af John Christiansen - d. 16. oktober 2014
Tre store operaaftener på festspillene i Salzburg med Anna Netrebko i forrygende form er et tilbud på dvd eller blu-ray disc, som man skal gribe til, om det er som julegave eller til sig selv.
5,33 stjerner af 6:
Lad det være sagt straks: Der er ikke tale om nyheder på dvd-markedet, men om
en samlet genudsendelse af eminente operaindspilninger fra Salzburg – tre
operaer i én kassette og det til lavpris:
Den uforlignelige ”La traviata” med Netrebkos vidunderlige med-
og modspil til Rolando Villazon endnu i topform fra 2005. ”Figaros bryllup” med
Bo Skovhus som greven i Claus Guths iscenesættelse fra 2006, som ikke er den
morsomste Mozart-opførelse, men en af de mest specielle og tankevækkende.
Endelig ”La bohème” i en opførelse fra 2012, som ikke minder om den, som Den
jyske Opera i øjeblikket har succes med landet over eller nogen anden. Her
lever vor tids bohèmer ikke med den luksus at have fast tag over hovedet, som Puccinis bohèmer dog havde det.
En uforglemmelig
Violetta
Anna Netrebko havde allerede sunget en blomsterpige i
Wagners ”Parsifal” i Salzburg og havde der fået sit virkelige internationale
gennembrud i ”Don Giovanni” på festspillene 2002, da hun tre år efter sang Violetta i Verdis ”La traviata”
i en opførelse, som må regnes for den mest udfordrende og mest bevægende i lyd
og billede, som man få af Verdis mesterværk. Så var scenebilledet i Willy
Deckers opsætning endda så enkelt som tænkeligt muligt. En rød sofa på en nøgen
halvrund scene med et kæmpeur, som for hvert afsnit i Violettas liv tikkede mod
livets afslutning. Meget mere skulle der ikke til for at bringe hele det
menneskelige følelsesregister til udfoldelse.
Netrebko var både i sang og i scenisk fremstilling
følelsesladet åben, vidunderlig vital og lykkelig erotisk i Violettas sene,
overrumlende opdagelse af kærligheden og derpå smertefuld gribende i kampen for
at holde fast i livet, som vidste, at hun var på vej yil at slipp. Anna Netrebkos
samspil med Rolando Villazon var gnistrende, da den vidunderlige tenor endnu ikke var
blevet udsat for stemmeproblemer. Man ser og hører så at sige alt, hvad der
sker i Violettas indre. Carlo Rizzi synes at leve med.
En anderledes Mozart
Året efter var Netrebko Susanna i Claus Guths iscenesættelse
af Mozarts ”Figaros bryllup”. Hun var charmerende og slagfærdig , og så var hun
som få andre påvirket af grevens tilnærmelser. Det er en hel ny fortælling om forholdet
mellem to mennesker, der vokser frem i spillet mellem Bo Skovhus og Anna
Netrebko. Der lurer også mere fare i spillet mellem hende og Ildebrando
D’Arcangelos Figaro end oftest. Dertil synger Christine Schäfer ikke alene
smukt som pagen – det gør trods alt mange -, hun er også fregnet frisk drenget.
Endnu en person, som slet ikke står på Mozarts rolleliste,
skal nævnes. Det er en cherub, en engel,
en lede- og støtteperson, som skubber handlingen på rette vej, men som ikke åbner
munden. Uli Kirsch bærer tilsyneladende let og ubesværet den langt tungere Bo Skovhus
på den ene skulder. Han forklarede mig, at det først og fremmest var et
spørgsmål om fysisk teknik og ikke at forglemme et præcist indarbejdet
samarbejde mellem de to.
Denne ”Figaro” er ikke dansende munter, men en relativt langsom
og alvorlig opførelse med betydende accenter i seniordirigent Nikolaus Harnoncourts direktion i spidsen for Wiener
Philharmoniker. Men det hele går op. Denne Mozart-tolkning er værd at have ved
siden af den eller dem, som man måtte have på pladehylden i forvejen.
La bohème anno 2012
For nogle vil Puccinis ”La bohème” måske være problemet af
de tre operaer. Den foregår i vore dages Paris blandt hjemløse under en
viadukt. Kunstnerknejpen i tredje akt er en ”pølsevogn”. Jeg må indrømme, at
jeg i premiereåret 2012 selv var lidt afvisende, men nu blev jeg overrumplet af blu-ray versionen i den grad, at jeg nærmest blev flov over min første
vurdering. Der er megen nutidig realisme i Damiano Michiieletto opsætning, en realisme,
der kan gøre ondt.
Anna Netrebko opleves igen i sang og scenisk udtryk med en
stærk personlig følelsesintensitet, hvormed hun oplever og udtrykker hver en
nuance i Mimis musik. Hun er sårbar, men hvor åbner hun sig fantastisk, da hun
svarer Rofolfo efter dennes kolde håndspålæggelse og fortæller om sit enkle liv.
Man hører alene i udviklingen af stemmens klangbillede, hvilke stærke ønsker
hun har om at leve livet. Det er meget bevægende.
Her hører man, hvordan hun stille og sikkert har udviklet
sin soprans nuancerigdom i de
mellemliggende år. Det er denne udvikling, der i de seneste par år har gjort
hende sikker i beherskelsen af nye, mere dramatiske Verdi-partier. Hendes
Leonora i ”Troubaduren” i Berlin er netop også udsendt på dvd og blu-ray
disc. Den håber jeg at kunne vende tilbage til.
Andre gode sangere
Der er andre fine sangere ved hendes side, ikke mindst den
polske tenor Piotr Beczala som Rodolfo, men også Nino Machiadze, som har givet
koncert i Aarhus, som Musetta, Massimo Cavallleti som Marcello og Carlo
Colombara som Colline med den berømte lille basarie om koften. Daniela Gatti
dirigerer tilforladeligt.
Jeg har nævnt både dvd og blu-ray. Den sidste version
giver et endnu klarere billede og lyd. Blu-ray
kræver et specielt anlæg, som normalt afspiller begge versioner, og det kan nu fås ret
billigt, men prøv først at lytte til mere end et anlæg.
Mozart, Verdi og Puccini. Tre store operaer i fantastiske
indspilninger, som man sagtens kan anskaffe sig, selv om man har operaerne i
andre optagelser i forvejen. Jeg ar undersøgt priserne i Danacord butikkens nedenstående annonce. Versionen på
fire dvd’er koster 299,50 kr. og versionen på tre blu-ray plader, en opera på
hver, koster 399.50 kr. Det må kaldes et tilbud. Så tøv ikke for længe.
Anna
Netrebko live from the Salzburg Festival. Deutsche
Grammophon dvd eller blu-ray. 5,33 stjerner af 6. (Sammensat af Traviata 6 stjerner og Figaro og Bohème hver 5).
Foto: Anna Netrebko i La traviata Salzburg 2005 (Foto Salzburger Festspiele).