af John Christiansen - d. 5. juni 2014
Ny sæson på Hindsgavl Slot - Den jyske Operas succes i Dallas i USA, hvor Michael Melbyen stod af operatoget – Et operakor bliver solister - Ny chefdirigent i Aarhus
46. sæson for Hindsgavl Festival. Sikke historier der gemmer
sig bag denne konstatering. Den klassiske musikfestival på det historiske slot
ved Middelfart og ned til Lillebælt er dog endnu ældre.Kammermusikken flyttede ind med kendte
københavnske musikeres kærlighed til stedet. De tog hver sommer turen til
slottet og musicerede for et trofast publikum. Et par flerårige pauser har
sneget sig ind, men nu har den idealistiske og energiske Bernard Villaume i
flere år stået for en række festspildage med et mere alsidigt program både hvad
angår musikvalget og med hensyn til den gode blanding af kendte internationale
og danske musikere. Dermed ikke være sagt, at de danske ikke også kan være
internationale.
Størsteparten af publikum bor på slottet, nyder både
biblioteket og haven og måske en dukkert i Lillebælt og chefkokkens dejlige
middag. Skal vi tilhviske, at aftenkoncerterne på de store fodbold-VM dage i Brasilien
er lagt til rette, så semifinalerne og finalen nærmest indgår, hvis man har lyst
til at se kampene. Man kan forestille sig, at ”Han” nødigt vil springe
fodbolden over, men "Hun" vil til Hindsgavl, og nu behøver ”Han” altså ikke at skulle frem med fodbold-undskyldningen.
Eller kan der være musikere, som ikke ville lade sig
engagere, hvis de ikke kunne se de sidste vigtige kampe? En stor undersøgelse i
Tyskland har vist, at også fodboldinteressen er større blandt klassisk
musikinteresserede end hos andre.
Det var et sidespring. Publikum er på Hindsgavl Slot sammen
med musikerne. Hovedkoncerterne er om aftenen, men om eftermiddagen
bydes der på musiceren med for eksempel unge danske musikere. Komponistens
hjørne hedder arrangementer, hvor man, inden man går i seng, kan opdage en
anderledes musik sammen med dem, som har skrevet den. De, der gerne vil have en
introduktion til hovedkoncerterne, får den hver gang inden den gode middag.
Sommerens Hindsgavl Festival foregår fra 6. til 17. juli med
den 11. og 12. som spillepause. Man kan købe tre slags billetter. De fleste betaler
for et døgn med alle fornøjelserne og gerne for en periode på fem spilledage. Man
kan også købe en fællesbillet for middagen og den store koncert. Endelig kan
man nøjes med koncerten alene.
Optakten søndag den 6. juli byder på den sprudlende
kinesiske pianist Yuja Wang og den
elegante franske cellist Gautier Capucon med musik af Debussy, Prokofief og Rachmaninof.
Dagen efter synger den østrigske baryton Florian Boesch Schumanns ”Liederkreis”,
Richard Strauss, Hugo Wolf og Mahlers ”Lieder eines fahrenden Gesellen”.
Tirsdag spiller den tysk-russiske violinist Alina Pogostkina og den populære
cellist Andreas Brantelid. Onsdag og torsdag musicerer Trio con Brio og
Henschel Quartett sammen blandt andet med Brahms.
Anden
omgang begynder søndag den 13. juli med den israelske pianist Shai Wosner om
eftermiddagen og det fælleseuropæiske barokensemble Les Ambassadeurs med
Vivaldi om aftenen. Den 14. spiller den russiske violinist Alina Ibragimova og
den franske pianist Cedric Tiberghien, og de tager aftenen efter den tyske
cellist Marie-Elisabeth Hecker med i en trio. Den sidstnævnte kommer onsdag
aften igen sammen med Quatuor Modogliani, mens klaverkvartetten Fauré Quartett
lukker festivalen torsdag den 17. juli.
