af John Christiansen - d. 12. december 2016
Fra mesterviolinisten Endre Wolf og den unge tenor Erik Harbo til et flot moderne mindealbum for chefdirigenten Frühbeck de Burgos
Pladeudgivelserne er i denne omgang danske. Så skal vi
ganske vist snige os lidt forsigtigt for at komme uden om, at en prægtig boks
med seks cd’er med Endre Wolf er indspilninger, som han har foretaget i
Sverige. Men Wolf var fra 1968 til 1983 professor på Det kongelige danske
Musikkonservatorium, og vi er stadig mange, som husker ham med veneration. Wolf
kom også ud i det danske land for at give koncerter. Og det var begivenheder. Har
man hørt ham, vil man have det vanskeligt at glemme ham. En lille tæt ungarsk
personlighed, som spillede med en vidunderlig intensitet og varme, men også med
et klassisk overblik.
Danacord har tidligere udgivet hans komplette danske
TONO-indspilninger 1949-1951 på to cd’er, DACOCD 714-715, så selskabet har vel
nærmest været naturligt begejstret for nu at udgive seks cd’er optaget i
Sverige mellem 1944 og 1978. De giver et bredt indtryk ikke blot af Wolfs
virke, men af hvad violinkunst kan være. Der har været mange fremragende
violinister, men Wolf var en (personlig beskeden) gigant fra en tid, da
indlevelse var en større dyd end ekvilibristiske færdigheder. I virkeligheden
var hans overbevisende violintekniske kunnen, som i sig selv var en oplevelse,
basis for en herlig midteuropæisk indlevelse i musikken.
Måske lidt overraskende for mig selv begyndte jeg
aflytningen med Beethovens violinkoncert. Det var måske for nostalgiens skyld,
for hvor ofte har jeg gennem årene ikke lyttet til skuffende opførelser af den.
Men Endre Wolfs varme, rige tone med alle dens udtryk fra en koncert i Göteborg
i februar 1973 dirigeret af Sergiu Commissiona bragte Beethovens vælde tilbage
med alle koncertens både varme og spilleglade momenter. Nostalgi? Måske, men
jeg er ikke til at rokke fra, at her føres man ind i sjælen af Beethovens violinkoncert.
Denne Beethoven-optagelse er privat og teknisk ikke blandt
sættets bedste, og mange musikelskere i dag med deres trang til teknisk
perfektionisme kan have lidt svært ved at opleve direkte, men gennemgående er
de vekslende optagelser klangligt forbedret op imod vor tid, så oplevelsen burde
ligger lige for også for ”moderne” ører. Det ville også være synd andet. Endre
Wolf havde flere violiner til koncertbrug, men hans hovedinstrument var en
Antonio Stradivari fra 1716, som i dag forvaltes af Göteborg Symfoniorkester,
det orkester som Wolf i en tidlig årrække var koncertmester for, inden han helt
overgav sig til undervisningen og sin solistkarriere.
Hvad får man så at høre fra dette pragtinstrument og dets kolleger?
Det begynder naturligvis med Bach. To partitaer og to koncerter. E-dur koncerten
er undtagelsesvis ikke optaget i Sverige, men i Odd-Fellow Palæet i København i
1949 og fornemt overført fra en TONO-plade af Claus Byrith. Seks koncerter er
med, de tre er svenske af Erland von Koch, Sven-Erik Bäck og Hilding Rosenberg,
og foruden den omtalte Beethoven får vi Brahms dobbeltkoncert’ for violin og
cello, lyrisk ekspressiv i adagioen og med nerve i finalen med vor egen Erling
Bløndal Bengtsson, og Bartoks anden violinkoncert. Sibelius’ violinkoncert er
forvist til slutningen af den sjette og sidste cd. Den er med for komplethedens
skyld, en meget dårlig radiooptagelse fra 1948, hvor produceren tilsyneladende først
kommer i tanker om at skrue op for solistens mikrofon et par minutter inde. Men
det er et stykke historie. Koncertopførelsen blev radiotransmitteret. Mon
Sibelius lyttede?
Af stor autentisk værdi er ungareren Endre Wolfs optagelser
af kammermusik af Bartok og Kodaly i langt yngre og mere velklingende
optagelser. Der er klassiske optagelser af kammermusik og lidt Anton Webern. Et
højdepunkt er Brahms’ anden sonate for violin og klaver med den fortræffelige
Hans Leygraf. Indpakningen er speciel og fortræffelig. Tekstbogen på 138 siden
bringer mange fotografier, for eksempel af Wilhelm Furtwängler og Endre Wolf
sammen. (Endre Wolf in Schweden. 6 cd’er.
Danacord 763-768).
Frühbeck de Burgos in
memoriam
Fra seks historiske cd’er til seks cd’er med live optagelser
med DR Symfoniorkestret og dets spanske chefdirigent Rafael Frühbeck de Burgos
fra 1912 til dennes død i 2014. Det er en fornem udgivelse med alle Beethovens
ni symfonier, Rodrigos berømte guitarkoncert ”Concierto de Aranjuez” med Pepe
Romero som eneste spanske indslag, Berlioz’ ”Symphonie fantastique” og Richard
Strauss’ ”Alpesymfonien”. Det er som mindeudgave godt, at Beethoven ikke står
alene, men at disse tre andre komponister er ned til at dokumentere andre sider
af Frühbeck de Burgos’ kunnen.
