af John Christiansen - d. 13. juni 2017
Herbert Blomstedt 90 år – Ny ”Mestersangerne” i Bayreuth vil give debat – ”Lohengrin” som for 50 år siden - Endelig en premiereopsætning i Verona – Notér: Stor opera gratis på nettet
Herbert Blomstedt
modtager ny pris
Den også herhjemme højt elskede og snart – 11. juli - 90-årige dirigent Herbert Blomstedt, modtog sidste
weekend Brahms-medaljen i forbindelse med en koncert på Slesvig-Holsten
Festivalen. Hamburger Abendblatt fik et
længere interview med ham og spurgte til hans planer. ”Ak, planerne er lagt tre år frem. Jeg ved, hvilke programmer jeg skal
spille, Men et anliggende for mig er min landsmand Wilhelm Stenhammers anden
symfoni, som jeg første gang dirigerede med mine 86 år. Og ellers - da vi i
begyndelsen af året var færdige med indspilningen af Beethovens ni symfonier
med Gewandhausorchester i Leipzig, da foreslog chefen mig, at vi som næste
projekt kunne tage alle 104 Haydn-symfonier. Manden har humor”.
Avisen kommer ind på, at Herbert Blomstedt er adventist, og at
han har klaret at holde sabbat uden at prøve eller give koncerter mellem fredag
aften og lørdag aften. Men journalisten må spørge ham, hvad når en orkesterchef
har sagt, at han ville tage en anden, som gav ham mindre besvær? Blomstedt
svarer: ”Det er en risiko, som jeg indgår
for min tro. Jeg har ofte afvist engagementer. Min lærer Igor Markevich overlod
til mig at dirigere afslutningskoncerten på et sommerkursus. Generalprøven lå på en lørdag. Han foreslog,
at jeg fik syndsforladelse dertil af en præst. Jeg svarede ham: ”Der hjælper
ingen præst. Det en sag mellem mig og Gud”. Han var meget vred på mig”.
Den evige Wagner
Chefen for Komische Oper i Berlin, australieren Barrie Kosky
har sagt ja til at sætte ”Mestersangerne i Nürnberg” op i Bayreuth til sommer.
Prøverne er i fuld gang. Der er premiere 25. juli. Berliner Morgenpost har talt
med Kosky, der betegnes som et energibundt. Han har forkyndt, at han også vil
genopvække Berlins gamle operette-tradition, som ellers nærmest er uddød. Det
gælder ikke mindst værkerne af jødiske komponister, som nazisterne drev ud i
glemsel.
Kosky har før sagt, at han aldrig ville sætte
”Mestersangerne” op. Han fik et tilbud fra en stor operascene, men svarede, at
”der var for meget C-dur for ham i operaen”. To år senere spurgte Katharina
Wagner ham, om han ville komme til Bayreuth, og han fik et halvt års
betænkningstid. Hun forsikrede ham, at han kunne fortælle, hvad han ville, og
han gik i en personlig dialog med stykket: ”Ja,
jeg havde altid troet, at operaen var en stærk metafor over den tyske kultur,
historie og identitet Men det er noget ganske andet. Jeg har ikke længere
følelsen af, at jeg måtte bære hele vægten af den tyske identitet på mine skuldre.
Nej, jeg skal kun gøre rede for Wagners fantasi”. – ”For mig som jødisk
kunstner er han et monster, men han var ingen morder. Og han er en af de
største kunstnere alle tider”.
Berliner Morgenpost spørger, om Kosky er forberedt
på buh-storme. ”Jeg gør på forhånd ikke
store tanker om mulige reaktioner. Jeg tager ikke til Bayreuth for at lave billige
provokationer. Jeg ofrer ikke tre år af mit kunstneriske liv for at chokere
publikum. Men jeg tror, at en del af publikum vil få problemer med nogle
elementer af min iscenesættelse”.
