af John Christiansen - d. 1. januar 2015
Årsskiftets mest bemærkelsesværdige festkoncert blev genoplivningen af Kálmáns ”Czardasfyrstinden” med Christian Thielemann, Anne Netrebko og Juan Diego Florez i Dresden – Berlin reddede sig med en herlig Mozart – Wienermusikken i Donaustaden lignede sig selv, og det var helt i orden
Ӯgteskaber mellem en adelig og et
teatermenneske var dengang ikke længere usædvanligt. I det 18. og det 19.
århundrede var der i Tyskland og Østrig op imod 180 fyrster, 600 grever og 3000
baroner, som havde indgået ægteskab med en skuespillerinde, en sangerinde eller
en danserinde. I mange tilfælde var det såmænd gået lige så banalt og ikke
mindre indviklet til end i kærlighedstilfældet mellem Sylvia og Edwin,” Otto
Schneidereit i Operettens A-Z, Henschelverlag, Østberlin 1983.
Tre nytårskoncerter:
Nytårskoncerterne rundt omkring og naturligvis også herhjemme har altid satset
på Strauss-familiens wienermusik tilsat operettemusik, som Johann Strauss den
yngre naturligvis også var en mester i. Men operetten har været på retur i en
årrække og det ikke mindst herhjemme. Og det er altså synd. Kun Odense
Symfoniorkester satser stort med tre koncertopførelser dog med et scenisk
anstrøg af Johann Strauss’ ”Flagermusen” som orkestrets bidrag til orkestrets
nytårsfestligheder. Se nærmere herom i den omstående artikel ”Wiens klingende
budskab”.
Genoplives operetten?
I operettens forreste lande Østrig og Tyskland synes den
derimod at blomstre op i øjeblikket. Man kan finde mere end et dusin operettepremierer
i måneden omkring nytår på de to landes større og mindre scener. En af grundene
til denne aktuelle renæssance er måske, at en stor dirigent som Christian
Thielemann og hans Dresdner Staatskapelle for femte år i træk har helliget
deres nytårskoncerter operetten. Den blev sendt over den tyske tv-kanal ZDF
søndag før nytår, og så må man spørge, om det ikke også var en ide, at DR kunne
sende Dresdens nytårskoncert med, som den for længst har sendt Wiener
Philharmonikernes koncert nytårsdag. Om en operettekoncert så skal tages fra
underholdningsbudgettet eller den klassisk musiks?
Christian Thielemann elsker både Wagner og operette. Derfor
skal man ikke tro, at han dirigerede Kalmans mesterværk ”Czardasfyrstinden” som
Wagner. Hans Dresden-orkester leverede en fin og fornem præstation, som det var
en udsøgt nydelse af lytte til. Det specielle ved denne opførelse var dog, at
man i hovedpartierne Sylvia og Edwin hørte verdenssangere, som ellers aldrig
eller sjældent synger operette, men de var fremragende med et lille minus, som
jeg skal vende tilbage til.
Stor sang med et lille
minus
Operettekunsten er ikke ukendt i Rusland, og man kan godt
finde et dramatisk udtryk i russisk operasang, som kan ligne operettens tonefald.
Anna Netrebko var altså ikke specielt på udebane, og hendes nye, mere
dramatiske sopran foldede sig prægtigt ud som czardasfyrstinden og
scenekunstneren Sylvia, som må igennem flere indviklede forviklinger, inden hun
kan få sin adelige elskede Edwin – se også det indledende citat.
Edwin blev sunget af bel canto tenoren Juan Diego Florez med
den fantastiske høje og trods alt her svagere dybde. Han har ikke sunget
operette før, men sjældent har man hørt en operettetenor med så fantastisk smidige
tonedannelser i det høje, denne aften tilsat et højt c, som ikke står i Kálmáns
partitur. Der var andre gode sangere fra Dresden og omegn, og Thielemanns
formning var gennemført smuk og havde tilmed incitament.
Men det kan ikke nægtes, at hvor fremragende der end blev
spillet og sunget, så manglede der én ting her i operettens skur i den herlige Semperoper.
Operetten er en ganske speciel kombination af fængende musik, sange/arier og af
teater, som også har en boblende selvironi. Disse ekstra glimt af elegant ironisk
teaterkunst kom ikke så tilstrækkeligt frem, at man kunne kalde det den ideelle
operette-opførelse. Man hvad så? Det var både pragtfuldt og flot. Der er få,
som kan gøre denne gengivelse af ”Czardasfyrstinden” efter.
