af John Christiansen - d. 28. marts 2018
To cd’er til hver seks stjerner: En vidunderlig romantisk symfoni og en tenor-plade med tidens største Verdi-tenor
Denne uges pladeanmeldelser omfatter kun to cd’er, men
hvilke! Jeg bruger normalt ikke at give stjerner, fordi musik, orkester,
solist, dirigent og tolkning kun dårligt kan rummes i ét tal. Er noget til fem
stjerner, kan andet umiddelbart efter bedømmes til to, og så ender man mere intetsigende
i tre eller fire stjerner. Men her er to nye cd’er, som jeg glad kan give seks
stjerner hver. Og så vil jeg endda hævde, at de begge er for alle
jcklassisk.dk’s læsere. Det gælder Bruckners fjerde symfoni, som komponisten selv
betragtede som den lettest tilgængelige af sine ni symfonier. Og det sætter
Andris Nelsons DG-indspilning med Gewandhausorchester Leipzig en stærk streg
under.
Og det gælder tenoren Joseph Calleja på Decca med flotte
indspilninger af Verdi-scener fra sene operaer, som han nu melder sig klar til
at synge på scenen, men endnu ikke har gjort det. Han gør det så overbevisende
og spændende, at jeg finder hans nye cd for Decca at være den bedste tenor-cd i
de seneste år. Nej, jeg har ikke hørt dem alle, men hvem i dag skulle kunne gøre
det lige så godt?.
Min stjernetildeling er baseret på dagens tenorstandard. Klangen
på Deccas nye nære og flotte tekniske indspilning spiller også med. Hvis de
gamle indspilninger med Caruso, Zenatello, Martinelli, Bergonzi, Del Monaco, di
Stefano op til Pavarotti af det samme repertoire skulle regnes med, blev
stjernerne nok lidt mere beskedne. Men nu er der jo ikke længere mange, som
formår at lytte igennem gamle indspilninger ind til storheden. Og det er nu
synd. Men her er altså en moderne Verdi-cd med et spændende repertoire, som
ikke udelukkende består af slagnumre, men også af større scener, som gør, at
man oplever dybden af Verdis musik mere end sædvanligvis på arie-plader.
Når Verdi er størst
Optakten er ikke typisk for cd’en som helhed. ”Celesta Aida”
er en for pladen atypisk decideret arie, ikke det mest spændende på pladen, men
Calleja klinger dog dejligt ung som Radames på vej til at erobre verden, som
for ham er både krigsskuepladsen og kærligheden til slavinden Aida. Med den
samme smittende begejstring afleverer Calleja de to store tenornumre fra den
samme scene i ”Il trovatore”, den lyrisk smukke kærlighedssang ”Ah! Si, ben mio
ben” og den pludselig kraftfulde kampsang ”Di quella pira”, da Manrico får at
vide, at hans mor er taget til fange, og han samler sine mænd for at komme hende
til undsætning.
Fra ”La forza del destino” (Skæbnens magt) får vi faktisk
noget, der ligner en samlet enhed med det lange forspil til Alvaros arie i
tredje akt, ”La vita è inferno all’infelice” (Livet er et helvede for den
ulykkelige. Forgæves ønsker jeg mig enden), meget udtryksfuldt sunget af
Calleja Den allermest populære duet mellem tenoren og barytonen Carlo ”Solenne
in questora” (Nu døden mig kalder) springes over. Endnu har Carlos endnu ikke
opdaget, at Alvaro er den mand, som ved et vådeskud har dræbt hans far, og som
han søger. Men vi får så den dramatiske scene, da to tager deres opgør, en
pragtfuld duet, som synges effektfuldt af Calleja og barytonen Vittorio
Vitelli, som man roligt kan indføje i pladesamlingen. De to synger også en duet
fra ”Don Carlo”, hvor det ikke gælder hævn, men venskab. Man får et stærkt
indtryk af, at repertoiret er Callejas personlige valg, det han allermest har
lyst til at synge. Indholdet er ikke valgt som en række operaens highlights.
