af John Christiansen - d. 29. juni 2019
Endnu en stor succes synes at vente på Den jyske Opera – Privat initiativ med kongelig gæst – Ved orkestret hvilken stor sanger, det har engageret? – Koncert fra Aalborg dukker op på nettet fra Wien som hilsen fra Anna Netrebko
Så fik vi til afveksling en kulturminister, som tilsyneladende er varmt interesseret i kultur. Sådan skal det jo også være.
Vi får nu lov at opdage og høre flere og flere af dansk operas
glemte mesterværker. Den jyske Opera er i gang med en helt ny serie, som
begyndte med August Ennas ”Kleopatra”, som både blev en pressesucces (bortset
fra en vist nok enkelt avis) og en uventet stor publikumssucces på turne landet
rundt. Det var en dejlig modtagelse af et nyt initiativ.
Den næste opdagelse bliver Paul August von Klenaus ”Michael
Kohlhaas”, som spilles i Musikhuset Aarhus som skandinavienspremiere den 21.,
22., og 24. august. Operaen er for stor til at sende ud i landet. Musikken skal
være typisk for årene, da den blev til, nemlig i begyndelsen af 1930’erne, der
rummede en virkelig smuk senromantik i stilen fra Wagner til Richard Strauss, men også
en spændingsfyldt ny tone i familie med Arnold Schönberg og Alban Berg. Nu ved
jeg godt, at de musiklyttere, der ikke hører så megen ny musik, vil stejle lidt
over de to navne, men det gør de i ren uvidenhed. Jeg kan blot nævne Schönbergs
”Gurre Lieder”, som senest for et par år siden blev en kolossal publikumssucces
i Aalborg og Aarhus med de to lokale orkestre.
I tilgift er ”Michael
Kohlhaas” en god historie, som stadig er aktuel, selv om at den foregår i året
1532 i Brandenburg. Operaen er bygget over Heinrich von Kleists ret berømte
novelle af samme navn om en ganske almindelig hestehandler, som bliver svindlet
og hævner sig. Historien kan koges ned til spørgsmålet: Er han en revolutioner eller
en terrorist? Måske også til spørgsmålet: Skal vi hylde eller fordømme Kohlhaas?
Jeg ved det ikke. Operaen har ikke været opført efter Anden verdenskrig og
aldrig før i Danmark. Jeg kender anden musik af Klenau, og derfor tør jeg sige:
Det bliver en oplevelse.
Slå på annoncebilledet fra Den jyske Opera øverst til højre og læs mere.
Privat initiativ med
kongelig gæst
Privat initiativ er heldigvis også med til at gøre
musiklandet Danmark mere interessant. Instruktøren Ida Fogh Kiberg vil sætte
Hakon Børresens og Svend Leopolds opera ”Den kongelige gæst” op her i 100 året
efter uropførelsen. Vor førende operadirigent Michael Schønwandt siger i den
anledning: ”Det er en af perlerne i dansk
opera. Børresens sprudlende velskrevne, livsglade og sensitive musik smyger sig
farverigt om handlingen med stor sans for personernes psykologi og minder os i
denne kontrollerede tid om, at uden passion dør livet ud”. Endnu et citat: Hvem er det, som doktor Høyer og hans kone
Emmy får uanmeldt besøg af en ganske almindelig aften? Det bliver en fest, der
genopliver gnisten i et erotisk udtørret ægteskab”, siger Ida Fogh Kiberg,
som kender operaen fra sine forældre Tina Kibergs og Stig Fogh Andersens
opførelse af den.
Ida Fogh Kiberg har fået Leif Greibe til at reducere orkestret
fra 40 stemmer til fem, og hun sætter naturligvis selv i scene. Der er premiere
i Arbejdermuseets festsal i København onsdag den 7. august kl. 19.40 og
gentagelse dagen efter kl.. 20.00. Forklaringerne på de forskellige tidspunkter er, at
der til premieren først er introduktion ved Mathias Hammer. Operaen er kort, en
time og ti minutter. De tre hovedpartier synges af Davis Kragh Danving som den
kongelige gæst, John Olsen som Doktor Høyer og Philippa Kold som hans hustru Emma.
Sangeren Guido Paevatalu står for scenografien.. Billetpris 200 kroner. Der er gid mulighed for spisning.
Hvad der ikke er blevet
Men med skal, hvad der desværre ikke er blevet til en sceneopførelse. Dirigenten m.m.m. Niels Borksand indspillede i
2012 på CD for CDKlassisk Hakon Børresens farverige grønlandske opera ”Kaddara”,
der dog ikke er med grønlandsk musik. Det var en begivenhed, men Borksand måtte
trække hele sit gode danske sangerhold med til at indspille den i Ruse i
Bulgarien, hvor Borksand dirigerer fast. Alle danske orkestre følte sig dengang
for fine (eller hvad ?) til at være med. Ynkeligt. Det skal med her i en tid,
hvor interessen for den gyldne danske opera er voksende. ”Kaddara” kan nås endnu.
