af John Christiansen - d. 6. juli 2015
Her gælder det et par store indspilninger med klassisk musik, som med tiden er blevet teknisk bedre og billigere, Wagners ”Parsifal” med Ulrik Cold som en pragtfuld Gurnemanz og Bachs h-mol messe, som har det hele – Samtidig sender Danacord portofrit fra Nordens største klassiske pladeforretning i København.
Pladeselskabet Brilliant er noget for sig. Det indspiller
ikke selv musik, men lejer originalbåndene til andre selskabers optagelser, som
disse ikke mener at have krudt til selv at genudgive. Brilliant Classics aftaler
at måtte udgive et bestemt antal cd’er i egen indpakning inden for en tidsramme.
Da Brilliant arbejder med ny teknik på grundlag af originalbåndene, der
sjældent er det svage led på vejen mod udgivelsen af selve pladeskiven, kan
selskabet oftest præsentere musikken i forbedret kvalitet til en lavere pris.
Og der er store optagelser imellem.
Det gælder også
pengepungen
Pladerubrikken handler også om penge i dag. Det er ikke
nogen hemmelighed, at pladesalget ikke er fulgt med interessen for klassisk
musik, som synes opadgående, uanset hvad der skrives. Der er ikke mange
forretninger, hvor man kan nyde synet af godt fyldte rækker af spændende cd’er
med klassisk musik. Alligevel har København i Danacord-forretningen i
Vognmagergade 10 Nordens og en af Europas største forretninger med klassisk
musik. Og personalet ved, hvad klassisk musik drejer sig om.
Nyheden er, at forretningen i juli har åbnet for at sende
cd’er og dvd’er portofrit til sine kunder rundt om i landet. Fremstødet skal fortælle,
at man kan købe dansk og få et kæmpeudvalg af musik hurtigt, nemt og billigt
både i forretningen og portofrit tilsendt. Tryk på annoncen neden under
artiklen og læs indholdet bag den.
Jeg må indskyde en erindring. Jeg anbefalede i min tid på Jyllands-Posten
et pladesæt og opgav en pris. En dame skrev en harmdirrende vred mail til mig,
at hun havde forhørt sig flere steder, men ingen kunne sælge sættet til den
pris, som jeg skrev. Jeg gik forundret i gang med at ringe til forretninger
herhjemme, og de bekræftede, at de havde sættet til min opgivne pris – eller
lidt mindre. Det mailede jeg til damen. Hun svarede tilbage, at hun da ikke havde
været i en dansk forretning, men havde forhørt sig hos de udenlandske
forsendelsesfirmaer, hvor hun købte sin musik. Der fulgte ingen undskyldning
med for alt besværet, som hun uden grund havde givet mig, og jeg skældte hende i
mit gensvar ud i en grad, som nok oversteg normen for, hvad både JP og jeg selv
ellers ville tillade.
Pointen med denne erindring er, at jeg vil opfordre
klassiske pladekøbere til at undersøge mulighederne og sammenligne pris og
praktiske fordele og så vidt muligt handle dansk. Jeg har nævnt Danacords
fremstød, som er en velkommen mulighed, ikke mindst fordi det rundt omkring i
landet er gået tilbage mange steder med mulighederne for at få klassisk musik.
Men der er stadig lokale forhandlere, som gør et godt og kundevenligt arbejde,
og dem skal man endelig holde fast ved og fortælle om. En god snak i
forretningen om musikken i tilgift er jo heller ikke at foragte.
Parsifal som et fund
Resten er anmeldelser. Jeg indleder med Wagner ”Parsifal” i
en optagelse fra 1975, som nu er genudsendt af Brilliant Classics og herhjemme
distribueres af Danacord, som har mange kasketter. Selskabet indspilller og
udgiver klassisk musik og henter mange mindre og for os ukendte udenlandske selskabers
interessante indspilninger hjem. Hvis læsere skulle have sjældne musikønsker,
ved de det bedre i Danacords forretning.
Jeg er selv aldrig stødt på den aktuelle indspilning af
”Parsifal”, som i sin tid blev udsendt af det østtyske statsselskab Eterna. Det
var i første række et dansk indslag, der gjorde mig nysgerrig. Vor fine
bassanger Ulrik Cold synger gralsvogteren Gurnemanz, den gængse operalitteraturs
længste parti. Det gjorde han også i Harry Kupfers opsætning på Det Kongelige
Teater i København i 1970’erne.
Wagnerianere elsker at sammenligne tolkninger og kan ikke
nøjes med en enkelt indspilning af hver af mesterens operaer. Denne ”nye” er
endda billig. De tre cd’er sælges for 79,50 kr. Prisen
alene gør dem interessante for en del musikelskere. Men den er også spændende,
også lidt anderledes, og den er meget velsunget. Den korte anmeldelse er, at sættet
er værd at erhverve, også selv om man i forvejen måske har ”Parsifal”. Den
længere anmeldelse bliver, hvis vi skal ind på dirigentens tolkning, som det er
vanskeligere at skrive om og derfor også nok at læse.
Et fornemt sangerhold
Men lad os begynde med sangerstaben. Ulrik Cold havde som
Massenets Don Quichotte en af sine store successer på Komische Oper i Berlin og
blev valgt til at synge gralsridderen Gurnemanz af den store
dirigentpersonlighed Herbert Kegel, da denne i 1975 gav en koncertopførelse af
”Parsifal” Leipzig. Året efter valgte Cold at blive chef på Det kgl. Teater i
København. Valget af ham til Gurnemanz’ parti var forståeligt, for Cold synger
rigt nuanceret og usædvanligt naturligt og smukt. Det er Wagner-sang på
verdensplan personligt tolket.
