af John Christiansen - d. 16. juni 2015
Carl Nielsen på cd’er: Michael Schønwandts nye sprudlende ”Maskarade” – New York Philharmonics Nielsen-projekt er færdiggjort – En gave til udlandet med Nielsen-sange på engelsk
Denne indledende
historie har intet med dagens cd-anmeldelser at gøre, men den skal med: Det er
ikke misundelsesværdigt at være chef for et landsdelsorkester nu om dage.
Økonomien er trang, lidt forskellig rundt om i landet afhængig af de lokale
bevillinger, men der er intet sted penge til en ekstra dans. Midt i et
regnskabsår kom så uventet besked fra kulturministeriet, at det ellers fastlagte
statstilskud var sat ned med 200.000 kr. til hvert af de orkestre, som også får
lokalt tilskud. Historien bag er måske til at smile over. Finansministeriet havde
ekstra beskåret de forskellige ministerier, men kulturministeren kunne prale
af, at hun ikke var blevet beskåret. Hovsa, sagde finansministeren, og så skulle
kulturministeren også finde nogle ekstra penge. Og hvor er de i en
valgsituation lettere at finde end hos den klassiske musik? Det er jo så let: Hvert
landsdelsorkester kan jo bare fyre en musiker mere for resten af året, ikke
sandt?
En ny pragtfuld ”Maskarade”
5 stjerner af 6: Dagens
musikalske bidrag gælder denne gang udelukkende Carl Nielsen, og der er nyt at
fortælle. Det vil først og fremmest sige en frisk ny indspilning af operaen
”Maskarade” dirigeret af Michael Schönwandt i spidsen for DR
Radiosymfoniorkestret. Jeg vil ikke vil forsøge at lave en rangliste over de
eksisterende indspilninger, men nævnes skal naturligvis John Frandsens
indspilning, som i 1979 blev nomineret til en amerikansk Grammy Award, og som Dacapo
har genudsendt i forbedret lydkvalitet. Her får vi blandt andet godt de store klassiske
præstationer af Ib Hansen, Aage Haugland, Ove Verner Hansen, Edith Brodersen
etc. Den indspilning er stadig uundværlig i samlingen, men det er fra første
øjeblik også den nye. Den byder på mange fornøjelser styret af Michael
Schönwandt.
Fornøjelser? Ja, men dette ord dækker alligevel ikke
helheden. Schönwandt gør selv opmærksom på, at Carl Nielsen synes at være
inspireret af både Wagners ”Mestersangerne” og Verdis ”Falstaff”. Og aldrig har jeg hørt en opførelse af Nielsens
musik som denne, der i vid og ånd er kommet så nær det geniale i Verdis og Wagners
mesterlige partiturer. Men Carl Nielsen er og bliver sin egen. Han er dansk, og
hans musik og ikke mindst denne nye gengivelse gnistrer som en perlerække af funklende
kommentarer til spillet på scenen, som vi slet ikke savner. Sådan bliver scenelivet
blotlagt i musikken på en åbent sprudlende måde.
Og hvor er det dansk. Det er operaen nok på den farlige
måde, for det dobbeltbundede kan let skride over i noget lettere pjattet i en
utilstrækkelig og løsere opførelse. Men det sker ikke her. Det er dansk på den
herlige måde. Som dirigent Schønwandt udtrykker det: ”Maskarade bygger en
enestående bro mellem det folkelige og den elitære kunst”. Og her er det
herligt midt i førsteaktens livfulde humor at fornemme det dybere menneskelige
fundament i musikken, og derpå, når Nielsen pludselig bliver alvorlige, tungere
i udsagnet, som han så ofte kunne skifte til, at det stadig ikke sker uden
glimtet af livsfrodighed. Slutakten er ofte blevet kritiseret for at have relativt
dårligere musik, men Schønwandt holder den oppe, så den ikke fornemmes som det måske
forventede antiklimaks.
Optagelsen, som blev foretaget i august 2014, byder på en meget
homogen sangerbesætning uden svage punkter. Det er decideret ensemblekunst med
et tæt forhold også til Holberg. Stephen Milling fylder den ”danske”
paraderolle som Jeronimus ud med mange fine nuancer og skaber en figur med nye
træk. Johan Reuter synger en herlig Henrik. Niels Jørgen Riis som Leander og Dénise
Beck som Leonora er et dejligt førstepar, hun lige til at forelske sig i, men
det er hendes kammerpige Pernille, den livlige Ditte Højgaard Andersen også. Og
så synger Anne Margrethe Dahl fru Magdelone med et velklingende lune, mens Stig
Fogh Andersen naturligvis/beundringsværdigt stadig synger med rigeligt overskud
som Leonard fra Slagelse. Christian Damsgaard er en fortrinlig Arv, og de mange
mindre roller er alle godt besat med unge og gamle. Her er ordet fornøjelse på
plads.
Under hele spillet gnistrer DR Symfoniorkestret og Michael
Schönwandt. Man nyder hver takt. Denne gang kan ”Maskarade” ikke nøjes med en
nominering til internationale grammy-priser. Teksthæftet indeholder den
komplette tekst på dansk og engelsk, et forord af Michael Schönwandt og en
artikel af Knud Ketting om Carl Nielsen, ”Vinder i det lange løb”. Den tekniske
optagelse er klar og velafbalanceret, men hvorfor skæres anden akt af ti
minutter før slut på cd 1, når de sagtens kunne være der i den rette sammenhæng?
(Maskarade.
Dacapo 6.220441-42, to SACD).