Det er blevet til en stærk cd, der viser Verdis enestående kraft og udtryk og
Callejas evne til at få musikken til at leve.
Det allerbedste er fire scener fra ”Otello”, godt 25
minutters musik, som viser, at den 38-årige Joseph Calleja nu er moden til at
synge det krævende parti som mohren. Og han har ved sin side Angela Gheorghiu
som Desdemona i førsteaktens store kærlighedsduet. Det er ikke bare en
kærlighedsduet, det er to skrøbelige mennesker, den ene mørk, den anden hvid,
som elsker hinanden på trods. De vil holde fast i hinanden, men hos ham lurer
den dræbende jalousi, hos hende angsten for det mørke fremmede i hans sind. Man
føler med dem begge. Boito skrev en fremragende operatekst, som fik Verdi til
at nå endnu dybere ind end selv Shakespeare. Hævnduetten fra anden akt følger, da
Jago har fortalt sin drøm til Otello, der fejlagtigt tror på, at Desdemona har
været ham utro. Så i tredje akt Otellos fortvivlelse henvendt til Gud: ”Blot
ikke dette”. Konsekvensen er slutscenens drab på hende og selvmordet. ”Niun mi
tema” (Ingen frygter mig længere, selv om jeg er bevæbnet. Jeg er ved min vejs
ende). Fire scener fortæller en rystende historie. Den synges, så det gør ondt.
Men det i samme åndedræt vidunderligt. Det er det, opera kan. Det spanske
Orquestra de la comunitat Valenciana og dirigenten Ramon Tebar har deres del i
det. (Joseph Calleja. Verdi-scener. 65
minutter. Decca 483 1539).
Ung dirigent og gammelt orkester
Andris Nelsons er netop tiltrådt som chefdirigent for et af
Tysklands ældste og bedste symfoniorkestre, opkaldt efter det gamle Gewandhaus,
Tøjhuset i Leipzig, hvor det oprindeligt gav koncerter. Nu har det en større og
mere moderne koncertsal. Nelsons er i forvejen chefdirigent i Boston, hvor et
af USA's såkaldte ”fem store” orkestre hører til. Han har allerede lanceret
ideen om et nærmere samarbejde mellem orkestrene i Leipzig og Boston angående
fællesrepertoire og solister og gæsteudveksling af musikere tværs over Atlanten.
Den aktuelle Bruckner-plade er den anden i en serie med alle Bruckners ni
symfonier kombineret med Wagner-forspil og mellemspil. Den første cd med den
tredje, såkaldte ”Wagner-symfoni” og ”Tannhäuser-forspillet blev optaget og
udsendt allerede før Nelsons tiltræden i Leipzig.
Alle Bruckners ni skal optages, og alle kombineret med lidt
Wagner. CD’en med Bruckners fjerde indledes med forspillet til ”Lohengrin”, og
det er ikke et tilfælde, for ”Lohengrin” er flere gange i sin karakter og
klangfarve blevet nævnt som et sidestykke til Bruckners fjerde, og noget er der
om det, som Gewandhausorchester klinger i gensidig inspiration mellem den
beundrede Wagner og den vildt beundrende Bruckner. ”Wagners musik går, akkurat
som Bruckners langt over intellektet”, siger Andris Nelsons. Mere prosaisk findes
der en lidt munter beretning: Da Wagner engang ankom til Wien, modtog Bruckner
ham og løb efter hans vogn det halve Wien igennem. Lohengrin-forspillet har
mange naturligvis i forvejen på plade, men Nelsons Wagner er noget særligt. Han
var udset til at dirigere premieren på ”Parsifal” sidste sommer i Bayreuth, men
han følte sig ikke tilpas der, og han rejste nogle dage før premieren. Her
dirigerer han ”Lohengrin”-forspillet eftertænksomt, fantastisk klart og gennemhørbart
(gennemsigtigt) og alligevel med en nærmest hinsides lysende kraft. Disse ni majestætiske
minutter indeholder et helt drama. Uanset hvor mange ”Lohengrin”-forspil, der
står på pladehylden, skal denne indspilning med.
