af John Christiansen - d. 15. juli 2015
Tre operaer på dvd værd at overveje til fjernsynet: Rossinis charmerende Askepot – En klog Carmen – Borodins Fyrst Igor fremragende tolket - NYHED: LISE DAVIDSEN vandt Domingos Konkurrence
NYHED: Søndag aften vandt den norske (mezzo)sopran Lise Davidsen Plácido Domingos Operalia Competition i Covent Garden i London. Domingo dirigerede selv Royal Opera House's orkester med de 11 finalister. Den mandlige vinder blev den rumænske tenor Ioan Holea. Lise Davidsen er uddannet på Det kgl. Musikkonservatorium og Operaakademiet i København. Hun vandt også den specielle Birgit Nilsson pris og sammen med andenprismodtageren Darren Rene Pati fra New Zeeland publikumsprisen i London. Da Lise Davidsen i den afsluttede sæson sang i Randers og København sammen med Randers Kammerorkester sammenlignede jeg begejstret her på jcKlassisk Lise Davidsen med mit store idol, den norske verdenssopran Kirsten Flagstad. Lise Davidsen betragtes på den læseværdige britiske musikweb bachtrack som en efterfølger for Nina Stemme. Vinderne af Domingos operasangerkonkurrence er sikret engagementer som ingen vindere af nogen anden konkurrence. Den blev etableret i 1993, og blandt tidligere vindere er Rolando Villazon, José Cura, Nina Stemme, Sonya Yoncheca og vor tids førende italienske baryton Ludovic Tézier.
Anmeldelser: Man
bliver i godt humør, når man lytter til Rossinis musik. Det gælder også med ”La
Cenerentola”, på dansk ”Askepot”. Det er nok et eventyr for børn, og børn kan også
være med til at se og lytte på Rossinis éventyr, men i den alder kan det måske
også virke lidt langtrukkent for de mindre. Voksne lytter på en anden måde, og
selvom den kendte eventyrhistorie i sig selv nærmest er for nem og lige til, så
er operaen alligevel fyldt med raffinementer, som det er dejligt og ofte
fornøjeligt at lytte til for voksne. Operaen er jo komponeret for voksne.
Men opførelsen skal være noget specielt, og det er
Decca-dvd’en med to så fantastiske sangere som den vittige mezzosopran Joyce di
Donato og den elegante tenor Juan Diego
Flórez. Resten af sangerbesætningen er i orden, og Patrick Summers, som ofte dirigerer
på Metropolitan Operaen i New York i dette repertoire, leder det sprudlende
operaorkester på Gran Teatre del Liceu i Barcelona med livfuldhed. Iscenesættelsen
er lagt i hænderne på komediantgruppen Joan Font. Det betyder comedia dell’arte
helt igennem med spraglede til flotte kostumer og masser af levende
(menneske)dyr på scenen. Kongens trone er en hest med et hoved i hver ende. Det
er altså også for børn, men for børn i alle aldre. Det er musikken, som smitter
og gør glad. (Decca dvd eller blu-ray
disc. Jeg har hørt den sidste version med nummeret 074 3333. 166 minutter plus
13 minutter bagscene-snak med Joyce di Donato og Juan Diego Flórez).
En seriøs Carmen
Vi har alle en idé om, at Bizets Carmen er en tindrende
sexet pige, som også kan spjætte med benene. Men har vi ikke også set mange
Carmen’er på scenen, som tangerede forvrængede billeder af sexbomber? Vaselina
Kasarova i 2008-opførelsen på operaen i Zürich, som teatermanden Matthias
Hartmann har sat i scene, kommer aldrig nær den grøft. Det er snarere
tværtimod, og derfor er hun for en overfladisk betragter vel næppe en stor
Carmen. Men jeg vil hævde, at det er ens egen skyld, hvis man ikke opdager de
begavede kvaliteter, der er i den fremragende mezzosopran Vesselina Kasarovas
Carmen. Hun er intellektuel, undertiden køligt beregnende, men hun er også
følsom og i hvert fald aldrig overfladisk. Man kommer nærmere kvinden Carmen
med Kasarova, men måske ikke så meget forføreren Carmen.
