og Aarhus Symfoniorkester charmerer med Bizet på ny cd – En kommentar: Samtidig kan man andet sted læse et forsøg på at give cd’en dødsstødet
Marc Soustrot og Aarhus Symfoniorkester har indspillet deres første cd sammen. Musikken er helt igennem af Georges Bizet og iørefaldende. Det virkelige fund for mange og efter min mening hovedgrunden for jcklassisk’ læsere til at få denne nye cd er den kun 17-årige Bizets musikalsk charmerende Symfoni i C. Den følges af Bizets første suite fra operaen ”Carmen” for dem, som ikke skulle have den, og de to suiter fra Daudets skuespil ”Pigen fra Arles”, som har opnået en vis popularitet, men som jeg ikke personligt har længtes efter at få igen. Men det er musik, som mange vil nyde, og ”Carmen”-mus
Læs mere
Marc Soustrot
Anmeldelser og kommentarer 09/09
Koncert blev stor på trods
Aarhus Symfoniorkesters succes med fransk og russisk musik
Optakten var usædvanlig til Aarhus Symfoniorkesters åbningskoncert på sæsonen - festugekoncerten springer vi over. Musikerne kom ikke ind enkeltvis efter normal sædvane, alt efter behov og lyst, men samlet til bifald, og der var ikke tid til at varme instrumenterne op i salen, inden aftenens anden koncertmester Stanislav Pronin gav tegn til, at kammertonen skulle stemmes. Først derefter kom aftenens første koncertmester Ian van Rensburg ind til et solo bifald. Vejen var efter fransk skik og stil åben for chefdirigent Marc Soustrot. Den nye skik, som det utvivlsomt bliver, har nu nok også et an
Læs mere
Janine Jansen
Nyheder og foromtaler 05/09
Provinsmusik er noget stort
Hvad der sker i den danske provins. Denne gang specielt i Aalborg og Odense, men ikke alene der. En ny spændende musikfestival i Kerteminde. Ekstra nyt: Domingo kommer 
Måske klinger ordet ”provinsmusik” lidt i retning af ”nå ja”. Men tag landsdelsorkestrenes sæsonprogrammer i hånden og bliv behageligt fristet endda til at rejse videre ud i landet. Vi har jo også erfaret, hvordan alle landsdelsorkestre er oppe på en spillekvalitet som aldrig før, selv om de er økonomisk betrængte. I denne artikel står sæsonprogrammerne for Odense Symfoniorkester og Aalborg Symfoniorkester for tur. De allerede bragte sæsonplaner for Aarhus Symfoniorkester og Sønderjyllands Symfoniorkester kan man finde ved at trykke på knappen med de 447 artikler på listen i højre side, Sønd
Læs mere
Gustav Helsted
Pladeanmeldelser 30/08
Overraskende dansk musik
Varme vemodige cellotoner for alle – Dansk senromantik med udtryk – Den længste danske symfoni - Ekstra: Pragtfuld skotsk violinist med to russiske koncerter
Først noget andet end stor dansk senromantik. ”More French Pieces”, er titlen på en dansk cd. Betyder det ”Flere franske stykker” eller ”Nogle franske stykker”? Jeg kender ingen forgænger, så det er nok det sidste. Vi får fransk cellomusik, mindre stykker, som i det stille er både varme og vemodige, raffinerede og elegante, kort sagt ægte franske. Det er musik, som det giver en indre ro og glæde at lytte til. Det er musik for alle, der enten elsker eller trænger til denne meditative fryd. Så brænder spørgsmålet for mig sig på: Hvorfor er de glimrende noter kun på engelsk? Når det netop er en c
Læs mere
PB2-5
Anmeldelser og kommentarer 28/08
Frihed med og uden lænker
Aarhus Sommeropera spiller igen ny opera, som det ikke er vanskeligt at gå til: Svend Hvidtfelt Nielsens ”Lænker” om en ung mand, som var lænket af sin bedstemor i 17 år
Det er Aarhus Sommeroperas 30. sæson. Tag tallene her med lidt forbehold. Et hastigt tilbageblik over somrene siden årtusindskiftet fortæller om 18 forskellige operaer, seks fra det traditionelle repertoire, mest Mozart, som klæder det hyggelige Helsingør Theater, som nu har hjemme ved Den gamle By i Aarhus, videre et par såkaldte sæbeoperaer, men ikke mindre end en halv snes nye danske operaer. Det er flot. Herhjemme har vel kun Den fynske Opera været konkurrencedygtig. Sommeroperaens økonomi er naturligvis stram, og det er en historie, en bedrift i sig selv, at der fortsat satses så stærkt p
Læs mere
Lohengrin
Nyheder og foromtaler 20/08
Ministeren og symfonierne
En kommentar til kulturminister Bertel Haarders ”hjælp” til landets symfoniorkestre – Synger Netrebko i Bayreuth? – Wagner i kostalden
Dagens citat: ”Musikken er melodien, hvortil verden er teksten”, den tyske filosof Arthurs Schopenhauer (1788-1860). Guldalderen rusterVi har ikke hørt meget værdifuldt til Bertel Haarder som kulturminister efter regeringens generelle to procent salami/grønthøster-nedskæring, som klart havde mere alvorlige følger for nogle end for andre. Det sidste viser han mere forståelse for nu. Mandag den 15. august bragte Jyllands-Posten en kronik af den musikbegejstrede og musikalske kulturminister med den knaldende positive rubrik ”Midt i en ny guldalder”. Men som udgangspunkt slår Haarder også fast,
Læs mere
Puritani 4
Anmeldelser og kommentarer 18/08
Lang, smuk, jublende sang
Den jyske Operas opførelse af Bellinis bel canto opera ”I puritani” er en bedrift. Henriette Bonde-Hansens koloratur-præstation var imponerende
Jublende? Jo, Bellinis toneranker, sangens koloraturer klang jublende præcist gennem Musikhusets store sal. Og det selv om musikken langt fra altid gav udtryk for den menneskelige jubel. Halvdelen af tiden sang Henriette Bonde-Hansen sine ekvilibristiske koloraturer som udtryk for sindsforvirring, et ulykkeligt kærlighedsvanvid, og det var til en olympisk medalje – for at skrive i disse dages mest brugte sprog. Hendes Elvira var renfærdig, perlende og præcis og alligevel med smerten som indhold. Sangligt var det den rene fornøjelse. Hun kan tage partiet med sig ned i Europa, hvis operaen ikke
Læs mere
Annilese Miskimmon
Nyheder og foromtaler 11/08
I puritani og katolikkerne
Den anden artikel om Den jyske Operas ”Puritanerne”, som kombinerer dens originale franske historie om kampen mellem protestanter og katolikker med den senere nordirske konflikt.
Dagens citat: ”Vi gamle indspiste wagnerianere er dog de mest taknemmelige Bellini- og Rossini-tilhørere”, skrev filosoffen Friedrich Nietzsche.. Richard Wagner selv gav flere gange udtryk for sin beundring for Bellinis musik. I denne anden introduktionsartikel til Den jyske Operas opførelse af Bellinis ”Puritanerne” går vi dirtekte til hans sidste opera. Bellini og hans faste og fremragende librettist Felice Romani var i 1833 blevet uvenner. Fans af den store Romani og fans af Bellini havde i avisspalter kæmpet om, hvem af de to, der have skyld i, at deres opera ”Beatrice di Tenda” året før
Læs mere
il Puritani
Nyheder og foromtaler 09/08
Bellini og bel canto sangen
Den jyske Opera har den 17. august danmarkspremiere på Bellinis musikalske mesterværk ”Puritanerne”. Her fortælles om komponisten og bel canto stilen, som på afgørende vis præger operaen. Artiklen vil snarligt blive fulgt op af en gennemgang af handling og musik
Den jyske Opera spiller Vincenzo Bellinis ”I puritani” (Puritanerne) den 17, 19. og 21. august i Musikhuset Aarhus, de to første gange kl. 19.30, den sidste gang søndag kl. 15.00. Det er forbavsende, at det er første gang siden 1849, at operaen opføres på en scene herhjemme. Dog gav Aarhus Symfoniorkester den 28. august for 20 år siden en stort anlagt komplet koncertopførelse, en festugebegivenhed i 1997. For to år siden fulgte en begejstret modtaget koncertopførelse i Tivolis koncertsal med så fornemme sangere som Lawrence Brownlee og Sarah Coburn. Den jyske Operas opførelse er sat i scene af
Læs mere
Draaby
Anmeldelser og kommentarer 03/08
I D(j)ur(s) og Mol(s)
Klassiske koncerter i Syddjursland: Michala Petri – Sunleif Rasmussen – Kroger Kvartetten / Bo Skovhus – Stefan Vladar – Schubert. Desuden om Skovhus’ planer
Det er jo genialt at kalde en sommerfestival for ”Klassiske Koncerter - i Djurs og Mols”. Klassisk musik med dens vekslen af lys og mørke i dur og mol. Gammel musik, romantisk og ny musik. Pragtfuld natur og et væld af smukke og stemningsfulde spillesteder. Slotte og kirker, Molskroen med kulinariske glæder, Glasmuseet og Fuglsøcentret. Og sange omkring havet i bogstaveligt forstand, når Erling Kullberg ude ved Sletterhage Fyr dirigerer en syng-med-koncert. Hvordan var vejret? Mandag formiddag holdt regnen sig længe tilbage og kom først retmæssigt frem under de to sidste sange. Koncerter med p
Læs mere
Bayreuth
Anmeldelser og kommentarer 26/07
Religionens farlige bagside
Wagners ”Parsifal” blev sendt direkte på nettet fra premieren i Bayreuth. Nu er optagelsen desværre lukket ned. 
