af John Christiansen - d. 17. september 2014
Pladeanmeldelser: Bach på to måder – Opdag Louis Glass – En ægte skotsk violinist på valgdagen - Mozart til diskussion
Dagens citat:
”Alt,
hvad man skal gøre, er at ramme de rigtige tangenter på de rigtige tidspunkter”,
Johann Sebastian Bach, tysk komponist, 1685-1750, antagelig skrevet med en
vis (selv)ironi.
En dansk opdagelse
Flertallet af denne omgangs cd’er henter hver 4 stjerner ned,
men til slut står et par spørgsmål i vejen. Så må det være op til læserne at bedømme, hvilke
undtagelser der måtte være. En finere nuancering ville være lidt meningsløs,
fordi den i høj grad også vil afhænge af, hvilken musik den enkelte hver især vil kunne
lide eller ej. Her er altså godt en håndfuld cd’er, som næsten bogstaveligt er
kommet ind med 4-toget.
Vi begynder med den behagelige melodiske orkestermusik, og
her må der sættes streg under symfonisk musik af Louis Glass (1864-1936), en
dansk komponist, hvis musik vandt større anerkendelse i landene syd for grænsen end herhjemme.
Det var vanskeligt at være kollega til
Carl Nielsen, hvis man ikke netop tilhørte kredsen omkring ham.
Det er da også
typisk, at det er det tyske pladeselskab cpo, som er begyndt at udsende Louis
Glass’ symfonier. Selskabet har før vist stor interesse for dansk musik og
danske musikere. Her spiller dog Staatsorchester Rheinische Philharmonie dirigeret
af Daniel Raiskin Glass’ tredje symfoni og suiten for orkester ”Sommerliv”.
Titlerne siger alt. Det er (sen)romantisk, velformet
melodisk musik med den nordiske natur som et udgangspunkt. Glass skrev selv om
den: ”Min 3. symfoni i D-dur har sit
udspring i de vekslende stemninger, der påtvinger sig vort sind, når vi søger
ensomheden og udelukkende lader denne tale til os; men denne sjælens andagt
bliver forstyrret af tanken om alle tings forgængelighed, og lykkedrømmenes
illusion. Dog kun for et øjeblik – thi luftig og let gynger skovens løvhal
under det blå himmelhvælv.” Det må siges at være på sin plads, at symfonien
er blevet betegnet som ”en form for
sjælelig afklaring, en forklarelse.”
Der er meget godt læsestof om symfonien og suiten, i hvis
slutsats Glass endda indbygger et stykke spillemandsmusik. Og det tyske
pladeselskab holder dets gode ide i hævd, at programnoterne foruden
hovedsprogene engelsk og tysk skal være på den indspillede komponists sprog.
Derfor får vi her Claus Røllum-Larsens grundige noter på dansk, og det er af værdi! (Cpo777 525-2, import Danacord).
Gounods karakterfulde
elegance
Den samme lethed og melodiske glæde præger Charles Gounods
symfonier, som cpo har indspillet med Orchestra della Svizzera Italiana under Oleg Caetani. De to færdiggjorte
symfonier er komponeret i 1855, og desuden får man to små satser som fragmenter
af en tredje symfoni, som ikke er udgivet og følgelig heller ikke indspillet
før nu. Man erindres om Mendelssohn, når denne er alfelet, men Gounod har en
typisk fransk elegance. De to symfonier kan minde om Bizets C-dur symfoni, og
det er en kompliment. Det er musik, som man slapper af med og har lyst til at
genhøre. Den har smilende harmoniske vendinger og en egen charme med lidt humor
i. Det er musik, som man kan forelske sig i (cpo
777 863-2).
Næste omgang er Bachs
Der er spændende nye Bach-cd’er. Den ene med violinisten Lisa
Battashvili er i en både gedigen og velkendt stil, som bekommer de fleste Bach-nydere
godt. Den anden med pianisten Pierre-Laurent Aimard er mere speciel og vil
utvivlsomt dele vandene.
Hvad er velkendt Bach? Det er rytmisk fasthed, men for mig
med et lille mavetryk, som kommer præcist, hvor man forventer det. Bare det
ikke bliver for meget. Det er en smagssag, om Batiashvili her finder balancen. Det
er musiceren med et ”go” fremad og moderne velklang i strygerne. Med tyngde,
men ikke for meget. Sådan er mit forsøg på at karakterisere det Bach-spil, som Lisa Batiashvili præsterer på
fremragende vis. Hun er en dejlig violinist, og hun har fremragende
musikere omkring sig. Læs blot:
Peter Kofler som gennemgående continuo-spiller ved
cembaloet, oboisten Francois Leleux i dobbeltkoncerten med Batiashvili og ret
bevægende i sangmelodien i arien ”Erbarme
dich, mein Gott” i stedet for kontraalten fra ”Matthæus-passionen” og videre den store fløjtist
Emmanuel Pahud i den forfriskende triosonate af sønnen Carl Philipp Emanuel
Bach. Lisa Batiashvili er solo solist i sinfoniaen til kantaten ”Ich steh mit
einem Fuss im Grabe”, i violinkoncerten i E-dur og i Bachs sonate nummer to for
soloviolin. Altså et dejligt afvekslende program udsøgt serveret (Deutsche Grammophon 4792479).