Jonas Kaufmann er en følsom ung Don José, som endnu ikke er
erfaren nok til at forstå den fri og uafhængige Carmen, og da han endelig gør
det, evner han ikke at beherske sig. Sådan synger den fremragende og meget
nuancerede tenor, samtidig med at han skaber en spændende figur. Michele
Pertusi er en glimrende Escamillo (jeg har vist aldrig set en spændende
Escamillo) og Isabel Rey en nydeligt syngende Micaëla. Franz Welser-Möst
dirigerer her smukt bevægeligt indadvendt, og det gør partituret godt.
Da Freuds tilhængere begyndte at se fallossymboler i alt,
advarede han den gamle psykolog dem med følgende ord: ”Ofte er en cigar ganske
enkelt en cigar”. Da Carmen og tobakspigerne her kommer osende ud fra
tobaksfabrikken hun en stor osende cigar i munden. I Matthias Hartmanns også
fint morsomme iscenesættelse er man ikke i tvivl, hvad den symboliserer. (Decca dvd eller blu-ray, den sidste med
nummeret 074 3882, 166 minutter).
En original Fyrst Igor
Det er vist længe siden, at vi har set Borodins ”Fyrst Igor”
herhjemme. Det er en dyr forestilling at sætte op med 11 solister, stort kor,
stor ballet og store scenebilleder. I anden del af 1900-tallet kom herhjemme er
par besøg fra kommunistiske lande. Opsætningerne var gammeldags, men på sin vis
alligevel imponerende.
Vi springer til Metropolitan Operaen i New York, hvor
Borodins mesterværk kom op i sæsonen 2013-14. Forrige gang operaen blev spillet
i New York var i 1917. Operaen blev uropført i 1890. Den nye opsætning blev
dirigeret af Giandrea Noseda og sat i scene af Dmitri Tsjerniakov, og de var
gået radikalt til værks. Borodin fik den ikke selv fuldført, og den blev i
hovedsagen orkestreret af kollegerne Borodin, Glazunov og Rimskij-Korsakov. De
to aktuelle folk bag opførelsen har ryddet godt op, og de er begyndt med at
stryge Glazunovs ouverture, som er i en helt anden, mere frisk stil. Versionen
på The Met står musikalsk anderledes fasttømret og stilistisk logisk. Den er en
bedrift.
Scenisk er den også langt fra de gammeldags billeder, som vi
så og endda vist nød i forrige århundrede. Førsteakten er et ret nøgent
borgbillede, hvor Igor siger farvel til familien for at begive sig ud på sin
rejse. Man føler smerten ved at skulle drage i krig. Han og hans folk tages til
fange af polovetsernes khan Kontsjak, og scenebilledet hos khanen er hele vejen
helt anderledes, nemlig en mark med kæmpestore røde valmuer. Det er meget
effektivt, hvordan Igor og de to unge, som forelsker sig i hinanden, Igors søn
Vladimir og khanens datter Kontsjakovna, bevæger sig rundt blandt de høje
blomster også,sammen med de personer, som de tænker på, men som ikke er med i
partituret. Det gælder for eksempel Igors tilbageblevne hustru Jaroslavna. Det
kan virke forvirrende, hvis man ikke har sat sig ind i handlingen, men teatermæssigt
giver det en fint uddybende mening.
Igor vender som en anden Odysseus tilbage til sit ødelagte
hjem. Pointen er, at hans rejse også tegnes som hans indre rejse, hvor han nu forsøger
at finde sig til rette i sit ødelagte hjem. Han vil vise de andre, at man kan
begynde et nyt liv selv under de værst ændrede forhold. Det er ret klart
lykkedes at åbne dette billede af Igors indre. Men højdepunktet er som altid de
folkekære polovetserdanse i blomstermarken, som her ikke tangerer et
shownummer, men som tværtimod giver mening, fordi gæsten Igors personlige forhold
også afspejles i dem.
Det er lykkedes instruktøren at trække de rent menneskelige
forhold frem med en tilpas snert af psykologi. Operaen foregår ikke længere på
et bestemt tidspunkt og slet ikke som oprindeligt i 1100-tallet. I
liveoptagelsen fra The Met indskydes undertiden sort-hvide fotos, som på en meget
behersket måde får os til at tænke på vor egen tid.
Den næsten rent russiske sangerbesætning med den pragtfulde
baryton Ildar Abdrazakov som Igor i spidsen er helt igennem overbevisende. Det
er en operaforestilling, som man skal give sig god tid til, men så vil man også
gøre opdagelser (Deutsche Grammophon dvd
eller blu-ray disc, den sidste med nummeret 073 5149. 192 minutter med 10
minutter ekstra interviews).