af John Christiansen - d. 19. juli 2016
Nye meget forskellige cd’er indhold med en dansk forbindelse – Tre cd’er ved Pelle Gudmundsen-Holmgreens død – Emil Gryesten, dansk klavertalent med stort Liszt-spil - Jussi Björlings sidste koncert i København
Komponisten Pelle Gudmundsen-Holmgreen døde forleden som 83-årig. Her er det godt, at vi har grammofonindspilninger til at dokumentere
og lade os opleve, hvad han stod for. Alene i år har Danacord udgivet tre cd’er, der viser, hvor alsidig og nuanceret Gudmundsen-Holmgreens musik er. Også hvorfor han
kaldtes en outsider. Han var sin egen og som komponist original i begge ordets
betydninger. Jeg vil ikke kalde ham en provokatør, selv om han vel kunne
provokere med musikalsk lune, men jeg kan ikke blive provokeret af hans musik,
derimod nok blive pirret til, væltet omkuld og ført til en anden musikalsk
verden, som overrasker, men som alligevel holder én fast.
Cd’en ”Green Ground” blev endda præsenteret forleden på
Takkeloftet. Den skulle ikke have været det, men den blev en mindekoncert. De
medvirkendes karat på koncert og plade fortæller allerede om oplevelsens
intensitet med en musik, som er håndskrevet af Pelle Gudmundsen-Holmgreen til
den allerede legendariske amerikanske Kronos Quartet og vokalensemblet Theatre
of Voices med Paul Hillier, grundlagt i 1990 og endda fast etableret i Danmark.
Gudmundsen-Holmgreen kunne lege med sine værker, og det gør
han her. Kronos har indspillet hans 10. og 11. strygekvartet, og de gentages sammen
med en ”legeklods” i tilgift, et dekonstrueret vokalværk bygget over et
stykke af den engelske renæssancekomponist Wiliam Cornysh at finde i ”Henry the
Eight Song Book”. Her er kodeordet ”ground”, grundlag, en gentagen basstemme,
der brugtes som gennemgående element, ostinato, i en variationsrække. Det giver stof til fem
beslægtede værker. De to er rene kvartetter, ”No Ground” og ”New Ground”, det
tredje vokalværket ”Green” med den gamle tekst ”to the greenwood must we go”,
som kombineres med kvartetterne i samleværkerne ”No Ground Green” og ”New
Ground Green”. Konstrueret? Ja, men levende og hele tiden spændende. Og sikke
en opførelse af Kronos-musikerne og sangerne Else Torp, Signe Asmussen,
Christopher Watson og Jakob Bloch Jespersen (Green
Ground. 59 min. Dacapo 8.226153).
Humoren og den humoristiske distance mødes på en cd kaldet
”Incontri” efter orkesterværket fra 2010, som netop beskriver ofte prellende
musikalske møder. Det er et af tre orkesterværker, som Thomas Dausgaard
dirigerer i spidsen for BBC Symphony Orchestra. De to andre er ”Spejl II" og ”Symfoni.Antifoni”
fra 1977. Det sidste modtog i 1980 Nordisk Råds Musikpris. Symfoni-satsen er ganske
kort med en statisk og éntydig karakter, mens Antifoni-delen som så ofte hos
komponisten er en antitese dertil. Denne dynamiske, fremadrettede, også
dansende anden del bevæger sig op på flere plan, og materialet optræder i forskellige
metriske og tempomæssige udformninger. Det er altså ret fascinerende og til at
lytte åbent efter. Mest indfanget blev jeg dog nok af de indelukket
koncentrerede ”Spejl”-billeder. PGH dedikerede stykket ”til dem, der får mere
ud af musikken, når de kan se, at alt er i orden”. Dausgaards tolkning og
orkestrets spil er absolut i orden. (Incontri.
69 min. Dacapo 8.226120).
Den musikalsk mest absurde cd er dog ”Repriser”, hvor
Athelas Sinfoniettaen fra København folder sig ud. Andrew Mellers programtekster
indledes med et komponistcitat: ”I
koncertsalen er det ikke meningen, at man skal more sg. Man skal have pæne
manerer og opføre sig ordentlig. Man ankommer for eksempel ikke upåklædt”.
I denne ”de små tings musik” overtræder PGH selv frydefuldt sin egen ironiske
kommentar. Digteren og musikforskeren Ursula Andkjær Olsen har skrevet om hans
musik, at den har udviklet ”en præcis
ambivalens, som gør det muligt for den at snerre ad sig selv, at bede sig selv
om at holde kæft”. Lyt til musik, som er inspireret af en dør fra en gammel
rød Skoda-bil, til musik, som vil distancere sig fra ideen, at den skal løse
problemer, og til ”Tre sange til tekster fra Politiken” med mezzosopranen
Anette Bod.
Hvis man også vil snuse til velkendte toner, skal man lytte
til ”Og”, som i 2012 markerede Søren Kierkegaards 200-år. ”Det er meget i overensstemmelse med min egen
måde at lave musik på med forskellige veje eller stemmer, forskellige meninger,
forskellige udsagn, og ved at sige disse forskellige ting opstår der måske
noget tredje, der er værd at diskutere”, mente PGH om filosoffen. I sine 11
minutters musik om Kierkegaard trækkes Mozarts ”Don Giovanni”, som digteren
skrev så begavet om, rundt i manegen, men ud af virvaret vokser noget enkelt og
rent. Hør det som afslutning på disse i alt tre timers musik af Pelle Gudmundsen-Holmgreen,
som måske sjældent er, hvad man som almindelig musiklytter mener, musikken skal
være. Men man får oplevelser fyldt af overraskelser og eftertanke – og til
genhør. (Repriser.65 min. Dacapo 8.226126).
