Ludwig van Beethoven får med sin niende symfoni hård kamp fredag aften i Hamburgs nye vartegn hos nogle af depolitiske æresgæster., Die Elbphilharmonie, den store koncertsal opkaldt efter sin placering. Eller er det i virkeligheden en lidt grov påstand at komme med? 

Beethoven revolutionerede med sin niende og sidste symfoni genrens historie. I stedet for at slutte den med en instrumentalsats satte han i fjerde og sidste sats musik til Friedrich Schillers ”Ode an die Freude”, hvis hovedtema er kærlighed til friheden. Schiller og Beethoven troede på den: ”Alle Menschen werden Brüder”.

Værten for G20 topmødet, Angela Merkel, har valgt, at hele selskabet fredag aften skal lytte til Schillers ord og Beethovens musik. Et naturligt valg? Den halve verden har taget den til sig. Beethovens niende eller i hvert fald melodien til ordene ”Freude schöner Gotterfunken” høres i mangt en statssammenkomst. Stalin kaldte den for ”rigtig musik for masserne”. Hitler lod sig hylde til tonerne af den til sine fødselsdage. Stanley Kubrick brugte den som underlægningsmusik til den mest voldsomme scene i sin film ”Clockwork Orange”. Leonard Bernstein omdøbte dens navn til ”An die Freiheit”, da han dirigerede symfonien i Berlin efter murens fald. Den er fra 1972 EUs officielle hymne, og den er på Unescos verdensnavn-liste.

Men når Donald Trump, Wladimir Putin, Erdogan, Xi Jimping, Theresa May og Shinzo Abe og de andre statsoverhoveder sidder på rad og række sammen med den saudiske kong Salman, vil der så ikke være noget, der må skurre i netop disse toner? ”Diesen Kuss der ganzen Welt”. Vil alle i Merkels selskab kunne leve sig ind i musikkens mening? Schiller og Beethoven troede på budskabet. Merkel gør det. Vi har også lov til at gøre det det.

Den musikglade og musikkloge Merkel har også blandet sig i en orkesterdebat. NDR Elbphihamonie stod naturligt for, men Merkel har efter sigende fået gennemført, at det i stedet for bliver Kent Nagano og Hamburg Philharmonisches Orchester, der skal opføre Beethoven. Og det er der mening i. Det er byens bedste symfoniorkester og samtidig dets operaorkester. Solisterne er Christiane Karg (Sopran), Okka von der Damerau (Mezzosopran), Klaus Florian Vogt (Tenor) og Franz-Josef Selig (Bass) og Hamburg-operaens kor. Med Nagano har vi lov at forvente en opførelse, som bliver langt mere end blot endnu en niende.

Hamburg-operaens Generalmusikdirektor, amerikaneren Kent Nagano har i øvrigt tidligere udtrykt sin bekymring over sit fædreland på grund af Trumps frihedsindskrænkninger og planer om at bygge mure. 

Beethovens niende transmitteres fredag kl. 19.00 - 20.20 over NDR Radio 3, NDR-Kultur, som også findes i mange danske tv- og radio-pakker.

Operaer at glæde sig til

Det var en på alle måder stor succes for to sæsoner siden, da den russiske sopran Anna Netrebko og den polske tenor Piotr Beczale sang Elsa og Lohengrin i Wagners opera på Semper Oper i Dresden med Christian Thielemann som dirigent. Den er i disse dage netop blevet genoptaget og igen modtaget med stor begejstring og store anmeldelser. Nej, det nytter ikke at tage til Dresden. Alt er for længst udsolgt.  

Den gode nyhed er, at Deutsche Grammophon 7. juli udsender optagelsen på DVD. Den blev i sin tid vist på TV, og man kan endnu se uddrag på Tube. Det er en meget smuk scenegang, gammeldags smuk, men jeg vil mene, at den er for et bredt publikum. Der synges fantastisk, og Christian Thielemann dirigerer Sächsische Staatskapelle helt suverænt. Det er Wagner for alle. (Jeg ved godt, at der er nogle, som der intet Wagner er for).

Anna Netrebko har fået tilbuddet at synge Elsa under Thielemann i Bayreuth, men hun har foreløbig sagt nej tak. Hun mestrer at synge italienske og franske roller, men hun har vanskeligheder med det tyske sprog. I Dresden sang hun Elsa med et løbende tekstbånd nede foran sig. Den slags er der ikke plads til i Bayreuth eller der er måske rettere ikke lyst til at have sådan noget moderne stads. Katharina Wagner har foreløbig givet Netrebko betænkningstid.

På Semper Oper i Dresden spiller man fra 24. juni til 9. juli den polske komponist Mieczyslaw Weinbergs opera ”Passageren”. Det er ekstra interessant, for det bliver den nye chef på Den jyske Opera Philipp Kochheims første egen produktion, som han selv sætter i scene. Det bliver først i slutningen af august 2018, men billetsalget er åbnet. En tidligere kvindelig fangevogter i koncentrationslejren Auschwitch genkender på en sørejse til Amerika en tidligere kvindelig fange blandt passagererne, og efter en samvittighedsfuld overvejelse tager hun kontakt. Det er en stærk opera, også melodisk stærk. Dertil spændende psykologisk.

Forinden vil Den jyske Opera nu til august med spilledage 16., 18., 20. og 22. august opføre ”Brødre”, en opera over en film af Susanne Bier med musik af Daniel Bjarnason. Et moderne trekantsdrama. Kasper Holten har her sin første iscenesættelse, efter at han er vendt hjem fra London som operachef til Danmark. Børnene skal gå i dansk skole. Til efteråret spilles Donizettis ”Kærlighedsdrikken” og til februar-marts Verdis ”La Traviata”. De to sidste er turnéforestillinger over hele landet.  

To slags topsangere til Aarhus

I november måned, den næstsidste i Aarhus’ kulturhovedsstadsperiode, får Musikhuset Aarhus besøg af to meget forskellige sangerinder. Begge har en af de smukkeste stemmer i hver sin genre. Den 4. november synger den rumænske operasopran Angela Gheorghiu i Symfonisk Sal, og den 18. november giver Anohni koncert i Store Sal sammen med Aarhus Symfoniorkester. Billetsalget til begge koncerter er i gang på Musikhusets hjemmeside. Til Anohnis koncert  begyndte det onsdag den 5.juli.

Anohni og orkestret har spillet sammen før i 2006. Dengang hed hun endnu Antony og var forsanger i Antony og The Johnsons. Hun brød igennem som Anohni med ”Hopelessness” i 2016. I Aarhus vil hun som led i kuturhovedstads-projektet synge nogle helt nye sange. 

Gheorghiu har før sunget med Aarhus Symfoniorkester. Først henrykkede hun i 2003 som Mimi i Puccinis ”La Bohème”. Hun gav derpå en koncert med det i 2007, men denne gang bliver det en mere intim omgang med pianisten Alexander Petrovivi. Gheorghiu elsker at synge disse mindre pompøse koncerter, hvor hun kan kombinere enkle sange med populære operatoner. Hos hende skal man netop lytte til de finere nuancer i sangen.    

 Foto: Kent Nagano dirigerer Beethovens niende som optakt til topmødet i Hamburg. Den kan høres på NDR-Kultur fredag kl. 19.00.