af John Christiansen - d. 17. oktober 2015
Fire pladeudgivelser fra Universal (Decca og Deutsche Grammophon) og én fra Danacord er alle specielle og i den gode klasse. De er ikke alle for det samme publikum. Eller? At læse i ro
En verden for sig
6 stjerner af 6:
Jeg begynder med den efter min mening betydeligste og stærkeste cd, som
samtidig er den, som de fleste nok umiddelbart vil holde sig fra. Men hvis ikke
netop jc.klassisk’s læsere er ivrige for at gå på opdagelse i den såkaldte
Wienerskole, hvem er så?
Alban Bergs ”Lyrisk suite” er stor inderlig musik, som
indeholder hemmeligheder, og det er bogstaveligt ment. Og Emerson
Strygekvartetten er ideel til at få det indadvendte drama frem. Sammen med dem
hører vi sopranen Renée Fleming. Bergs musik åbnes på forunderlig vis. Opdager
man det ikke første gang, man lytter, så vil det være synd at give op. For det
kommer.
Alban Bergs ”Lyrisk suite” er en hemmelig
kærlighedserklæring fra komponistens side. Men det var først i 1970’erne, at
hemmeligheden fra 1927 åbnede sig helt for lytterne. Berg-forskeren George
Perle fik et håndskreven partitur med Bergs personlige kommentarer i hånde. De
seks satser fortæller historien om den gifte Alban Bergs forhold til Hanna
Fuchs-Robettin, gift med en fabrikant i Praha. Manuskriptet røber også, at den
ordløse melodi i slutsatsen i virkeligheden er tænkt til en tysk oversættelse
af Baudelaires ”De profundis clamavi” (Vi råber til dig fra dybet) fra ”Les
fleurs du mal”.
Denne sidste sats, en ”ensom” largo, får vi i den først
offentliggjorte version uden sang og dernæst med den genopgravede tekst vidunderligt
og slet ikke påtrængende sunget af Renée Fleming, karakteristisk også i et indlagt
citat fra Wagners ”Tristan og Isolde”. Det er sandsynligt, at Alban Berg aldrig
hørte sin musik med sunget tekst, og stadigvæk spilles den oftest af
strygerkvartetten alene. På cd’en kan man selv vælge, og det er spændende at
sammenligne den samme musik med sang og uden. Sådan bliver man opmærksom på nye
detaljer. Emerson Kvartetten går i Bergs musik lettere og elegantere til værks
end ellers oftest. Det passer ideelt til følsomheden i Bergs musik. Hans
”Lyrisk suite” er et stykke musik at leve med.
Egon Wellesz, der som Berg blev født i 1885, var elev af
Schönberg samtidig med Berg. I dag er han blevet noget glemt, og det er synd.
Han skrev i samme stil som Berg, her i Elisabeth Barrett Brownings sonnetter i
Rainer Maris Rilkes tyske oversættelser. Renée Fleming åbner fantastisk
intensivt i den første sang om kærlighedens magt over døden. I en speciel sats
i stil med læreren Schönbergs ”Pierrot Lunaire” kan man nyde fårekyllingernes
sang til mandoliner.
Cd’ens sidste værk på kun tre minutter skal ikke glemmes.
Den jødiske komponist Eric Zeisl undslap
nazisterne fra Østrig i 1938, og i Hollywood skrev han sin version af
”Komm, süsser Tod”, her for sopran og strygekvartet. Det er blevet et smukt
ekstranummer.
Man kommer allerede i den rette stemning med omslag og teksthefte,
som viser Gustav Klimts gyldne ”Wasserschlangen 1” i sin helhed, om end i et
meget lille format, og i to udsnit. Billedet, der er fra 1904 og kun er 50
centimeter højt, hænger på Belvedere i Wien. Musikken og billedet passer sammen
i en grad, så Decca burde have skrevet lidt om det og i det mindste bragt dets originaltitel
og ikke blot en engelsk oversættelse: ”Water Serpents”.