New York’erne har
nået målet
New York’erne og chefdirigent Alan Gilbert har afsluttet
deres store projekt med alle symfonierne og de tre koncerter. Hvis man ikke
allerede har erhvervet symfonierne, kan man få dem alle, symfonier som
koncerter samlet på fire cd’er, og det er naturligvis billigst, hvis man vil
have hele herligheden af symfonier og koncerter (Carl Nielsen: The symphonies and concertos. Dacapo 6.200003, fire
SACD’er, som kan spilles på alle cd-afspillere).
5 stjerner af 6: Den
nye cd med Nielsens tre koncerter er naturligvis også udgivet særskilt. Alan
Gilbert har valgt egne soloblæsere fra sit orkester i fløjte- og
klarinetkoncerterne, men han har taget Nikoilaj Znaider som solist i
violinkoncerten, Her får vi så en udførelse, som mange af os kender og elsker,
senest forleden i Odense. Znaider når ind til kernen af koncerten, som er
typisk for sin komponist, men ikke for selve genren. Jeg vil citere Jens Cornelius’
pladenoter om hoveddelens allegro cavalléresco-tema: ”Violinen træder frem som erobrer, der kender sit værd”. Ordene
gælder musikken, men de passer også på Znaiders stærke violintone. Han har
erobret violinkoncerten.
Fløjtekoncerten varer kun 18 minutter, og det er kun lige
godt det halve af violinkoncerten. Men: ”Det er nok til en fløjte”, sagde Carl
Nielsen. Og ih hvor der dog sker meget og det modsætningsfyldt, både meget
festligt og mindre eftertænksomt, både lyrisk og velgørende barok humoristisk.
Robert Langevis, som har været førstefløjtist i New York’erne i 15 år, spiller
fornøjeligt blændende. Klarinetkoncerten er nok lidt vanskeligere at få has på.
Carl Nielsen lærte klarinetten at kende allerede som dreng på Fyn, og han haler
kolossale modsætninger frem i sin musik. De spilles ekvilibristisk af Anthony
McGill, som skiftede sidste efterår fra Metropolitan Operaens Orkester til New
York Philharmonic (Carl Nielsens tre
koncerter. Dacapo SuperAudio cd 6.220556, 77 minutter).
De vanskelige valg
Men man skal være forsigtig i sin med rette begejstring over
New York’ernes Carl Nielsen. Jeg er indrømmet ved at køre fast i de mange gode
opførelser af Carl Nielsens musik, når jeg bilder mig ind at skulle finde de
virkelig ”bedste” indspilninger frem. Der er absolut ingen grund til at glemme for
eksempel Michael Schönwandts stærke danske indspilninger eller for den sags
skyld Herbert Blomstedts to ældre sæt fra København og San Francisco. Den svenske
dirigent dirigerer meget Carl Nielsen rundt omkring her i Nielsen-året, og DR
P2 transmitterede forleden en koncert fra Den bayerske Radio. Fra Herkules Saal
i München hørte man Blomstedt dirigere Beethoven og Nielsen, og man fik lyst
til at efterlyse endnu en serie med Carl Nielsens symfonier med ham og det
bayerske toporkester, men den kommer næppe.
Men der er grund til at være lykkelig for, at et førende amerikansk
symfoniorkester indspiller så stærk en pakke med danske Carls symfoniske musik,
og at salgsarbejdet på begge sider af Atlanten er i orden. Og så viser chefdirigent
Alan Gilbert tilmed så stærk en forståelse for Carl Nielsens musik – i
modsætning til Franz Welser-Möst og Wiener Philharmoniker forleden.
The Unknown Carl
Nielsen
Den ukendte Carl Nielsen. Det lyder mere spændende, end det viser
sig at være, hvis man da troede, at der var fundet nyt materiale at indspille. Men
denne cd er noget helt andet. Den er beregnet for et potentielt udenlandsk
publikum. Den er en invitation fra Det Kongelige Bibliotek og Dacapo til at
lære andre lande at kende nogle af Carl Nielsens populære danske sange i nye engelske
oversættelser, 26 sange i alt af Nielsens 300. Nu skal ”John the Roadman” til udlandet sammen
med ”The Danish Song is a Fair Young Maiden”, “Look, the Sun is Red, Mum” og
“Lay down, Sweet Flower, your Head.” Og så kan den halve verden drømme
om “A Fair and Lovely Land” (Der er et yndigt land).
Johan Reuter synger sammen med pianisten Jan Phillip Schulze
og sopranen Dénise Beck med Clemens Hund-Göschel. Andre sange er med Ars Nova
København dirigeret af Michael Bojesen. Alt er upåklageligt musikalsk. De
engelske tekster kan læses i det vedlagte hæfte, og det er nu godt, for ellers
var man lidt på den. Sopraner har det fysisk anderledes svært end mænd ved at
få teksten artikuleret frem, og Dénise Bech har en dejlig klang og musikalitet,
som man kan bade sig i. En stor karriere ligger for, ikke mindst hvis en tydelige
tekstdeklamation kommer med
Det er usædvanligt at høre både kendte og mindre kendte
danske sange sunget på engelsk, og det kan være en nødvendig cd for dem, der
skal have alt Carl Nielsen, og det er en oplagt gaveide, hvis man har
udenlandske musikvenner. Men den kan ikke købes herhjemme. Den vil blive uddelt
til Carl Nielsen-koncerter i udlandet. Men specielt interesserede kan hente den
digitalt frem via Dacapos hjemmeside: (63
minutter, www,dacapo-records.dk/c/8.226610).
Carl Nielsens danske sang sunget på dansk er imidlertid ikke
glemt. Dacapo Records vil lidt efter lidt udsende en håndfuld korudgivelser med
dirigenter som Michael Schønwandt og Michael Bojesen i spidsen for DR
VokalEnsemblet og DR Korskolen indeholdende en bred vifte af Nielsens næsten
300 sange.
Foto: Michael Schønwandt
dirigerer en pragtfuld ”Maskarade”