af John Christiansen - d. 22. februar 2015
”Jolanta” i en dejlig, poetisk opera på russisk, som endda også har en dansk karakter. Teksten er nemlig bygget over Henrik Hertz’ ”Kong Renés datter”. DGG udsender den på cd med den vidunderligt syngende Anna Netrebko i titelpartiet. Hun skaber scenen med sin stemmes farverigdom
5 stjerner af 6: Hvorfor
hører man ikke Tjaikovskijs sidste opera ”Jolanta” noget mere herhjemme? Radiosymfoniorkestret
spillede den for nogle år siden og giver nu igen til sommer den 18. juni en
koncertopførelse af den og det endda med Anna Netrebko i titelpartiet. Den
koncert blev udsolgt nærmest i løbet af minutter.
Men nu foreligger muligheden for at komme foran og købe et
par cd’er med en ny optagelse af ”Jolanta” netop med Anna Netrebko. Nu er der
ingen af de sædvanlige undskyldninger, som gælder. Nu er operaen at gå til også
i danske pladeforretninger. Skal man først spørge, om der så ikke skal rokkes
ved det danske operapublikums manglende nysgerrighed til at gå i gang med
noget, som det ikke kender?
Hvem er denne Jolanta eller Iolanta eller Iolanthe”? Hun er endda
oprindelig dansk, nemlig hovedpersonen i Henrik Hertz’ skuespil ”Kong Renés
datter”. Men hun blev altså hovedpersonen i Tjaikovskijs sidste opera.
Samtidig med
Nøddeknækkeren
Tjaikovskij skrev en dejlig musik, som nogle steder kan
minde om hans balletmusik til ”Nøddeknækkeren”, som han i 1891 komponerede
samtidig med ”Jolanta”. Teaterledelsen på Marinskij-teatret i Sankt Petersborg
ønskede endda et spectable coupé og
uropførte ballet og opera samtidig på teatrets to store scener. ”Jolanta” kan
også minde om Tjaijkovskijs mest betydningsfulde opera ”Jevgenij Onegin”. En
afgørende forskel er, at mens pessimismen og den ørkesløse længsel hænger over
den tragiske skikkelse Jevgenij Onegin og følgelig til hans forhold til
Tatjana, er den blinde Jolantha en poetisk og mere åben positiv skikkelse. Operaen
ender endda lykkeligt. I operaens verden er den tragiske slutning jo ellers næsten
altid mere populær end den lykkelige.
1890’erne var et årti med halvaftensoperaer, bedst kendt er Mascagnis
”Cavalleria rusticana” og Leoncavallos ”Bajadser”, men karakteren hos Tjaikovskij
er en anden, ikke blodig jalousi, men en følsom beskrivelse præget af fransk
symbolisme af en ung blind pige, som gennem kærlighedens under bliver seende
igen. En russisk-dansk-fransk opera.
Den blinde
kongedatter
Kongedatteren Jolanta er født blind, men hendes far, René af
Provence vil fortie for hende, at der også findes en verden med farver. Hun
længes selv efter at opdage, at øjnene er til andet end at græde tårer. Den
burgundiske hertug Robert og dennes ven grev Vaudémont kommer. Robert er som
barn lovet til Jolanta, men han har aldrig set hende og kender intet til hendes
blindhed. Vaudémont trænger ind i hendes have og opdager, at hun er blind, og han
fortæller hende om lysene og farverne, som hun ikke ser.
Kongen bliver vred, men en maurisk læge Ibn-Makia mener, at
de to unges kærlighed er det rette tidspunkt for helbredelsen af hende. Og han
helbreder hende. Jolanta ser og overvældes af naturens skønhed i en storslået poetisk
scene. Først da nattens stjernehimmel viser sig for hende, falder hun til ro og
kan prise skaberen. For en gangs skyld lader Tjaikovskij en opera om en
ulykkelig kvinde, som ikke er fri til at handle selv, ende lykkeligt.
Som i alle eventyr er der en hage, som først må skaffes af
vejen. Kongen afviser Vaudémonts frieri, fordi Jolanta blev lovet væk som barn
til Robert, men denne kommer i rette tid og giver afkald på hende til fordel
for vennen.
International koncertoptagelse
Den aktuelle pladeoptagelse fandt sted under en
live-opførelse i Philharmonien i Essen som led i en turné i november 2012. Det slovenske
filharmoniske Orkester og Det slovenske Kammerorkester blev dirigeret af Emmanuelle
Villaume. Sangerne var et godt internationalt hold, men kun Netrebko var i den
helt dyre klasse. To sangere skal alligevel nævnes særskilt. Den fortræffelige
tenor Sergej Skorokhodov som Vaudémont og barytonen Lucas Meachem som lægen
Ibn-Makai. Men der er generelt lagt en omhu og nerve i gengivelsen, som må
betegnes som virkelig god.
Jolanta er et parti, som betyder meget for Anna Netrebko. Hun
er stjernen. Partiet ligger godt for hende, efter at hendes sopran i de seneste
år har fået nye mørkere nuancer. Hun skaber scenen med sin stemmes farverigdom.
”I koncertsalen er der mere spillerum for fantasien. På en koncert er der
større muligheder for at nuancer og følelser kommer frem. Det er meget rørende,”
siger Netrebko selv. Derfor er operaen decideret velegnet at lytte til ikke blot i
koncertsalen, men også hjemme foran højttalerne i stuen.
Musik for hoved og
hjerte
Netrebko betegner selv Jolanta som et vanskeligt parti, som
hun første gang sang scenisk i 2009 i Baden-Baden. Allerede dengang var det
vidunderligt at være tilhører, kan jeg fortælle, men det er vel først nu, at
Anna Netrebko føler sig rigtigt moden til at synge det: ”Man behøver at have perfekt kontrol over sit åndedræt.
Stemmen må have mange klangfarver. Men hverken hoved eller hjerte må være
uerfarent.”
Følg Netrebko gennem dette smukke musikalske eventyr og frem
til noget af den smukkeste musik, som er komponeret også for ”hoved og hjerte”.
Tjaikovskij: Iolanta med
Anna Netrebko. DGG 479 3969, to cd’er. 5 stjerner af 6.
Billede: Anna Netrebko som Iolanta på
Metropolitan Operaen I New York 2015. Foto: Marty Sohl/Metropolitan Opera