af John Christiansen - d. 2. december 2017
Første soloplade med Zimerman i 23 år – Liflig Forellekvintet med Anne-Sophie Mutter –Nyt stort klavernavn Daniil Trifonov – Personlig Tjaikovskij
Hvad skal man til jul give ham eller hende, det
tilsyneladende har alt på sin klassiske pladereol? Her skal omtales en række
nyindspilninger, hvoraf de fleste værker er af gamle kendinge, Schubert, Chopin
og Tjaikovskij, som mange har i forvejen, men de tolkes og spilles så forfriskende
godt og anderledes, at man roligt kan give dem til den, som har alt. Hvem
trænger ikke til at høre det velkendte som noget nyt?
Forunderligt
Schubert-spil
Den polske mesterpianist Krystian Zimerman har fået udgivet
sin første soloplade i 23 år. Den forrige var Debussys Preludes i 1994. Den nye
har været værd at vente på. Den vil fryde mange, og den vil forundre mange. Er
det den Zimerman, vi kendte og beundrede så meget før i tiden? Eller er det
måske den Zimerman, som vi har anet og ventet på? Nok begge dele, for vi får 82
minutters klavermusik, som man kan blive ved med at spille for at trænge ind i
den. Men hvorfor har pausen varet så så mange år?
Vi får Schuberts to sidste sonater i A-dur og B-dur, D. 959
og D.960. Vi hører ofte den dødssyge Schubert i dem, men Zimermans Schubert er forunderlig
ung. ”Jamen, Schubert gik da de 50 kilometer fra Wien til Eisenstadt for at
lægge blomster på Haydns grav”, siger Zimerman. Graven havde da i nogle få år
været i byens såkaldte Haydnkirche.
Krystian Zimerman blev 61 år i december sidste år. Han har
holdt sig tilbage for at udgive sit bud på Schubert og Beethoven, som bliver hans
næste pladeudgivelse. Der har altid været lidt mere, som han ynes, at han
skulle finde ind til. Men endelig tog Zimerman sit klaver med til Japan, og i
januar sidste år indspillede han Schubert i Kashiwazaki City Performing Arts Center
kaldet Art-Foret. Hvorfor lige der? Efter
jordskælvet i 2011 gav han en velgørenhedskoncert, og som tak stillede byen ham
hallen, hvis akustik Zimerman var så glad for, til rådighed i den uge, som
optagelsen varede. ”Tonerne er glasklare, og alligevel klinger det varmt”,
siger han om akustikken. Og det stemmer også om cd’en.
Zimerman spiller på et skræddersyet klaver, nemlig på et
Steinway-flygel, hvis indmad er skiftet ud af Zimerman selv. Hamrene slår på
strengene på et andet sted end det traditionelle. Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men
resultatet er et helt nyt sæt overtoner og altså en ændret klang og samtidig en
større lethed i anslaget. Zimerman siger i pladehæftet, at ”spillet på en
traditionelt stort flygel kan de mange gentagelser i Schubert komme til lyde
som Prokofief”. Det gør det sandelig ikke her.
Man aner faktisk et historisk instrument i det sprøde
anslag, men klangen er alligevel fyldigere, mere moderne om man vil. En fascinerende
blanding, der som en vis dame er føjelig og bøjelig. Og Zimerman spiller
forunderligt. Hans små tempoforskydninger, rubato-spillet fra de følsomme
ritardandi til accelerandi, kaster det ene lys efter det andet på musikkens
indhold. Og det ikke mindst i Schuberts vidunderlige langsomme andensatser.
Man kan i nogle værker finde frem til den ”bedste”
indspilning. Men Ikke hos Schubert, ikke i disse to herlige værker. De kan
spilles så forskelligt rigt, og det er de blevet. Men uanset hvilke tolkninger
man måtte have stående på hylden, så skal Krystian Zimermans også stå der.
Krystian Zimerman.
Schubert: Klaversonateri A-dur, D 959 og i B-dur, D 960. DG 479 7588.
