af John Christiansen - d. 30. april 2014
Aarhus Symfoniorkester opfører sammen med Randers Kammerorkester Richard Strauss’ imponerende flotte ”Eine Alpensinfonie” torsdag og fredag i Aarhus og lørdag i Esbjerg. Glem det ikke, naturelsker og musikelsker. Man får Beethovens violinkoncert i tilgift!
Dagens citat: ”Jeg har
engang villet komponere, hvordan koen giver mælk.” (Richard Strauss før uropførelsen
i 1915 af ”Eine Alpensinfonie”).
I denne uge afslutter Aarhus Symfoniorkester sin officielle
vintersæson dirigeret af Asher Fisch, og det sker på imponerende vis. Sergej
Krylov er solist i Beethovens violinkoncert, og som optakt får man to af Bachs
koralforspil i Arnold Schönbergs orkesterversion. Efter pausen går turen til
Alperne med Richard Strauss’ imponerende orkesterværk ”En alpesymfoni”, som
beskriver en dag i alperne fra morgen til solnedgang. Det sker i Symfonisk Sal
i Musikhuset Aarhus torsdag og fredag aften kl. 19.30. Der er få billetter tilbage
torsdag og gode pladser fredag. Derefter gentages koncerten lørdag kl. 15.00 i
Esbjerg Musikhus.
Richard Strauss’ tonedigt har godt af et få et per ord med
på vejen, som jeg personligt håber også vil få solgt lidt ekstra billetter, for
det er så enestående, at ingen bør gå glip af den.
Symfoni eller ej?
Er ”Eine Alpensinfonie” en symfoni? Nej, ikke hvis man ordet
symfoni mener en åndelig stillingtagen til den store bjergverden. Ikke hvis man
derved vil opleve sjælelige højder og dybder. Fritz Güsi har i stedet foreslået
at kalde værket for ”Ein Tag im Hochgebirge”. Er det naiv musik? Ja, egentlig
nok. Det er beskrivende musik. Det er egentlig kun i den lille episode, som
Strauss kalder ”Elegie”, at bjergvandreren beskæftiger sig med mystikken i
naturen.
Det karakteristiske i værket er en melodirig musik med en fantastisk
farverig udadvendt virkning. Det er en skildring af en bjergvandring, som ikke
skal give et indadvendt litterært indhold, om man vil. Det er også karakteristisk
og ganske specielt, at Strauss her giver afkald på et erotisk element i sin
musik. Vandreren forbliver alene med musikken. Han flygter ud i ensomheden. Også
derfor er musikken i al sin pragt let og umiddelbar at gå til, vil jeg hævde. Også
for naturelskere, som også vil kunne genopleve naturoplevelser i denne musik,
vil jeg endda hævde.
Vindmaskinens triumf
Man hører kastevinde i det små og den voldsomme storm aftegnet
i en speciel vindmaskine. En lavine beskrives. I det helt intime kan man høre
græshopper og biller summe, inden vi stiger alt for højt op. Richard Strauss
elskede den slags, og han generede sig ikke for at indføje det i sit partitur
med forklarende ord. Solopgangen bliver sat i scene i en strålende A-dur. Opstigningen
begynder. Jagthorn klinger i det fjerne. Vandreren går gennem skoven til horn
og basuner. En vandring langs bækken fører til et gnitrende vandfald i violiner,
harper og celesta. Gennem sæterens frodige græs går turen mod gletsjeren, som
flimrer i trompeternes højeste leje. Det er en farlig vandring nu, men toppen
nås.
En pulserende obomelodi skildrer vandrerens indre her på
toppen, og den sjældne heckelphon, som tilhører obofamilien og klinger en oktav
dybere, gengiver tågen, der lægger sig. Solen
formørkes langsomt til en mild orgelklang. Her følger den ovenfor omtalte ”Elegi”.
En ”stilhed før stormen” glider over i et tumultfyldt uvejr. Vandrerens nedtur
går igen forbi vandfaldet. Solnedgangen er et ypperligt tonemaleri, inden det
klinger ud i natten.
God tur.
Foto: Zugspitze, som inspirerede Richard Strauss