Det har været en påske, da man har kunnet se tilbage i tiden. I Salzburg så man Wagners Valkyrien genskabt i den samme scenografi som for 50 år siden. På Deutsche Oper i Berlin spillede man for sidste gang hele ”Ringen” i Götz Friedrich berømte opsætning, som den nøjagtigt havde premierer i 1983 og 1984. Dengang var det selvfølge, at Berlin var et naturligt opera-opland for min avis Jyllands.-Posten, så jeg var til premiererne.

Med ”Götterdämmerung” var det 2. påskedag så slut med det hele i Berlin. For sidste gang har guderne efter et atomnedslag trukket sig tilbage i Götz Friedrichs berømte 70 meter dybe tunnel og overlevet i al voldsomheden der. Der er horror-billeder i denne opsætning, som selv filmindustrien har lært af. Tunnelen rives nu i stykker og genbruges, mens der bliver chance for alle til at kunne købe rekvisitter fra denne mærkværdigt stadigt livskraftige opsætning, for eksempel de raffineret smarte kropsnære læderdragter, som valkyrierne, som fik øgenavnet brude-rockere, indtog tredje akt af ”Valkyrien” i. Dengang vakte de forargelse. Alligevel talte det samme slags publikum ifølge Berliner Morgenpost nu om, at de virkede for gammeldags. Jo, fordi Götz Friedrichs valkyrier som så meget andet i hans ”Ring” er blevet så stærkt efterlignet.

Langt mere end 400.000 tilskuere har gennem årene set Götz Friedrichs ”Ringen” i Berlin. Mange af jcKlassisks læsere må have været mellem dem. Deutsche Oper har bragt den på gæstespil til Washington, Tokyo og Yokohama. Berlinerpressen har bemærket, at Götz Friedrichs bemærkelsesværdige personføring har holdt sig længe efter hans død. Den glæder sig over GMD Roland Dunnicles sangervenlige direktion og den høje sangerkvalitet med Evelyn Herlitzius som Brünnhilde og Eva-Maria Westbroek som Sieglinde og også Stuart Kelsoms imposante Siegmund.

Blandt tilskuerne til den sidste ”Ring” så man den norske instruktør Stefan Herheim, som i 1980’erne var Götz Friedrichs (bedste) elev. Han påbegynder i 2020 sin ”Nibelungens ring” som afløseren på Deutsche Oper. Det bliver en svær opgave.

Om igen 50 år efter Karajan

Begrebet Påskefestspil opstod for 50 år siden, da Herbert von Karajan i nogle dage tog sine Berliner Philarmoniker med til Salzburg. Her forblev berlinerne troligt, indtil festspilbyen Baden-Baden for fem år åbnede orkestret med udvidede muligheder for at arrangere en større og endnu mere alsidig festival end i Salzburg.

I Østrig ville man ikke undvære påskefestspillene, selvom Salzburg også har internationale Mozart-dage i januar og de store sommerfestspil, som må kaldes verdens fornemste klassiske musikfestival. En aftale kom i stand med Dresdens Semper-Oper og Sächische Staatskapelle, som er i samme klasse som berlinerne, og deres chefdirigent Christian Thielemann, der som en anden God Father Generalmusikdirektor kan minde om Karajan, på andre punkter ikke.

I dag har vi altså to store pragtfulde og dyre påskefestspil i Salzburg og Baden-Baden i venskabelig konkurrence. Men der var intet i vejen for, at berlinerne ved siden af sine mange forpligtelser i Baden-Baden også gav en koncert i Salzburg for at være med i 50 års festlighederne for den festival, som de engang var med til at starte.

Hovedbegivenheden i dette 50-år var Wagners ”Valkyrien” pakket ind i en genopbygning af Karajans scenograf Günther Schneider-Siemssens stadig imponerende flotte scenebilleder fra åbningen for 50 år siden. Selv i den direkte tv-transmission på 3sat tv virkede de. Herbert von Karajans iscenesættelse forsøgte man klogt nok ikke at genskabe. Den findes ikke nedskrevet, og der er heller ikke nogen afgørende grund til at prøve at efterligne den. Vera Nemirova var valgt til at fylde Schneider-Siemssens enkle, men prægtige skal ud. Hun mangler normalt ikke originalitet eller dristighed, men her virkede hun stivnet. Jeg måtte tage mig selv i næsten at savne Karajans statiske personføring, som i stilen kunne minde om Wieland Wagners i Bayreuth, men som ikke havde den sidstes enestående evne til at skabe en personføring, som fortalte så meget om, hvad der skete i deres indre. Nemirovas personinstruktion var endnu mere tør, men det gav nu et hip i én, da hun lod Hunding tage Sieglinde fast i skridtet for at vise, hvem hun tilhørte. Det ville Karajan aldrig have tilladt. Men der var nu også en god udvikling, da Wotan måtte forlade sin elskede valkyrie Brünnhilde ensom på bjerget, og hans stive vrede langsomt opløstes til en kærlig afsked.

For os gamle var det en nostalgisk oplevelse med gensynet med Schneider-Siemmens’ kæmpering, der fylder hele scenegulvet. For modstandere af moderne musikteater var det måske behageligt at komme tilbage til noget, som lignede semikoncertant sang fra rampen. Det var en behagelig opførelse for øjet, men også lidt kedeligt imellem.

Det var noget andet for øret. Der var en stor aften. Christian Thielemann  og Dresden-orkestret gav en klangrigt billedskøn Wagner- tolkning, som åbnede både for det lysende gennemhørbare mønster i strygerne, det stormfulde rigt facetterede i træblæserne og det medrivende flotte i messingets partitur. Det kom alt sammen frem, selv om man kunne have ønsket en anelse mere tempo i anden akts Todesverkündigung (Brünnhildes dødsforkyndelse til Siegmund) og i Wotans afsked med Brünnhilde i slutakten. Det var alt i alt pragtfuldt.