En hellig natur sat i musik
Et musikalsk glimt af himlen, hedder min overskrift/rubrik. Jeg
har lånt den fra programhæftet til pladen. Det var ganske vist først i sin
ottende symfoni, at Bruckner – lidt ironisk-positivt sagt - nåede op til at
hilse rigtig på oppe i himlen hos Sankt Peter, men hans musik er dybt
inspireret af hans tro på Gud. Her i den fjerde mærker man i høj grad også
Bruckners glæde ved den jordiske/østrigske natur. Bruckner selv valgte selv
navnet ”den romantiske” til den. Førsteudgaven var færdig i 1874, men Bruckner
følte sig som så ofte ikke helt færdig med den, og deri blev han – nok mere
negativt - bekræftet af mange andre. Fire år efter skrev han en helt ny scherzo
som tredjesats, og i 1878 rekonstruerede han fjerdesatsen, finalen. Det er
denne ofte spillede version i Leopold Nowaks udgivelse, som vi får her. Man kan
vist roligt sige, at Bruckners mangeårige arbejde med symfonien har medvirket
til dens umiddelbarhed. Musikken fremstår klarere og langt mere forståelig i
denne anden version, hvis man absolut vil forstå musik, men så langt mere
umiddelbar da. Det rokkede en tredje version fra 1888 ikke ved.
I førstesansen klinger Guds skov som menneskets
tilholdssted. Først en stille strygertremolo og så kalder hornene ud fire gange
næsten ens, men de små forskelle har betydning. Gewandhaus-orkestret har nogle
fantastiske hornister. Andris Nelsons lever med i denne naturskildring stigende
til en mere dramatisk uro og igen faldende til en ro, der lader fuglene blive
hørt. Begyndende med andensatsens sørgemarch og udviklet fremover i andanten
mærker man menneskets lidelse i al sin enkelhed.
Tredjesatsen er en typisk såkaldt jagt-scherzo med et
vidunderligt skifte til en fredfyldt musik i trio-delen. Nelsons er en mester i
at finde ind i den smukke, dybe ro. Her klinger Bruckner som en mere moden
Schubert. Og så en stærk finale, hvor det janusagtige andet hovedtema klinger
snart sørgmodigt, snart munter rytmefuldt. Også tidligere temaer specielt fra
førstesatsen blander sig i en ret komprimeret blanding af lys og skygger,
naturkraft og gudsfrygt. En musikalsk kærlighedserklæring til den store natur,
om man vil. Jeg finder Bruckners Es-dur en prægtig symfoni, og denne optagelse er
med dens klarhed både i den tekniske optagelse og i den musikalske tolkning fyldt
af en dyb forståelse for at levendegøre en skønhed, som specielt i finalen ikke
får lov at stå uden skygger. Den er dobbeltsidet som selve livet. (6 stjerner: Wagner: ”Lohengrin” forspil og
Bruckner 4. symfoni i Es-dur. Gewandhausorchester Leipzig, dirigent Andris
Nelsons. 79 minutter. DG 479 7577.)
For de mange? Ja, i
hvert fald for de mange, som læser jcklassisk.dk.
Billede: Tenoren Joseph
Calleja
Stor Tosca kommer i tysk TV 3sat
Se og lyt til en stor ”Tosca”.
Årets opera på påskefestspillene i Salzburg er Puccinis ”Tosca” ret usædvanligt
dirigeret Christian Thielemann, og de aktuelle anmeldelser lover det helt store.
Anja Harteros skal også synge en helt fantastisk Tosca. Alexander Antonenko
synger Cavaradossi. Den franske basbaryton Ludovic Tézier synger despoten
Scarpia. Instruktør er Michael Sturminger. Forestillingen sendes på 3sat
påskelørdag 20.15.