af John Christiansen - d. 12. juli 2014
26. juli er 25-årsdagen for dirigenten Herbert von Karajans død. I denne anden erindringsartikel beskrives fortrinsvis koncerter og operaopførelser præget af hans sidste års sygdom og smerter.
Dagens citat: ”Rider
De? Godt, så kan jeg forklare Dem det. Ser De, hvis De er en dårlig rytter,
bliver De nervøs, når de rider forbi stalden, fordi De ved, at hestens
naturlige reaktion er at tage vejen ind i stalden, og De må i rette tid
foretage Dem et eller andet derimod, fordi Deres nervøsitet øjeblikkeligt
bliver overført til hesten. Som en god rytter vil De ikke skænke dette en
tanke, og hesten vil ikke så meget som vende hovedet, når De kommer forbi
stalden. Ser De, det udtrykker netop forskellen på en god og en dårlig
dirigent…” Herbert von Karajans svar på et spørgsmål af Hansgeorg Lenz, hvad
der gør en dirigent til en stor dirigent, i Peter Czobásis artikelbog: ”Karajan
oder die kontrollierte Ekstase”.
Artikel 2: ”Die kontrollierte Ekstase”. Det er et vidunderligt udtryk,
som ganske præcist rammer noget meget væsentligt i Herbert von Karajans
musiceren. Hans prøver med musikerne og sangerne var alt andet end ekstatiske,
tværtimod ofte ganske nøgterne. Her styrede han kontrolleret alt, så ekstasen
kunne bryde sikkert frem, når det gjaldt. Men selv da var den kontrolleret. Eller
var den?
Jo, hvis nogle musikere kiksede, hvilket jo ikke var
hverdagskost i Karajans orkestre, men dog måske alligevel generende i hans
følsomme ører, så reagerede han ikke, så man kunne se det. Men før den næste
vanskelige passage for de samme musikere, kunne man se ham rette hele sin
koncentration omkring dem for at føre dem sikkert igennem.
Mine oplevelser med Herbert von Karajan som operadirigent var
hovedsageligt knyttet til festspillene i Salzburg fra 1960 til 1988. Som
fortalt i den første artikel døde Karajan den 16. juli 1989, 11 dage før
premieren på Verdis ”Maskeballet” i Salzburg. Han havde da allerede i Berlin
indspillet operaen for Deutsche Grammophon med Salzburgs sangerhold og Berliner
Philharmonikerne. Han havde for længst gjort det til en fast regel at indspille
en opera, før han havde scenepremiere på den.
Berlinerne havde ikke samme operaerfaring som wienerne, så en
indspilning et halvt år før, som sluttede med et par koncertopførelser, betød
for Karajan bedre muligheder for at arbejde med detaljer. Det gav desuden den
fordel, at han kunne arbejde friere som sceneinstruktør inden opførelserne, og dertil
blot afspille båndene med sin egen optagelse, som var identisk med den nye
pladeindspilning. Der forekom aldrig spildarbejde hos Karajan.
Sangerne blev ikke unødigt overanstrengt under den
omstændelige indstudering. Ikke mindst med hensyn til Wagners lange og tunge
musikdramaer, som han opførte på påskefestspillene i Salzburg i sine egne
iscenesættelser, viste det sig at være en klog disposition.
Åbning med
”Rosenkavaleren”
Den første opera, som jeg hørte med Karajan, var Richard
Strauss’ ”Rosenkavaleren”, da det store festspilhus i Salzburg blev åbnet i
1960. Vi var en busfuld musikstuderende fra universitetet i Aarhus på studietur
til Bayreuth og Salzburg. Vi havde ret mange billetter i overskud til
”Rosenkavaleren” og med dem i hånden nærmede jeg mig nervøst billetlugen i håb
om, at vi kunne sælge billetterne tilbage.
Øjeblikket efter var jeg nederst i en gruppe operafans og hørte
et kor af stemmer: ”Haben Sie Karten zum Verkaufen?” Mine kunder klarede tilsyneladende
selv, hvem der bød højst, for jeg stod pludselig tilbage med et bundt
Schillings, der var to-tre gange så stort som den officielle salgspris.