Den jyske Operas USA-succes og Michael Melbyes farvel
Nej, Den jyske Opera har ikke udvidet sit territorium, men
den har solgt sin succes fra august 2012, Korngolds ”Die tote Stadt”, til
operaen i Dallas. Vi citerer “The Dallas Morning News”: “Produktionen I Dallas,
som stammer fra Den danske Nationalopera, efterlader ingen tvivl om værkets skønhed
og betydning”. Derimod skjuler avisen ikke en vis utilfredshed med opførelsens
ujævne sangerniveau og manglende focus i orkestret nu og da. Dirigenten var
ellers den ansete Sebastian Lang-Lessing. Andre kritikere er dog ikke helt så
utilfredse med de amerikanske medvirkende.
Den eneste danske genganger var instruktøren og scenografen Michael
Melbye, som i North Texas Performing Arts News hilses med overskriften ”Hats
Off!”. I et interview her overraskede han med følgende udtalelse: ”Det er min sidste
forestilling som instruktør og designer. Efter 43 år i opera business på den
ene eller den anden måde, føler jeg, at det er på tide at bevæge sig fremad.” Bladet
gætter klogt på, at Melbye vil beskæftige sig endnu mere med at male. I Dallas
fortalte han: ”Jeg kommer fra en familie af malere tilbage i flere
generationer, og man forventede af mig, at jeg skulle fortsætte denne tradition.”
Men Melbye begyndte sin righoldige karriere som operasanger og blev en
internationalt anerkendt baryton.
Et kor bliver
solister
Lev og elsk med Den jyske Operas Kor! Det er da et tilbud.
Sagen er, at det glimrende kor, som har så mange gode solister i sig, i
operachef Annilese Miskimmons instruktion tilbyder et dramatisk koncept med
smukke kostumer til både operaelskere og operajomfruer af begge køn. Der er nu også
noget at komme efter for dem, som ikke føler sig hjemme i nogen af de to
kategorier af publikum.
Man skal leve og elske til store korscener og populære
operaarier. Ikke mindst spændende bliver det at høre de enkelte sangere i
kendte arier. Her i juni bliver der fire koncerter med premiere i Viborg
Musiksal onsdag den 11. juni. Den 13. sker det i Musikkens Hus i Aalborg og lørdag
i Helsingør Theater i Den Gamle by i Aarhus. Tirsdag den 17. juni sluttes der
af i Skanderborg Kulturhus. Operakoncerten gentages andre steder i den kommende
sæson.
Ny chefdirigent i
Aarhus
Fo to år siden forlod Giancarlo Andretta Aarhus
Symfoniorkester efter ni år som chefdirigent. Det har været et par rige år
siden med besøg af mange spændende dirigentemner. Nu har orkestret og musikchef
Palle Kjeldgaard valgt en af de erfarne gæster som kommende chefdirigent fra
august 2015 til juli 2018. Frankmanden Marc Soustrot har haft mange
chefstillinger, han er vellidt overalt, og man fornemmer, at der nærmest er et sikkerhedsnet
under hans kommende virke i Aarhus. Han er naturligvis ekspert i fransk musik,
men Soustrot kan alt og det både opera og koncertmusik.
Vi er nogle, som havde forventet en af de unge løver som
orkestrets kommende chefdirigent, som selv kunne udvikle sig sammen med
orkestret. Men Soustrot har udviklet sig for længst, og det skal nu komme
orkestret til gode. Det har lagt kursen frem mod kulturbyåret 2017. Marc
Soustrot beholder sin stilling som chefdirigent i Malmø, om han så vil fortsætte
sine mange gæstekoncerter med DR Symfoniorkestret eller ej.
Soustrot dirigerede Aarhus Symfoniorkester første gang 18.
april 2013 og vender tilbage til to dobbeltkoncerter allerede i den kommende
sæson. Først med musik af Richard
Strauss, Manuel de Falla og Ravel i ”Spanske nætter og franske farver” 2. og 3.
oktober og dernæst med ren fransk musik i ”Digte om kærligheden og havet” 26.
og 27. februar.
Foto: På Hindsgavl
Slot ved Lillebælt finder en ganske speciel klassisk musikfestival sted.