Soustrot med Jeanne
d’Arc i Frankfurt
Marc Soustrot, Aarhus Symfoniorkesters og Malmø
Symfoniorkesters franske chefdirigent, er fantastisk intens, når han står foran
sine orkestre. Men man skal ikke tro, at han til gengæld slapper af, når han er
ikke står i spidsen for et af de to orkestre. I disse dage er han således aktiv
på Operaen i Frankfurt, hvor han dirigerer et usædvanligt dobbeltprogram af
Debussys ”La damoiselle elue”, som i virkeligheden er en kantate fra ungdomstiden,
og af Arthur Honeggers oratorium ”Jeanne d’Arc au bucher” (Jeanne d’Arc på
bålet), som dog kan betragtes som en opera. Altså to franske værker. Gruppen La
Fura del Baus står for iscenesættelsen af dobbeltforestillingen, som senere
skal opføres i Madrid.
Katharina sætter
faderens ”Lohengrin” op
Katharina Wagner, Bayreuth-festspillenes chef, giver sig
efterhånden mindre tid til at sætte i scene, men nu og da dukker hun op på uventede
steder. Hun har netop haft premiere på ”Lohengrin” i Nationalteatret i Praha. Endnu
mere uventet var det, at hun, som er kendt som en tilhænger af, måske endda
forkæmper for moderne opsætninger af Wagners operadramaer, pludselig har lavet
”en gammeldags opsætning”, som die Welts
Manuel Brug skriver det. Forklaringen er speciel. ”Gammeldags” vil i det
aktuelle tilfælde sige fra 1967 til 1972. Det er nemlig Katharinas for længst
afdøde far, Wolfgang Wagners første ”Lohengrin”-opsætning på festspillene i
Bayreuth seks somre igennem, som hun har rekonstrueret. Der findes i Bayreuth bevaret
i to grundige regi-beskrivelser af Wolfgang Wagner selv.
Var det af nostalgiske grunde, at Katharina tog sin fars
opsætning op, da den tjekkiske Nationalopera gerne ville spille den? Man kan
diskutere, om denne ”Lohengrin” i sin tid blev en succes eller ej. Den
internationale kritik var ikke begejstret. Wolfgangs musikteater blev kaldt
”hjælpeløst” sammenlignet med den mere nyskabende storebror Wielands, men Wolfgangs
”Lohengrin” blev noget af en trend. Salzburg og Manuel Brug skriver, at mange
tilstedeværende fra dengang i Bayreuth nu var blandt publikum i Prag, og ”de
havde tårer i øjnene, ja, de ventede måske på, at Wolfgang Wagner til slut ville
komme på scenen”. Jeg selv husker bedst opførelsen for slutbilledet, da Elsa til
slut skubber sin mindreårige lillebror væk, selv om Lohengrin på trinbrættet til
sin hjemrejse med svanen har sendt puslingen som rigets frelser. Wolfgang
Wagner syntes til slut, at han skyldte publikum en overraskelse.
Ny ægte premiere i
Verona
Det lysner i Verona. I alle tilfælde åbner operafestspillene
i arenaen fredag den 24, juni med en premiereopsætning, og det er fire år
siden, at det senest var råd til det. Der er tale om en ny opsætning af Verdis
”Nabucco”. Festspillene varer til og med 24. august. ”Nabucco” sættes i scene
af gruppen La Fura del Baus, der synes at få mere og mere at gøre flere steder.
Handlingen er flyttet op til de afgørende år i Italiens historie fra 1848 til
1870 med de tre uafhængighedskrige og samlingen. Daniel Oren dirigerer.
Festspillene i den store arena, den tredjestørste romerske som
er bevaret, kalkulerer med udgifter på 44 millioner euro. To tredjedele heraf
vil komme ind igen fra billetsalget og private sponsorer. De øgede indtægter
fra flere hundrede tusinde operaturister vil alligevel gøre det til en god
forretning. Jo, naturligvis spilles også ”Aida”, hvormed det hele begyndte i
1913. Til og med 23. juli opføres den i en nyere opsætning og fra 28. juli i den
rekonstruerede scenografi fra 1913. Den ene opførelse er lige så god som den
anden. Af Verdi opføres også ”Rigoletto” og af Puccini ”Madama Butterfly” og
”Tosca”. Der er en enkelt aften med den populære balletstjerne Roberto Bolle
17.7., koncert med Beethovens niende 15.7. og Placido Domingo med zarzuelas
21.7. (Det ”forlyder”, at Domingo også
synger i Verona til sin 100-års fødselsdag! Problemet for ham er blot hvilket
år. Han ejer tre fødselsattester med tre forskellige årstal!).
