af John Christiansen - d. 28. november 2014
Her er intet under fem stjerner: Anna Netrebko og Barenboim med fornem Richard Strauss og velklingende ”dvd’er” uden billedside med 3 og 4 timers musik på hver af henholdvis Mahler og Wagner
Dagens citat: Det
bedste i musikken står ikke i noderne, Gustav Mahler.
5 stjerner af 6: Komponisten
Richard Strauss var også en betydelig dirigent. Man kan høre det på en boks
udgivet her i Strauss-året af Deutsche Grammophon. Han dirigerede rundt regnet
1200 gange Berlins Staatskapelle, dengang før 1908 Königlich Preussische
Hofkapelle. Han dirigerede alt fra Bach og Händel, ofte Mozart, Berlioz som Brahms
og endda Reger og Mahler.
Her i Strauss’ 150 år har Staatskapelle, som er identisk med
Berlins Statsoperas orkester, indspillet en cd, som er noget af det bedste,
jubilæumsåret for Richard Strauss har givet os. Det er en live optagelse af en hyldest-koncert,
som fandt sted i Berlins Philharmonie den 30. august, og som er ude i
forretningerne herhjemme nu to måneder efter. Chefdirigent Daniel
Barenboim har som solist i Strauss’
”Vier letzte Lieder” den russiske sopran Anna Netrebko i den såkaldte
benefice-koncert. Overskuddet gik til genopbygningen af Statsoperaen på Unter
den Linden, som gang på gang er blevet udsat og fordyret. Skal vi sige, at
genåbningen af den historiske operabygning finder sted i 2016 eller nok snarere
2017?
Gennem sne med
blårødt kjoleslæb
Cd’en er dejlig blot at have i hånden. Den er indpakket i et
slankt bogformat, en såkaldt hardcover edition, med en læseværdig artikel på de tre
hovedsprog. På forsiden spadserer Anna Netrebo på et snedækket fortov forbi en
gammel berlinsk lampestander med sit blårøde kjoleslæb blæsende over sneen.
Billedet symboliserer det første værk på cd’en, Strauss’
fire sidste orkestersange, somhan færdiggjorde før sin død i 1949. Wilhelm
Furtwängler og Kirsten Flagstad uropførte sangene i London efter hans død.
Bortset fra den første sang af de fire, ”Frühling”, er det
vemodsfyldte sange om efteråret, om det at gå ind i søvnen og en symbolsk-musikalsk
tolkning af livets aftenrøde. Denne fjerde og længste sang har tekst af
romantikeren Joseph von Eichendorff og de tre første af Hermann Hesse.
Mens Anna Netrebko i begejstringen over foråret i få
øjeblikke er på nippet til at presse sin ellers stort virkende sopran i
”Frühling”, synger hun gennemført vidunderligt i de tre ”afskeds”-sange. Hun
klinger ideelt i den vemodige afskedsstemning ”Im Abendrot”. Hun kan altså også
synge lieder på tysk, og man føler sig sikker på, at hun også vil kunne synge
Elsa i ”Lohengrin” i Dresden 2016 og videre i Bayreuth i 2018.
Et helteliv på jorden
Dermed er det ikke slut. Barenboim er modnet betydeligt som
dirigent , og han dirigerer ”Ein Heldenleben” fornemt behersket. Hans orkester
Berliner Staatskapelle spiller eminent og understreger, at det er det ene af
Berlins to konkurrerende orkestre. Jeg sætter personligt ikke Berliner
Philharmoniker højere end Staatskapelle, som har bevaret en ægte tysk
klangkvalitet, mens Philharmoniker på det punkt kan flagre lidt mere under de
vekslende dirigenter.
”Et helteliv”. Det er en bombastisk klingende titel, som
Strauss stod ved, men han opfattede sig ikke som en ”helt”. Han ville skildre
en kunstners liv og kampe og forholdet til både kone og modstandere. Strauss
citerede flere af sine tidligere symfoniske digte, da han komponerede ”Ein
Heldenleben” i 1800-tallets tre-fire sidste år. Den musikalske modstand mod
”fjenderne” giver sig udtryk i nogle spændende kampe, og tolket af Barenboim er
de langt fra det bombastiske. En top-cd til fem stjerner (Daniel Barenboim, Berliner Staatskapelle og Anna Netrebko med Richard
Strauss. Deutsche Grammophon DGG cd 479 3964).
Pure audio med
tre-fire timers spilletid
5 stjerner af 6: Nu
er de her, cd’erne med flere timers musik. Men de må nu ikke kaldes cd’er, for
pladerne er indspillet efter blu-ray systemet, som den bedre kvalitet af
billedplader med operaer og koncerter er det. Lad os kalde dem for dvd’er uden
billede, audio only blu-ray. De kræver nemlig en blu-ray afspiller.