En liflig
Forellekvintet
Noget af det samme gælder for Schuberts ”Forellekvintet” med
Anne-Sophie Mutter på violinen og Daniil Trifonov på klaveret og tre
fremragende yngre kunstnere, som Mutter har arbejdet med. Også den er der så
mange pragtfulde indspilninger af, at man det ene øjeblik kan henrykkes og det
næste måske tænke ”jamen, der var jo også” for så at måtte vedgå, at vi med
denne ”Forellekvintet” får noget særligt. I tilgift er der Es-dur trioen ”Notturno”
for violin, klaver og cello, der varetages af Maximilian Hornung, og de to
Schubert-sange Ständchen ”Leise flehen meine Lieder” (udsat af Mischa Elman) og
”Ave Maria” (udsat af Jascha Heifetz, der spillede den 211 gange på koncert).
De to sange er naturligvis med Anne Sophie Mutter og Daniil Trifonov i et
formidabelt samspil.
”Forellekvintetten” er noget af det mest charmerende, som
Schubert efterlod inden for kammermusik. Til slut i finalen tager man sig i
ligefrem at le lettere henrykket. Anne Sophie Mutter har ret, når hun siger, at
”kammermusik er den mest private og samtidig emotionelle musik overhovedet”. I ”Forellekvintetten”,
hvis fjerde sats af fem er skrevet over hans egen sang om ”Die Forelle”, hører
man, hvor fantastisk to så væsensforskellige kunstnere som den ”ældre” Mutter
og den ”yngre” Daniil Trofonov spiller op til hinanden med smil og livsglæde uden
at overhøre, at Schubert også havde indlæg i mol, som var alvorligt ment. Jeg
er faktisk helt vild med dagens to Schubert-cd’er, som jeg begge har hørt flere
gange. Denne ”Forellekvintet” er også for
begyndere i klassisk.
Schubert
Forellenquintett m.m. Anne-Sophie Mutter, Daniil Trifonov, Hwayoon Lee,
Maximilian Hornung, Roman Patkoló. DG 289
479 7570
En russisk
vidunderpianist
Daniil Trifonov er en 27-årig russisk vidunderpianist. Han
spillede første gang med et orkester, da han var otte år. Under koncerten
mistede han en af sine mælketænder, mindes han. Han har vundet et utal af
priser kulminerende med førsteprisen fra den 14. Tjaikovskij priskonkurrence i
Moskva. I 2011 fortalte Martha Angerich til Financial Times, at den unge
Trifonov havde ”alt og mere” og tilføjede: ”Hvad han udretter med sine hænder
er teknisk utroligt. Det er også hans touch
– han har blidheden og også det dæmoniske element. Jeg har aldrig hørt noget
lignende”.
Det skal her indskydes, at Trifonov kommer til Musikhuset
Aarhus onsdag den 30. maj sammen med verdensviolinisten Gidon Kremer og dennes
kammerorkester Kremerata Baltica. Få fat i billetter, så længe eller kort de
endnu kan fås.
Trifonov har nu indspillet Chopins to klaverkoncerter
omgivet af andre Chopin-værker og musik relateret til Chopin af andre
komponister. ”Chopin Evocations” hedder dobbeltsættet. Det kan vel oversættes
som ”Chopin fremmaninger”. Mens jeg ikke vil betegne de ovenstående to
fantastiske Schubert-cd’er som de bedste, hvor helhjertet jeg end anbefaler
dem, viger jeg ikke tilbage for at betegne Trifonovs indspilning af Chopins
koncerter for at være de bedste. Det skyldes også andre end Trifonov selv. Pianisten
og dirigenten Mikhail Pletnev har tyndet ud eller luget ud i Chopins for
bastante orkesterstemme. Denne nye slanke version gør det muligt for pianisten ikke
at skulle forcere for at skabe balance med orkestret. Når pianisten er Daniil
Trifonov, betyder det, at vi får den indadvendte tolkning, som må have
foresvævet Chopin. Pletnevs version er en forbedret Chopin. Der er blevet bedre
plads til klaveret for orkestret, og det har givet Trifonof mulighed for at
spille denne herligt slanke Chopin. Og han kan det.
