Her i slutningen af den traditionelle sommerferie tager musikken fat. De store festspil i Salzburg, Bayreuth og Bregenz begynder og fylder august måned. Verdens største klassiske festspil i byer, som ikke er store. Salzburg har 146.631 indbyggere, en mellemting af Odense og Aalborg. Mozart blev født i Salzburg, og her var det i 1920 kun naturligt at starte de musik og teater festspil, som stadig må betragtes som verdens fornemste. Bayreuth i nordenden af Bayern har 72.295 indbyggere på størrelse med Esbjerg. Richard Wagner søgte med vilje en by borte fra alfarvej til sine festspil, som udelukkende opfører hans egne 10 hovedværker. Bayreuth er ikke en turistby, men hyggelig nok. De andre to byer må derimod betragtes som turistpoler. Bregenz yderst mod vest i Østrig har kun 28.500 faste beboere på størrelse med Sønderborg. Men byen ligger smukt ved Bodensee og er kendt for sine ret gigantiske operaspil på søen.

Som hver sommer bliver der gode muligheder for at følge nogle af de store forestillinger og koncerter på tv-skærmen, i hvert fald hvis man kan se de tyske fjernsynssendere Arte og 3sat, som flere og flere herhjemme har fået adgang til.

Jeg indleder dog med den danske radiokanal P 2, som sender lørdagsopera fra de to festspilbyer Bayreuth i Tyskland og Salzburg i Østrig. Lørdag den 4. august kan man fra kl. 19.20 høre Wagners ”Lohengrin” som åbningsforestilling fra Bayreuth. Det er i en optagelse fra den 25. juli. Så bliver det Salzburgs tur. Den 18. august sendes Monteverdis ”Poppeas kroning” dirigeret af William Christie fulgt af Bizets ”Perlefiskerne” med den berømte duet den 25. august. Det er første gang ”Perlefiskerne” opføres på festspillene i Salzburg. Den 1. september vil man kunne høre en koncertopførelse af Alessandro Stradellos ”San Giovanni Battista” (”Johannes Døberen”).  

Hvis man vil høre Bayreuths ”Lohengrin” direkte på premieredagen onsdag den 25. juli, må man altså stille om til NDR-Kultur radio fra kl. 16 og måske på Sverige, som plejer at radiosende direkte. Man kan på nettet forsøge med BR Klassik (Bayerische Rundfunk TV), som sender direkte, men man kan desværre kun forvente, at der er spærret for modtagelse i udlandet. For to år siden glemte man i Bayerische Rundfunk at skære udlandet fra, men det var sikkert en éngangsfejl. Det er BR, som står for optagelsen og salget til de lande, som vil købe den. De to hovedpartier synges af Piotr Beczala og Anja Harteros, mens Christian Thielemann dirigerer. En flot opførelse er at vente, som bringes på tv-skærmen på 3sat den 28. juli kl. 20.15.

Festspil på fjernsynet

Fredag den 27. juli kl. 11 formiddag kan man på 3sat se og høre den traditionelle festakt fra åbningen af Salzburg festspillene. Mozartheum Orchester under Kent Nagano spiller musik af Leonard Bernstein, der i disse dage ville være fyldt 100 år, Richard Strauss og Gottfried von Einem, som i januar også ville være fyldt 100 år.

Lørdag den 28.juli kl. 20.15 kan man så med kun tre dages forsinkelse som nævnt se optagelsen fra Bayreuth af ”Lohengrin” på 3sat. Her får man så amerikaneren Yuval Sharons scenegang i Tysklands førende maler Neo Rauchs scenebilleder at se.

Tirsdag den 31.juli kl. 16.00: BR Klassisk. Radiotransmission fra Bayreuth af Valkyrien dirigeret af Placido Domingo. Med Lundgren som Wortan. 

