af John Christiansen - d. 17. september 2015
Marc Soustrot åbnede sin første sæson som chefdirigent i Aarhus med en forrygende opførelse af Carl Nielsens femte symfoni. Koncerten gentages fredag i Viborg.
”Som dirigent er jeg
ikke vigtig”, siger Aarhus Symfoniorkesters nye franske chefdirigent Marc
Soustrot til musikmagasinet Klassisk’s september-oktober nummer. Men han siger
også: ”Det er meget vigtigt at have en
fast dirigent, der kan fungere som en far for orkestret og udstikke en
kunstnerisk retning for musikerne”. Danmarks eneste større klassiske
musikblad indeholder denne gang også et interview med Cecilie Bartoli, som
kommer til København (22. september) og Aalborg (24. september), og en artikel om Pietro
Mascagni, komponisten til Den jyske Operas næste forestilling ”L’amico Fritz” (Landsturné
fra 2. oktober).
Så sad vi der igen, alle vi gamle, nu et år ældre, nogle
måske endda to år ældre. Det er godt nok, som det er, for vi er lige så meget
værd som de unge, som så mange arrangører snobber for. Men alligevel ville det
være tiltrængt, om flere unge pressede sig ind i det klassiske musikpublikum.
Det var Aarhus Symfoniorkesters rigtige sæsonstart efter en
Wagner-koncert, en festlig rytmisk betonet aften med Stefano Bollani og én med filmmusik
til ”Pirates of the Carribbean III”. Et symfoniorkester skal kunne meget. Sæsonåbningen
var en ekstra stor aften, for det var franskmanden Marc Soustrots officielle start
som Aarhus-symfonikernes chefredaktør. Orkestret kendte ham, og vi publikum
kendte ham fra ”løse” koncerter siden april 2013. Forhåndsglæden har været stor.
Her kan et andet citat af Soustrot fra musikmagasinet Klassisk være på sin
plads:
”Det er ikke, fordi de
danske eller de nordiske orkestre har deres egen lyd. De udmærker sig på en
anden måde – med professionalisme og en ekstrem åbenhed overfor forskellige
stilarter. Musikerne forstår meget hurtigt, hvor jeg vil hen. Det giver mig
mange muligheder som dirigent”.
Musikkens muligheder kom frem
De store muligheder ligger latent i Carl Nielsen femte
symfoni, og de kom frem, både de velkendte og de før kun anede. Det var en
forrygende opførelse. Det er altid spændende, hvordan udenlandske dirigenter griber
Carl Nielsens musik an. Det er ikke et spørgsmål, om musikken spilles på ”dansk”,
for det kan kun Nielsens dejlige sange og lidt til, som kan kaldes dansk. Symfonierne er
internationale, om man så vil kalde dem højfynske eller centraleuropæiske.
Marc Soustrot havde et fast greb om den femte symfoni. Den
hang sammen fra begyndelse til ende, selv om den er bygget op af kontraster,
dramatiske og følelsesbetonede, og alt ikke sker efter bogen. Men de stærke og
ukuelige kræfter, som denne symfoni er så rig på, kom frem i Aarhus Symfoniorkesters
opførelse.
Altså to store ting på én og samme gang: Den franske
chefdirigent åbnede for en af de største gengivelser af Carl Nielsens
mesterværk, langt betydeligere end Welser Mösts og Wienerfilharmonikernes for
nylig, og Aarhus-symfonikerne spillede så forstående og medlevende, så flot og
præcist, så engageret og engagerende, at alt, hvad man kunne læse om i den
fortræffelige programhæfteartikel, blev til musikalsk liv på podiet.
Flere soloblæsere kan fremhæves, men Mathias Kjøller må være
fællesnævner for dem alle, for han gav forrygende musikalsk liv til en af Carl
Nielsens egne bemærkninger: ”Klarinetten kan være på én gang varmhjertet
og bundhysterisk, mild som balsam og skrigende som en sporvogn på dårligt
smurte skinner”.
Forinden havde vi hørt Johannes Brahms’ anden klaverkoncert.
Det har altid været en prøvesten for et landsdelsorkester. Her lød det efter
bifaldet at dømme til publikums fulde tilfredshed. Den ansete 45-årige tyske
pianist Markus Groh spillede den stort anlagt, men jeg opdagede aldrig, hvad
han ville med den. Lad så det være min egen skyld, men jeg vil have lov at
notere: Denne aften kunne man kun mene, at Carl Nielsens femte symfoni byder på
langt stærkere og dybere musik end Brahms’ anden klaverkoncert. Og opførelsen
af Carl Nielsen var i top.
Koncerten gentages på
Viborg Katedralskole fredag 18, september kl. 19.30.
Kommende musik i
Aarhus:
Nu på lørdag fejrer
Aarhus Sinfonietta 25 år med ny dansk musik. Det lille fine kammerorkester holdt
nøjagtigt den 19. september for 25 år siden sin første koncerter. Men
Sinfoniettaen havde sine rødder i det frugtbare miljø for ny musik, som var
vokset op på Tage Nielsens Det jyske Musikkonservatorium. Der er to koncerter i
Symfonisk Sal på lørdag, og der er endda gratis adgang: Kl. 14.00 er der åbning
med Niels Marthinsens ”Syndfloden over Norderney”, og kl. 14.30 opføres Hans Abrahamsens
”Walden – Wald” og Abrahamsens kammerarrangement af Carl Nielsens sjette
symfoni. Her kan den måske med større rimelighed kaldes ”Sinfonia semplice”. På
musikfestivalen i Berlin for nylig opførtes en anden kammerbearbejdelse af
Nielsens symfoni. Lørdag aften klokken 19.00 byder den anden koncert på en dansk førsteopførelse af Peter Maxwell
Davies, en uropførelse af Aarhus Sinfoniettas huskomponist Li-Ying Wu og finske
Katja Saariahos ”Emilie Suite”. Og som sagt: Ingen billetter, men gratis adgang.
De næste to koncerter med
Marc Soustrot i spidsen for Aarhus Symfoniorkester byder på Griegs ”Holberg
Suite”, uropførelsen af Thomas Agerfeldt Olesens koncert for cello og orkester
og Beethovens ”Pastortale —symfoni (24, og 25. september). Den 8. oktober spilles
et fornemt program med Stravinskijs 1919-version af suiten til Ildfugen”,
Debussys ”La boite a joujoux” og Chaussons symfoni.