Så til the evocations eller ”fremmaningerne” eller hvad. Den
første er variationerne over Don Juans og Zerlinas duet fra Mozarts ”Don
Giovanni” ”La ci darem la mano” (Ræk mig din hånd, minkære), Chopins tidlige
opus 2.Schubert blev så betaget af denne klaverversion, at han indlagde Chopin
som nr. 12, ”Agitato” i sit klaverværk ”Carnaval”. Disse to stykker følges af
Griegs ”Hommage a Chopin”, Samuel Barbers ”Nocturne”, opus 33, hvis struktur
leder tanken hen på Chopin, og Tjaikovskys ”Un poco di Chopin”, en mazurka. Endelig
er catalaneren Frederic Mompous ”Variationer over er tema af Chopin”
interessante (jeg bruger kun ordet positivt). Det er Chopins ”Fantasie Impromptu”,
opus 66, som tages under velvillig behandling. I en sats fremmaner han selv
Beethovens ”Måneskinssonate”, som også Chopin gjorde det. Mompou kalder denne
sats Evocation. Her fandt Trifonov titlen til sin dobbelt-cd.
Daniil Trifonov spiller Chopin Evocations. To
cd’er. DG 479 7618.
Rachmaninof at opdage
Denne cd er ikke helt ny, men den må ikke glemmes. Man får både
Daniil Trifonof og Gidon Kremer i trio-samspil med den russiske cellist Giedré
Dirvanauskaité. Hun er også fremragende. Ellers var hun heller ikke valgt som
tredje part. Hun er solocellist i Kremeres Kremerata Baltica. De spiller
Rachmaninof, først den fem et halvt minut korte ”Preghiera”, som giver pladen
navn, i virkeligheden et arrangement af Fritz Kreisler af Rachmaninovs adagio
sostenuto-sats fra den anden pladekoncert. Den kender man, men her får man den
uden klaver, og det egner den sig for.
Så følger to ”Trio élégiaque”s, den en halv time lange
nummer to i d-mol og den 12 minutter korte nummer et i g-mol. Den første er
Rachmanninovs reaktion på sit forbillede Tjaikovskijs død. Han begyndte at
komponere den allerede på Tjaikovskijs dødsdag, og forbilledet er dennes
klavervariationer. Det er musik med dybde og gennemført smerte. Jeg er ikke
Rachmaninov-fan, men denne trio er musik med en gribende dybde, bedre end de
populære klaverkoncerter.
Preghiera. Daniil
Trifonov, Gidon Kremer og Giedré Dirvanauskaité spiller klavertrioer af
Rachmanninof. DG 479 6979.
Overraskende Tjaikovskij
Den unge violinist Nemanda Radulovic er godt klar over, at
det er noget for sig at indspille Tjaikovskijs to velkendte, ja meget populære værker,
violinkoncerten og Rokoko variationerne sammen. Men så skulle det også være noget
personligt særligt. Noget anderledes. Og det er det blevet. Det er stadig
romantik, men åbningstemaet i violinkoncerten klinger lettere, end man normalt
hører det. Denne lethed er dog forbundet med en voldsom energi. Det er en frisk
tolkning, og det er altså godt at høre. Finalen er en fest. Og i alle satser er
der et væld af detaljer i karakteren, som kan skifte overraskende, men på den
gode måde. Dirigenten Sascha Goetzel ved, hvad Radulovic vil, og han følger sin
solist godt. Orkestret Borusan Istanbul Philharmonic Orchestra, som Radulovic
er tro, er ikke et decideret toporkester, men det har en fælles begejstring i
behold.
Radulovic går helt sine gene veje i Rokoko-variationerne.
Han spiler ikke på cello, men på bratsch/viola, og det er et godt valg. Der kommer nye sider frem i solostemmen, og
de klæder netop denne musik. Og Radulovic spiller pragtfuldt. Det er ikke det
eneste. I stedet for orkester har han følgeskab af et klaver spillet af
Stéphanie Fontanarosa og et strygerensemble, Double Sens. Han fortæller selv,
at han mindes sine to søstre, der som yngre øvede cello og klaver netop i Rokoko-variationerne.
Det er på flere måder en meget personlig cd.
Tjaikovskij: Violinkoncert og Variationer over et rokoko-tema.
Nemanja Radulovic, violin og viola. DG 479 8089.