af John Christiansen - d. 16. december 2014
Det er tradition ved årets afslutning at tænke over, hvad det har bragt af store klassiske indspilninger Her er en række bud på nogle af de ganske særlige cd’er
Denne liste over store og spændende cd-udgivelser i året,
som går på hæld, må ikke opfattes som årets bedste. Det er utroligt så mange
gode oplevelser med klassisk musik, som stadig bliver tilbudt. Der er for meget,
som jeg ikke får hørt, til at jeg kan kalde listen for ”årets bedste”. Men jeg
vil hævde, at alle her omtalte udgivelser har noget mageløst at byde på. Det er
en liste, som det betaler sig at studere og erindre. Rækkefølgen er tilfældig
og indrømmet lidt rodet.
RICHARD STRAUSS OG NETREBKO
Det har været 150-året for Richard Strauss, og det har været
et år, da den russiske sopran Anna Netrebko gjorde sig stærkt bemærket på forskellig måde.
Væsentligst er, at hun på suveræn måde har erobret et helt nyt repertoire. Hvem
skulle have troet, at hun ville springe ud som en stor fortolker af Richard
Strauss’ ”Vier letzte Lieder”. På samme cd dirigerer Daniel Barenboim sit
Berliner Staatskapelle i en fantastisk, både lyrisk og flot live-udførelse af
”Ein Heldenleben”. Strauss opfattede
ikke sig selv som en helt, men han ville skildre en kunstners liv og kampe og
forholdet til både kone og modstandere (DGG
479 3964).
KÆRLIGHED PÅ FRANSK
Den elegant syngende tenor Juan Diego Florez har samlet en
række franske operaarier, som ikke er alt for kendte, men som er så melodisk medrivende,
at de vil blive ørehængere hos ejeren af cd’en. Viften af operaer er bred, ”Den
hvide dame”, ”Lakmé”, ”Postillonen fra Lonjumeau”, ”Werther og ”Mignon” for at
nævne nogle få. Donizetti var italiener, men han komponerede ”La favorite” på fransk
til Paris. Man får hele spektret af raffineret melodisk velklang, masser af
elegante toptoner og Romeos koncentrerede arie i Berlioz’ ”Romeo og Julie”, som
har givet cd’en navnet ”L’amour”. Kærlighed på fransk blændende sunget med
Florez’ specielle bløde velklang (Decca 478
5948).
LILLE INSTRUMENT OG STOR MUSIK
Michala Petris instrument, blokfløjterne, er lille, men
hendes repertoire er stort og alsidigt. Året gav blandt andet et samspil i Corellis
”La Folia” med cembalisten Mahan Esfahani, som man må kalde både fornemt og
festligt. Det er musik, som her er fuld af atmosfære. Den er udgivet på eget pladeselskab,
som også holder et højt teknisk niveau (Our
Recordings 6 220610).
BRAVO BJØRKØE MED BEETHOVEN
Christina Bjørkøe har indspillet Beethovens kæmpeværk
Diabelli variationerne. Musikken er en broget verden. Den er også fuld af
modstand, som Christina Bjørkøe udtrykker det, men netop hun spiller den så
naturligt og selvfølgeligt, at man ikke bemærker det. Der er hele vejen en dejlig
indre ro over spillet. Selv hvor Beethoven er livlig, endda danseglad, er der
en givende eftertænksomhed. Det betyder, at den enkelte sats ikke forsvinder.
Og ikke blot det. Jo mere Bjørkøe og Beethoven fylder på af nye variationer, jo
mere plads synes der at blive fri. En verden fuld af forandringer. Det er også
en fin pladeteknisk optagelse. (Danacord
DACOCD 747).
AFSKED MED BRUCKNERS NIENDE
I sin sidste symfoni tog Bruckner mod til sig og tilegnede den
i respekt og kærlighed til ”den kære Gud”.
Den blev optaget med Claudio Abbado på den koncert på festspillene i Luzern den 26. august
2013, so skulle vise sig at blive hans sidste. Abbado havde indspillet dn før, men denne gang understreger Abbado det inderlige,
endda trøstende i musikken. Her får Bruckners niende symfoni karakter af en
myte, som på forunderlig vis åbner sig opad. (DGG 479 2441).
EN STOR DANSK TORSDAGSKONCERT
En torsdagskoncert i begyndelsen af 2012 er dukket op på det
østrigske plademærke Challenge. Koncerten havde sin specielle historie. Michael
Schønwandt blev ringet op en søndag nat og spurgt, om han på grund af et sygdomsafbud
kunne overtage torsdagens koncert med Mahlers niende symfoni. Han havde før
dirigeret symfonien, men der var gået mange år siden. Schønwandt sagde ja og
gik straks i gang med at genindstudere symfonien i løbet ”af en nat uden megen
søvn… Man fandt sig udsat for denne rystende beskrivelse af livets mest yderlige
øjeblikke – kampen for at hale fast i livet og acceptere den uundgåelige skæbne
at måtte forlade denne verden er én, som sikkert følger hvert levende væsen til
dets dages ende.” Denne kamp kommer stærkt frem i Schønwandts tolkning. Det
blev en stor og gribende aften, som det er godt at kunne høre eller for koncertgængerne dengang endda at
genhøre. (Challenge CC 72636, Danacord Distribution,
to cd’er til prisen af én).
