Tidsskriftet The Gramophone
efter tidligere indspilninger af musik af Nørgård.
4 stjerner af 6: Det
danske statsstøttede pladeselskab Dacapo kommer vidt omkring. Det gælder i repertoiret, som er imponerende
bredt. Og da også andre økonomisk selvstændige selskaber som for eksempel
Danacord fylder spændende huller ud, må man konstatere, at
dansk musik har det godt på plademarkedet. Da New York endnu havde sine
kæmpemæssige klassiske pladeforretninger, kunne man finde pladehylder på mange
meter med kun Danish Music. Det er fortid, og den maser sig desværre også på
herhjemme. Dog er der stadig klassisk liv. Følg bare med ved at trykke på annoncen nedenunder.
Dacapo – ja, det er lige med at skelne mellem de to Da’er –
har på det seneste kunnet sætte to af verdens førende orkestre ind på sit
katalog med stor dansk musik. I New York har den Carl Nielsen-begejstrede Alan
Gilbert som den første ”lokale” chefdirigent for New York Philharmonic gang i et Nielsen-projekt. Han bringer i disse
år alle Carl Nielsens seks symfonier og klarinet- og violinkoncerterne frem på
podiet i Avery Fischer Hall med efterfølgende pladeudgivelser.
Den første cd for et par år siden med symfonierne 2 og 3 vakte
stor positiv opmærksomhed i USA, og herhjemme blev der klappet meget i
hænderne. Det var nu også en benovet modtagelse: Tænk at man i New York havde opdaget Carl Nielsen. Lad os hellere citere for eksempel
New York Times: ”A thrilling
demonstration of a sensibility balanced between Romantic and Modernist… An occasion to celebrate for Nielsen lovers
everywhere.”
Den gode hårde
konkurrence
Nu er cd nummer to på vej i de danske forretninger, som stadig
interesserer sig for klassisk musik. Officiel udgivelsesdato er torsdag den 2.
oktober. Den indeholder Nielsens første symfoni i g-mol og den 4. med tilnavnet
”Det uudslukkelige”. Også denne cd kan anbefales, men det må tilføjes, at den
ikke straks stryger forbi alle andre op på toppen.
Der findes jo lykkeligvis mange gode indspilninger af de
seks symfonier, og hvor dejligt det end er, at et verdensorkester som New York
Philharmonic spiller dem, så kan man ved grundig høring ikke komme til det
resultat, at spillekvaliteten er på et højere niveau, end DR Symfoniorkestret
er under ledelse af Michael Schønwandt på det komplette sæt, som også er
udgivet af Dacapo. Jo, det er pragtfuldt at kunne sammenligne og uanset,
hvad der kommer til at stå på pladehylden derhjemme, være sikker på at kunne
få det herligt med valget.
En symfoni delte
vandene
Carl Nielsens første symfoni er efter min erfaring den af de
seks, som tolkningsmæssigt er den mest nuancerede af dem alle. Uropførelsen i
1894 kunne dele vandene, hvilket var en naturlig følge for Nielsen, som ville
skrive sig fri fra alle konventioner. Det er et overgangsværk ind i det 20.
århundrede. Allerede fra første takt er han ved at gøre sig fri fra
hovedtonearten g-mol hen mod C-dur, og det giver en stærk konflikt i finalen.
Men symfonien river sig ikke løs af romantikken. Man kan i
nogle indspilninger sagtens fornemme Richard Wagner i den første symfoni, mens
andre tolkninger i højere grad forsøges tænkt på dansk. I Alan Gilberts
orkesterartikulation minder meget om Gustav Holsts og Vaughan-Williams’
orkestermusik, men det skal så huskes, at ingen af de to britiske komponister
havde komponeret noget af betydning, da Nielsen blev færdig med sin
jomfrusymfoni.
På bagsiden af coveret af denne nye indspilning står at læse,
at ”Alan Gilbert shows Denmark’s national composer as one of the wildest and most dynamic
composers of early modernism. ”Det synes jeg netop ikke, at den nye indspilning
af den første symfoni viser.
Dynamik og vildskab er der som næsten altid i indspilningerne
af ”Det uudslukkelige”, som Nielsen selv dirigerede uropførelsen af i 1916.
Musikkens karakter er ikke til at tage fejl af, og i de fleste indspilninger
lader dirigent og orkester sig rive med. Så er det snarere kun et spørgsmål om
disciplin i orkesterspillet og en præcis og skarp artikulation og opbygning.