Sønderjylland
forlænger
Sønderjyllands Symfoniorkester har i de seneste år ikke haft
det let. Men nu glæder man sig. Billetsalget til sæsonen 2016-17 har været det
største nogensinde. En kritisk situation er vendt til en positiv udvikling. Også
derfor har orkestret forlænget kontrakten med Nikolaj Andersen, som har styret
orkestret fra marts 2015. Hans kontrakt som musikchef forlænges ud over juli 2018,
men der forlyder intet om hvor længe. Men der arbejdes godt videre i
bevidstheden om, at der nu er styr på alt. Nikolaj Andersen er for længst i
gang ned at arrangere sæsonen 2018-19. Man kan læse om orkestrets kommende
sæson 2017-18 i omstående artikel ”Domingos mammut-indsats” fra 31. marts.
Stor gratis opera fra
München
Operainteresserede kan sætte kryds i kalenderen for den 1.
juli og den 9. juli. Da er der på tv-skærmen gratis opera fra Münchens
Statsopera, som man uden problemer kan betragte som Tysklands førende
operascene. Tilmed har man den spændende russiske dirigent Kirill Petrenko som
Generalmusikdirektor. Opførelserne ender ikke derefter som dvd’er til salg, men
serveres, endnu mens de er nye, sendt på nettet som gratis livestream på STAATSOPER.TV.de.
På denne måde vil hele syv store operaer
være sendt fra sæsonens begyndelse sidste efterår til dens slutning efter to
måneders festspil i juli og august måneder. På festspillenes åbningsdag 1. juli
kl. 19.00 sendes Franz Schrekers ”Die Gezeichneten” (De mærkede) som live
streaming. Det er et spændende senromantisk operadrama, som nærmest svinger i en
kamp mellem kunsten og en mærkværdig virkelighed. Det er en ret dristig opera
fra 1918, som jeg personligt vil anbefale at finde på computeren, som
forhåbentlig har en god højttalerforbindelse. Det prægtigt klangfulde
orkesterpartitur fortjener at blive foldet ud. Fra orkestergraven i Münchens Nationaltheater
gøres det i første omgang via 40 fine mikrofoner.
De kommer så den 9. juli
kl. 21.45 Wagners ”Tannhäuser” til gode. En fornem sangerstab er med Klaus
Florian Vogt i titelpartiet, Christian Gerhaber som Wolfram og Anja Harteros
som Elisabeth. Mest bemærkelsesværdigt er Kirill Petrenkos mageløse musikalske
ledelse. I sin anmeldelse af premieren i maj skrev Peter Johannes Erichsen i Weekendavisen
den 2. juni under overskriften ”Overflødighedshornet”
bl.a.:””Allerede under forspillet til
Tannhäuser, hvor fromme toner og lokketoner blandes, oplever vi Petrenkos vingefang
helt bogstaveligt. Med arme som svingfjer tøjler og animerer han Bayerisches
Staatsorchester, indtil et endnu mere drastisk billede trænger sig på, en faldskærmsgeneral,
der lopper sit kæmperegiment op til udspring. Og aktionen lykkes med timevis af
dårende hidsende musik, som publikum kvitterer for med en hyldest, der synes
hentet fra et sportsstadion”.
Schrekers ”Die
Gezeichneten” 1. juli og Wagners
”Tannhäuser“ 9. juli på Staatsoper/TV.de. Den sidste sendes også lidt forskudt på
ArteTV.
Scenebilllede fra ”Tannhäuser”
i München