Pierre Laurent Aimard
havde stor succes med sin indspilning af Bachs ”Die Kunst der Fuge”. Efter
meget grundige analytiske nodestudier i Berlin har den franske pianist nu
indspillet de 24 preludier og fugaer i første bind af ”Das wohltemperierte
Klavier”. Det er ikke en forte fortolkning med markante fugaindsatser, som det
er direkte let at følge med i. Det er alligevel en Bach-gengivelse, som man med lidt tålmodighed, som mange Bach-lyttere
har, åbner for en helhed med alle stemmer på plads. Man hører selv i de
tætteste løb hver enkelt node, utvivlsomt et resultat af Aimards meget arbejde
med klavermusik af Boulez, Stockhausen og Ligeti for ikke at glemme Debussy. Bach
som filigran arbejde i en svævende stil. Jeg tør love, at mange vil finde, at
dette er deres Bach, men det bliver ikke alle (Deutsche Grammophon 479 2784, to cd’er).
En skotsk violinist
på valgdagen
I skrivende stund er det endnu uvist, om skotterne siger ja
eller nej til selvstændighed. Men det er passende på dagen at kunne præsentere en
stor violinist, som er skotsk i hjertet. Nicola Benedetti er nu elsket i hele Storbritannien. Hendes
nyeste cd har imidlertid titlen ”Homecoming. A Scottish Fantasy” og er en hyldest
til hendes kære hjemstavn.
Den er sammensat af klassisk musik og af folkemusik i en
mere eller mindre klassisk bearbejdelse. Sødmefyldt og melankolsk. Naturligvis slutter den med "Bonnie Banks of Loch Lomond".
Hovedværket er tyskeren Max Bruchs en
halv time lange ”Skotsk fantasi”, som vi kan betragte som hans anden
violinkoncert, men Skotlands-elskeren Bruch har indlagt citater af skotske
folkesange. Man hører, at den fremragende Benedetti virkelig holder af fantasien,
hvorpå man også kan høre, at hun føler virkelig hjemme i skotsk folkemusik. Orkestret
er naturligvis BBC Scottisch Symphony Orchestra dirigeret af Rory Macdonald. Der kommer folkemusikere til, og Julie Fowlis synger sange,
men stadig sammen med strålende og inspirerende Nicola Benedetti. Det er skotsk helt
igennem (Decca 478 6690).
Mozart til diskussion
Mozart er til diskussion på to forskellige cd’er med klaverkoncerter.
Mit bidrag hertil bliver desværre kort og negativt. Og så er begge cd’er endda
med pianister, som jeg ellers værdsætter. Mitsuko
Uchida, der som datter af en japansk diplomat er vokset op alle andre
steder end netop i Japan, er langt inde i en serie med Mozarts klaverkoncerter
på Decca, her senest med nummer 18 i B-dur og 19 i F-dur, altså ikke nogen af
de fortærskede koncerter – ikke fordi Mozart kan blive fortærsket. Det er
nydeligt, og The Cleveland Orchestra, som hun også dirigerer fra flyglet,
spiler fornemt, men der er pointer og eftertanker, som jeg savner, selv om tempi
virker rigtige, og Mitsuko Uchidas spil ikke kan kaldes overfladisk (Decca 478 6763).
Også den herhjemme lykkeligvis flittige Marianna Shirinyan er i gang med en serie Mozart-klaverkoncerter.
Volumen fire bringer nummer 12 i A-dur og nummer 23 i samme toneart, så det er der
mening i. Der var kun små fire år mellem de to koncerter her mellem 1782 og
1786. Scott Yoo dirigerer Odense Symfoniorkester, som ikke altid klinger, som
når det er bedst.
Jeg har vanskeligt ved at tage, at Scott Yoo begynder nummer
12, som gælder det at få fut i det omtalte 4-tog og aldrig giver sig tid til at
lade musikken tænke. Det skyldes ikke, at tempi er hurtigere end ofte nu om dage. Men han musicerer på samme måde, som man skøjter uden virkelig at agte på Mozarts værdier, og
Shirinyan må naturligvis følge ham. Hun har absolut sine fine momenter som den fine pianist hun er. Så meget større er skuffelsen i denne omgang (Bridge 9408).
Foto af Nicola
Benedetti i klassisk og skotsk folkemusik.