Dagens citat: Sikkerhedsforanstaltningerne til festspillene i Bayreuth har været uhyre. Under prøveforløbet skulle alle medvirkende have en personlig dokumentation på sig. Den populære tenor Klaus Florian Fogt, som synger Parsifal, blev af vagterne taget med ind og undersøgt, da han under en prøve i soldaterkostume gik fra festspilhuset over til kantinen uden at have papiret med. Og festspilchefen Katharina Wagner fortæller, at hun en dag blev standset af en sikkerhedsfvagt: ”De har desværre ikke Deres Ausweis med fru Wagner. Jeg kan ikke tillade dem at komme ind.” Jo, det er ægte tysk. Ba
Læs mere
Emil Roennebaeks Holm
Pladeanmeldelser 19/07
Ferietid er også pladetid
Nye meget forskellige cd’er indhold med en dansk forbindelse – Tre cd’er ved Pelle Gudmundsen-Holmgreens død – Emil Gryesten, dansk klavertalent med stort Liszt-spil - Jussi Björlings sidste koncert i København
Komponisten Pelle Gudmundsen-Holmgreen døde forleden som 83-årig. Her er det godt, at vi har grammofonindspilninger til at dokumentere og lade os opleve, hvad han stod for. Alene i år har Danacord udgivet tre cd’er, der viser, hvor alsidig og nuanceret Gudmundsen-Holmgreens musik er. Også hvorfor han kaldtes en outsider. Han var sin egen og som komponist original i begge ordets betydninger. Jeg vil ikke kalde ham en provokatør, selv om han vel kunne provokere med musikalsk lune, men jeg kan ikke blive provokeret af hans musik, derimod nok blive pirret til, væltet omkuld og ført til en anden mu
Læs mere
Bo Skovhus
Nyheder og foromtaler 11/07
Ingen bløde puder og vand
Årets sikkerhedsforanstaltninger på årets Wagner-festival i Bayreuth er såvel tragiske som dumkomiske - Store og hyggelige musikoplevelser er at hente på Djurs og Mols festivalen – Ny østrigsk heltetenor
Dette er den tredje artikel i træk, som må hente stof fra Wagner-festspillene i Bayreuth, og det er indrømmet noget ensformigt. Der er heller ikke godt nyt, men den fortæller om et problem, som nok er på vej til at blive alment generende også i kulturlivet. Men jeg kan berolige med, at det nu ikke længere gælder Richard Wagner og forestillingen, som vil blive omtalt på jcklassisk.dk efter premieren, men om festspillenes sikkerhedsforanstaltninger, som må være de skrappeste til nogen forestilling i operagenrens 425 års historie. Parsifal uden Ausweis Lad os begynde med en lille e
Læs mere
Tine Topsoe
Nyheder og foromtaler 05/07
Vending i Bayreuth-skandale
Fortsættelse af en gådefuld knaldføljeton. Årets dirigent af ”Parsifal” allerede fundet. Det Kgl. Kapel kender ham – Opera om Kaj Munk på Takkeloftet på Det Kgl. Teater med talentfuld dansk operainstruktør
Den forrige artikel på jcklassisk.dk beskæftigede sig med dirigenten Andris Nelsons flugt fra Bayreuth, her kort før han skulle dirigere den nye opsætning af Parsifal. Sagen har nu taget en ny vending. Bernhard Neuhoff siger i Bayerischer Rundfunks klassiske programmer og skriver på BR-Klassiks netavis, at Nelsons pludselige afrejse kan skyldes, at han og instruktøren havde diskussioner med festspilchefen Katharina Wagner, som blev støttet af festspillenes musikchef Christian Thielemann. Festspilledelsen ville have udskiftet et par af de valgte sangere i den nye ”Parsifal”-opsætning, mens Nels
Læs mere
Andris Nelsons
Anmeldelser og kommentarer 03/07
Den utrolige skandale
Skandalehistorien fra Bayreuth om topdirigenten, der er rejst fire uger før premieren på ”Parsifal”, er også en beretning for ikke-wagnerianere om belastningen for en kunstner før en stor premiere - 900 får ikke deres betalte billetter i Salzburg ¬ - Wien sætter igen operarekord - Schillers nye rockopera
Skandaler og intriger trives godt omkring Richard Wagners festspilhus på Den grønne Høj i Bayreuth. Men fortællingen om årets skandale fortæller også noget om, hvor belastende det er at være ansvarlig for en stor premiere. MEN DET SKAL INDSKYDES, AT BAYREUTH HAR FUNDET SIN NYE PARSIFAL-DIRIGENT. LÆS ARTIKLEN VENDING I BAYREUTH Lad os præsentere Katharina Wagner først, komponistens oldebarn, som denne sommer er eneansvarlig for festspillene. Hun er en stærk yngre kvinde, som det er lykkedes at hente en af tidens mest spændende topdirigenter, den 37-årige lette Andris Nelsons, til at diriger
Læs mere
Sabine Meyer Haberland
Nyheder og foromtaler 30/06
Klassisk musik og EM-bold
Det er vanskeligt at undgå fodbolden i øjeblikket, men den kan også trives sammen med den klassiske musik. En artikel også for fodboldhadere.
Indledningen er ikke ny. For nogle år siden fandt en stor undersøgelse sted i Tyskland om forholdet mellem sportsfolk og klassisk musik. Resultatet af den vil jeg omskrives sådan: Hvis de sportsinteresserede, aktive såvel som passive, alene skulle stemme om kulturlivets vilkår, ville den klassiske musik og opera få lov at blomstre op. Mange nægter at tro, at der skulle være en naturlig sammenhæng mellem interessen for stor sport og stor musik, men for mig er det åbenlyst, at et klassisk musikpublikum og et sportspublikum kan engagere sig på måder, som kan sammenstilles og derfor ogs
Læs mere
Carlo Rizzi
Nyheder og foromtaler 15/06
Ny musikchef - Sommermusik
Aarhus’ nye musikchef og gårdsanger udnævnt – Randers Kammerorkester i Scotland - Verdensdirigent i Aalborg
Aarhus Kommune har meddelt, at den tidligere professionelle violinist Kristian Rahbek Knudsen fremover skal stå i spidsen for Aarhus Symfoniorkester. Han kommer med stor viden om musik, fundraising og et internationalt netværk, fortæller kommunen. Rahbek Knudsen begynder den 1. august. Vi kender ikke meget til den 40-årige Kristian Rahbek Knudsen i den fri musikverden. Han kommer fra en stilling som forskningskonsulent i Cambridge efter at have spillet professionel violin i 15 år. Han har desuden været ansat som konsulent og projektleder for farmaceutiske og teknologiske virksomheder. Han ha
Læs mere
Riccardo Muti
Nyheder og foromtaler 11/06
Kulturmagt og underholdning
Kulturnyheder: Idealistisk teaterchef fyres – Muti på La Scala - Italiens operahuse presses – 50 operamelodier – Palle Kjeldgaard til Viborg
Om kulturmagt uden kultur Selvom der sejler færger direkte til Rostock fra Gedser, er det måske ikke interessant, at intendanten/ chefen for Rostock Volkstheater, Sewan Katchinian efter kun to er blevet smidt ud? Og dog er det er det værd at skrive om, for desværre må man sammenligne med kulturlivet herhjemme, selv om det hos os fungerer på en blødere måde. Sewan Katchinian er en anset teatermand, som i 2005 endda blev udnævnt til at være Tysklands bedste intendant. Men han er en indædt modstander af, at politikerne forringer kulturens vilkår, som det i særdeleshed er sket i Rostock. En af
Læs mere
Salzburg
Nyheder og foromtaler 05/06
Festspil med garniture
Sikkerheden i Bayreuth forstærkes – Dresskoden i Glyndebourne lettes – Gratis festspilsommer i Salzburg – 5 operatilbud i Verona trods økonomisk krise - Festspilprogrammer og erindringer blandet sammen
Festspillene i Glyndebourne slækker på dresscoden. Sikkerheden både for de medvirkende og for publikum i festspilhuset i Bayreuth forstærkes. Det er et par af sommerens skridt i en stadig udvikling på godt og ondt. Jeg vil kombinere disse små, måske ligegyldige nyheder med lidt tungere stof om sommerens festspilprogrammer og et par personlige og indrømmet endnu mere ligegyldige festspilerindringer. Da jeg var i Bayreuth første gang i 1953, kunne man købe billet til forestillingen endnu samme eftermiddag. Fra 1955 frem til for tre-fire år siden var alle forestillinger udsolgt med lange ventel
Læs mere
Martin Lutz
Pladeanmeldelser 31/05
Dansk musik på en tallerken