Ved orkestret hvilken stor solist det
får?
Jeg vil gerne gøre lidt ekstra reklame for en enkelt af
Aarhus Symfoniorkesters koncerter i den kommende sæson. Verdens bedste
sopransolist i Richard Strauss’ faget, den svenske Camilla Tilling dukker
nemlig op på sæsonprogrammet i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus, hvor hun den
28.og 29. november synger Strauss’ sidste vægtige værk, ”Vier letzte Lieder”
komponeret i komponistens sidste leveår 1948. Orkestrets hæfte med
sæsonprogrammet beskriver sangene af den 84-årige Strauss som ”korte i omfang,
men enorme i emotionelt omfang”, og det er præcist sagt, men der er ikke et ord
om solisten. Det skyldes ikke, at redaktøren
ellers har noget imod sangere, for ægteparret Elena Batoukova-Kerl og Torsten
Kerl får 12 linjer om sig selv før deres Wagner-koncert den 2. april mod
Strauss-indslagets fire linjer uden noget om solisten. Foruden Strauss’
sangcyklus får man til november Dvoraks meget charmerende serenade for strygere
og Carl Nielsens anden symfoni ”De fire temperamenter” dirigeret af Marc
Soustrot.
Forleden tog en af verdens fineste dirigenter, den 90-årige hollænder
Bernard Haitink afsked med sit hjemmepublikum i Amsterdam for derpå at drage på
sin sidste turné med sit orkester. Koncerternes program var et personligt valg som
aftenens solist var det, Camilla Tilling. Med Concertgbouw orkestret sang den
svenske sopran en række af Richard Strauss’ andre orkestersange. Haitinks
sidste værk på dirigentpodiet var Bruckners syvende symfoni i E-dur. Anmeldelserne
var overvældende ikke blot af mesterdirigenten Haitink, men også af Camilla
Tillings smukke klang og udtryksfulde tolkninger. ”Skønhed og skæmt” kaldes
koncerterne til november. Det er symfonien ”Fra de fire årstider”, som er skæmten.
p.s. Vi beklager klippet af billedet af Camilla Tilling på facebook, hvor vi kun får munden og halsen. Vi har ingen indflydelse på det, men sådan synes Facebook, at hun skal præsenteres. Vi kan kun betale.
Kaoncert i Aalborg hørt fra Wien.
Det var en overraskende opdagelse pludselig på den østrigske
privatsender Online Mercur at se og høre et par privatoptagelser fra koncerten
i Musikkens hus i Aalborg eller, hvis vi skal tage det, som der stod: Die
Philharmonie Aalborg Dänemark. Ægteparrret
Anna Netrebko og tenoren Yasif Eyvazof havde efter deres koncert den 5. maj i
Elbphilharmonie i Hamburg deres eneste koncert herhjemme. De havde først sendt
de hilsener fra deres turne tilbage til Online Mercur i Wien, hvordan det gik.
De bor selv i Wien. Det var tydeligt, at de to sangere på forhånd var nervøse ved
akustikken i Hamburgs nye vartegn, det store koncertskib bygget ude i Elbens
indløb i Hamburg, men Anna syntes, at det gik godt.
Men koncertturneens første musikalske hilsener kom fra
Aalborg, Man kunne godt fornemme, at de to sangere var i veloplagt form, selvom
den tekniske side af de få minutters musik var meget vakkelvorn. Men man mærkede alligevel det store format,
som i Jyllands-Postens anmeldelse af den udsolgte koncert gav sig udslag i seks
stjerner. Netrebko og Eyvazof vender i
øvrigt snart tilbage til Danmark, denne gang København den 9. november for at
synge i DRs store koncertsal. Billetsalget er begyndt.
En sidste bemærkning skal gælde Online Merkur, som må have
den største dækning af klassisk musik i computerverdenen. Det drejer sig overvejende
om musiklivet i Wien, men langt fra udelukkende. Jeg tror, at hjemmesiden er
den eneste i verden, som dag efter dag anmelder samtlige opførelser på en
enkelt operascene, og det er naturligvis Wiens prægtige Staatsoper. Tænk hvis
vi herhjemme havde blot lidt af den samme entusiasme, som såvel Online Mercur
som Anna Netrebko udviser. Nå ja, først og fremmest mangler vi det helt store
brede publikum.
Lidt gossip skal vi have med. Eyvazof kan ikke lide maden,
som Anna laver til ham. Så tilbereder han den hellere selv.
Camilla Tilling – en stor
Strauss-sopran, som Aarhus Symfoniorkester lykkeligvis har hyret . Foto: Massa Ostin