af John Christiansen - d. 12. januar 2015
Pladeudgivelser med musik af Carl Nielsen, Richard Strauss og opdagelsen Franz Schreker
Dagens citat: ”Vor tid er fuld af sælsomme ting.” Carlotta i Schrekers opera Die
Gezeichneten.
4 stjerner: Carl
Nielsen festlighederne begyndte allerede markant i 149-året for hans fødsel, men her i hans
mere runde 150-år tegner alt til en spændende intensivering. Det gælder også
pladeudgivelser. Dacapo kan glæde sig over en international succes med Alan
Gilberts og hans New York Philharmonikers serie med Carl Nielsens symfonier og koncerter. Netop her i festårets start kommer den tredje og sidste cd med symfonierne
indeholdende numrene 5 og 6. På
bagsiden af cd’en læser man, at Gilbert ”sheds new light on the originally
conceived momentous struggle of the Fifth Symphony as well as the Sixth Symphony’s
inscrutable irony, which was difficult to understand in its time…”
Jeg har nu vanskeligt ved at høre noget nyt I tolkningen af den
femte. Sammenlignet med tidligere store indspilninger når den ikke op. Det er rigtigt, som Jens Cornelius skriver i
pladehæftet, at Carl Nielsens musik ofte kan sammenlignes med en naturkraft, og
at den femte ”rummer en rungende efterklang af menneskets egne kræfter, som havde
hærget i første Verdenskrig.” Men hos New York’erne har striden overraskende
lidt ”kosmisk format”. Dertil mangler skarpheden i artikulationen og farligheden
i den kontrastfyldte udvikling. Men for eksempel den indre skønhed i
førstedelens adagio er der.
I den sjette symfoni er Alan Gilbert heldigvis tilbage som
en spændende Nielsen-fortolker. For samtiden var symfonien generende gådefuld.
Dens titel er ”Sinfonia semplice”, men enkel er den altså ikke, tværtimod ret
kompleks allerede i førstesatsen. Vi har for længst godtaget, at Carl Nielsen
her måtte have et ironisk forhold til sin egen musik og det ikke mindst i den
burleske andensats, som med rette betegnes som en humoresque. Jo, musikken er
lystig, men den forbliver ikke dermed. I den afsluttende variationssats spændes
buen med overraskelser fra en herlig lille vals til kaos. Og hvad vil Nielsen
egentlig sige med de sidste takters fanfare? Gør han nar af sin egen musik? Men
symfoniens dobbeltbundethed understreges ironisk. Live-optagelsen fra New York rammer
dejligt elegant og vittigt netop dobbeltbundetheden på en forfriskende måde. Mens
tolkningen af den femte symfoni her er til tre stjerner, er den af den sjette
til fem, og det giver naturligvis et gennemsnit på fire af slagsen.
Carl Nielsen: Symfonier 5 og 6. Alan Gilbert,
New York Philharmonic. Dacapo 6.220625.
Stor liedkunst fra
Salzburg
5 stjerner:
Richard Strauss’ 150 år blev fejret I 2014. Mange vil måske have vanskeligt ved
at finde lighedspunkter mellem Strauss og den et år yngre Carl Nielsen. Og
alligevel har deres rige sangproduktion noget til fælles, Strauss’ ved siden
af en række store operaer, Nielsens ved siden af symfonier, som med tiden er slået
mere og mere igennem som hovedværker i det 20. århundrede.
Naturligvis er der klare forskelle mellem fynboens og bajerens
sange. Der er noget inderligt dansk og smukt jordnært over mange af Nielsens
sange, mens Strauss’ er til raffinementer og virtuositet. Carl Nielsen skrev,
så vi alle kan synge med. Det kan vi kun vanskeligt til Richard Strauss’
lieder. Alligevel finder man mange små fine pointer hos dem begge, som røber,
at de ikke blot var jævnaldrende, men også havde noget af det samme nære forhold
til teksterne.
I sidste øjeblik nåede et dobbeltsæt cd’er med 56 optagelser
af Strauss-sange fra Salzburg-festspillene fra 1956 til 2010 at komme med i
jpklassisk’s liste over sidste års mest spændende pladeudgivelser, men sættet skal
have nogle ekstra linjer med her. Af Strauss' godt 200 lieder får vi de 50, og
det er et godt og dækkende udvalg tolket af en række af liedkunstens store. Festspillene i Salzburg fik fra 1956 en fast årlig serie af
liedkoncerter, og netop da begynder pladesættets optagelser.
De store var dengang den raffinerede Elisabeth Schwarzkopf,
som vi hører med den fine klaverakkompagnatør Gerald Moore. Videre fra året
efter den forunderligt renfærdige Lisa della Casa, som altid har været en af
mine personlige favoritter, og i 1961 både den charmerende Irmgard Seefried og
den fine tenor Nicolai Gedda, begge optagelser som flere senere med Erik Werba
ved flyglet. Næste omgang er med mezzosopranen Christa Ludwig, en af sangkunstens største, og Hermann Prey, der som en lidt mere sentimental kollega til Dietrich
Fischer-Dieskau skulle med. Fischer-Dieskau selv, som ellers har været en af
Salzburgs helt store liedkunstnere, er desværre ikke med på sættet.