Systemet tillader ikke flere bogstaver i rubrikken, men den gælder pladetallerkenen med en righoldig samling af cd’er med dansk musik, lige fra 1600-tallet til nutidig jazzpræget kirkemusik
Inden jeg går i gang med de nye cd’er, skal en teknisk detalje nævnes, som nu og da generer mig også på teknisk fine indspilninger, som vi har at gøre med her. Det sker nu og da, at afslutningen på en optagelser klippes så skarpt over, at efterklangen slutter for brat. Musikken skal altid have plads til en lille eftertanke. Det skal efterklangen også. Kingos åndelige sjungekor lever stadig Vi begynder næsten 400 år tilbage i tiden. Også dengang var der musikalsk liv. En fin cd fra den tid begynder med en intrada af Johann Schop fra 1633. Den er et forspil på en plade, som ellers henter sit
Læs mere
Michael Bojesen
Anmeldelser og kommentarer 28/05
Syng med – i faste tøjler
Carl Orffs ”Carmina burana” opført af Aarhus Symfoniorkester med et stort kor af publikummer - Wiener Phiharmoniker samlede 110.000 tilhørere til koncert ved slottet Schönbrunn  
Publikum var inviteret til at synge med i Aarhus Symfoniorkesters opførelse af Carl Orffs korklassiker ”Carmina burana”. Helt vildt foregik det nu ikke. De, der gerne ville have fornøjelsen, skulle i forvejen melde sig og være med i korprøver med de andre mere eller mindre garvede korister i det århusianske KOR 72’s regi. Godt en halv snes stolerækker på gulvet i Symfonisk Sal var fyldt op med de 275 sangere i det, der blev kaldt Stort Kor 72. Det begejstrede publikum – for begejstret var det – sad på den bagerste ophøjning i salen og på balkonerne, også på korpladserne foran orglet. Det si
Læs mere
Marc Soustrot
Anmeldelser og kommentarer 26/05
Elegante franske atmosfærer
Chefdirigent Marc Soustrot var en oplevelse på musikalsk hjemmebane med et udsøgt fransk program i Aarhus
Det var så småt blevet sommer igen, og så blev Symfonisk Sal i Musikkhuset Aarhus desværre halvejs glemt som klassisk koncertsal. Vi ældre kunne mindes somrene i Tivoli Friheden og den store nøgne sportshal. Koncerterne der havde nu deres egen charme. Men bytte tilbage? Absolut nej. Det var nu synd, at chefdirigent Marc Soustrots sidste koncert inden orkestrets sommerferie så langt fra var udsolgt, selv om torsdagens koncert og den sidste på lørdag eftermiddag begge er til tilbudspriser. Det er jo stadig maj måned, og til haven var aftenvejret nu ikke. Hvorfor så springe en usædvanlig dejli
Læs mere
Palle Kjeldgaard
Nyheder og foromtaler 19/05
Usædvanlig musikalsk trio
Den består af en kulturminister, en gårdsanger og en trompeterende elefant. Plus en invitation til en afsked med en orkesterchef
En ægte kulturminister Østrig har fået ny kulturminister. Man kan naturligvis mene, at det ikke rager os, men vi har alligevel meget at lære af den historie. Den ny kulturminister er den 50-årige Thomas Drozka, som tidligere har rådgivet SPÖ-kanslerne Franz Vranitzky og Viktor Klima på det kulturpolitiske område. Men Drozka er ikke først og fremmest politiker. Han var forretningsfører for et af verdens mest estimerede teatre, Burgtheater i Wien, indtil han i 2008 overtog ledelsen af de forenede teaterscener i Wien, Vereinigten Bühnen Wien (VBW). De inkluderer foruden Burgtheater også en af ve
Læs mere
Macbeth
Pladeanmeldelser 17/05
Netrebko, Verdi, Operadrama
Verdis ”Macbeth” i en pragtfuld dvd-gengivelse fra Metropolitan Operaen med Anna Netrebko – Glem ikke Pumeza Matshikizas ”Arias”
Fem stjerner: Shakespeare ville være fyldt 400 år forleden. Det har operahusene fejret ret beskedent, måske fordi Shakespeare ikke sælger så stærkt, når han blot er inspirator for operakomponisterne. Men antallet af de operaer, som Shakespeare mere eller mindre står bag, er stort. Mere end en snes af dem er værd at høre. De tre operaer af Giuseppe Verdi, som er inspireret af dramaer og komedier af Shakespeare, er en historie for sig. Den begyndte med Verdis tiende originale opera, ”Macbeth” i 1847, som må betragtes som hans gennembrudsværk, fordi han her stadig i den italienske bel canto ti
Læs mere
Patricia Petibon
Anmeldelser og kommentarer 13/05
En mystisk halv koncert
Patricia Petibons franske barokkoncert i Aarhus måtte forkortes på grund af sygdom, og publikum blev ladt mere i stikken end nødvendigt
Da koncerten med Patricia Petibon endelig begyndte med godt en halv times forsinkelse, var optakten lovende med et orkesterstykke kaldet ”Kaos” af Jean-Féry Rebel, hvis 350 års fødselsdag vi kan fejre i år, en ægte fransk barokkomponist med årstallene 1666 til 1747. Sikke en spændende instrumentation i satsen ”Le Chaos” fra ”Les éléments”. Musikvalget kunne næsten ikke være mere rammende. Men hvad skete der egentlig, og hvorfor? Publikum stimlede sammen i Symfonisk Sals smalle foyer, som ved sådanne lejligheder er virkelig trang, når man venter uden at vide hvor længe.Det rygtedes, at nogle
Læs mere
Christina Aastrand
Anmeldelser og kommentarer 12/05
En forunderlig magisk have
To gange Nielsen, Carl og Tage, og Brahms’ to’er med Michael Schønwandt og Christina Åstrand i Aarhus. Koncerten gentages i aften i Viborg. Ekstra: Husk Patricia Petibon i Aarhus i aften fredag
I koncertens første ti minutter førte Tage Nielsen os rundt i en magisk have, ”Il giardino magico”, som ikke blot er et lille mesterværk for et symfoniorkester, men en virkelig, på mange måder forunderlig rosenhave til et gammelt palads i den lille italienske bjergby Ravello direkte oven for Amalfi. Tage Nielsen opholdt sig der i midten af 1960’erne. Før ham havde Richard Wagner været der i 1880 og i det middelalderlige Palazo Rufolos gæstebog indskrevet: ”Klingsors tryllehave er fundet”. Paladsets have inspirerede ham til sin anden akt af ”Parsifal”, og efter Wagners beskrivelse af haven udfo
Læs mere
Patricia Petibon
Nyheder og foromtaler 04/05
Om buh-råb, idioter og kaos
Blandede musiknyheder også om Ravels ”Bolero”, som er blevet gratis, og om den franske sangstjerne Patricia Petitbon, som nu vender tilbage til Aarhus. Ekstra Den Danske Strygerkonkurrence. 
Maurice Ravels berømte og berygtede orkesterstykke ”Bolero” med den næsten evige og i intensitet kun langsomt stigende gentagelse af musikkens eneste tema har opnået sin egen form for popularitet. Nu er det blevet gratis at spille orkesterstykket på koncert eller til ballet, fortæller avisen Le Monde. Det er blevet frit, efter at det har kostet tantieme for at spille musikken offentligt i næsten 70 år efter komponistens død. Hvem har så nydt godt af de mange penge, som er kommet ind i tantieme? Det er en indviklet historie med et utal af retssager. Hovedarving var først Ravels bror Edouard,
Læs mere
Per Nørgard
Pladeanmeldelser 02/05
Til Per Nørgårds store fest
Per Nørgård modtager det internationale musiklivs største pris. Dacapo fejrer det med at udgive fire af hans symfonier
Dagens citat: ”Per Nørgårds værker er karakteriseret af en kompromisløs nysgerrighed. Hans trang til at afprøve nye ideer og at omtænke de allerede eksisterende ændrer konstant hans måde at komponere på, uden at han nogensinde mister eller forråder sin egen indre stemme”, uddrag af komitéen for Siemens Musikpris’ begrundelse for at give Per Nørgård den store pris mandag den 2. maj. Listen over de store internationale hyldester og priser, som komponisten anno 1932, Per Nørgård har modtaget, er lang. Begyndelsen var ret flot med Nadia Boulanger Prisen i 1957. Vi må springe nogle stykker over f
Læs mere
Marianna Shirinyan
Anmeldelser og kommentarer 29/04
Fin Mozart og stærk Mahler
Der er meget at sige og måske diskutere om en lang koncert med Mozart og Mahler i Aarhus. Den er værd at høre i aften fredag på DR P 2.