Inden man går i gang, beundrer man indpakningen, en bred,
solid og gedigen kassette, som man til venstre åbner for en vifteformet indgang
til de seks billledplader (dvd – bluray), og til højre for en fyldig bog med Per
Morten Abrahamsen farvefotografier af salen og dirigenten og musikerne. Her boltrer
Karl Aage Rasmussen, som har skrevet så mange gode komponistbøger, sig nu over
Beethoven, og det er som altid læseværdigt og inspirerende. Teksten er både på
engelsk, tysk, spansk og dansk. Man får også baggrunden i orden, inden man begynder
at lytte, for teksten er let at læse og er kvalitet helt igennem. De to ting
hænger sammen.
Optagelserne er teknisk fremragende. Bernhard Güttler og Jan
Oldrup må stå som fællesnævner for DRs fine lydtekniske stab. Billedkvaliteten kender
man fra DR K, og er der end ikke den store variation i fotograferingen (ja, hvorfor
skulle der også være det?), så er det en fornøjelse også at opleve den smukke
koncertsal i en teknisk flot billedkvalitet på skærmen hjemme i stuen. Det er
en fryd allerede at have denne udgivelse i hånden.
Udgivelsen er en fin international reklame for kvaliteten af
DR symfoniorkestret, som utvivlsomt vil blive opdaget i Spanien. Nok er der gennem
tiden kommet mange indspilningen med Frühbeck, som han kaldtes, når det skulle være kort, men dette lille
album får så meget med i en nutidig kvalitet. Og for det danske publikum er
sættet én stor erindring om og genoplevelse af en populær dirigents store torsdag
aftener.
På en måde er det svært at skrive om Frühbeck de Burgos’
Beethoven. Flere steder kan man læse, at den er dramatisk. Det er ikke det mest
specielle ved den, Frühbeck var en rolig, indadvendt dirigent, som i hvert fald
ikke viste det store uadvendte temperament. Han lader partituret tale for sig
selv, og sådan kommer musikkens karakter frem. Og dermed Beethoven. Man lytter og
har det behageligt. Man får den rene vare uden påklistrede tolkninger. Og det
er det rigtige at få, når det som her er et sæt, der giver mulighed for at leve
sammen med alle Beethovens ni i gengivelser, som både for øre og øje er dejligt
naturlige at gå til. I finalen af den niende høres også DRs store kor til sin fordel
sammen med en solistkvartet, som kræver, at man også lærer nye navne: sopranen
Albina Shagimuratova, mezzosopranen Charlotte Hellekant og tenoren Scott
MacAllister. Så kunne man godt have ønsket sig, at der havde været flere danske
sangere med end topsolisten Johan Reuter.
Frühbeck de Burgos var med til at skabe et nyt, roligt
fundament i DR Symfoniorkestret. Også i de to store pragtværker af Berlioz og
Richard Strauss mærkes det, for eksempel i den naturlige skildring af naturens dramatiske
vekslen i ”Eine Alpensinfonie”. Varme og naturlighed var særkender for Frühbecks
musiceren.
En lille biografi i bogen nævner, at Frühbeck de Burgos ”var
den første spanske dirigent, som opnåede en international karriere”. Hvad med
den 20 år yngre Ataulfo Argenta, som dog nævnes her? Hør hans Decca-optagelser
fa 1950’erne bl.a. med London Symphony Orchestra, som delvist stadig skulle
kunne fås. Han døde for ung, men han var et internationalt geni. Men det rokker
naturligvis ikke ved, at kassetten med Radiosymfoniorkestret og Rafael Frühbeck
de Burgos er noget ganske særligt (DR
Dacapo, DRS 2.110417-22, seks dvd’er).
Fin gammel musik
Tenoren Erik Harbo debuterede på Det kgl. Teater for 50 år siden,
den 29. december, og for 40 år siden udkom hans første lp af mange. Der er
mening i en udgivelse med klassiske kompositioner fra koncertoptagelser fra
dengang. Der er tale om ældre musik, som dengang var mere ny, end den er nu.
Musik fra og omkring 1600-tallet optaget live i Roskilde, Holbæk og Kalundborg.
Fra den sidstnævnte koncert i 1980 rum får vi en herlig gengivelse af Monteverdis
dramatiske madrigal ”Il combattimento di Tancredi et Clorinda” (Tvekamp) med
Ulrik Cold og Anne Frellesvig og Erik Harbo som Testo.
Erik Harbo var ansat 35 år på Det kgl. Teater, men hans
repertoire har været bredere. Han spiller også guitar, han fortolker viser og Bellman,
og han har skrevet bøger om St. St. Blicher og så sent som i år en ny bog om Jeppe
Aakjkær: ”Sådan var Aakjær – også”. Og i dag har man nok først og fremmest den
fornemme visesanger i øret. Men det er dejligt at høre den yngre Harbo med en oplagt
fornemmelse for den gamle musik. Han
begynder med tre engelske lutsange af John Dowland og fortsætter med den
allerede nævnte Monteverdi, som for mig forbliver højdepunktet, fulgt af en
arie fra Händels ”Deutsche Arien” og en salme af Nikolaus Bruhns, videre en
kantate om Pan og Syrinx af den mig ukendte franskmand Michel Pignole de
Montéclair sunget på dansk og fransk. Harbo slutter med Kingos ”Sorrig og
glæde”.
Det er lidt specielt at høre denne cd her i tiden op mod jul.
Det er overhovedet ikke julemusik, men man lytter til den med noget af den
samme ro og glæde. Den er også et genhør med andre fine danske musikere. Optagelserne
er teknisk foryngede og virker forfriskende som barokmusik kan. (Erik Harbo: A voice V, CDKlassisk cdk 1167,
74 minutter, 89 kr.).
Billede: Rafael
Frühbeck de Burgos