Amerikanske operastjerner som Leontyne Price og Jessye
Norman beviser, at de også behersker liedkunsten, men et dejligt højdepunkt for
mig er den amerikanske mezzosopran Frederica von Stade med to mere sjældne lieder,
men de er fantastiske. Efter endnu en fin tenor, Francisco Araiza i 1987,
barytonen Thomas Hampson og en af vor tids sopranstjerner, Diana Damrau i 2005 når
vi frem til den karakterfulde baryton Michael Volle i 2010. Mage til samling af
store sangere i små, men indholdsrige lieder skal man lede længe efter at finde
mage til. Alle de tyske tekster er med, men uden oversættelser. Det er et sæt,
som man kan leve længe med.
Richard Strauss: Salzburger Liederabende 1956-2010.
Orfeo C 894 142 I, import Danacord.
En opera værd at opdage
4,5 stjerner. 1918.
Første Verdenskrig afsluttes, og det store habsburgske monarki, som var blevet
oprettet i 1272, opløses. I Østrig er musik- og teaterkulturen både stærk og
spændende. Nye komponister er på vej op. Flere af dem skulle senere aldrig få
lov til at udfolde deres muligheder på grund af nazisterne. Megen stor musik og
musikdramatik skrevet i årene op til 1933 blev forbudt og siden glemt, fik i
hvert fald aldrig den almindelige anerkendelse, som mange af værkerne havde fortjent.
Franz Schreker, der som voksen virkede i Wien, var med jødiske
forældre som Gustav Mahler en outsider mellem flere verdener. Han fik sit navn
på det musikalske landkort med uropførelsen af operaen ”Der ferne Klang” i
1912, men det var premieren i 1918 på ”Die Gezeichneten” (kan vel oversættes
både som ”De (brænde)mærkede” og ”De stigmatiserede”), som i de følgende år
gjorde ham til en af de store operaskikkelser i Europa. Han blev direktør for
Berlins Musikhochschule (konservatorium), men det var slut her for både
Schreker og Arnold Schönberg, da Hitler kom til magten i 1933. Schreker rejste til
USA, men kom aldrig i gang igen og døde i Los Angeles to dage før sin 54-års
fødselsdag i 1934.
Los Angeles Operaen satte ”Die Gezeichneten” op i 2010, og
det amerikanske pladeselskab Bridge, som gør meget for at være med fremme på
det danske marked, optog forestillingen (med bifald og det hele) og har udgivet
den på tre cd’er. Man kan følge den på den vedlagte tyske originaltekst og den
engelske oversættelse. Jeg har valgt ikke at gøre noget ud af
handlingen, for det er kun i den mere nære kontakt man får det fulde
udbytte af den. Schreker har som Wagner selv skrevet operateksten.
Handlingen foregår i Genova 1700-tallet, men den er et
tydeligt portræt af fin-de-siècle tiden i Wien omkring det berømte skifte
mellem 1800- og 1900-tallene, da dekadencen satte sine såvel stærke som smukke
spor i kunsten.
Det er ekstra værd at notere, at hovedpersonen Alviano også
er et portræt af komponistkollegaen Zemlinsky, og at den meget interessante
Carlotta har træk af Alma Mahler, som netop Zemlinsky elskede, og med hvem også
Schreker havde en affære. Arnold Schönberg, som også var ekspressionistisk maler,
antydes i en større scene i Carlottas atelier i anden akt, hvor hun maler
hænder, som Schönberg også gjorde det. Bag persontegningerne lurer både Nietzsche
og Freud.
Operaen er en drøm om et menneskeligt elysium, som af
Alvianos venner omdannes til et venusbjerg. Musikken har både den eftertragtede
sødme og den mere groteske virkelighed. Den er fantastisk skrevet i et prægtigt
orkesterpartitur. Der er så meget i denne opera, som ikke kan nedskrives i et
overskueligt antal linjer. Jeg kan i hvert fald ikke. Men fascinerende er det. Jeg
håber, at flere vil forsøge at lære denne senromantiske opera at kende. Jeg
tøver ikke med at anbefale den
Opførelsen er stor med Anja Kampe som en spændende Carlotta,
Robert Brubaker som Alviano og Martin Gantner som grev Tamare i de tre
hovedpartier. James Johnson, som sang Massenets Don Chichotte på Den Jyske Opera,
har også et godt parti. Og så forstår man, at Los Angeles publikummet elsker deres
musikalske chef James Conlon, som debuterede i 1974 med New Yorks philharmonikere
og har dirigeret over 260 forestillinger på Metropolitan Operaen.
Franz Schreker: Die Gezeichneten. Los Angeles
Opera. Bridge 9400 A/C, tre cd’er, 170 min. Dansk import Danacord.