Denne aften var det nu ikke Karajan, som efterlod det
største indtryk, men to vidunderlige sangerinder, mezzosopranen Sena Jurinac i
titelpartiet og den schweiziske sopran Lisa della Casa som marskalinden. Hun
sang alternativt med Elisabeth Schwarzkopf, og jeg var glad for, at det her
blev della Casa. Måske var jeg dengang blot mere betaget af store sangerinder
end af dirigenter. Men denne min første ”Rosenkavaleren” gjorde som helhed et uudsletteligt
og vedvarende indtryk.
Den samme opsætning
med to ansigter
I 1986 hørte jeg igen Karajan dirigere ”Rosenkavaleren” i
Salzburg. Nu var sceneinstruktionen hans egen. Man burde ikke klage over
sangerholdet med Anna Tomowa-Sintow og Agnes Baltsa, men det var trods alt ikke
af samme uforglemmelige kvalitet. Af en eller anden grund fik jeg billet til to
opførelser med nogle dage imellem.
I den første var den musikalske hovedkarakter mismodig.
Karajan var træt. Hans syge krop pinte ham.
Få dage efter var der sket en voldsom ændring. Karajan havde
det tilsyneladende fysisk bedre, og noget af hans livsglæde var igen vågnet. Musikalsk
var det vanskeligt at finde ud af, hvad der egentlig skete. Det var jo en
forestilling, der som altid hos ham var gennemprøvet ned i detaljer, og den var
i hovedsagen vel ikke anderledes end ugen før. Men den unge marskalindes
smerte, da hun sendte den endnu yngre Octavian væk efter deres elskovsnat,
havde nu fået et velsignet strejf af livsoptimisme. Den musikalske artikulation
var den samme. De fine nuancer i wienernes klangbillede kunne genhøres og nydes
og gøre indtryk. Alligevel var de to opførelser af den samme forestilling så
forskellige, som nogle af livets indre modsætninger kan være. Modsætningerne
findes naturligvis i Strauss’ musik, men vægten af elementerne skiftede på
forbavsende vis.
Mozart med en ny
følsomhed
Året efter var Mozarts ”Don Giovanni” nyheden med Karajan i
Salzburg. Søren Kierkegaard talte om lidenskabens begær, kærlighedens brusen og
fristelsens hvisken, om at høre forførelsens tummel og øjeblikkets stilhed, for
nu at citere lidt frit. Hos Karajan trængte øjeblikkets stilhed sig på i en
kamp mellem liv og død. Man følte hans kamp på sin egen krop. Jeg vil citere
min anmeldelse i Jyllands-Posten:
”Karajans vej til dirigentpodiet er billedet af et fysisk
forpint menneske, der næsten ikke kan gå, men som vil. Han sætter orkestret i
gang med betvingende viljestyrke, og hans hænder former en dødsmærket optakt,
som får det til at risle koldt gennem én. Den følges af en livsvarm, følsom
melodibevægelse, der i klang og frasering er fyldt af smerte og medlidenhed med
denne verdens mennesker personificeret i Mozarts titelfigur og de andre, som på
forskellig måde er gjort afhængige af denne Don Juan… Og da den mere lystige
finale efter Don Juans endeligt klinger ud med mange smertefyldte undertoner,
er verden ikke blevet bedre, fordi den er blevet en forfører mindre – kun
fattigere.”
Alt dette kommer ikke i samme grad til udtryk i grammofonindspilningen
af ”Don Giovanni”, som Karajan efter ovenstående nævnte princip havde indspillet
et halvt år før i Berlin. Der findes også en live-optagelse fra begyndelsen af
1960’erne fra Wien, og den er smuk, men ganske anderledes velfriseret på
overfladen. Den følsomhed, som Karajan nu i sine sidste år fik frem i Mozarts
personverden, var ny og rystende.
Indadvendthed og
fartglæde
Karajan havde gjort det til tradition, at han hvert år den
15. august på Jomfru Marias opstandelsesdag dirigerede en formiddagskoncert i
Salzburg. Den skulle det år have været Bruckners store ottende symfoni, men han
måtte af fysiske grunde forkorte koncerten til et Wagner-program med ”Tannhäuser”-ouverturen,
”Siegfried Idyl” og forspillet og Liebestod fra ”Tristan og Isolde” med Jessye
Norman og Wiener Philharmoniker. En
koncert på 54 minutter, men hvilke! Det var så enkelt og intenst.
