af John Christiansen - d. 16. maj 2015
Elisabeth Nielsen udgiver en cd, endnu mens hun går på konservatoriet. Det høres positivt, at hun var balletbarn på Det kgl. Teater – Musica Ficta under Bo Holten synger frodige, dramatiske madrigaler af Gesualdo. Bedre gøres det ikke – Far og søn Rung, en romantisk cd med fine danske sange - EKSTRA NYT: Verdenssopran indspiller cd med Aarhus Symfoniorkester.
EKSTRA NYT: Den nye charmerende verdenssopran fra Sydafrika Pumeza Matshikiza syntes så godt om
Aarhus Symfoniorkester og Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus efter sine to
Festuge Classic-koncerter koncerter i august 2014, at hun har ønsket at
indspille sin næste CD for selskabet Decca i Aarhus. 29. april sang Pumeza
Matshikiza på La Scala i Milano. 3. juni og den følgende uge står igen hun på scenen i Symfonisk
Sal i Aarhus – denne gang er det uden publikum, men derimod er hun i Symfonisk
Sal for at indspille sin anden CD på sin eksklusiv kontrakt med Decca. Men hun vender tilbage
i foråret 2016 for at holde sin release-koncert i Aarhus. Datoen bestemmes after indspilningen. Allerede den 27. juni giver hun koncert i Bøstrup Kirke på Langeland som led i den berømte klassiske koncertrække (Tryk på annoncen om sommerkoncerter på Langeland og læs videre).
Musikchef Palle
Kjeldgaard udtaler i forbindelse med CD-indspilningen: ”Det er et kæmpe skulderklap til musikerne i Aarhus
Symfoniorkester og dirigenten Tobias Ringborg, at Decca har valgt Aarhus
Symfoniorkester til Pumezas kommende CD. Hun er en fantastisk kunstner og et af
de hotteste navne lige nu på operaens stjernehimmel, og vores første møde
sidste år var en ren fornøjelse. Vi har haft en god dialog med Decca
og glæder
os til, at deres team og Pumeza kommer til Aarhus de første uger i juni.
Orkestret har indspillet mange anerkendte CD’er, men dette projekt er noget
helt enestående, og jeg er sikker på at samarbejdet med Decca og Pumeza, vil
bringe Aarhus Symfoniorkester på musikkens verdenskort.
Dagens
citat: ”As I told you, I’ve heard lots of
groups sing Gesualdo, many of them very, very good. But I would rank yours
rigtht at the top. It was absolutely splendid, and for that you have my eternal
thanks”. Sådan skrev den førende Gesualdo-musikforsker Glenn Watkins
til Musica Ficta og Bo Holten efter deres koncert med madrigaler af Carlo
Gesualdo (1566-1613) i Bari, optaget i november 2014 og nu udsendt på en
cd.
Danske cd’er: Burde
enhver debutant ikke udgive en cd? Og burde enhver musiker, som gør det, ikke
mestre det store pr-apparat? Det er let nok spurgt, for ikke alle musikere har
praktisk og økonomisk mulighed for at sende en cd på markedet, og pr-arbejdet
kræver andre egenskaber ved siden af for eksempel at kunne spille godt klaver.
Men den unge pianist Elisabeth Nielsen, som går i solistklassen på Det
Kongelige Danske Musikkonservatorium hos Marianna Shirinyan, kan noget af det
hele.
Elisabeth Nielsen har på Danacord fået udgivet en cd, som
levendegør, at hendes udgangspunkt er dansen. Det høres i musik af Bach,
Schumann og Prokofief. Og det læses i hendes egne livlige noter ikke blot på
engelsk, men også på dansk. Og tak for det, for det er ikke altid, at Danacord
ellers har haft noter på dansk. Selskabet har nemlig solgt sine danske udgivelser
endnu mere i udlandet end herhjemme.
Cd’en er blevet en historie i sig selv. Elisabeth blev i en
alder af syv år optaget på balletskolen på Det Kongelige Teater, og det var fra
begyndelsen vildt inspirerende for hende.
