Dette er den tredje artikel i træk, som må hente stof fra Wagner-festspillene i Bayreuth, og det er indrømmet noget ensformigt. Der er heller ikke godt nyt, men den fortæller om et problem, som nok er på vej til at blive alment generende også i kulturlivet. Men jeg kan berolige med, at det nu ikke længere gælder Richard Wagner og forestillingen, som vil blive omtalt på jcklassisk.dk efter premieren, men om festspillenes sikkerhedsforanstaltninger, som må være de skrappeste til nogen forestilling i operagenrens 425 års historie.

Parsifal uden Ausweis

Lad os begynde med en lille episode i Bayreuth i fredags. Tenoren Klaus Florian Vogt, som synger Parsifal, gik under en prøve de vel omkring 75 meter fra festspilhuset ned til personalekantinen iført den soldateruniform, som er en del af hans kostume i operaen. Han blev standset af to sikkerhedsfolk, og da han ikke havde sit Personalausweis på sig i sit scenekostume, blev han ført ind i et undersøgelsesrum og kropsvisiteret.

Sikkerhedsfolkene kendte ham ikke, hvad de heller ikke nødvendigvis skulle. Men episoden lader os forstå, at den ændrede atmosfære på festspilhøjen har kunnet påvirke mange af kunstnerne og ikke mindst den ikke specielt nervestærke dirigent Andris Nelsons, som forlod Bayreuth for ikke at vende tilbage. Når en kunstner har et Wagner-partitur i hovedet, som står for at skulle realiseres, må han ikke forstyrres af noget så uvedkommende.

Ingen puder, tasker og vand

Hvad sker der så, når publikum kommer på fra den 25. juli og august måned ud?  Festspillene har sendt besked ud til alle, som har købt billet gennem dem. I år bliver det forbudt at medføre drikkevarer af enhver art, tasker (små dame-teatertasker dog fritaget) og – bemærkelsesværdigt nok – de bløde puder til de hårde træstole i festspilhuset fra 1876 bliver ikke tilladt. Det bliver hårdt for mange.

Her midt i Frankens dejlige grønne natur er der nu opstillet høje egn omkring festspilhøjen. Der bliver kun adgang ad bestemte veje. Siegfried Wagner alléen op til festspilhuset, som efter nogle wagnerianeres mening er den eneste værdige måde at komme op til festspilhuset på, bliver lukket, antagelig dog ikke for gående. Publikum skal være der senest 45 minutter før forestillingen. Det klarer det nu nok, men denne sommer skal man blot stå i kø for at blive visiteret i stedet for at kunne slappe af i den normalt så hyggelige atmosfære. Danske gæster skal huske passet – for at høre Wagner.

Angela Merkels afbud

Angela Merkel har også meldt afbud til åbningen af festspillene, eller rettere hendes sikkerhedsfolk har. Hun regner med at komme senere, underforstået håber på det, men den nye dato er ikke valgt, hedder det. Hverken hun eller festspilchefen har i hele denne sag meget at sige. (Læs også omstående artikel ”Festspil med garniture” bl.a. om dengang, da fru Merkel kunne gå frit omkring). 

Bayreuth er naturligvis en af de mange risikozoner for terror, som er opstået efter Paris og Bruxelles og andre steder. I Bayreuth har man nærmest udfordret terroristerne. Opsætningen af ”Parsifal” er ”religionskritisk”, skriver festspillenes pressechef som en rettelse af, at instruktøren Uwe Eric Laufenburg nok fra begyndelsen var lidt for åbenmundet ved at antyde noget med muslimkritik. Men nu understreger Laufenburg, at opsætningen bliver helt uden farligt brændstof. 

Til festspillene i Salzburg, hvor man ikke kun har én stor scene, men fire-fem forskellige at vogte over, er der naturligvis også taget ekstra forholdsregler, men her foregår det i stilhed og ro og uden publicity. Men publikum uanset hvor i denne festspilsommer må huske at have passet eller anden personlig dokumentation med. 