Lykkeligvis er det en af de koncerter, som er bevaret på cd.
Det er Deutsche Grammophon, som I Karajans sidste årtier optog og udsendte dem.
Man kunne tænke tilbage på 1975 for at erindre en Karajan i
en helt anden fysisk tilstand. Han elskede farten i sig selv, som flyver, som
bilist og som motorcyklist. Aftenen før premieren på Verdis ”Don Carlos” kørte
han på den øde og smalle vej opad til Sankt Koloman sydøst for Salzburg galt af
vejen og endte med bilen på hovedet på en græsmark. Næste aften dirigerede han
premieren.
Jeg kendte præcist stedet. Da vi studerende på vor
ovennævnte tur var i Salzburg, boede vi netop i Sankt Koloman som noget nær
stedets første gæster, og jeg vendte tilbage dertil. Jeg kendte vejen ud og ind
og holdt meget af at køre på den i aftenmørket, men ikke helt hurtigt som
Karajan. Ikke helt.
Karajans Berlin
Igennem 1980’erne fulgte jeg også Karajan på Berlins
efterårsfestspil, som dengang var imponerende. Det var ikke alene Karajans
festspil. Verdensorkestre og verdensdirigenter samledes i september i Berlin.
I den samme festspilmåned i 1987 kunne man foruden Karajan
høre Bernstein, Abbado, Sinopoli, Celibidache og James Levine. Blandt de mange
af Karajans koncerter, der samtidig blev optaget til pladeudsendelse, var en af
de mest gribende Mahlers niende og sidste symfoni, som Karajan først sent i sit
kunstnerliv fandt ind til
Men som pladestudie kunne det gå galt i
Berlinerfilharmonien. En koncert med Beethovens niende blev optaget til film
over to aftener. Man havde regnet ud at kunne spare et af filmholdene ved at
filme symfonien fra to forskellige positioner de to aftener og derefter klippe båndene
sammen i studiet. Men mezzosolisten, den græske Agnes Baltsa, som også havde
været Karajans Carmen, havde i mellemtiden været hos frisøren og dukkede den
anden aften op med en helt anderledes og meget påfaldende frisure. Da havde
Karajan vanskeligt ved at skjule sin skuffelse. Indspilningen måtte udskydes til
senere.
Myter og virkelighed
Karajan blev både i ugebladsverden og i musikverdenen en
myte. Der er utallige beretninger om hans temperament, om fotografers smadrede
fotografiapparater og om streng bevogtede døre, når han holdt prøver. Jeg har
søgt at finde ind i sandheden bag flere af disse overdrivelser, og meget holder
ikke.
Karajans prøver gik efter samme saglige mønster. Han
begyndte med nogle centrale detaljer, som han havde udvalgt sig på forhånd. Her
kunne han tage de enkelte stemmer hver for sig, den rytmiske præcision blev
afslebet og klangen afbalanceret. Her var ingen besværgelse, ingen hånd på
hjertet, ingen påkaldelse af de store følelser, højst en stille vittighed på
skolemesterfacon. En superæstetiker satte stille tingene på plads, en efter en.
Usædvanlig
orkesterøvelse
Men det usædvanlige kunne også ske. Jeg var til en prøve i
Philharmonien i Berlin på en søndagskoncert for ”familie, ungdom og sport”.
Programmet var velkendt med Brahms’ fjerde symfoni og Mozarts ”Prager-symfoni”.
Alligevel blev der arbejdet en time med kernestederne i de to symfonier. Måske
var musikerne ikke inspirerede til at skulle terpe musik, som de kunne til overflod, for pludselig slog Karajan helt af og beordrede strygerne til at spille tonen a
og i et par minutter gentage den i en fast puls.