Dagens citat: ”Musikken åbenbarer ikke verdens væsen og dens ”vilje”, som Schopenhauer har bedyret … musikken åbenbarer kun de herrer musikere! Og de ved det ikke selv! – Og hvor godt måske, at de ikke ved det!” Friedrich Nietzche – dog ikke specielt om Mahler. En Mozart-koncert og en tre gange så lang Mahler-symfoni. Det var lovende. Først Mozarts store A-dur klaverkoncert, nummer 23 for dem, som helst vil holde rede på Mozarts mange koncerter med enkle tal, Köchel 488 for dem, som er helt ovenpå i Mozarts rige værksamling. Men ikke et ord om ”Matador” og musikfrøken Friis. Derefter Gusta
Læs mere
Alexander Vedernikov
Anmeldelser og kommentarer 23/04
Wagner og Nielsen fører an
Odense har i nogle dage lignet en festspilby – Wagners ”Ringen” opføres både i Odense og i Esbjerg – Odense-kapelmesteren havde succes også i Aarhus - Overraskende blev der fundet to vindere af Carl Nielsen Konkurrencen
Dagens citat: ”Jeg har arbejdet med opera de sidste 35 år et utal af steder. I alle operahuse er orkestret, koret og sangerne – det vil sige de kunstnerisk ansatte – selve kernen i huset. Her (Den Kgl. Opera) får man dog det indtryk, at ledelsen tror, at vi laver soundtracks til balletterne og operaerne. Orkestret bør være centrum for hele husets arbejde, men her bliver man givet det indtryk, at orkestret ikke skal føle sig for vigtige…. Jeg oplever, at der ikke er fokus på musikken. Det stabile element, som giver huset en særlig feeling og potentiale, er orkestret. I er meget heldige, at I h
Læs mere
Kul Soustrot
Nyheder og foromtaler 21/04
Hvordan så meget så flot?
Aarhus Symfoniorkester præsenterer et imponerende og alsidigt sæsonprogram med hovedvægt på kulturhovedstad 2017. Det er et program med ideer og mening.
Det virkede overvældende, da Aarhus Symfoniorkesters chef Palle Kjeldgaard torsdag præsenterede sit sidste sæsonprogram for 2016-2017. Den 1. juni er han rejst, men han efterlader sig et spændende program, som henvender sig til et meget bredt publikum. Kjeldgaards efterfølger er endnu ikke valgt, men han eller hun kan se frem til, at store projekter er sat på plads, når Aarhus i 2017 skal forsvare æren som europæisk kulturhovedstad, Det gælder også for efteråret 2017. Jo, der kommer til at ske noget stort også på den klassiske musiks område. Det har vi været så spændte på netop med henblik på
Læs mere
Lysistrate
Anmeldelser og kommentarer 18/04
Gribende barsk dansk opera
5 stjerner af 6: Den Fynske Opera og Esbjerg Ensemble uropfører i Odense Steingrimur Rohloffs og Peter Laugesens stærke operadrama over oldtidskomedien om Lysistrate og kvinderne, som ville nægte deres soldatermænd den løn, som de tror er deres
Jeg hedder Lysistrate Jeg vil samle kvinderne Jeg vil standse krigen Jeg har ventet længe Hvorfor kommer de ikke? De er vel på natklub som sædvanlig Og de går ikke hjem Før den sidste pære er brændt ud Sådan synger Lysistrate i Peter Laugesens ord i komponisten Steingrimur Rohloffs nye opera ”Lysitrate – alt er sprængt i stykker”. Bag den ligger så langt tilbage som i år 411 f.Kr. Aristofanes’ komedie om Lysistrate, som opfordrede sine kønsfæller til at nægte krigerne den løn, de tror er deres, når de kommer hjem. Det lykkedes hende ikke. Forsøget fremkaldte derimod nye seksuelle fru
Læs mere
Die Elbphilharmonie
Nyheder og foromtaler 13/04
Meget at glæde sig til
Sommer og Vintersæson: Endelig åbner den store Elbphilharmonie i Hamburg – Sommerglæder på Langeland – Sønderjyllands Symfoniorkesters flotte sæson – Blomstedts næste planer
Den 11, januar 2017 sker det. Verdens dyreste, flotteste, mest usædvanlige og mest skandaleramte koncertsal åbner endelig. Elbphilharmonie, den i sandhed spektakulære koncertsal, der som et kæmpeskib stævner ud i Elben i Hamburg, har officiel åbningskoncert den 11. januar. Programmet for en storstilet tre ugers åbningsfestival er blevet offentliggjort. Alle er enige om, at nu kan det ikke længere gå galt. Det har det ellers trin for trin gjort i ti år. Bygningen af Elbphilharmonie var sat til at vare i tre år. Det er blevet til næsten ti år. Elbphilharmonie, som også rummer et hotel, restaur
Læs mere
Karen Gomyo
Anmeldelser og kommentarer 07/04
Berg og Mahler – gigantisk!
Betagende Berg og mægtig Mahler, da Aarhus Symfoniorkester sammen med Randers Kammerorkester spilede under chefdirigent Marc Soustrot og gør det igen fredag aften i Aarhus
6 stjerner af 6: Efter at have fået min egen blog nyder jeg ikke at have nødig at skulle give stjerner. De er nemme for læserne, ikke for skribenten. De er del af vor kulturs udvikling i retning af det mere overfladiske. Når jeg så alligevel undtagelsesvis for en koncert indleder med at give stjerner, er det klart, at det gælder seks stjerner, topnoteringen. Engang for en del år siden spurgte min gode kollega Ole Straarup fra Aarhus Stiftstidende mig, hvorfor jeg i Jyllands-Posten aldrig gav seks stjerner til en lokal koncert. Hvad skulle der til for det? Jeg svarede lidt flot, at seks stjern
Læs mere
Herbert Blomstedt
Pladeanmeldelser 04/04
Blomstedt og Bruckner

Herbert Blomstedt modtager den 7. april Sonnings Musikpris på DR SymfoniOrkestrets torsdagskoncert. Samtidig er Blomstedts mindeværdige koncert med Schubert og Bruckner i Roskilde Domkirke  udsendt på dvd. Musikken følges af en samtale med kloge ord.


Der var vist noget om, at dansk musiklivs største pris, Sonnings Musikpris, skulle gives til en person, som også havde haft betydning for dansk musikliv. Ved nogle prisoverrækkelser har man kunnet lede forgæves efter netop den begrundelse og i stedet tænkt på, at prisen var lokkemad for at få en stor kunstner hertil, som ellers ikke var til at betale. Men denne gang er det på alle måder fint, når Sonnings Musikpris gives til den 87-årige Herbert Blomstedt. Torsdag dirigerer han DR SymfoniOrkester i Beethovens ottende og Mahlers første symfoni. Netop Blomstedt ville være kommet uden lokkamad.
Læs mere
Alban Berg
Nyheder og foromtaler 31/03
Den romantiske modernist
Aarhus Symfoniorkester byder på en stor koncert af den slags, som fremtiden synes at blive fattigere på. Sidste nyt fra føljetonen om byen Aarhus og dens symfoniorkester er, at orkestret nu også står uden souschefen, som ellers skulle have overtaget hele ledelsen til juni
På torsdag og fredag den 7. og 8. april byder Aarhus Symfoniorkester på en koncert, som er spændende og flot med et usædvanligt indhold: Alban Bergs violinkoncert og Gustav Mahlers første symfoni. Bergs koncert til minde om en ung pige, som døde af Polio, er et hovedværk i det 20. århundredes musik. Og Mahlers debutsymfoni fortæller historier, som man har det godt og livligt med. Men det er også en dristig koncert at gentage. For at springe ud fra 10-meter vippen: Alban Berg skrev tolvtonemusik, og det er begreb, som de færreste rigtigt kender til, men som alt for mange er bange for. Det eft
Læs mere
Pumeza Matshikiza
Pladeanmeldelser 25/03
Vidunderlige Pumeza
Den charmerende sydafrikanske verdenssopran Pumeza Matshikiza valgte Aarhus Symfoniorkester i Symfonisk Sal til sin anden cd. Den er blevet fænomenalt dejlig, men den er først til salg fra den 6. MAJ.