 Jeg håber og forventer, at der her på jcklassisk.dk ikke kommer et ord til om Bayreuth inden anmeldelsen af premiereforestillingen.  

Festspildage i Djurs og på Mols

Kun to dage efter Bayreuth-premieren åbner festivalen Klassiske Koncerter i Djurs og på Mols for sjette sommer, og her præsenteres et alsidigt og meget attraktivt program fra den 27. juli til og med den 2. august. Her kan man stadig trække vejret frit og dejligt og nyde de smukke omgivelser omkring sig.

Åbningskoncerten bliver i Glasmuseets specielle univers i Ebeltoft, hvor de fire musikere, som i 2009 vandt DR P2s Lyt til Nyt pris genforenes. Violinisterne Alexander Øllgaard og Maj Kullberg (førstedamen bag festivalen), bratschisten Sanna Ripatti og cellisten Jakob Kullberg spiller bl.a. Per Nørgårds komplicerede og spændende sjette kvartet ”Tintinabulary”. Dagen efter er der måske allerede udsolgt på Møllerup Gods til den tyske violinist Carolin Widmann, den hollandske pianist Daria van den Bercken og den både internationale og lokale cellist Jakob Kullberg i et program omkring Händel og Debussy.

Den 29. kan man høre Det Kgl. Kapels septet. Den 30. juli synger Tuva Semmingsen bl. a. vilde Vivaldi-arier, og Molskroens nye chefkok serverer delikatesser dertil. Dagen efter kan man høre kammerkoret Musica Fikta i Agri kirke. De to sidste aftener sker det i Dråby Kirke fine akustik. Den 1. august ser den pragtfulde blokfløjtespiller Michala Petri ”med Mozarts øjne” på programmet sammen med Kroger Kvartetten. Foruden Mozart bydes der på Beethoven, Vivaldi og Sunleif Rasmussen.

Afslutningsaftenen den 2. august kommer en dansk verdenssanger hjem fra Wien for sammen med den østrigske pianist Stefan Vladar at opføre Schuberts store sangcyklus ”Die Winterreise”.  For at tage et modstykke, så må det blive en koncert ved det solskinsbelyste Sletterhage fyr den 1. august kl. 11 om formiddagen dirigeret af seniormaestro Erling fra Kullberg-dynastiet. Her kan man få lov at synge med. Vil man have børnene med, skal man også se videre på festivalens program i Djurs og på Mols.

En ny østrigsk heltetenor

Jonas Kaufmann regnes af mange for tidens store tenor, men en typisk heltetenor er han nu ikke. Han har i den senere tid også haft vanskeligheder med sundheden og har måttet melde afbud flere gange. Senest i søndags skulle han synge Siegmund på sommerfestspillene i Baden-Baden, men han måtte begge aftener melde afbud i sidste øjeblik. Men festspillene var som sædvanlig vel forberedt. Den unge østrigske heltetenor – for det skal han være – Andreas Schager sprang ind og fik stor succes, hvilket ikke er nyt for ham i sin endnu korte karriere. Schager måtte forlade prøvearbejdet på Wagner- festspillene i Bayreuth, hvor han synger Erik i ”Den flyvende hollænder”, og hvor det er planlagt, at han overtager rollen som Parsifal måske allerede om et år.

Opførelsen i Baden-Baden, festspilby, kurby og den traditionsmæssigt mest ”russiske” by i Tyskland, blev dirigeret af Valerij Gergiev i spidsen for det medrejsende orkester fra Marinskij-orkester fra Sankt Petersborg. Det øvrige sangerensemble har for fleres vedkommende tidligere sunget ”Valkyrien” både der og på cd: René Pape som Wotan, Eva-Maria Westbroek som Sieglinde, Evelyn Herlitzius som Brünnhilde og Mikhail Petrenko som Hunding.  

Bilede: Bo Skovhus, som synger Schuberts ”Winterrejse” på sommerfestivalen på Djurs og i Mols i Dråby Kirke den 2. august. Skovhus synger også operette sammen med sopranen Kari Postma på Plænen i Tivoli i København den 6. august.