Fordelen er ikke blot, at man kan lytte i langt længere tid
uden at rejse sig fra sofaen. Mere væsentligt er, at perfektionen i
lydgengivelsen er decideret bedre.
Den store Georg Solti-udgivelse i anledning Wagners 200 års
fødselsdag indeholdt hele ”Nibelungens ring” på en enkelt af de små plader. Den
var nok også snarere tænkt som en gimmick. Det er anderledes rimeligt at
udsende Wagners ”Valkyrien” på en enkelt ”pure audio” fra München-selskabet
Farao, som Danacord heldigvis importerer herhjemme, som det er rimeligt at
samle Mahlers tredje og femte symfonier
på en plade, begge indspillet live med det pragtfulde symfoniorkester fra Den
bayerske Radio dirigeret af Zubin Mehta. Han dirigerer i øvrigt den kommende nytårskoncert
i Wien.
Teknikken tæller
Den teknisk bedste optagelse af de to fine optagelser er Mahler-symfonierne.
Måske fordi teknikerne i München da havde yderligere fire og seks års erfaring,
men snarere fordi det er vanskeligere at finde frem til en samlet klang af en
operaopførelse med megen bevægelse end i en koncertoptagelse, hvor alle
forbliver på de samme pladser.
Mahlers symfonier har et meget skiftende indre liv og det
ikke mindst i den godt en halv time lange førstedel af den tredje symfoni, men
Zubin Mehta får med den teknisk nye mulighed skabt en vidunderligt gennemført
hørbar opførelse. Det er også dejligt at lytte til et fornemt orkesterspil, som
selv i fortissimo føles behageligt. Man hører hvert instrument, uden at den smukke
helhedsklang generes.
Optagelsen af den tredje symfoni er fra den store sal i
Musikverein i Wien, hvor orkestret var på besøg. Donaustaden selv leverede
damekoret fra byens berømte Singverein. Solisten var Marjana Lipovsek, som også
klinger godt.
Gustav Mahler er blevet populær på grammofonmarkedet, og der
er mange indiskutabelt store indspilninger af hans symfonier. Disse to er
blandt dem. Ekstra får man den meget behagelige tekniske gengivelse og
fornøjelsen af, at der aldrig skal skiftes plade. En pure audio plade er dyrere
end en cd, men regnet om i spilleminutter er den klart billigere (5 stjerner af 6. Gustav Mahlers symfonier 3 og 5. Dirigent Zubin Mehta. Farau Pure Audio Blu-ray Disc, import Danacord. A 108087. 2 timer og 57
minutter).
Valkyrien uden pause
Tanken vil næppe forekomme de fleste attraktiv. En
Wagner-opera uden pauser! Men der er jo en lille knap at trykke på, og så bestemmer
man selv, hvornår pauserne skal være, uden at man skifter plade. På en
almindelig cd-udgave er denne ”Valkyrien” live fra statsoperaen i München på
fire cd’er, her er den på en enkelt Pure Audio Blu-ray Disc.
Men husk stadig: Den kan kun afspilles på en blu-ray
afspiller. Den kan man få billigt, men man skal naturligvis ikke købe den billigste.
Lydbilledet åbner sig så også her behageligt ”pure”, rent og velklingende. Lydkvaliteten
var fin allerede på de fire cd’er. Her er den endnu bedre og til en billigere
pris.
Værdien på en operaoptagelse er først og fremmest, at
sangstemmerne ikke skjules af orkestret, og at de enkelte instrumenter høres overraskende
klart selv i Wagners fortissimo.
Zubin Mehta har en fin sangerbesætning. Peter Seifert er en
ungt klingende Siegmund, og Waltraut Meier er stadig pragtfuld som Sieglinde.
Kurt Rydl er en god Hunding og Mikoho Fujimura en spændende Fricka. Gabriele
Schnauts Brünnhilde er solid, og John Tomlinsons Wotan ikke den flottest
klingende, men de er begge værd at lytte til.
Orkestret og Zubin Mehta brænder sig på. Som helhed har man teknisk
aldrig før været Wagner-scenens liv så nær hjemme i stuen som i denne
gengivelse (5 stjerner af 6. Wagner: Die
Walküre, dirigent Zubin Mehta. Farau Pure Audio Blu-ray Disc. A 108088. 3 timer
og 45 minutter).
De tekniske angivelser skal med for fagfolk: På stereo tonebåndet
hedder de 2.0 LPCM (96 kHz/24 Bit), mens det på surround båndet er 5.0 DTS-HD MA (96kHz/24
Bit).
BEMÆRK: Tryk på knappen
på forsiden og få gratis tilsendt nyhedsbreve fra jp.klassisk.dk. Læs eller
slet. Mandag den 1. december trækkes lod mellem alle modtagere om
operabilletter, koncertbilletter og cd’er.