At være så åbent med i den fortryllende verden i ”Sylfiden”, der i
forestillingens sidste minut fløj op i himlen, at være knotten troldeunge i ”Et
folkesagn” og at optræde i den følelsesladede børneforestilling ”Vinden i
piletræerne” for til sidst at havne i Wagners filosofiske ”Mestersangerne”. Men
de stærkeste indtryk kom, da hun var med til at bære de flammende fakler i
Prokofiefs ballet ”Romeo og Julie”. Og man fornemmer, at alle disse første
danseindtryk har givet en egen dansant bevægelighed på hendes debut-cd:
”Da ballettens fakkel
gik ud, tændtes der et nyt lys i kunstens verden – drømmen om at blive musiker.
Min musikalske rejse startede med Prokofief. Der skulle gå en del år, før
vejene krydsedes igen… Mens jeg stadig var en spinkel balletpige, blev jeg dybt
fascineret af klaveret. Med dets enorme størrelse og ubegribelige evne til at
imitere et helt orkester... Det lykkedes mig aldrig at danse ”de små svaners
dans”, men til gengæld kunne jeg spille den.”
Den nævnte bevægelighed har fundet sin rette plads først i
Bachs anden engelske suite. De forskellige dansesatser spilles klart og rytmisk
prægnant, og som hun skriver: ”Bourréen
er en finere version er en finere version af en fransk træskodans, oprindeligt
danset af bønder, der skulle knuse vindruer”. Man ser det næsten for sig.
Der er også bevægelighed over Schumanns ”Faschingsschwank
aus Wien”, fem billeder i masker og kostumer, meget forskellige og ret
forskellige satser, romantik med en anelse af mystik. Her høres Elisabeths
lærer og inspirator gennem fem konservatorieår, Amalie Malling, bag. Det har
været et meget personligt valg for Elisabeth Nielsen at slutte med Prokofiefs
sjette sonate præget af Anden Verdenskrig omkring. Den er voldsom, angstfyldt,
og meget af det kommer frem i en klart disponeret udfoldelse. ”Her skal pianisten bruge sine knytnæver som
et våben i kampen om flygelet”, skriver hun. Efter min mening, som ikke er
alles mening, måtte hun gerne have gjort det endnu kraftigere. Men det rokker
ikke ved, at det er en meget spændende debut-cd. Og i sonatens to midtersatser
er dansen stadig med, den drømmende dans.
Det er en cd med en historie i sig, og det er væsentligt i
en tid, da mange tror, at de kan hente alt i musikken ned fra himmelen gennem
en computer. Det er blevet lettere at komme til at høre musik. Hør denne cd,
men lige dette: Man ærgrer sig i overgangen fra Bach til Schumann, som man gør
fra Schumann til Prokofief, for den ene komponist får ikke lov at ånde ud, før
den anden afbryder på grund af alt for tætte tekniske klip. Kun for en anden
gangs skyld (Danacord DACOCD 761 - FP, 75
minutter).
Den nye cd udgives udgives officielt onsdag den 27. maj i forbindelse med Elisabeth Nielsens koncert i Tivolis Koncertsal kl. 19.30.
Gesualdos madrigaler
Vi tager et gevaldigt spring for også at henvende os til et måske
helt andet musikpublikum. Få komponister har været så farverige personligheder
som italieneren fyrst Carlo Gesualdo fra Venosa, som i den flerstemmige
italienske korform madrigalen i slutningen af 1500-tallet nåede noget af genrens
mest dramatisk stærkeste og mest overraskende musik. Det er vel netop
overraskende, at man fra 1590’erne kan finde en sådan musik, som både kan
kaldes inderlig smuk og alligevel ekspressiv som for eksempel Alban Bergs
”Lulu” – dette skrevet helt uden sammenligning i øvrigt. Men Gesualdos musik
kan være personligt udtryksfuldt om nogen.