Men det er en pragtfuld cd for de rette, og der er flere af
dem, som endnu ikke ved, at også de er de rette (Berg-Wellesz. Decca 478 8399. 6 stjerner).
p.s. Naturligvis vil
ikke alle følge mig i at give denne gribende, men for mange måske vanskelige
musik topantallet af stjerner. Jeg kan kun sige: Lyt åbent og tålmodigt og lad
endelig være med at ville ”forstå” musikken. Så kommer den sikkert/forhåbentlig
ganske af sig selv. Ja, nu er der andre læsere, som vil hævde, at det gør den ganske
selvfølgeligt.
Med Anne-Sophie Mutter
på natklub
3 stjerner af 6: Hvorfor ikke springe
direkte over til den udgivelse, som henvender sig til den mest ”overfladiske”
lytterskare. Ja, undskyld, for den byder også på god musik, men musikken af Vivaldi
og Bach og et ar stykker mere er til at nyde også som kvalitets baggrund-støj.
Det sidste er jo blevet en moderne nødvendighed. Sættet byder på den samme
musik på en cd og en dvd, den sidste naturligvis med billeder. Men cd’en
bringer kun tre et halvt minut af Vivaldis ”Årstiderne”. Derfor er den til kun
tre stjerner. Mens billedpladen gengiver hele værket i Mutters intensive og
smukke fortolkning og derfor står for fire stjerner.
På dvd-udgaven har Anne-Sophie Mutter taget sin ”Lord Dunn
Raven”-stradivarius-violin med i natklubben Neue Heimat i Friedrichhaim i
Berlin. Det var et led i DGGs projekt Yellow Lounge, som må være mest for de unge,
som kun kan nyde musik i selskab med andre. Her kan de så tage selskabet med
hjem til eget fjernsyn (Mutter Live. DGG
479 5021, cd og dvd. 3 – 4 stjerner).
En ægte og alsidig
festkoncert
4,5 stjerner: Pianisten Martha Argerich fik på festspillene
i den schweiziske bjergby Verbier i 2007 carte blanche til at holde en tre
timer lang – eller kort – festkoncert med nogle af sine venner. Det viste sig
også at være hendes 58 års fødselsdag. Hun var selv aktiv hele vejen. DGG har nu
udsendt koncerten på to cd’er. De store plusser er afvekslingen i programmet og
i solistrækken, altså lige bortset fra Argerich selv, men hun var i vekslende
omgivelser og i sprudlende form. Jeg vil betragte sættet som en sikker gaveide
til den klassisk interesserede.
Der er fortættet energi i Beethovens Geister-Trio med to
fremragende strygere som violinisten Julian Rachlin og cellisten Mischa Maisky.
Derpå sætter Argerich sig ene til flyglet med Schumanns Kinderszenen”, ikke så
poetisk fortryllende som for eksempel Sviatoslav Richter, men i orden. I
Verbier kan man i festspiltiden høre stor musik det halve døgn, om ikke andet
på prøver. Enhver kan ganske enkelt spørge musikerne, om de må lytte med. Min
datter fik dog i dette tilfælde et beklagende venligt nej, for det var på et så
nervepirrende tidpunkt som Argerichs og Lang-Langs første møde overhovedet. Men
her er koncertversionen af Schuberts ”Grand rondeau” og Ravels ”Min gåsemor”.
Argerich fortsatte med at spille med ”gamle” venner”, og
denne andel del er endnu bedre med Yuri Bashmet i Schuberts ”Arpeggione sonate”
og Bartoks anden violinsonate med Renaud Capucon. (Franskmanden spiller Korngolds
violinkoncert med Sønderjyllands Symfoniorkester i slutningen af november, også
som gæster i Aarhus). Endelig slår Argerich sig sammen med klaverkollegaen
Gabriela Momtero i Lutoslawsklis forrygende ”Paganinhi variationer”. Og da det
var Argerichs fødselsdag, improviserede Montero over ”Happy birthday”. Altså
stor musik på en meget afvekslende måde (Carte
Blanche. Martha Argerich, DGG 479 5096,
to cd’er, 138 minutter).