Her fejler New York’erne naturligvis ikke noget, men sammenligner man netop med
Michael Schønwandt og Danish National Symphony Orchestra, kommer den danske
gengivelse et lille, men afgørende skridt foran med flere karakterfulde nuancer.
Her kommer for mig det stærkere frem, hvad Carl Nielsen udtrykte, at ”livet er ukueligt og uudslukkeligt, der
kæmpes, brydes, avles og fortæres i dag som igår, imorgen som idag, og alting
vender tilbage.”
Cd’en er heldigvis forsynet med Jens Cornelius’ noter også
på dansk. Den vil utvivlsomt komme til at betyde meget for udbredelsen af
Nielsens musik rundt om i verden (Carl
Nielsen: 1. og 4. symfoni.New York Philharmonic, dirigent Ala Gilbert.Dacapo
6.220624. 69 minutter. 4 stjerner).
Per Nørgård i Wien
5 stjerner af 6: Det er et ægte scoop, at Dacapo kan udgive to
af Per Nørgårds symfonier med selveste Wiener Philharmoniker. Det er ikke
rigtigt, at orkestret ellers aldrig spiller nyere musik, men dets
hovedrepertoire er det traditionelle klassiske repertoire, som naturligvis omfatter
Schönberg og Alban Berg. Men det må med danske ører betragtes som en sensation,
at danske Dacapo kan sende en cd med wienerne med to nyere danske symfonier på
markedet.
Det er en fremragende plade, for Nørgårds orkesterpalet ligger
godt til wienernes finpudsede klangstil. Jeg har en sjælden gang hørt orkestret
spille ny musik, som ikke interesserede musikerne synderligt, og resultatet
blev derefter. Man mærker tydeligt, at wienerne derimod føler sig engageret i Per
Nørgårds to symfonier og i finnen Sakari Oramos klart disponerede opbygning og
vitale direktion af dem.
Som en begrundelse for, at Per Nørgård blev komponist, har
han selv sagt: ”Den musik, jeg gerne
ville høre, var der ikke.” Det er jo et meningsfuldt udgangspunkt for et
stykke arbejde. Da Nørgård var 17 år ung, blev han elev af Vagn
Holmboe, og man mærker da også Holmboe bag den første symfoni, som den 23-årige
Nørgård blev færdig med i 1955. Men man mærker i endnu højere grad finnen Sibelius,
for hvem Nørgård ikke skjuler sin beundring og det lige fra starten.
Men det er vist unødvendigt at tilføje, at der er tale om
den form for beundring, som ikke medfører eftersnak, men tværtimod udvikler
sig til en ny personlig musik. Symfonien var dog langsom med at slå sig fast
hos et bredere publikum. Den blev offentlig uropført så sent som i 1963, og da havde
Per Nørgård for længst skiftet stil fra det nordiske mod det midteuropæiske
serielle.
Den første symfoni var begyndelsen, et første trin på en
stige. Den nye indspilning viser, at også det var et betydningsfuldt skridt.
Sinfonia austrea (Streng symfoni), som den hedder, er en relativ mørk symfoni,
men den er ikke éntydig. Og sådan spiller Oramo og wienerne den.
Komponisten sagde selv senere om den: ”Den strenge karakter er i sin alvor utvivlsomt meget ungdommelig.
Man da livet og musikken i mangt og meget er lige så utvivlsomt ungdommeligt,
ser jeg ingen grund til at tage afstand fra – eller livet af - min 1. symfoni.”
Og det beviser nu også Wiener Philharmoniker, at der absolut heller ikke er
nogen grund til.
Den 8. symfoni, som her får sin førsteindspilning, er ganske
anderledes, den er legende og elegant i sin grundholdning med masser af ideer. Man
skal bære vågen for at få fat i dem alle. Men det er jo netop pladens fordel,
at man kan blive ved med at høre den og opdage nyt. Men samtidig er symfonien med sin klassiske
opbygning af en stor førstesats, en smuk og lang langsom sats og en frisk
finale også egnet til at høre, uden at man nødvendigvis skal tænke over
detaljer. Også her gode noter på dansk (Per Nørgård: 1. og 8. symfoni. Wiener
Philharmoniker, dirigent Sakari Oramo. Dacapo 6.220574, 57 minutter. 5 Stjerner).
Foto: Per Nørgard