Denne dæmpede og dog så udtryksrige form for
Wagner-sang dominerer hele sangerstaben. Renè Kollo i det store titelparti har
jeg aldrig hørt bedre. Sådan kunne hans tenor altså også klinge uden anelse af
anstrengelse. Theo Adam var dengang også på sit højeste med en meget fornem
præstation som Amfortas. Gisela Schröter, et stort navn i DDR, synger en såvel
dramatisk som følsom Kundry, som er ret fascinerende.
Præget af samtiden og
dog hævet over den
Dirigenten Herbert Kegel var ikke kendt som Wagner-dirigent.
Hans meget omhyggelige opførelser af Alban Bergs ”Wozzeck” og Arnold Schönbergs
”Moses und Aron” blev derimod kult. Kegel kunne ikke drømme om at dirigere
”Mestersangerne i Nürnberg”, men for ”Parsifal” brændte han. DDRs politiske
gralsvogtere advarede truende Kegel mod ”formalismen” i ”Parsifal”, men Kegel
så også andet i partituret og var her som i andre tilfælde ikke til at rokke i
sin beslutning. Han indrettede ikke sin programdramaturgi hverken efter parti
eller publikum, men ud fra en intellektuel forpligtelse over for
musikhistorien, samtiden og samfundet, læser man. Artiklen om ”den ideologiske
kritiks grænser” i pladehæftet (tysk og engelsk) er skrevet senere end
DDR-udgivelsen af indspilningen, men den benytter datidens lidt tunge sprogbrug.
Interessant læsning er det dog.
Kegel selv dirigerer alt andet end tungt, tværtimod ret let i
en klangverden, som man kan forestille sig inspireret af gennemhørbarheden i
Bergs og Schönbergs og endda Debussys musik. Problematisk bliver dog
gralsriddernes opulente musik, hvor Kegel trækker messingblæserne skarpt frem
og tilmed dæmper strygerne. Klangen bliver usædvanlig spids, men kun her hvor
det virker indholdsbetinget bevidst.
Lidt mere specielt:om dette sted: Musikskribenten Robert Gutman har i
Attila Csampais og Dietmar Hollands anbefalelsesværdige bog ”Parsifal. Texte, Materialen, Kommentare” (Hamburg
1984) skrevet en artikel, „Moralischer Zusammenbruch: ”Heldentum” und
”Parsifal”.“ Heri gøres med henblik på filosoffen Ernst Bloch, som Kegel
kendte, og som satte ”Parsifal” meget højt og forlod DDR ret voldsomt, opmærksom
på et specielt forhold, om man sp er enig eller ej. Det drejer sig om ”det groteske fællesskab mellem DDRs kommunistiske politbüro og Wagners gralsriddere…
som en lille i sig selv indelukket elitær gruppe, som alene kender til
sandheden.” Man får indtrykket, at Kegel tænker det samme, når han her lader
gralsverdenen blive tolket så spidst accentueret. Det må man tage med, og det
har en mening, men man savner en behagelige fællesklang.
Bortset fra netop disse steder kan man være rolig, for Kegel
og hans Radioorkester i Leipzig leverer en både spændende og smuk præstation. Der
er flere grunde til, at denne ”Parsifal” er et fund til prisen.
(Wagners Parsifal. Brilliant Classics
95120, tre cd’er, distribution Danacord, pris mellem 79,50 kr.).
Billig Bach til
anbefaling
Endnu et eksempel på et billigt sæt fra Brilliant, som også må
komme under begrebet fund, er Johann Sebastian Bachs h-mol messe. Det blev
først udgivet af Berlin Classics i 1992 og har grammofonhistorisk betydning,
for det var René Jacobs første store indspilning af mange især med Bachs og
Mozarts musik. De forskellige tolkninger af Bach er også debatemner i
musikverdenen. Den ene fortolkning sættes op imod den anden af barokfans, som
ofte er fornøjeligt stædige.
Jeg vil mene, at René Jacobs altid er et af de sikre valg,
fordi han aldrig er outreret. Han er kendt for lethed i sin baroktolkning. Men
denne tidlige indspilning med RIAS Kammerorchester er Jacobs på vej mod letheden,
men den har stadig netop den vægt, som messen kræver. Også på det punkt er indspilningen
for et bredt publikum. Og den har incitament. Den river os med i alle musikkens
yderpunkter.
Sangerbesætningen er fin med en blanding af stjerner fra
dengang i begyndelsen af 1990’erne og sangere, som også er på toppen i dag.
Tenoren Christoph Pregardien, mandsalten Axel Köhl, sopranerne Hilius Marttinpelda og Bernarda Fink,
barytonen Matthias Görne og bassen Franz-Joseph Selig. Optagelsen fandt sted i
Jesus-Christus Kirche i Dahlem i udkanten af Berlin, hvor også Karajan havde optaget
en lang række berømte indspilninger.
Wagner og Bach? Her passer de udmærket til hinanden. Egentlig
ville jeg anbefale at købe dem begge. Sammen også frit tilsendt koster de klart
mindre end det, som en normal nyudgiven cd koster.
(Bach h-mol messe.
Brilliant 95110, to cd’er, distribution Danacord, pris 59,50 kr.)
Bassen Ulrik Cold kan
nu høres som en prægtig Gurnemanz I “Parsifal”. Historisk billede fra Det Kgl. Teater 1982 af Ulrik Cold som Gurnemanz og Peter LIndroos som Parsifal. Foto: Rigmor Mydtskov.