6 stjerner af 6: Det sker ikke hver dag, at det britiske pladeselskab Decca sender sit optagerhold til Jylland – eller et lignende sted. Da den sydafrikanske sopran Pumeza Matshikiza skulle indspille sin anden cd efter pladedebut’en ”Voice of Hope”, som blev optaget i Liverpool og på hendes faste operascene i Stuttgart, valgte hun selv Aarhus Symfoniorkester dirigeret af Tobias Ringborg. Med dem havde hun i august 2014 haft sin første koncert i Danmark, som blev en oplevelse for publikum. Tilsyneladende altså også for Pumeza. Mens ”Voice of Hope” var en blanding af internationale og sydafrik
Læs mere
Palle Kjeldgaard
Anmeldelser og kommentarer 24/03
Chefen går, en cd består
Onsdag før påske præsenterede Aarhus Symfoniorkester en herlig og speciel indspilning med en pragtfuld sopran, men dagen var også præget af meddelelsen om orkesterchefens afgang
Nyhed og kommentar: Onsdag før påske blev en bemærkelsesværdig dag i Aarhus Symfoniorkesters historie. Aftenens koncert var et flot udsagn om orkestrets kvaliteter inklusive anerkendelse, som de er blevet udviklet i Symfonisk Sal og bemærkes i udlandet Det fornemme britiske pladeselskab Decca havde fulgt den sydafrikanske sopran Pumeza Matshikizas ønske om at indspille sin nye cd ”Arias” med Aarhus Symfoniorkester og dirigenten Tobias Ringborg efter den succesfulde fælles festugekoncert i 2014. Decca stod bag to præsentationskoncerter, den første onsdag i Aarhus, den anden den 6. april i Paris
Læs mere
Dietrich Fischer-Dieskau
Pladeanmeldelser 19/03
50 pust fra et stort årti
Årtiet 1948-1957 var musikalsk spændende på Deutsche Grammophon. Forrygende klassisk musik på 50 cd’er til næsten ingen penge er en speciel oplevelse. Den tekniske kvalitet er behagelig.
„Deutsche Grammophon Gesellschaft The Mono Era 1948-1957“. Sådan lyder titlen på det nyeste af de herlige kvadratiske bokse med 50 cd’er udsendt af de tre Universal-søsterselskaber Decca, Philips og Deutsche Grammophon. Det var et stort årti i grammofonpladens udvikling, inden stereo-lp’erne kom til for DGs vedkommende i 1957. Det blev da et markant skifte, men nu kan vi alligevel ikke overhøre, at begejstringen for skiftet fra mono til stereo-indspilninger var overdrevent.Først et eksempel, som ikke har at gøre med det nye sæt: Netop i 1957 optog EMI sinklassiske udgave af Strauss’ ”Rosenkav
Læs mere
Pumeza Matshikiza
Nyheder og foromtaler 15/03
Styrtebad af operahistorier
Madonna gav sine fans et styrtebad– ”Maskeballet” i München og ”Otello” i Salzburg - Kasper Holten på Den jyske Opera – En lille, men stor sopran på uheldig dato i Aarhus
Madonnas fans i styrtebad Madonna gør hermed sin entré på jcKlassisk.dk. Det skyldes ikke en kursændring på websites indhold, men den nyeste historie om Madonna kan give anledning til at efterlyse lignende historier fra den klassiske musikverden. Et aktuelt spørgsmål er så, om Madonna har gjort grin med sine fans, eller om hun har været undskyldt? Det fortæller historien fra Australien nemlig intet om. Den 57-årige sangerinde havde i fredags indbudt 1500 fans til en ”lille” gratis koncert i Melbourne. Den skulle være optakten til en koncertturné i tre australske byer. Alle indbudte var medle
Læs mere
image
Anmeldelser og kommentarer 10/03
Den jyske Opera er jo dansk
Den jyske Opera skal have en ny chef. Det må ikke glemmes, at operaen er dansk. Kommentarer frem og tilbage og en opfordring til læserne om at deltage. Nyt:: Den Fynske Opera skal også have ny chef
Den jyske Opera skal have ny chef. Måske varer det heller ikke så længe, før Det kgl. Teater skal have ny operachef. Det sidste ved jeg nu ikke noget om. Men netop nu forlyder det, at Den Fynske Operas chef gennem ni år, Jesper Buhl, har valgt at forlade operaen efter sommerferien. Han siger om sin fratrædelse: ”Jeg føler, jeg er nået så langt, som det er muligt under de nuværende betingelser på Den Fynske Opera. Derfor vil jeg nu søge nye udfordringer, uden jeg på nuværende tidspunkt kan sige hvor og hvordan”. Kommentar: Ved et chefskifte trænger der sig et generelt spørgsmål på for dansk o
Læs mere
Angela Gheorghiu
Anmeldelser og kommentarer 04/03
Angela - en sprudlende diva
Angela Gheorghius koncert i Aalborg blev en oplevelse for feinschmeckere og operajomfruer
Den årlige operafestival i Aalborg er noget specielt. I to uger synger byen med. Hvilken anden operafestival foregår såvel i gå-højde på gader og arbejdspladser som med stjernesangere på den store koncert- og operascene? Abningskoncerten torsdag blev en oplevelse for såvel feinschmeckere som operajomfruer – for at bruge Den jyske Operas betegnelse om et nyt operapublikum på opdagelse. Aalborg Symfoniorkester spillede i Musikkens Hus til en af verdens allerfineste sopraner, den rumænske Angela Gheorghiu. Hun sprudlede, og jo mere det udsolgte MusikkensHus levede med, des større sangglæde folded
Læs mere
Michael Bojesen
Nyheder og foromtaler 28/02
Dagens tilbud: operachef
Stillingen som chef på Den jyske Opera er slået op. Fremmedordbogen må frem – Puccini-antifan er fantom i operaen – Status i Berlin – Wagners komiske ungdomssynd - Store og små koncerter i Aarhus, som man godt kan læse om i hele landet
Operachef søges Det kommer ikke overraskende, at Den jyske Opera søger en ny ”stærk” operachef fra januar 2017. Annilese Miskimmon rejser næste år til Oslo for at overtage ledelsen af Den Norske Opera & Ballet. Der søges fra 1. januar 2017 en operachef med et ”tydeligt kunstnerisk ståsted”. Det kan være som instruktør, sanger, dirigent eller producer. Vedkommende skal have kunstnerisk erfaring med at lede en kunstnerisk virksomhed og naturligvis have indgående kendskab til opera-repertoiret og til både ”den skandinaviske og den internationale opera-verden”. Dansk opera må så vel henregne
Læs mere
Familien der kunne tale om alt
Anmeldelser og kommentarer 21/02
Alt det vi ikke kan tale om
Lollikes familiemiddag på Aarhus Teater med frit svævende snak som en farceagtig parodi på moderne medier og måske endda på vort vort samfund
4 stjerner af 6: Familien der kunne tale om alt, kalder Christian Lollike sit seneste stykke teater, som er rykket ind på Aarhus Teaters store scene. Men familien på scenen taler jo netop om alt det, som vi ellers ikke taler om i familiesammenhæng og lignende? Lollike lader en højst blandet familie mødes juleaften, og de plaprer i munden på hinanden, det ene emne bider det andet et vist sted, men der kommer intet ud af det. Det er grotesk, absurd, undertiden sjovt, men i det absurde er det hensigten, at der skulle vokse et billede frem af vor moderne samfund, forstår man: ”Alle taler og tale
Læs mere
Madama Butterfly
Anmeldelser og kommentarer 14/02
Gode sangerhold og 70årsdag
To historier: Det er ikke afgørende, hvilke sangere man får i Den jyske Operas smukke opførelse af ”Madama Butterfly”. Hvorfor ikke samle det fine danske hold ekstra i 2017? – Et stykke dansk og tysk kulturhistorie. Kim Ry Andersen, en dansker i Dresden, fylder 70 år.