Jo, Gesualdo er musikhistoriens berømte morder. Som fyrste
af Venosa blev han i 1590 kendt for at dræbe eller i hvert fald lade sin utro
hustru og denne elsker dræbe. De skulle være taget bogstaveligt i sengen af en
snes af fyrstens bevæbnede mænd. Madrigalerne på denne nye cd er komponeret i
årene efter og op til 1597, men man skal ikke begynde at lede efter musikalske
spor af mordaffæren. Den var en naturlig sag i de kredse dengang. Musikken er
en anden sag for sig, og den er forbløffende.
Madrigalerne fra nummer fem til den sidste nummer ti kan man
høre i rækkefølge og samtidig med mere eller mindre held og agtpågivenhed følge
en kronologisk udvikling i. Men cd’en indledes med nogle af de seneste
madrigaler, tilsyneladende for at lytterne straks kan opdage, at der er mange
stilarter, som brydes i Gesualdos musik. Så kan man efter den tiende madrigal vende
tilbage til cd’ens begyndelse og høre de sene madrigaler og sådan beholde det
kronologiske overblik. Hvornår man så skal slutte? Der er meget at opdage hver
gang.
Tre sopraner, en alt, to tenorer og en bas udgør Musica
Ficta, som synger beundringsværdigt sikkert og præcist i de 5-6 stemmige
madrigaler. Udtrykket er stærkt, og klangbalancen er spændende, som Bo Holten
former den. Naturligvis er det ikke en
cd for enhver, som nyder en god dansk sang. Det kan være vanskelig musik også
at lytte til, men det skal der ikke gøres for meget ud af. Det er en fremragende
international cd og en virkelig spændende udfordring, som lykkes blændende (Danacord DACOCD 760 – FP, 60 minutter).
Dansk guldalder: Rung
& Rung
En god dansk sang? Jeg har haft en cd fremme flere gange og
nydt den hver gang, men så har spaltepladsen ikke kunnet gå op. Men nu skal det
endelig være, at jeg får nogle ord sat på. Cd’en udkom sidste år. Den kan kaldes
et produkt fra Den jyske Opera, selv om den ikke har med opera at gøre. Tenoren
Erik Bekker Hansen er medlem af Den jyske Operas Kor, som har så mange
medlemmer, som gør, at også de mindre partier i de store operaer altid er godt
besat.
Sammen med den glimrende pianist Ellen Refstrup har han
indsunget et udvalg sange af fader og søn Rung, Henrik og Frederik, et
århundredes dansk romantik af den slags, som man ikke bliver træt af. Det er forholdsvis
enkle sange af både Henrik Rung (1807-1871) og sønnen Frederik Rung (1854-1914),
som nogenlunde ligeligt fordelt har fundet vej til cd’en. De var begge
betydelige skikkelser i dansk musikliv, men de er forholdsvis blevet glemt. Og
det med urette.
Den indledende ”Hvor Nilen vander ægypterens jord” af fader
Henrik er dog f.eks. blevet stående. Og det kunne andre sange også sagtens, som
salmemelodierne til ”Kimer i klokker” og ”I al sin glans nu stråler solen” er
det, men de hører ikke hjemme på denne cd. Frederik skrev otte operaer, men stort
set ikke symfonisk musik, og han kom derfor til at står i skyggen af Gade og
J.P.E. Hartmann. Lad ham med sønnen Frederik blot komme ud af den.
Der er en dejligt frisk, klassisk luft omkring deres danske
sange. Erik Bekker Hansens frie, smukke tenor er en nydelse at lytte til, men
han er ikke ene. Han har fået gode kolleger med, barytonen Thomas Christian
Sigh og mezzosopranen Trine Bastrup Møller, og det giver en cd med en god og afbalanceret
afveksling og helhed også med lidt flerstemmighed. Her er virkelig små fine
opdagelser at gøre i det danske sanglandskab. Og det er en fortrinlig ide at
lade Lange-Müllers klaverstykke ”In memoriam” til minde om Frederik Rung i 1914
vederfares retfærdighed af Ellen Refstrup som en overgang fra far til søn. En i
alt gennemført cd-udgivelse af betydning (Danacord
DACOCD 705).