af John Christiansen - d. 17. maj 2016
Verdis ”Macbeth” i en pragtfuld dvd-gengivelse fra Metropolitan Operaen med Anna Netrebko – Glem ikke Pumeza Matshikizas ”Arias”
Fem stjerner: Shakespeare
ville være fyldt 400 år forleden. Det har operahusene fejret ret beskedent, måske
fordi Shakespeare ikke sælger så stærkt, når han blot er inspirator for operakomponisterne. Men antallet af de operaer, som Shakespeare
mere eller mindre står bag, er stort. Mere end en snes af dem er værd at høre.
De tre operaer af Giuseppe Verdi, som er inspireret af
dramaer og komedier af Shakespeare, er en historie for sig. Den begyndte med Verdis
tiende originale opera, ”Macbeth” i 1847, som må betragtes som hans gennembrudsværk,
fordi han her stadig i den italienske bel canto tid – den smukke sangs tid –
pludselig fandt ind til en dramatisk voldsommere udtryksform med afgørende nye
musikalsk-dramatiske ideer.
Så gik der mange år, inden Verdi gav sig i kast med ”Otello”,
uropført i 1887, men vejen hertil var blevet klart afstukket med en
bearbejdelse af ”Macbeth” i 1865. Det er den version, som vi hører i dag. (Bemærk:
Verdis og før den Rossinis italienske version hedder ”Otello”, mens
Shakespeares engelske drama skrives ”Othello”). Så sluttede Verdi i 1893 sin
lange, betydelige operarække af med ”Falstaff”, mesterkomedien, som Rossini
havde forsvoret, at Verdi kunne skrive. Arrigo Boito samlede teksten om den
komiske ridder fra ”De lystige koner i Windsor” tilsat afgørende scener fra
”Henrik IV”.
Skal man vælge
skuespil eller opera
Diskussionen hos publikum, der så helst måtte kende både
skuespil og opera, kommer let i gang efter både ”Macbeth” og ”Otello”. Skal man
foretrække Shakespeares original eller Verdis version? Derimod synes Verdis muntre
operaballade om Falstaff med afslutningsensemblet ”Tutto nel mondo è burla” (Alt
i verden er en spøg) at stå uimodsagt. Verdis ”Otello” er også et specielt mesterværk.
Derimod har man fra litterær siden trukket lidt på smilebåndet
af Francesco Maria Piaves forenklede tekst til ”Macbeth”, men teksten skal ikke
læses uden musik. I virkeligheden gav den Verdi lejlighed til at skrive noget
af sin mest kraftfulde, melodisk medrivende og tilmed psykologisk bedste musik,
som man stadig kan gøre opdagelser i. Man må ikke glemme, at Verdi selv på et
sent tidspunkt i sin karriere, dog før ”Otello” og Falstaff”, erklærede, at
”Macbeth” var det bedste, han havde skrevet. Operaen blev ved med at stå hans
hjerte nært. Hvorfor? Sikkert fordi den var og er et pionérværk i den
realistiske operas historie.
The Met er
storleverandør
Der kommer mange dejlige dvd-indspilninger at se og høre fra
Metropolitan-operaen i disse år. Kvaliteten er generelt meget høj. De tider er
forbi, da der kunne være en vis mening i at kalde The Met en konservativ
operascene. Man forsøger også at tænke scenisk nyt i New York, men man gør det
med stor kunnen og beherskelse. Naturligvis kommer man forskelligt fra det, men
det gør man også på de andre store operascener i verden. Men når alt lægges
sammen, vil jeg hævde, at niveauet er forfriskende højt. Støvet er der i hvert
fald ikke længere. I den anden ende undgår man også de uforståelige sceniske
løsninger.
Niveauet er endda meget højt i Deutsche Grammophons seneste
udgivelse på dvd og blu-ray af Verdis ”Macbeth”, som man roligt kan kalde hans
gennembrudsværk. Vi har her at gøre med den kun tredje opsætning af ”Macbeth” i
The Mets 138-årige historie. Den blev sat op i 2007 af Adrian Noble, den
tidligere kunstneriske chef for Royal Shakespeare Company, men optagelsen her
er fra anden ombæring i 2014. Det betyder, at vi får Anna Netrebko at se og
høre i et parti, som hun selv ville have forsvoret at skulle synge tidligere,
selv om hun altid gerne har villet. Og hun gør det fremragende, måske smukkere
end Verdi ville det, men dramatisk meget intenst. Men Netrebko indrømmer, at
det gav hende mange overvejelser, før hun gjorde det, fordi det er et parti med
en stemmemæssig risiko. Som hun selv siger:
”Selv folk, som står
mig nær og kender mig, har sagt: ”Du er vanvittig, det kan du ikke gøre”.
Naturligvis er jeg vanvittig, jeg er jo ikke en dramatisk sopran”. Så er
det mere overraskende, at Netrebko af lady Macbeths tre store arier finder skål-arien
”Si colmi il calice” på den store banket, da Macbeth for sig ser den af ham
dræbte Banco, og hun for alvor må overtage rollen som den styrende kraft bag
gemalen, som den vanskeligste scene i operaen.
Verdi: Syng ladyen
med en rå, kvalt, hul stemme
Vi springer for en stund tilbage til prøverne på
førsteopførelsen i Firenze i 1847, hvor Verdi for første gang afprøvede sine
nye, stærke dramatiske ideer. Vi må huske, at vi stadig befandt sig i en tid
med bel canto sangens idealer. Den ansete sopran Maria Barbieri-Nini, som godt
kunne synge bel canto (den smukke sang), fortæller i sine erindringer, hvor
rystet hun først blev, da Verdi krævede af hende, at hun skulle synge lady
Macbeth ”uformeligt og hæsligt” med en ”rå, kvalt, hul stemme”. Udtrykkets
sandfærdighed var blevet det kunstnerisk øverste princip. Verdi overdrev
sikkert med vilje for at rykke den gode sopran ud af hendes vane med at ville
synge smukt.
