af John Christiansen - d. 17. juni 2014
Verdis opera om den franske legende Jeanne d’Arc blev i 2013 optaget live på festspillene i Salzburg med Anna Netrebko og Placido Domingo. Det er et fængende overgangsværk i Verdis produktion. Ekstra: Fodbolderindringer om Domingo og Caballé også for ikke-fodbodsfans.
Dagens citat: ”Jeg har
altid syntes, at musik og sport er de to store ting, som folk altid kan forstå
uden virkelig at forstå sprog”, sagde Placido Domingo forleden til
Associated Press.
* * * * * Den største publikumssucces på Salzburg festspillene sidste
sommer var Guiseppe Verdis ”Giovanna d’Arco” (Jeanne d’Arc). Forestillingerne
var udsolgt, da billetsalget åbnede, efter at sponsorer og abonnenter havde
haft førstevalg. Sort børs priserne kulminerede til ”Jeanne d’Arc”. Det var
ikke engang en gennemført scenisk opførelse, men en koncertopførelse, hvor de
gennemprofessionelle sangere alligevel skabte spændende personer også for øjet.
”Giovanna d’Arco” var Verdis syvende opera af i alt 26, når
vi ikke regner bearbejdelserne med. Komponeret i 1845 af den da 31-årige Verdi
kom den efter ”Nabucco”, men tre operaer før ”Macbeth”, som man stadig
betragter som Verdis egentlige gennembrudsværk. Den har aldrig indtaget nogen
prangende plads på operascenerne, så det var altså ikke værket, som
trak det store publikum til Salzburg.
Svaret er Netrebko og
Domingo
Hvorfor så? Svaret er let: Forklaringen hed Anna Netrebko og
Placido Domingo. Og de navne vil også sælge live optagelsen af opførelsen, som
nu er udsendt på to cd’er af Deutsche Grammophon. Men det er helt i orden. Anna
Netrebko er ved at udvikle sin sopran i en mere dramatisk retning, om to år vil
hun således synge sit første Wagner-parti, den ganske vist meget lyriske Elsa i
”Lohengrin” i Dresden. Jeanne d’Arc er et overgangsparti i Verdis produktion
med såvel lyriske strofer som mere dramatiske udbrud og et ret krævende parti.
Man hører ind imellem, at det er en sammenstykket
live-optagelse, for Anna Netrebko har følsomme toner, som ville være blevet
taget om i et pladestudie. Men man skal passe på ikke at overdrive betydningen
heraf, for Annas Giovanna er en stor præstation, menneskeligt rig og sangligt nuanceret
til det gribende. Netrebko er på sikker vej ind i et nyt repertoire.
Jeannes død på
slagmarken
Verdis Jeanne d’Arc følger Schillers skuespil ”Die Jungfrau
von Orleans”. Hun brændes ikke på bålet, men dør på slagmarken, og her er hun
endda i stand til at synge en fantastisk slutscene, efter at hun burde være død
for længst. Verdis og Netrebkos Jeanne kender kærligheden og i den endda et
finere erotisk element. Hun er ikke nogen heroine, selv om meget af operaen
foregår, hvor 100-årskrigen udspilles i 1429. Den franske kong Karl VII er
efter flere nederlag til englænderne parat til at opgive tronen, men møder så en
fårehyrdes datter Jeanne, som himlen har befalet at kæmpe for kongen.
Et væsentligt dramatisk indslag er, at Jeannes far, Giacomo
tror, at hun er besat af Djævelen. Jeanne og kongen forelsker sig naturligvis i
hinanden, og lidt fin psykologi kommer ind i billedet på grund af hendes
samvittighedsnag, for stemmen fra det høje har kun påbudt hende at hjælpe
kongen, og det har hun gjort ved at slå englænderne. Derfor forsvarer hun sig
ikke, da hun angribes for at være en heks, og faderen kan udlevere hende til
englænderne. Til sidst forstår faderen dog hendes opgave og hjælper hende fri,
og hun vender krigslykken til fordel for fanskmændene, men såres dødeligt.
Sådan er kort fortalt denne sammenblanding af mere og mindre sand historisk
overlevering, af Friedrich Schiller og af Verdi og hans tekstforfatter
Temistocle Solera.
Nyt barytonparti til
Domingo
Faderen er et barytonparti, som synges af Placido Domingo.