Gamle mænd med musik
af unge komponister
3,5 stjerner: To
af de store gamle, den 70-årige violinist Itzhak Perlman og den 66-årige pianist
Emanuel Ax fandt sidste år sammen, og resultatet foreligger nu på en cd med to
væsensforskellige sonater for violin og klaver, Gabriel Faurés nummer 1 og
Richard Strauss’ enlige, begge tydeligt hørende hjemme i det sene 1800-tal. De
er også komponeret så tæt som henholdsvis i 1876, da Fauré var 31 år, og i 1887,
da Strauss
var 23 år. Men der er
stor forskel på Faurés harmonisk varme og fyldige franske romantik og Strauss’
lidt fiffigt-skarpe elegante stil, som tydeligt viser vej frem mod Strauss’
berømte tonedigte for orkester.
De to musikere er stadig både livlige og præcise i
artikulationen og samspillet, så fans af dem kan glæde sig på ny. Fauré er specielt
Perlman i blodet, mens det er Ax, som har den stærkeste fornemmelse for Richard
Strauss’ specielle stil og udtryk, 4 stjerner til Fauré og 3 til Strauss (DGG 481 17741, 54 minutter).
En pladeserie er
blevet en institution
4 stjerner: 28 år
med rariteter fra den årlige klaverfestival i Husum i Holsten, som har budt på
strømme af rariteter og stadig kan gøre det. Danacord har været med i 28 år og
optaget live. Peter Froundjian og Danacord-chefen Jesper Buhl står bag
projektet med liv og sjæl og dygtighed. Claud Byrith har redigeret optagelserne
endelig på plads.
Har man gemt alle udgivelserne, som jeg selv næsten har, har
man en samling af mindre rariteter, som
sjældent opføres, spillet af fremragende pianister, som heller ikke vi alle
kender. En guldgrube for pianister og venner af klaverkunsten. Den nye
optagelse fra 2014-festivalen byder på 14 klaverstykker spillet af syv
pianister. Gentagelser er ikke noget, som man ynder i Husum, så i hele
samlingen er der op imod 400 stykker klavermusik, hvoraf man kan spille de
fleste ud i en musikalsk quiz, og selv pianister vil få vanskeligt med at gætte
det meste. Så mange flere positive overraskelser får man til gengæld.
Årets pianister er først Joseph Moog med Beethovens Fantasia
opus 77 og rumæneren Luiza Borac med Schuberts ”Sterbeglöckchen” i Liszts
bearbejdelse, som gør de seks et halv minut til et anderledes drama. Vincenzo
Maltempo, som har indspillet flere cd’er med musik af Charles-Valentin Alkan,
hvis 200 år blev fejret i 2014, har fundet musik af komponister, som stod Alkan
nær, hans lærer Pierre J. Zimmermann og hans søn Èlie Mirium Delaborde. Hiroaki
Takenouchi følges af pianistkollegaen Andrew Zolinsky, som spiller musik
inspireret af den tidlige jazz blandt andet af Stravinskij. Komponisten Nicolai
Medtner er et velkendt navn i Husum. Denne gang tog den unge englænder Mark
Viner sig af hans ”Primavera”. Cubaneren Jorge Luis Prats andel var sydamerikansk
musik af Felix Guerrero, Villa-Lobos og Ernesto Ernesto Lecuona.
Denne opremsning giver kun et indtryk af en broget verden af
små rariteter, men pladenoterne fortæller meget mere, musikken naturligvis
allermest (Rarities of Piano Music at
Schloss von Husum, år 2014. DACOCD 749. 4 stjerner - for klavervenner).