af John Christiansen - d. 7. maj 2014
Det er vanskeligt at give det antal stjerner, som passer, men - Magdalena Kozená synger prayers – Vivaldi i moderne bearbejdelse – Thomas Hampson synger RIchard Strauss – Alisa Weilerstein spiller Dvorák – Yundi med Beethovens Kejserkoncert
Dagens citat: ”At tale om musik er det samme som at danse hen
over arkitektur” (Steve Martin, amerikansk komiker og teatermand).
Den jyske Opera vil i næste sæson lade publikum stemme om,
hvordan det skal gå de to forvirrede kærestepar i den bittersøde slutning på
Mozarts ”Cosi fan tutte”. Læserne må denne gang tilsvarende selv afgøre, om de
vil give tre eller fire stjerner til de klassiske cd’er, som præsenteres. Det
er omkring de tal, som de fleste gode klassiske cd’er ligger. Måske skal den
femte stjerne inddrages. Alle omtalte cd’er er værd at høre, men Ingen af dem stryger
umiddelbart til tops, hvor de fem-stjernede cd’er hører hjemme.
Antallet af stjerner fortæller jo ikke, hvad man skal lytte
efter. Det gør kun ordene, og det endda kun hvis de er tilstrækkeligt
velskrevne. Når jeg tænker på, hvor mange cd’er jeg selv har og med stor
fornøjelse genhører, fordi de indeholder så meget værdifuldt og også dejligt,
men de opfylder blot ikke umiddelbart alle krav til at blive tildelt topstjernerne.
Men på den anden side fortæller topstjernerne jo ikke altid det væsentligste.
Undertegnede springer altså over, hvor stjernegitteret er
lavest. Det er befriende for en gangs skyld. Og hvis man som læser forgæves
leder efter logikken, er det vel til at forstå. Lad os komme til det
væsentlige.
Kozená synger om tro
Den nyeste indspilning med den tjekkiske sopran Magdalena
Kozená er ikke helt, hvad jeg havde forventet. Ind imellem er der stadig
dejlige satser og sange. Naturligvis. ”Prayer” hedder cd’en, som hun har
indspillet sammen med en fornem orgelspiller som Christian Schmitt. Starten er
ikke den bedste, Schuberts ”Totengräbers Heimweh” kræver i det store rum med
orgel en dramatisk gennemslagskraft i stemmen, som Kozená ikke helt kan leve op
til. Når hun presser, kommer der også vibrato på.
Hvorfor har hun valgt den sang som indledning, når hun ellers
sammen med Christian Schmitt, som har transskriberet de fleste sange til orgel,
har sammensat et bredt program af åndelige sange (sacred songs) fra Purcell og
Bach – for at tage dem i kronologisk rækkefølge fra begyndelsen. Den vil måske
overraske, men Bach var kun ti år, da Purcell døde ganske vist som meget ung.
Det skal siges, at Kozená synger barokmusikken med
inderlighed. Hun skriver i teksthæftet: ”Tro er noget meget personligt. Men når
vi lever på denne planet, må vi tro på en højere magt, hvad den så end må være.
Det føler jeg, når jeg fortolker denne musik.” Kozenas fortolkninger er fyldt
af tro og meget omhyggelige, men ikke voldsomt impulsive.
Efter Bachs ”Komm, süsser Tod” følger Hugo Wolfs ”Karwoche”
med tekst af Mörike, og her er inderligheden forbundet med en fin sangkunst, så
man straks får lyst til at høre den igen. Det er den første af fem Wolf-sange,
som alle er højdepunkter på cd’en. Hør for eksempel ”Schlafendes Jesuskind”. Med
Ravels også fængslende ”Kadisch” kommer der et spring. Der er to gange ”Ave
Maria”, men måske lidt overraskende er det Verdis og Dvoraks, som hun har valgt
blandt mange. Der er i alt seks sange af Schubert, som alle ligger bedre for
Kozená end den indledende Totengräber.
Andre lyttere vil sikkert få mere ud af denne ”troende” cd
med Kozená, fordi de ikke som undertegnede engang var totalt begejstret for Kozenas
sang og derfor nu er sårbar over for skuffelser med hende (Prayer. DG 479 2067. 75 minutter).