Det har været en hektisk, men vellykket uge i Aarhus. Den jyske Opera har spillet Puccinis ”Madama Butterfly” fire gange for stort set fulde huse i Musikhuset. Nu fortsætter landsturnéen fra ikke så få, som uventet for dem kom for sent til at få billet. Den jyske Opera kan med god grund juble. Den ene aften i Aarhus spillede man opera samtidig med, at Aalborg Symfoniorkester gæstede Symfonisk Sal, som også er i Musikhuset Aarhus. Jeg må give en kommentar på facebook ret i, at jeg i stedet for at klage over, at der var tomme pladser, kunne have konstateret, at der var samlet 2000 mennesker på
Læs mere
The Clarinotts
Anmeldelser og kommentarer 12/02
Klarinetmiraklet Ottensamer
Aalborg Symfoniorkester havde stort besøg fra Wien og delte det med Aarhus – Landsdelsorkestrene får færre penge og bliver mindre, men de har alle fået en akustisk fin koncertsal og har derfor kunnet kæmpe sig til et højere spilleniveau
En af verdens fineste klarinettister var torsdag solist med Aalborg Symfoniorkester i Webers melodiske og romantiske anden klarinetkoncert. Nordjyderne tog ham dagen efter med til Aarhus. Hvad han hed? Storebror Ottensamer Efternavnet er ikke vanskeligt at huske. Ottensamer! Det er jo en østrigsk klarinetfamilie. Sværere er det med fornavnet: Ernst, Daniel eller Andreas? De er alle tre fremragende klarinettister. Fader Ernst har været medlem af Wiener Philharmoniker siden 1978. Lillebror Andreas er første klarinettist i Berliner Philharmoniker. Den nu 30-årige storebror Daniel spilede først
Læs mere
CPO Bach
Pladeanmeldelser 09/02
Bach, Schubert og Beatles
Nye cd’er med varieret musik: Nyt pragtsæt med pianisten Sokolov – Beatles-melodier på guitar med Melos – Bach for cembaloer spillet af Mortensen og Pinnock
6 stjerner af 6: Det blev med rette udråbt som noget af en sensation, da det russiske klaverfænomens Grigory Sokolov for et år siden fik udsendt en dobbelt-cd på DGG med musik af Mozart og Chopin optaget på festspillene i Salzburg. Der var gået mange år siden Sokolovs forrige pladeudgivelse. Og det var helt i orden med den megen ståhej omkring ”Sokolov The Salzburg Recital” (DG 479 4342). For mig var de to F-dur sonater af Mozart noget ganske specielt, fordi den forenede to århundreder, Mozarts og vores. Nu er Deutsche Grammophon parat med en ny dobbelt-cd. Fra en koncert i Warschawa maj 201
Læs mere
Madama Butterfly
Anmeldelser og kommentarer 06/02
Butterfly badet i skønhed
Puccinis 'Madama Butterfly' er blevet en meget smuk forestilling på Den jyske Opera
Der var trængsel i foyeren til Musikhuset Aarhus før premieren på Den jyske Operas 'Madama Butterfly'. Det er en opera, som vil samle udsolgte huse. Det gør Puccinis opera næsten automatisk. Men det er også blevet en opførelse, som får meget af det bedste frem i Puccinis mesterlige musik og i den rørende historie om den japanske geishas tragiske kærlighed til den amerikanske søofficer. Hast roligt med at købe billet. 'Madama Butterfly' sælger vel altid, men det er ikke altid, at æstetikken råder på scenen og skønheden for øret genspejles i en æstetisk skønhed på scenen. Det gør den her. Noget
Læs mere
Bent Lorentzen
Anmeldelser og kommentarer 04/02
Steppeulven som dansk opera
Den forsinkede uropførelse af Bent Lorentzens opera over Hermann Hesses kultroman ”Der Steppenwolf” blev en herlig operabegivenhed med Det Jyske Musikkonservatorium som vært
Det var en ganske usædvanlig uropførelse af en dansk opera, som der var indbudt til i Symfonisk Sal i Aarhus torsdag aften. Bent Lorentzen har gennem tre årtier komponeret 15 operaer. De er alle med undtagelse af én blevet spillet ikke alene herhjemme, men også i udlandet, én endda på Den bayerske Statsopera i München, mens en anden vandt Prix Italia. Den seneste var Holberg-operaen ”Jeppe”, som 2009 blev en dansk succes. Bent Lorentzen fylder 80 år den 11. februar. Nu har han fået alle sine operaer at høre. De 80 år har været lejligheden til og muligheden for, at operarækken nu er gjort offe
Læs mere
Madama Butterfly Paryk
Nyheder og foromtaler 28/01
Om Butterflys tragedie
En fyldig introduktion til Puccinis ”Madama Butterfly”, som Den jyske Opera opfører fra 5. februar. Artiklen kan også læses i uddrag. Om baggrunden og musikken i en følsom opera om en japansk kvindeskæbne. Der er altid nyt at opdage i operaen. Handlingsgangen sat i kursiv følger til sidst
”Madama Buterfly” er en japansk tragedie, mere end den er en tragedie om en ung japansk pige, betonede Giacomo Puccini. Over originalen skrev han ”Tragedia giapponese”. Der er både historisk og social realitet bag historien om Butterfly. Puccini havde ret i, at operaens beskrivelse af kvindediskriminering var virkelighed i den modsætningsfyldte japanske verden ved indgangen til 1900-tallet. Butterfly er geisha i en japansk havneby. Virkelighedens geisha stillede ikke sin krop til rådighed for de mandlige gæster, men hun var dannet og oplært i at konversere dem, synge og danse for dem. Opera
Læs mere
Florian Krumpoeck
Anmeldelser og kommentarer 21/01
Da Døden blev oplevelsen
Richard Strauss’ musikalske gengivelse af døden og Mahlers ufuldendte dødssang stod stærkt mod Beethoven på Aarhus Symfoniorkesters koncert, som gentages i Symfonisk Sal i aften
Der gik en skarp skillelinje mellem musikken før og efter pausen på Aarhus Symfoniorkesters symfonikoncert – som var uden en regulær symfoni. Første del var Beethovens, anden del var Dødens. Det var den sidste, der hævede koncerten. Beethovens anden klaverkoncert er langt fra hans mest spændende, men den er hyggelig og musikantisk. Klaverkoncerten fungerede her som en god afslapning inden og som en koncentreret balance til Richard Strauss’ skarpe symfoniske billede af døden i ”Tod und Verklärung” (Død og forklarelse) og til Gustav Mahlers sidste store symfonisats. Den sidste var den gribend
Læs mere
Placido Domingo
Nyheder og foromtaler 20/01
Godt blandede musiknyheder
Publikum sidder midt i symfoniorkestret – Hvor gammel er Domingo? – Om årets to europæiske kulturhovedstæder – Kursus for unge i klassisk musikdramatik
Orkester og publikum på skødet af hinanden Den herhjemme med rette populære dirigent Adam Fischers lillebror Ivan Fischer er chef for Berlins Konzerthausorchester. Michael Schönwandt var en af hans forgængere i denne stilling. Ivan Fischer har fået ideen at arrangere en række koncerter, som han kalder ”Mittendrin”. Publikum skal være midt i det på forskellig måde. Ideen tages helt bogstaveligt med koncerter, hvortil publikum rykker nærmere og sidder midt i orkestret. Det er ganske originalt. Orkestret er til disse koncerter er rykket ned på gulvet, hvor publikum normalt sidder. Der er place
Læs mere
Riccardo Muti
Anmeldelser og kommentarer 12/01
Begrebet pop til overflod
Hysteriet efter David Bowies død – Kampen mod ”moderne” operainstruktører – De største hits på Fyn
David Bowie er død, 69 år. Det behøver jeg ikke at fortælle. Der var mening i at skrive om ham og hylde ham efter hans sygdomsdød som 69-årig. Han var en af de mest originale og personlige popmusikere, som har været. Han er endda blevet kaldt en intellektuel musiker, og det er der heller ingen grund til at kritisere. Men man må sandelig forbavses over det nærmest hysteriske eftermæle, som medierne har kæmpet for at overgå hinanden i at præstere. Proportionerne må siges at blive forvansket, når en landsavis bruger næsten en hel forside på at vise en dog ganske flot tegning af ham. Men det b
Læs mere
Wolfgang Amadeus Mozart
Anmeldelser og kommentarer 11/01
Kom ind i Mozarts operaer
En indgående og righoldig guide til Mozarts operaer af Leif V.S. Balthzersen – Og en reminder om Wagner
Dagens citat: ”Det næste som hændte mellem dem var nu, at Læreren satte sin Elev til at indstudere Zerlinas Parti i Mozarts opera ”Don Juan”. Selv sang han, som ofte før, Don Juans Parti. Men aldrig havde han sunget som nu. I Duetten i anden Akt – den, der kaldes Forførelsesduetten – fik den himmelske Musik og de himmelske Stemmer ham til at tabe Hovedet. Da den sidste smeltende Tone var døet bort, greb han Philippas Hænder, trak hende ind til sig og kyssede hende højtideligt, som en Brudgom kysser sin Brud foran Alteret. Saa lod han hende gaa. Thi Øjeblikket var for højtideligt til yderligere
Læs mere
Boulez
Erindringer 07/01
Om Boulez og Gheorghiu
To forskellige erindringer: En af det seneste århundredes mest betydelige musikerpersonligheder, Pierre Boulez er død – Da den unge Angela Gheorghiu skabte sensation. Nu kommer hun til Aalborg
Erindringer: Pierre Boulez blev 90 år, og alligevel kom hans død forleden i kurbyen og festspilbyen Baden-Baden uventet. I sind var han evigt ungdommelig. Kunne ikke dø. Hvem kan nævne en mere betydelig musikerskikkelse? Han var en af de store både som komponist, som orkesterdirigent, som organisator, som leder af festspil for ny musik, som musikpolitiker og som pædagog. Boulez blev især kendt for en enkelt bemærkning i Der Spiegel, som i provokation ikke lignede hans væsen, så markant han ellers altid var: ”Spræng operahusene i luften. Det er den dyreste løsning, men også nok den elegantest
Læs mere
ASO nytaar
Anmeldelser og kommentarer 06/01
Kvindernes folies de Paris
Fransk musik med en kerne af festlig ”galskab” på den bedste nytårskoncert i Aarhus længe. To kvinder, en fransk dirigent og en dansk koloratursopran i spidsen for feslen
Det er kvindernes aften på Aarhus Symfoniorkesters nytårskoncert. To mindre kvinder af størrelse, en fransk dirigent og en dansk sopran, var store, da de leverede den bedste nytårskoncert i Aarhus i lang tid. Det blev også kvindernes folies de Paris. Tag nu ikke ordet alt for højtideligt, for det betyder ret ordret kvindernes parisergalskab. Men det gælder den festlige, kåde, charmerende musikgalskab, som skabte den mest livlige og charmerende tid i Paris måske nogensinde, nemlig i årene fra 1830 til 1900, som netop kaldes La folies de Paris. Både perioden og koncerten nu sluttede med cancan