Prægtigt Liszt-spil
Emil Gryesten er en ung pianist, som begyndte sin
klaveruddannelse hos Martin Lysholm Jepsen på klaverskolen Gradus i Aarhus og
har fortsat den på Det jyske Musikkonservatorium hos Anne Øland, på Det kgl.
Danske Musikkonservatorium og ved Sibelius Akademiet i Helsinki hos Erik
Tawaststjerna og rundt om hos flere andre klaver koryfæer, og ud af det har han
udviklet sig til en alsidig og fint afbalanceret pianist, som på flere måder er
meget inde i den musik, han spiller.
Jeg er fascineret af hans cd med klavermusik af Franz Liszt.
Hovedværket er den godt en halv time ”korte” h-mol sonate, som er usædvanligt
rig på temaer og motiver, som synes at sammenfatte en historie om en skæbne
eller et menneskeliv, om man vil. Gryesten spiller dette musikalske drama med
en usædvanlig fin fornemmelse for balancen i temarigdommen. Musikken fortæller
historier. Ikke alle lyttere vil blive enige om hvilke, for musikkens store
historier er jo ikke konkrete. Det er noget af det spændende.
Gryesten har selv skrevet noter i pladehæftet, og det er forfriskende.
Dem om Liszt-sonaten er en ekstragevinst til lytningen, men jeg er ikke helt
med på, hvad han skriver om Liszts klaverversion af Wagners og Isoldes
kærlighedsdød fra kærlighedsdramaet ”Tristan og Isolde”. Det er rigtigt, at man
her som heller ikke i Wagners orkesterversion får Isoldes sangstemme som ren hovedmelodi,
men indskrevet i en total klaversats. Men man ”hører” da sangstemmen helt igennem,
så jeg forstår ikke, hvad der menes med, at ”sopranens
toner simpelthen er taget bort, typisk for Wagners syn på forholdet mellem
sangere og orkester i hans operaer”. Der var i øvrigt 13 forskellige af
dem. Men Gryesten spiller ”Isoldens Liebestod inderligt og frit åndende, så man
nærmest fornemmer hele operaen bag. Det
er en af de fineste tolkninger af Wagners og Liszts godt syv minutter musik af
de mange, som jeg har hørt på plade. Der er tre mindre stykker fra Liszts ”pilgrimsår”,
her dem fra Schweiz, Med den lille, populære og elegant spillede ”La
campanella” slutter en Liszt-cd, som er til mange udbytterige genhør. Cd’en er
allerede oplagt som et godt bud på årets bedste solo-indspilning. (Danacord DACOCD 772).
Inden denne pragtfulde Franz Liszt-cd udsendte Danacord også
en Schubert-cd med Gryesten. Kolleger af mig har anmeldt den med store ord, og
de har ret, men det er ikke altid helt min Schubert. Jeg er nok for ”indspist”
i den finere indadvendte Weltschmerz wienertone fra forrige århundrede og med en
Clara Haskils eminente ro i sit dybdegående spil, og herhjemme med Georg Vasarhelyi
og Jørgen Thomsen i Schubert. Emil
Gryesten spiller mere ”åbent” med dramatisk vitalitet, og det er flot i c-mol
sonaten, D.958, som ganske rigtigt viser os Schuberts beundring for Beethoven. Gryestens
Schubert kan også give stof til eftertanke, endda i de seks små ”Moments
musicaux”, D.780. Min anbefaling til Schubert-cd’en skal blot råbes mere stille
ud end den for Liszt-cd’en. (Schubert. Danacord
DACOCD 769).
Björlings sidste koncert
i København
I mange år var den pragtfulde og folkekære svenske tenor
Jussi Björling fast gæst i København, oftest i Tivoli. Han betragtede selv sin
første koncert her i juli 1931 som afgørende for sin karriere, Det var første
gang han optrådte uden for Sverige, og det danske publikum tog ham til sig. Den
15. oktober 1959 sang han i det nye Falkoner Teater, som havde åbnet året før.
Det blev hans sidste koncert i Danmark. Den er nu for første gang udsendt som
et vidnesbyrd om, at han kunne henrykke sit publikum til det sidste. Björling
døde året efter. Der findes storslåede studieoptagelser med den svenske tenor
og uovertrufne komplette operaoptagelser, men her opleves han live. Hans
pianist Bertil Bokstedt fortalte i en bog om Björling, at han var sur denne
aften, men det mærkes ikke på hans sang, heller ej på cd’en. Björlings hustru
Anna-Lise havde glemt nogle af klavernoderne til ekstranumre hjemme i
Stockholm. Jussi valgte dem altid, som hans stemme var i humør til, og de havde
ikke fortalt ham, at ikke alle noderne var kommet med. Han bestemte sig for Beethovens
Adelaide”, men fik at vide, at pianistens noder ikke var med. Det gentog sig
med Brahms’ ”Ständchen”, men Tostis ”Ideale” og Richard Strauss’ ”Zueignung”
blev sunget ekstra.
CD’en fortæller noget om en Björling-koncert og er altså et
historisk dokument. Indholdet er med kun tre operaarier (Tryllefløjten, Carmen,
Andrea Chenier), fem tyske lieder, sange af Grieg og Sibelius. Man får Björling
ekstra med orkester i ikke specielt interessante amerikanske live optagelser
fra radioserien The Voice of Firestone”. Teksthæftet er en fortælling på
engelsk også for andre end Björling-fans.
(JSP Record JSP682, import Danacord).
Billede: Emil Gryesten
med en Schubert og en imponerende Liszt-cd.