Lørdag den 4. august kl. 20,15 nu på Arte kommer så den første store operatransmission fra festspillene i Salzburg, Mozarts ”Tryllefløjten”.  Den fænomenale græskfødte Constantinos Carydis, der ellers virker i Rusland, dirigerer. Medvirkende er bl.a. Matthias Goerne, Christian Karg og såmænd den gode, gamle skuespiller Klaus Maria Brandauer.

Den 5. august sendes ”Tryllefløjten” igen kl. 22.00 nu på den tyske tv-sender ZDF, som endnu flere danske seere har adgang til. Lidt tidligere kl. 17.35 nu på Arte dirigerer Andris Nelsons Wiener Philharmoniker fra Salzburg i Gustav Mahlers anden symfoni ”Die Auferstehung” (Opstandelsessymfonien). Solister er sopranen Lucy Croweg og alten Bernada Fink.

Den 11, august kl. 20.15 sender 3sat den anden store operatransmission fa Salzburg, Richard Strauss’ ”Salome” i Romeo Castelluccis iscenesættelse og dirigeret af Franz Welser.Möst. Et nyt navn, Asmith Grigorian synger Salome.

Den 18. august kl. 20.15 sender 3sat fra Salzburg en koncert med Daniel Barenboim og West-Eastern Divan orchestra og som solist violinisten Lisa Batiashvili. Men da har Barenboim og hans orkester allerede givet koncert i Musikhuset Aarhus i Symfonisk Sal torsdag den 9. august. Lidt live herhjemme fra kunne komme med. Jo, Den jyske Operas skandinavienspremiere på polakken Mieczlaw Weinbergs mesterværk af en opera ”Passageren”, som blev genopfundet og uropført i festspilhuset i Bregenz 2010, opføres i Musikhuset Aarhus den 22., 24., 26. og 28. august. Jeg forventer mig af den opførelse det samme høje niveau som til det bedste af de her nævnte internationale festspil. Tryk på annoncen øverst til højre på vor forside og bliv klogere.   

Bregenz kan nås endnu

Søscenen i Bregenz opfører for andet år i træk Bizets ”Carmen” i Kasper Holtens iscenesættelse, hvorom den østrigske nyhedskilde APA skriver: ”Den danske instruktør har formeligt indbygget alt, hvad der gør produktionen på søscenen til et spektakulært kæmpeorgie fra ild til fyrværkeri, fra inddragelsen af Bodensee til et kunstigt regnvejr. Det sidste var unødvendigt sidste år, da premieren regnede væk, mens det var strålende operavejr til dette års premiere. Også den kunstneriske totalpakke præsenterede sig som vellykket, læser man. ”Carmen” spilles 29 gange, og der er sat 210.000 billetter til salg, hvoraf de 95 procent allerede er solgt. Men hvis man skynder sig.

Bregenz er andet end ”Carmen”. Den samtidige indendørs operaforestilling er Berthold Goldschmidhs ”Beatrice Cenci”. I året 1599 blev den 22årige Beatrice Cenci henrettet sammen med sin svigermor og sin bror. De blev dømt for et mordkomplot mod deres sadistiske far og ægtemand i Rom.  Den tyske komponist Berthold Goldschmidh boede i 1949 i eksil i London og skrev en opera over dette stof. Den blev uropført i 1994 på engelsk i Magdeburg, og Bregenz uropfører nu en tysk version. Goldschmidt skildrer magten, hykleriet og lidelsen. Dirigenten Johannes Debus placerer musikken mellem Gustav Mahler og Giacomo Puccini.  Jo mere horror, des smukkere klinger den, læser man. Goldschmidt ville ikke fordoble de voldsagtige traumatiske oplevelser i sin musik.