Der blev sunget stor Wagner samme aften i Berlin, og alligevel blev det også i Salzburg en stor sanglig oplevelse med den pragtfulde, klangrige Anja Kampe som Brünnhilde og Anja Harteros som en klart klingende og gennemført nuanceret Sieglinde, den ukrainske baryton Vitalij Kowaljow som en meget overbevisende Wotan, Georg Zeppenfeld som en mørk bas-oplevelse som Hunding og Christa Mayer som en spændende Fricka, mens man blev imponeret af den nu 63-årige Peter Seifert som Siegmund. Han lød forbavsende ung, men så ikke ung ud og virkede ikke sådan.

  ”Tannhäuser” gratis fra München

Mens vi er ved Wagner, byder Bayerische Staatsoper i München på en ny ”Tannhhäuser”. Premieren kan følges på BR-Klassik radio på nettet søndag den 21. maj (begyndelsestidspunktet er endnu ikke meddelt) og kan senere endda ses og høres gratis i en transmission af en opførelse på Münchens operafestspil søndag den 9.juli som led i operaens tilbud Opern für Alle. Man finder live streamingen ved at trykke ind på www.staatsoper.de/tv  

Kirill Petrenko dirigerer, og Romeo Castellucci sætter i scene. Klaus Florian Vogt synger sin første Tannhäuser, og Christian Gerhaber synger Wolfram von Eschenbach. De to store kvindepartier synges af Anja Harteros (Elisabeth), og Elena Pankratova (Venus). Det tegner meget stærkt musikalsk.

Forfriskende ”Tosca” i Baden-Baden.

I Baden-Baden gjaldt det store operaslag Puccinis ”Tosca”. Berlinerfilharmonikernes chefdirigent Simon Rattle har ikke til hverdag mulighed for at dirigere Puccini, så ”Tosca” var et meget personligt valg fra hans side. Det var også såvel musikalsk som scenisk en nytænkt (på ny-århusiansk rethink) opførelse. Den virkede meget gennemtænkt, men levende pointeret. Den lod os opdage, at Puccinis musik indeholder et fint væld af mere eller mindre halvskjulte ledemotiver. Rattle og berlinerne gav partituret en friskhed med mange fine dramatiske nuancer.Til påske 2018 dirigerer Rattle "Parsifal" i Baden-Baden.

Philipp Himmelmann, som før har sat operaer op i Baden-Baden, kunne med sin ”Tosca” godt sætte gang i en ny diskussion om begrebet værktro operaiscenesættelse. Den var fint dybdepsykologisk tænkt, og det var der megen mening i her. Handlingen var flyttet fra år 1800 til vor tid. Der var moderne effekter og billedvirkninger. Cavaradossi malede den hellige Maddalena på et kæmpelærred på gulvet, men da Tosca jalousi blussede op ved at opdage fyrstinde Attavantis ansigtstræk i sin elskede Cavaradosssis portræt, dukkede portrættet også op og fyldte en kirkevæg. Stærkt virkede det, da Scarpia stak sin computer op i hovedet på Tosca og viste hende, hvordan hendes elskede samtidig blev tortureret i bagværelset.

Denne Scarpia var snu og snedig kynisk på en intelligent måde, ikke grov, men farlig. Også derfor virkede hans magtperson som taget ud af vor tid. Personinstruktionen var gennemgående stærk. Toscas jalousi var af en styrke, der fik hende til at skære maleriet af Maddalena i stykker med en kniv, der naturligvis lignede den, som hun senere dræbte Scarpia med. Mest overraskende var det, at slutscenen ikke fandt sted på toppen af Engelsborg, men i en indre grå fangegård. Man kunne aflæse, at Cavaradossi ikke troede på Toscas papir, at han kun ville blive skudt på skrømt og derefter kunne flygte sammen med hende. Vi så hende altså ikke kaste sig over muren ned mod Tiberen, men rive en revolver fra en af politispionerne og begå selvmord. En ny helhed sat sammen af mange detaljer rykkede denne forestilling fra at være blot opera over mod at være er realistisk billede også af vor tid. Det var nok en moderne realisation, men den var værktro i modsætning til mange både gammeldags moderne opsætninger.

I pausen var der et interview med den argentinske tenor Marcello Alvarez, som fortalte, at han havde sunget Cavaradossi omkring 150 gange og havde følt, at han var gået i stå med partiet, men prøvedagene i Baden-Baden med Rattle og Himmelmann havde givet ham ny energi. Jeg har hørt Alvarez live flere gange, men nok aldrig har jeg hørt ham så god som her, hverken så klogt indlevet i en rolle eller ved så gennemført velklingende og sikker stemme. Når han er sådan, kan jeg ikke komme på nogen anden nulevende italienertenor af det format.

Tosca blev sunget med en klar og slank sopran af en af The Mets førende sopraner, letten Kristine Opolais, gift med dirigenten Andris Nelsons. Hun skabte også en personlighed af Tosca. Scarpia blev ved premieren sunget af Jevgenij Nikitin, men 2. påskedag sang en mig ukendt italiener Marco Vracogna, som i begyndelsen virkede for pæn, men det var kun overfladen af et troværdigt indædt farligt operaportræt. Jeg vil gerne høre ham igen.  

I de samme påskedage kunne man høre flere koncerter også over de tyske tv-stationer 3sat og Arte. Det blev spændende klassiske musikdage.

Billede: Günther Schneider-Siemssens berømte ring til Karajans opsætning af ”Valkyrien” genopbygget i Salzburg.