PER NØRGÅRD OG WIENERNE
Dacapo har fortsat sin nye Carl Nielsen-serie med symfonierne.
New York Philharmonic og Alan Gilbert spiller den første og den fjerde, Det
uudslukkelige. Men selskabets virkelige scoop er udgivelsen af to af Per
Nørgårds symfonier med selveste Wiener Philharmoniker, som nok spiller ny musik
hjemme i Wien, men det er sjældent. Og så dansk! Det er en fremragende cd, for
Nørgårds orkesterpalet ligger godt for wienernes finpudsede klangstil. Vi får
hans første symfoni inspireret af Sibelius, en relativ mørk symfoni, sammen med
førsteindspilningen af den ottende symfoni, som er mere legende og let i sin
grundholdning med masser af ideer. Nok skal man være vågen for at gribe dem
alle, men musikken har også en umiddelbarhed. Sakari Oramo og wienerne gør det
strålende (Dacapo 6.220574).
EN POPULÆR GUITARKONCERT
Ofte har man brug for at høre musik, som er let og behagelig,
musik man kan slappe af med. Men det skal helst være musik, som også har
kvalitet. Et sådant værk er Joaquin Rodrigos meget populære guitarkoncert med
titlen ”Concierto de Aranjuez”. Men jeg må indrømme, at først her i 2014 kom
indspilningen, som har fået mig til helt at værdsætte denne musik. Guitarmesteren
Milos Karadaglic, som er fra Montenegro, tolker den med en drømmende lethed og musikalsk
finhed sammen London Philharmonic Orchestra. Man får en herlig gang ping-pong
mellem orkester og solist. (DGG 4810652).
FIRE PIGER FORTSÆTTER SUCCES
Sidste år var den unge danske Nightingale String Quartet med
på årets liste over de bedste cd’er for deres anden cd med den yngre Rued
Langgaards strygekvartetter. I mellemtiden har de vundet en fornem Grammophone
Award og udsendt den tredje og sidste cd med Langgaards kvartetter. Det er en
fantastisk start på en karriere, og for os er det en fantastisk mulighed for at
opdage stor spændende dansk kammermusik. I vol. 3 får vi den første
strygekvartet fra 1914-15 og den femte og senest konciperede, som blev skrevet og
revideret mellem 1925 og 1938 i en ”landlig” F-dur. Jo, Rued Langgaard
beherskede kvartetstilen, og det var ikke i den, at han var mest outreret. (Dacapo 6.220577).
OVERRUMPLENDE BLÆSERENSEMBLE
Overraskende, festlig, livlig, den mest komplicerede og
alligevel den mest selvfølgelige cd at gå til. Det københavnske blæserensemble Carion kalder
dets cd for Schauspiel. Selv om det har vist det på koncerter og på tv, ser man
ikke her, hvordan musikerne også scenisk spiller op til hinanden, men ih hvor
man fornemmer det. Fra Beethoven til Ligeti over andet godt fornøjer man sig og
synes at blive kvik i hovedet af at lytte. Og musikerne nyder det helt klart, mens de
brillerer perfekt. (www.carion.dk ARS38 143, Danacord Shop).
ALLE DE STORE LIEDSANGERE
I årets sidste måned dukkede et dobbeltsæt med
Strauss-lieder frem. Salzburg-festspillene har altid dyrket liedkunsten, og
Richard Strauss har haft en her haft en fremtrædende plads som intet andet
sted. Gottfried Krauss, som vi skylder mange herlige udgivelser fra
festspillenes arkiv tak, har samlet 50 lieder, hvoraf de seks synges af to
forskellige kunstnere. Der medvirker 18 store liedsangere fra 1956 til 2010. Her
kan man sammenligne den raffinerede Elisabeth Schwarzkopf og den dejlige
Irmgard Seefried, men fra denne guldalder sætter jeg Lisa della Casa
allerhøjest. Christa Ludwig var den vægtige mezzosopran, og Leontyne Price og
Jessie Norman kunne godt og fornemt synge tyske lieder. Så standser jeg helt
henrykket ved Friederica von Stade, og juvelrækken af sopraner slutter med
Diana Damrau. Nicolai Gedda, Peter Schreier og Francisco Araiza er bemærkelsesværdige
tenorer, som heldigvis blander sig. Med Erik Werba som den flittigste af
klaverakkompagnatørerne får man liedfortolkninger, som er i top (Richard Strauss Liederabende 1956-2010.
Orfeo C 894 142 I, Danacord Import, to cd’er.
Læs også artiklen om "Årets spændende musikbøger"