Ved det gode, gamle i
Wien
Det var den 75. nytårskoncert i den danske arkitekt Theophil
Hansens smukke og akustisk fremragende Musikverein i Wien. De var intet nyt
under solen, men alt skinnede alligevel. Men hvornår klarer DR herhjemme også at
transmittere hele koncerten? Førstedelen er relativt kort, indeholder ikke de
mest populære numre, men den åbner for at lære mere ukendt musik af familien
Strauss at kende.
Og så kan vi da herhjemme vist godt tåle at se det østrigske
pauseindslag, som i år tog sit udgangspunkt i 150-året for Wiens store Boulevard,
Ringstrasse. Musikere fra nytårskoncertens orkester, Wiener Philharmoniker, sejlede
på Donau og kørte ligeledes musicerende rundt i sporvogn. De pragtfulde billeder
af arkitektur og natur er naturligvis fed reklame for Wiens og Østrigs turistorganisationer,
men det var en fornøjelse at se også dette pauseindslag.
Zubin Mehta, indiskfødt dirigent, som har boet hele sin ungdomstid i Wien,
ledede nytårskoncerten for femte gang. Dette er i sig selv et tegn på, at
orkestret gerne spiller under ham. Men det hørtes også. Der skete ikke de store
overraskelser under Mehta. Men alle de smidigt nuancerede overgange,
forskydningerne på anden takterne i valsene og de fine ritardandi virkede som den
mest naturlige fælles musiceren. Dertil kommer, at Mehta også har en naturlig
friskhed og oplevelse i sin tilgang til wienermusikken. For ham er budskabet i denne musik klart glæde.
Skål til champagnegaloppen
I det sidste traditionelle ekstranummer, Radetzky march,
vendte Mehta ryggen til orkestet og dirigerede publikum, som ingen har gjort så
fint før ham. Naturligvis kan wienerne spille marchen uden dirigent, hvilket
ikke er det samme, som at en nytårskoncert ville blive lige så god uden Mehta
eller en anden stor dirigent. Der kom flere styrkemæssige nuancer i
klapsalverne. Der var liv og organisme i dem. Man skulle tro, at Metha havde
haft en prøve med publikum, men det havde han naturligvis ikke haft.
Vor egen Lumbyes ”Champagnegaloppen” blev benyttet til et
lille scenisk indslag. Mehta serverede champagne for nogle af
orkestermedlemmerne under musikken. Selv holdt han sig ti vand. Inden da havde han – endnu med ryggen til
publikum – ledet en lækker, let og spændstig opførelse. Sådan blev Lumbye et af
nytårskoncertens højdepunkter også hos publikum.
Til næste årsskifte dirigerer Mariss Jansns, og det må blive en af de helt store nytårskoncerter. Billetsag over nettet til januar se under Wiener Philharmoniker. Herrhjemme arrangerer www.mangaard-travel.dk i Aabyhøj ved Aarhus traditione ngennem tre årtier tro ture til Wiener Philharmonikers nytårskoncerter.
Mozart reddede
berlinernes nytårskoncert
Den tredje af de store nytårskoncerter er Berliner filharmonikernes,
som transmitteres allerede nytårsaftens eftermiddag. Der er ikke meget nytår
over den. Det er naturligvis altid en fornøjelse at høre orkestret, men koncerten
er for kedelig til tidspunktet. Et indslag reddede den dog.
Den 93-årige tyskfødte, amerikanske pianist Menahem Pressler
var inviteret personligt af chefdirigent Simon Rattle til at spille Mozarts
A-dur klaverkoncert i A-dur, K.488, efter at han så sent som i januar 2014
havde debuteret med Berliner Philharmoniker under Senyon Bychkov. Menahem er
ikke mindst kendt for at have været med til at grundlægge den verdensberømte Beaux
Arts Trio i 1955 og været medlem af den til dens afvikling i 2008.
Fornemmelsen for kammermusikalsk liv havde både Menahem
Pressler og Simon Rattle og orkestret. Og der blev musiceret med en naturlighed,
som var helt i Mozarts ånd. Måske kan man nå at se og høre koncerten hos Berliner
Philharmonikerne selv. Denne Mozart var noget særligt.
Læs også omstående
artikel om ”Wiens klingende budskab” om Wiener Philharmoniker og med en liste
over danske nytårskoncerter i de kommende dage.
Koncerten i Dresden
med Kálmáns ”Die Czardasfürstin” vil antagelig blive udsendt af Deutsche
Grammophon på dvd og blu-ray.
Nytårskoncerten i Wien
udsendes ret hurtigt af Sony på cd og dvd antagelig også herhjemme.
GODT NYTÅR