Verdi ville sikkert have frydet sig over Netrebkos
overbevisende musikalsk-dramatiske måde at få ladyens mørke sind frem i sin
sang uden at synge hæsligt med en ru, hul stemme. Et absolut højdepunkt er
ladyens søvngængerscene, da hun i drømme forsøger at vaske blodet af sine
hænder efter mordene på kong Duncan og Banco. Netrebko får i spil og sang det psykologisk
fremragende frem, hvordan hun hjemsøges af sin samvittighed. Scenebilledet er
spændende. Lady Macbeth balancerer over en række af stole, som hele tiden
forlænges og således virker uendelig. På en scene er der intet, som Netrebko
ikke tør.
Hekse som
sladderkoner
De to scener med heksene, som spår Macbeth (i første omgang
også Banco) deres fremtid, er også fantastiske med en egen nutidig aktualitet.
Heksene er en flok sladderkoner, at se på fra første del af 1900-tallet, men
egentlig tidløse, koner, piger og børn, som er farligt nysgerrige, tilpas
behersket holdt nede og ikke uden en vis humor. Heksene bliver sådan også et billede
på sladderens onde virkning. Koret synger ikke alene fremragende. I Adrian
Nobles personføring og Mark Thompsons mørke scenebilleder bliver en flok individer
til en hovedperson i dramaet.
Den tredje hovedperson er naturligvis Macbeth selv. Han er
ikke en barsk forbryderpersonlighed trods sine blodige mord. Vi får snarere et
fantastisk billede på, hvordan en ”flink soldat” forandrer sig, når han mærker
magten, og den løber af med ham. Og barytonen Zeljko Lucík, i dag nok den
førende på sit stemmeområde, skjuler ikke, hvor smuk en baryton han har, mens
hans karakter stykvis går i opløsning.
Parret Macbeths vej til magtens top og deres fald dominerer
scenen, men de mindre partier er så godt besat, at de netop ikke virker mindre.
Bassen René Pape er formidabel som Banco både i sang og spil. Han er mere på
scenen, end der står i tekstbogen. Som genfærd forfølger han sin morder Macbeth,
og det sker igen i en række specielt konstruerede og virkende scenebilleder.
En opera uden en
kærlighedshistorie
Det er forståeligt, at operaen først havde vanskeligt ved at
slå igennem. Det er en opera uden en kærlighedshistorie, for det kan man næppe kalde
Macbeths og hans dominerende ladys forhold. Det er mere en dramatisk
demonstration af menneskets magt-vanvid. Operaen mangler endda en stor
tenorrolle, selvom der er en rolle for en rigtig italienertenor, men han har
kun en arie hen mod slutningen. Joseph Calleja som den skotske adelsmand
Macduff mindes midt iblandt sine flygtninge-landsmænd sine myrdede sønner ”O
figli, o figli miei” meget fornemt. Også Macduff har i denne iscenesættelse
fået mere at udtrykke end i traditionelle opførelser. Hans personlige tragedie
og ensomhed må dæmpe hans begejstring i det jublende slutkor ”Vittoria”. Han
har ikke del i sejren.
Dirigenten er Fabio Luisi, som vi kender fra samarbejdet med
DR RadioSymfoniOrkestret. Han befinder sig mærkbart godt på The Net. Opførelsen
er dejligt klar og vital, som ikke mindst Verdis tidlige musik jo også skal
være.
Vi har at gøre med en opførelse, som ikke kan undgå at
fascinere, og som tåler genhør og gensyn. Anna Netrebko er vidunderlig. Sangerbesætningen
er stærk helt igennem. Opførelsen er både for dem, som søger nyt, og for dem,
som holder fast i traditionen. Og hvor er det da pragtfuldt at kunne opleve en
sådan opera hjemme i stuen. Få fat i den (Fem
stjerner: Verdi: Macbeth. The Metropolitan Opera. Deutsche Grammophon 073 5222,
2 dvd’er – fås også på blu-ray).
Nu er Pumeza
Matshikizas cd her
Seks stjerner: Den
charmerende sydafrikanske sopran Pumeza Mitshikiza valgte, at hendes anden solo-cd
for Decca kaldet ”Arias” skulle indspilles med Aarhus Symfoniorkester i
Symfonisk Sal, hvor hun havde haft så god en koncertoplevelse. I marts i år havde
hun så her med orkestret og dirigenten Tobias Ringborg en præsentationskoncert
af cd’en. Jeg anmeldte cd’en dengang, Den er pragtfuld, men jeg var for tidligt
på den. Den er først kommet på markedet internationalt og herhjemme nu i begyndelsen
af maj måned. Jeg undskylder og må henvise til at læse anmeldelsen ”Vidunderlige
Pumea”, som findes på listen med pladeanmeldelser til højre her på siden.
Man får arier i tre grupper, den første med opera fra
overgangen mellem 1800- og 1900-tallet, derefter stemningsrige italienske sange
som en naturlig overgang tilbage til operakomponisterne Mozart, Gluck og
Purcell. Hele programmet hænger sammen i en usædvanlig grad. Pumeza og musikerne
synes at forstå hinanden tæt. Hun synger vidunderligt. Det er forrygende, hvad
en pige, som er vokset op i fattigdom i Sydafrika uden kendskab til vestlig klassisk
musik og opera, her er nået frem til (Decca
cd 478 8964).
News: Pumeza’s Arias has just hit #1 on the UK Classical Chart
Anna Netrebko som lady Macbeth og Zeljko Lucic som Macbeth. Foto; The Metropolitan Opera, Marty Sohl.