Kent Nagano om tiden, tilværelsen og musikken

Den amerikanske dirigent af japansk oprindelse Kent Nagano, musikchef for Hamburger-operaen, dirigerer som nævnt åbningen af festspillene i Salzburg og desuden Pendereckis ”Lukaspassion” og en ny produktion af Henzes ”Die Bassariden”. Det østrigske dagblad Kurier, som er en populæravis i lille format, men som alligevel har klassisk musikstof af en kvalitet, som ingen dansk avis generelt kan hamle op med, spørger ham: ”Penderecki og Henze blev i det 20. århundrede regnet for avantgardister. ”Er de stadig det?” Nagano:

”Man må ikke glemme, at såvel ”Lukaspassionen” som også ”Die Bassariden” opstod i 1960’erne. Det var en forandringens tid i samfundet lig den, som vi lever i nu. Men begge komponister har ikke blot reageret derpå, de har begge i deres musikalske midler være langt foran deres tid. I dag tæller de heldigvis med i musiklitteraturens faste kanon”.

”Altså ingen avantgarde længere?” Nagano svarer:

”Viel besser. Det 21. århundrede er netop kun 18 år gammelt. Det er en meget kort tid. I min generation, og jeg er nu 66 år gammel, mente vi, at det 20. århundrede var avantgarden. Men nu føler vi, at det 20. århundrede er fortid, som ikke længere har noget med avantgarden at gøre.  Mere vigtigt: Vi ser tydeligt, at dette århundrede ikke har været destruktivt for den klassiske musik, men derimod et af de mest blomstrende overhovedet. Den plads, som en Debussy, en Messiaen, en Webern, en Sjostakovitj, en Bernstein, en Ives har fået i repertoiret, er en berigelse af den klassiske værkkanon.

”Hvorfor har mange mennesker berøringsangst med den nutidige musik?”   Nagano svarer efter lange overvejelser:

”Måske er vores tid blevet for støjendej. Fordi vi ikke længere kan høre stilheden i livet og i musikken. Musik gør noget ved os, udløser følelser. Har vi angst for at udlevere disse følelser? Vi er beskyttelsesløse over for musikken, samtidig med at den fatter om os. Musik er en tidløs kunst…. Det, som er bortfaldet i de seneste årtier, er den musikalske dannelse i familien og i skolen…  I dag er det medier som twitter eller facebook, som fører til indskrænkning af tilværelsen. Men musikken indskrænker intet. Det er det skønne ved den”.  

Lidt om Salzburg

Passion, lidenskab, ekstase. Det er slagordene, som holder sammen på SaLzburg festspillenes program i sommer. Man præsenterer fem nye operaopsætninger, fire nye skuespilopsætninger, nærmest utallige koncerter, alt i alt fra 20. juli til 30.auust over 200 opførelser på 18 spillesteder. Ansvaret har den som kulturmanager ret unge og samtidig fremragende pianist Markus Hinterhäuser. Til de store operaforestillinger er der for længst udsolgt, som der er til Hugo von Hofmannsthals ”Jedermann”, som spilles foran Domkirken, hvor skuespillet siden uropførelsen i 1920 er blevet opført 680 gange. ”Spillet om den rige mands død” opføres for anden gang i Michael Sturmingers iscenesættelse, som er alt andet end traditionel.

Koncerter, ja, den nævnte græske dirigent Teodor Currentziz, som virker i Rusland, tager sit MusicAeterna Ensemble med for at dirigere alle Beethovens ni symfonier, og russeren Kirill Petrenko kommer med Berlner Philharmoniker, som han næste år bliver chef for. Currentziz og Netrenko er de to, som der bliver mest kunstnerisk furore om. Hvis ikke tysk teaters enfant terrible Frank Castord overgår dem med sin dramatisering af Knut Hamsuns roman ”Sult”.

Den hurtigst udsolgte koncert tilbage i januar var dog en sangaften med titlen ”A due voci”. De to stenmer tilhører Anna Netrebko og tenor-ægtefællen Yusir Eyvazov. Er de virkelig så interessante?

Es Devlins næsten ikoniske scenebillede til Kasper Holtens opsætning af Bizets”Carmen” på søscenen ved Bregenz.