Det ville danske musikere aldrig have fundet sig i, tænkte
jeg. Men berlinerne vidste, hvad det gik ud på. De skulle spille et monotont
nodebillede i en præcis puls, som skule holdes levende. Bagefter fortalte Karajan,
at intet orkester i verden kunne gøre den slags helt præcist i alt, altså
heller ikke ”verdens mest intelligente orkester”, som berlinerne blev kaldt. Karajan
havde endda et forholdstal parat, hvor mange af hans musikere, som kunne klare
det – hvor han end havde det fra.
I en længere årrække, hverken i begyndelsen af karrieren
eller til slut, dirigerede Karajan meget med lukkede øjne. På en koncert på
festspillene i Luzern i Schweiz gik lyset i koncertsalen pludselig ud under slutsatsen
af Mahlers fjerde symfoni. Kun den sparsomme nødbelysning forblev. Orkestret
fortsatte med at spille. Karajan sprang op som trold af en æske og dirigerede
med store bevægelser og gav indsatser, som han ikke behøvede i fuld belysning.
Musikerne kunne ikke se deres noder, med de kendte musikken og spillede den til
ende, som om intet var sket. Sopranen Edith Mathis klang i mørket endnu smukkere i sin
solo ”Wir geniessen die himmlischen Freuden”.
Karajan ville gerne til Aarhus
Aarhus fik endelig sit musikhus, og her skal mine
erindringer om Herbert von Karajan slutte, selv om maestro aldrig kom til
Aarhus. Jeg var kommet Karajan så nær og også opdaget ham som et almindeligt og
endda åbent menneske, at jeg mente at
kunne tillade mig at spørge, om det ikke var en idé, at han med sine
berlinerfilharmonikere besøgte Musikhuset i åbningssæsonen. Jeg sendte
detaljerede tegninger over salen til ham vel vidende, at de ville interessere
ham. De første akustiske prøver havde også været meget lovende, men det viste
sig dog senere, at de havde været alt for lovende.
Jeg skrev, hvornår jeg ville være på mit hotelværelse til
festspillene i Luzern, hvor Karajan og berlinerne havde et par koncerter. Karajan
ringede (Portieren stammede ”ka-ka-ka” og var helt forvirret. Når der var
postyr omkring Karajan, var det ikke ham selv, som skabte det). Karajan ville
gerne give en koncert i Aarhus, men det var orkestrets jubilæumssæson, som i
forvejen var overfyldt, hvorimod det kunne lade sig gøre i den følgende sæson. Planen
om Danmark passede ham, og det behøvede ikke at være København.
Hjemme i Aarhus ilede jeg forventningsfult op til den første,
nyudnævnte direktør for Musikhuset Aarhus, Poul Kock, og fortalte, at verdens
førende dirigent var parat til at komme til Aarhus. Poul var en flink fyr, men min begejstring for et besøg af Karajan og berlinerne
delte han nu ikke.
Et par måneder senere spurgte jeg ham, hvordan det gik med
gæstespillet med Karajan. Nej, der var ikke sket noget, men som han så uforglemmeligt sagde: "Karajan er jo velkommen til at leje salen.”
Jeg indrømmer, at jeg aldrig fik sendt adressen på Musikhusets
udlejningskontor til Herbert von Karajan.
Illustrationer: Karajan og farten. Øverst med en privat jetflyver. Foto: CTK/Jiri Krutis. Nederst sammen med fru Eliette og en KS Turbo. Foto: Porsche.
Karajan-indspilninger. Gode pladeforretninger
(tryk for eksempel på nedenstående annonce og læs) har mange indspilninger med Herbert von
Karajan stående på hylderne. Der er for mange til her at gå detaljeret til
værks, men jeg vil nævne Karajan Symphony Edition, en limiteret boks fra
Deutsche Grammophon til tilbudspris med 38 cd’er, som byder på alle Beethovens,
Brahms’, Bruckners, Mendelssohns, Schumanns og Tjaikovskijs symfonier samt et
godt udvalg af Haydns og Mozarts.
LÆS OGSÅ ”SOM JEG
HUSKER KARAJAN”, første delen af dobbeltartiklen.
NB: Min gamle mailadresse på Sol.dk. kan ikke længere benyttes. Skriv til john@jcklassik.dk angående bloggen og kalenderen. Her kan man også bede mig om at få tilsendt min nye privatadresse på mail.