Det samme igen
Det er det samme her. ”Hen til kommoden og tilbavs igen.” Tre
fjerdedele af en ny indspilning af Vivaldis uopslidelige ”De fire årstider” er næsten
original Vivaldi, men den sidste fjerdedel er Max Richters bidrag til en
genkomponeret version. Sådan cirka. Selv mener komponisten, Richter altså, at
han måtte blive klar over, hvad der egentlig var Vivaldi, og hvad der var ham
selv. Daniel Hope er den fremragende soloviolinist. Den nye version er både et dygtigt
og spændende arbejde, og alligevel spørger man sig selv, hvad man egentlig skal
med en moderniseret version som denne, der også indeholder elektroniske
lydbearbejdelser, når der nu findes så mange vidt forskellige og fremragende
indspilning af den rene originalversion. Men Max Richter er et navn for mange,
forstår jeg, og derfor vil flere sikkert opdage Vivaldi, som ellers ikke ville
have gjort det. Man får ham endda i to udgaver, den ene på cd med ekstra
mixninger af de fem ”Electronic Soundscapes” for sig, i alt 77 minutter, den
anden en filmatiseret version på dvd af ”De fire årstider” på dvd på 44
minutter. (Deutsche Grammophon 479 2776).
Strauss bedst i
mindre bidder
Barytonen Thomas Hampson har valgt 18 sange af Richard
Strauss som en hyldest til komponistens 150 år, som helt nøjagtigt er den 11.
juni. Strauss beskæftigede sig med liedkunsten det meste af sit kunstneriske
liv, som godt kan dateres fra 1870 til 1948, fra den seks-åriges julesang til
en elsket tante til afslutningen med de bevægende ”Vier letzten Lieder” De
sidste springer Hampson naturligvis over. Der er en del mere ukendte lieder
med, men ikke udelukkende. Meget vil altså være nyt for samleren.
Karakteristisk for så at sige alle Strauss’ lieder er, at de
er melodisk smukke. Strauss har som regel søgt ind til en stemning, som han
fandt ramte essenssen af det aktuelle digt, og han komponerede både til stærke
og svage tekster. De er næsten lige smukke. Hans lieder har naturligvis et
individuelt præg, men de har altså den samme lidt specielle lyriske skønhed.
Man skal lytte til dem i udvalg. Også til Thomas Hampson, som ikke synger dem
med store individuelle forskelle. Det er næsten for meget med cd’ens 70
minutter ud i et stræk, for Hampson er nu ikke ophidsende, men det er et fint
udvalg at kunne vælge ud af til mindre nydelsesrige omgange (Deutsche Grammophon 479 2943).
Weilerstein spiller
Dvorák
Der er mere egal kvalitet over de sidste cd’er. Alisa
Weilerstein spiller Dvorák. Den amerikanske cellist, som er søster til Joshua, Malko-prisvinderen
i 2009, har givet koncerter både i København og Aarhus. Hovedværket er Dvoráks cellokoncert, som blev
komponeret i USA, og som den amerikanske cellist her bringer tilbage til Praha
til indspilningen med Tjekkisk Philharmonisk Orkester og den fortrinlige
dirigent Jiri Belohlávek. Der musiceres dejligt afrundet uden alt for outrerede
dramatiske effekter, som man jo før har hørt også har kunnet ødelægge den indre
ro.
Netop den indre ro er fint til stede i fem mindre stykker,
som Weilerstein spiller sammen med pianisten Anna Polonsky, blandt andet den
populære ”Sange min moder lærte mig”, den fjerde af syv sigøjner-sange, som her
gør sig i en cello-variant. Der sluttes livligere af med slavisk dans i g-mol naturligvis
for cello og klaver (Decca 478 6705. 67
minutter).
Kinas bedste pianist
Mange vil tro, at bag ordene ”Kinas bedste pianist” vil Lang-Lang
dukke frem. Han er den mest feterede, den mest populære og i sit spil den
sanseligt mest ”lækre”, men Yundi (engang Yundi Li) er den musikalsk mest
reelle og fineste pianist af de store fra Kina. Der er højere til loftet hos
ham. Og han er nærmere Beethoven.
Yundi kombinerer Beethovens femte klaverkoncert,
”Kejserkoncerten” med Schumanns solostykke, Fantasi i C-dur. Det er en
usædvanlig sammenstilling, men cd’en er tydeligt con amore arbejde for Yundi.
Og Schumanns beundring for Beethoven kan man godt høre i fantasien. Yundis
musikalske sundhed, hans ærefrygt for musikken kombineret med spilleglæde gør,
at hans Beethoven er stor at lytte til. Samarbejdet med Daniel Harding og
Berliner Philharmoniker har format. Harding blev som helt ung nærmest betragtet
som et vidunder, men han var nu ikke altid lige overbevisende. Han har udviklet
sig betydeligt. Beethovens ”Kejserkoncert” er et godt eksempel på det (Deutsche Grammophon 481 0710. 67 minutter).
Foto: Magdalena Kozená
synger sange om troen