Læs mere
Wiener Philhamonikern
Anmeldelser og kommentarer 01/01
Nytår i Wien, Berlin, Dresden
Vi fik en af Wienerfilharmonikernes største nytårskoncerter – Fransk nytår med Berlinerne – Et mærkeligt par i Dresden – Ekstra: Netrebkos drømmebryllup i Wien
Måske skulle man ikke tage det som en selvfølge, men huske at være taknemmelig for, at udviklingen har gjort det muligt at sidde hjemme nytåret over og på tv og nettet se og lytte til nytårskoncerterne ikke blot fra Wien. Den transmitteres af DR, dog først efter pausen. Men så har man tysk og svensk tv, som bringer hele koncerten. I denne artikel skal desuden omtales også de såkaldte silvesterkoncerter nytårsaftens dag i Berlin og Dresden. Og med eventuelt henblik på næste år skal det nævnes, at nytårskoncerten i Wien også blev spillet den 30. om formiddagen og den 31.om aftenen. I Berlin er d
Læs mere
Cecilia Bartoli
Nyheder og foromtaler 28/12
Skarpe musiker meninger
jcKlassisk ønsker læserne ”einen schönen Rutsch” – Cecilia Bartolis mening om den måske mest spændende musikteaterbegivenhed i 2016 – Riccardo Mutis mening om kampen mellem dirigenter og sceneinstruktører – Om nytårskoncerter på udenlandsk tv og i danske koncertsale
Wir wünschen einen schönen Rutsch. Først vil jcKlassisk ønske alle læsere et godt nytår med forhåbentlig store musikoplevelser. Undskyld det tyske, men jeg har tilbragt årsskiftet 25 gange i Wien, men nu ikke længere, og jeg nyder stadig nytårsønsket om bogstaveligt at rutsje ind i det nye år. Man behøver nu ikke at rejse til store festspilbyer for at finde store musikoplevelser, men alligevel er det værd at citere, hvorfor Cecilia Bartoli vil sætte Bernsteins ”West Side Story” op på festspillene i Salzburg. Jeg vil mere specielt sige tak for de mange forskellige positive tilkendegivelser som
Læs mere
Hector Berlioz
Anmeldelser og kommentarer 17/12
Julebudskab på skønt fransk
Den ægte julemusik kom med Berlioz’ oratorium ”L’enfance du Christ” med Aarhus Symfoniorkester. Det var pragtfuldt. Gentages i aften fredag
Aarhus Symfoniorkester har fået en fransk chefdirigent, Marc Soustrot, og han valgte som sin første store juleopgave at opføre julebudskabet på fransk: ”Le céleste avis que, dans leur humble étable aux parents de Jesus envoya le Seigneur”. Det himmelske varsel, som Herren sendte Jesu forældre i deres ydmyge stald. Berlioz’ blide atmosfærerige juleoratorium høres alt for sjældent herhjemme, men Odense Symfoniorkester og Aalborg Symfoniorkester har tidligere opført det. Det blev igen understreget, at det er en decideret mangel i repertoiret, at det ikke opføres oftere herhjemme. Musikken er ik
Læs mere
Grigory Sokolov
Pladeanmeldelser 16/12
Glem ikke årets cd’er …
Dette er ikke en liste over årets top-cd’er, men mit valg af nyudgivelser, som ikke må glemmes. 
Trods tale om en krise kommer der stadig mange cd-indspilninger, som det vil være dumt at overhøre. Firmaerne er også blevet mere tilbageholdne med at sende nyheder ud til anmeldere, og det er nok gået specielt ud over os ”anden klasse”s skribenter på nettet. Jeg har langt fra hørt alle årets bedste cd’er, men jeg har hørt nyheder, som ikke må glemmes. Rækkefølgen er tilfældig: Jeg kan endda begynde med en cd, som er for alle, også for dem, som ikke ville finde på at købe den af sig selv. Russeren Grigorij Sokolovs klaveraften på Salzburg-festspillene 2008 med Mozart, Chopin og seks ekstranu
Læs mere
Annilese Miskimmon
Anmeldelser og kommentarer 12/12
Berlinerne i Aarhus
Musiknyheder: Anmeldelse af Berlinerfilharmonikernes Barokensemble – Annilese Miskimmon skal være chef for Den Norske Opera – Mozart har hjemme i en baggaard i Habana
Det blev en anderledes før-julekoncert, da Berliner Barock Solisten, som i 1995 blev oprettet af medlemmer af Berliner Philharmoniker, sammen med den 56-årige danske guitarist Peter Howard Jensen med international koncerterfaring, besøgte i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus. Peter Howard Jensen var solist i tre koncerter, én af Bach og to af Vivaldi, hvoraf han for mange år siden spillede den ene i Musikhusets store sal. Hvilken positiv ændring til den mindre Symfonisk Sal. Det er unødvendigt at skrive, at salen var en ideel akustisk ramme om 12 musikere fra Berlin og den ene svendborggenser.
Læs mere
Klassisk
Anmeldelser og kommentarer 10/12
En medlevende musikhistorie
Den europæiske musiks historie genfortalt af Søren Schauser, så enhver må få lyst til at opdage den yderligere
Musikkens historisk-kronologiske forløb er blevet angrebet på forskellige måder, siden de første større anlagte fremstillinger af den europæiske musiks historie kom i slutningen af 1700-tallet, og efter at musikken blev universitetsfag i 1800-tallet. Historieskribenterne har kunnet lægge vægt på stilhistorien og formhistorien, men de har også mere vekslende gennem tiderne gået mere grundigt ind på personhistorierne, som for mange læsere er specielt interessante. Et mere overordnet sociologisk aspekt, idehistorien og kulturhistorien som en større, samlende helhed, er med tiden kommet stærkere m
Læs mere
Scala
Anmeldelser og kommentarer 08/12
Holten hjem igen - La Scala
Kasper Holten forlader Covent Garden - Verdis sjældent opførte opera om Jeanne d’Arc åbnede sæsonen på La Scala i Milano
Sidste nyt: Onsdag meddelte Kasper Holten sine kolleger, at han forlader sin stilling som operachef på Royal Opera House i London fra marts 2017. Alex Beard, operaens chief executive, tilbød ham ellers for nylig en kontraktforlængelse på fem år efter august 2016, men Holten har i stedet bedt om og fået en forlængelse på syv måneder. I marts 2017 har Holten og chefdirigenten Antonio Pappano premiere på en ny opsætning af Wagners "Mestersangerne i Nürnberg". Kasper Holten rejser hjem fil til København, fordi han og instruktøren og koreografen Signe Fabricius har børn, som de ønsker skal være i
Læs mere
Andras Adorjan
Nyheder og foromtaler 04/12
En blandet musiklandhandel
Opera på nettet og på Arte tv – La Scalas sæsonåbning gennemføres - Musik, chokoladecreme og storpolitik – Musikalsk hilsen fra András Adorjan
Klassiske musiknoter: La Scala i Milano åbner hvert år sin sæson den 7. december. I år bliver det med Giuseppe Verdis 110 minutter korte og sjældent opførte, men musikalsk fortrinlige ”Giovanna d’Arco” (Jeanne d’Arc). Den nye chefdirigent Riccardo Chailly dirigerer naturligvis. I titelpartiet høres Anna Netrebko, og ved sin side har hun den lyriske tenor Francesco Meli og barytonen Carlos Alvarez. Forestillingen transmitteres direkte på den tyske tv-sender Arte, som indgår i mange tv-pakker herhjemme, så det er rimeligt at gøre opmærksom på en spændende premiere. Instruktørparret Moshe Leise
Læs mere
The Danish Piano Trio
Pladeanmeldelser 01/12
Dansk og godt helt igennem
Klassisk dansk musik fra barok til nutid på cd’er sælges mere i udlandet end herhjemme. Her er en række eksempler på indspilninger, som man absolut ikke må holde sig fra
Klassiske danske pladeindspilninger får ofte fine anmeldelser i udlandet. Dansk musik indspillet i Danmark sælger generelt bedre i de større musiklande end herhjemme. Det kan man fundere lidt over. Men anmelder vi nyere dansk musik alt for sjældent herhjemme? Svaret er nok et ja. Et lidt pinligt ja. Bine Bryndorfs Buxtehude Tag nu Bine Bryndorfs indspilning af vor gode tysk/danske orgelmester Dietrich Buxtehude samlede orgelværker. Dacapo udsendte dem stykvis på seks cd’er. Bine Bryndorf indspillede dem på fem historiske orgler fra Sct. Mariæ Kirke i Helsingør, Buxtehudes egen opvækst-by så
Læs mere
Renaud Capucon
Anmeldelser og kommentarer 28/11
En koncert med to verdener
Koncerter i en vanskelig tid: Sønderjyllands Symfoniorkester og Renaud Capuçon overvældede med Erich Wolfgang Korngolds violinkoncert i Sønderborg og Aarhus – Betydningen af landsdelsorkestrenes gensidige besøg – Tre violinkoncerter på en udvidet weekend
Dagens citat: Dirigenten Karl Böhm besøgte den højt agtede wiener musikkritiker Julius Korngold i familiens sommervilla. Knægten Erich Wolfgang, endnu ikke teenager, badede i bjergsøen, og faderen måtte kalde ham op: ” Erich, komponieren, nicht baden”. Drengen steg modvilligt op. Landsdelsorkestrene har begyndt en ny omgang med at besøge hinanden. Det er værdifuldt. Publikum rundt omkring opdager, at det ikke blot er dets eget nære symfoniorkester, som i disse år er inde i en god teknisk og kunstnerisk udvikling. Provinsens orkestre befinder sig i øjeblikket alle på et dejligt højt plan,
Læs mere
Joanna Konarzewska
Anmeldelser og kommentarer 26/11
Finlandia i første ombæring
Fint sammensat program med nationalmusik af Sibelius og Szymanowski fra optakten til 1900-tallet i Aarhus
Urversionen af Jean Sibelius’ ”Finlandia” er blevet gravet frem i de seneste år. Den finske komponist, der som vor egen Carl Nielsen er blevet fejret for sit 150 år her i 2015, er allermest populær for sit nationale tonedigt. Historien bag det er værd at kende. Under det russiske regime i Finland i slutningen af 1800-tallet var nyhedsmedierne udsat for censur og lukninger, men i 1899 lykkedes det at samle et tredages møde i Helsinki til modstand mod den russiske censur. Her blev også opført en række sceniske billeder fra Finlands historie akkompagneret af en ny orkestersuite af Sibelius. Sluts
Læs mere
John Christiansen
Nyheder og foromtaler 24/11
Skal jcklassisk bestå? Del 2
Først hjertelig tak for responsen på vores lille status-opgørelse for jcklassisk.dk. Den har været overvældende. Det har vist sig, at som situationen generelt er for klassisk musik herhjemme i øjeblikket, sådan er for mange jcklassisk.dk i øjeblikket det af betydning. Vi takker for denne klare tilkendegivelse.