Det er en forbløffende ny karriere, som Domingo har skabt sig ved at flytte
klaverbænken lidt til venstre. Når vi ser bort fra toptonerne, er mange af den
store tenors kvaliteter fulgt med. I det dybere leje kan man dog ikke overhøre,
at det ikke er her, at hans styrke er. Der findes flottere syngende
Verdi-barytoner. Men dejligt musikalsk er det. Tenorpartiet eller elskerpartiet
er ikke stort, men Francesco Meli synger kong Carlo meget tiltalende i smuk bel
canto stil. Roberto Tagliavini er som altid den gode baryton i anden række, her
som den engelske hærs øverstbefalende.
Der er flotte korscener i Verdis tidlige stil med fængende
melodier. Det er den rene kvalitetspop. Verdi gjorde før premieren på La Scala
i Milano, hvis kunstneriske kvalitet dengang skuffede ham, meget ud af, at
mange af korene fortrinsvis af soldater skulle synges nuanceret helt ned i
piano. Det efterkommer dirigenten Paolo Carignani fint. Man kan næsten ikke indgå at blive i godt humør, selv om det nok ikke altid er på sin plads. Live optagelsen klinger
godt, men måske vil publikums klapsalver genere lidt. Men ellers: Nyd dette
operasæt.
5 stjerner af 6: Verdi: Giovanna
d’Arco. Live på Salzburg Festspillene 2013. Deutsche Grammophon 479 2712, to
cd’er.
Ekstra: Domingo og
fodbolden
Hvem har deltaget i flest verdensmesterskaber i fodbold? Spørg
de mange foran tv-skærmene i øjeblikket. Dril dem, for de svarer alle forkert.
Svaret er nemlig sangeren Placido Domingo. Han har fra og med 1970 overværet alle VM-finaler undtagen Argentina-Holland i 1978.
Jamen, det gælder ikke, for han har ikke deltaget, vil indvendingerne lyde. Men
det har han, selv om han ikke har haft sine fodboldstøvler på. Domingo har
gjort sig til en vane at give en officiel koncert en dag eller to før finalen,
og den er altid indgået officielt i VM-programmet.
Sådan blev De tre Tenorer til. De gav deres første fælles
koncert før VM-finalen i Rom i 1990. Carreras og Pavarotti var lige så fodboldbegejstrede.
Pavarotti overvejede endda som ung at blive professionel fodboldspiller. Dengang havde
han en helt anden størrelse end den, som vi kender.
Fulgte med fra scenen
Domingo kunne dog ikke give koncert før VM i 2010. Da havde han
kontrakt på at skulle synge på Covent Garden i London. Men han hyrede et jetfly
til Sydafrika til finalen og overværede Spaniens finalesejr over Holland.
En lille autentisk beretning. Jeg tør ikke sige, hvilken
fodboldkamp med Domingos elskede spanske landshold, der fandt sted, mens han måtte
synge. Domingo havde aftalt med dirigenten, at denne modtog små sedler, der
vandrede gennem orkestret med meddelelse om, hvordan det gik på fodboldbanen.
Dirigenten skulle så i sin direktion bringe nyhederne i slaget på
fodboldbanen videre til scenen.
Den aftale havde Domingo forhåbentlig ikke gentaget forleden,
da Holland og Spanien igen mødtes, denne gang i første kamp ved VM i Brasilien.
Domingo ville være brudt sammen på scenen under Hollands 5-1 sejr.
Også den store operadiva fra Barcelona, Montserrat Caballé, er
ganske optaget af fodbold. Jeg vidste det godt på forhånd, men hendes svar, da
jeg engang interviewede hende, var alligevel overraskende: ”Ja, jeg elsker fodbold,
men i modsætning til José, Carreras naturligvis, holder jeg ikke med nogen
bestemt. Jeg holder heller ikke altid med mine bysbørn Barca, men med dem, som
spiller bedst, spiller mest underholdende fodbold.”
Da dette er en musikblog og ikke en fodboldblog, skal der slutteligt henvises
til den 11. juli på Rios store HSBC Arena. Dagen før fodboldfinalen synger Domingo
sammen med sopranen Ana Maria Martinez og den kinesiske pianist Lang Lang og Orquesta
Sinfonica Brasileira dirigeret af Eugen Kuhn.
Foto af Placido
Domingo og Anna Netrebko efter premieren på ”Giovanna d’Arco” i Salzburg. Foto: APA