Mange læsere har også tilkendegivet, at de meget gerne vil give et støttebidrag og har opfordret os til at etablere mulighedfen for at give et sådant. Vi ser med tak imod ideen. Derfor kan vi nu tillade os at skrive: Læs herom nedenstående. Men det skal ikke være en abonnementsløsning. For mange er det af betydning, at jcklassisk fortsat forbliver gratis at læse. ”Så hellere have annoncer”, skriver flere. Tilsagnet om nye annoncer har derimod været beskedent. Vi takker de få, som har skrevet, at de vil tænke over muligheden, når sommerens festspiltid nærmer sig. Men hvorfor er nogle læsere b
Læs mere
Pumeza
Nyheder og foromtaler 24/11
Opera mod kulturåret 2017
Nu med rettelser: Pumeza Matshikiza præsenterer sin nye Decca-cd på koncert i Aarhus 23. marts 2016 – Den jyske Opera er på vej med Bellinis ”Puritanerne” med Henriette Bonde-Hansen, Rossinis ”La Cenerentola” og i 2017, da Aarhus skal være europæisk kulturhovedstad, to dansk baserede uropførelser i en større international sammenhæng
Pumeza Matshikiza vender tilbage til Aarhus. Jo, hun er den af højde lille og charmerende, men i vokaludfoldelsen store og sprudlende sopran, som i august 2014 var solist på to af Aarhus Symfoniorkesters Festuge Classic-koncerter. Publikum var henrevet, men det var Pumeza Matshikiza også selv, og da hun skulle vælge orkester og dirigent og indspilningssted til sin anden cd for Decca, var hun sikker på, at det skulle være Aarhus-symfonikerne dirigeret af Tobias Ringborg, og at det skulle være i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus som dengang i 2014. Pumeza har været her igen i al stilhed, og c
Læs mere
John Christiansen
Nyheder og foromtaler 15/11
Skal jcklassisk bestå?
3 år og 3 måneder. 380 artikler på bedding. Nej, noget rundt jubilæum er det ikke for jcKlassisk.dk, men alligevel er det tiden til at gøre en slags status.
Lidt om den aktuelle situation for jcKlassisk.dk Jeg vil først slå fast, at det har været en dejlig tid. Det er pragtfuldt stadig at få lov til at skrive om klassisk musik. Og det er herligt at have så mange læsere, som endda giver udtryk for deres glæde over at læse websiten. Det vil jeg indledningsvis sige hjertelig tak for. Websiten eller bloggen startede på et tidspunkt, da de skrevne medier og heriblandt min gamle avis, Morgenavisen Jyllands-Posten, hvor jeg havde haft 50 gode, begivenhedsrige år som klassisk musik- og teater-medarbejder, nødvendigvis måtte skære ned også på kultursto
Læs mere
Metropolitan Opera House
Nyheder og foromtaler 04/11
New York efter mit hoved
Beskrivelsen af hvorfor en operatur til New York i april 2016 har fået det program, som den har
”Hvilken er din yndlingsopera?” og ”Hvor finder man din egen yndlingsopera?” Disse to forskellige spørgsmål hører en musikanmelder ofte. Jeg må opgive at svare på det første, for jeg kommer ikke under de 30-40 yndlingsoperaer. Så er det lettere at svare på, hvor jeg helst vil opleve opera. Men mit svar bliver: ”Tre steder”. Lad mig tage dem i den rækkefølge, som jeg først oplevede dem: Jylland, Wien og New York. Vi var nogle elever på Katedralskolen i Aalborg, som lejede en bus for at komme til Aarhus og se Den jyske Opera. Allerførste gang var det i 1952 til ”La traviata”. Dengan
Læs mere
Helte Og Skurke
Anmeldelser og kommentarer 01/11
Atmosfærerig genbrugsopera
Den jyske Opera tager med genbrugsoperaen ”Helte & skurke” sig kærligt af publikum på de mindre scener landet over. Den præsenterer kendte toner i nye gevandter, og ikke et øre er tørt
Den benyttede opskrift: Man tager en pæn snes markante melodier hentet fra 12 forskellige velsmagende operaer af bedste kvalitet. Man blander dem i en mindre gryde og varmer dem op med omhu. Der tilsættes diverse krydderier. Sødme er der i forvejen, så den skal man være forsigtig med ekstra af. Efter 70 minutter i sitrende varme er retten færdig. ”Det var da festligt”, kunne man høre en dame sige til en anden, da de havde nydt førsteserveringen af operamenuen på teaterrestauranten i Viborg, og hendes veninde, tilsyneladende en gourmet, svarede: ”Ja og noget af det var også godt”. Der var man
Læs mere
Giancarlo Andretta
Anmeldelser og kommentarer 29/10
Chefdirigent vendte tilbage
Giancarlo Andretta vendte igen tilbage til sit gamle orkester, og igen fik vi et herligt samarbejde mellem ham og Aarhus Symfoniorkester. Koncerten gentages fredag aften i Herning Kongrescenter
Forholdet mellem et symfoniorkester og dets chefdirigent tynder ofte ud efter en længere periode, så han – eller også hun – glemmes. Men Aarhus Symfoniorkesters tidligere chefdirigent Giancarlo Andretta er vendt tilbage flere gange og altid med et hjerteligt forhold til orkestret og et givende resultat. Det var også tydeligt denne gang, da Andretta havde valgt et usædvanligt program, der sluttede med Carl Nielsens vanskeligste og mest ”skøre” symfoni, hans sjette og sidste. ”Sinfonia semplice” kaldte han den, men det med enkeltheden må man tage med et gran salt og lidt humoristisk sans. Og
Læs mere
Thomas Jensen
Pladeanmeldelser 26/10
Carl Nielsen gennem 50 år
Et stort Carl Nielsen år rundes af med 30 historiske cd’er fra Danacord, som giver et meget spændende indblik i, hvordan hans musik er blevet tolket. Tålmodig læsning vil forhåbentlig give inspiration
150-året for Carl Nielsen nærmer sig afslutningen. Det har været en succes. Vi har hørt så meget Carl Nielsen musik som aldrig før. Der har været rigelige muligheder for ar lytte intenst. Vi har kunnet sammenligne og gøre nye opdagelser, som har fastslået, at Carl Nielsen nok var dansk, men hans musik er af en international kvalitet, som kan tolkes på mange forskellige og dog rigtige måder. Vi har kunnet glæde os over, at udlandet har været mere med end nogensinde før. Vi har lyttet med fra de berømte promenadekoncerter i London og fra store festspil som efterårets i Berlin. Vi har endda få
Læs mere