af John Christiansen - d. 24. april 2014
Aarhus Symfoniorkesters koncertsæson 2014-15 bliver som den nuværende både alsidig og spændende. Nye unge solister og dirigenter vil være med til at sikre også fremtiden. Orkestret gæster Odense, Herning, Rønne, Viborg, Holstebro, Skanderborg og Vejle. Det tegner til at blive en ny kunstnerisk rekordsæson
Dagens citat: En
musikelsker er en mand, der lægger øret til et nøglehul, bag hvilket en smuk
pige synger i badekarret (Ubekendt).
Men det er en helt anden lyd, som en koncert i Symfonisk Sal
giver. Og der ser man samtidig et helt orkester.
Aarhus Symfoniorkesters sæsonprogram 2014-15 er ventet med
større spænding i år end måske nogensinde. Det er en naturlig følge af, at den
sæson, som nu spiller på sidste sats, har været orkestrets kunstneriske bedste
nogensinde. Dette sidste er naturligvis min vurdering efter at have fulgt først
Aarhus By-Orkester, siden Aarhus Symfoniorkester nu gennem 60 år.
Det bliver en sæson i Carl
Nielsens tegn. Alle hans symfonier opføres i løbet af de to kommende
sæsoner. Men mangfoldighed er stadig det ord, som trænger sig på. Det bliver
igen en spændende sæson for dem, som vil opdage nyt, også gammelt nyt, uden at
klassikerne er forsvundet.
Det er karakteristisk, at musikchef Palle Kjeldgaard igen præsenterer
flere ganske unge solister og dirigenter, som man har lov at vente sig meget
af, og på den måde også er med til at sikre, at fremtidens navne kender Aarhus
og dets orkester.
Nedenstående følger en – indrømmet – lang kronologisk
gennemgang af sæsonens oplevelser, så man kan lade sig friste i god tid, inden billetsalget
af abonnementer starter 28. april og af enkeltbilletter 7. maj.
To store
festugekoncerter
Festugen i Aarhus byder
på to koncerter symfoniorkestret. Solisten på Festuge Classic er den nye
sydafrikanske sopran Pumeza Matshikiza,
som jeg ikke kender, men som betragtes som en opdagelse og i år får sin pladedebut
på Decca. I Aarhus synger hun blandt andet arier af Mozart og Puccini (30. og 31.8 ). Den anden festugekoncert
bliver næsten en ønskekoncert med Mozarts klarinetkoncert spillet af orkestrets
egen populære Mathias Kjøller. Med
Michael Schønwandt i spidsen for orkestret er der garanteret stort orkesterspil
i Dvoraks melodiflotte ottende symfoni. Optakten er spændende med uropførelsen
af Hans Abrahamsens orkesterversion af Carl Nielsens orgelværk ”Commotio” (4.9 samt i Herning 5.9.).
Age of anxiety, angstens tid. 100-året for udbruddet af Første
verdenskrig markeres med tre værker, som alle relaterer sig til de to
verdenskrige, Bernsteins anden symfoni med netop titlen ”Age of Anxiety” samt
musik af John Adams og Bela Bartók (18.
og 19.9.).
Carl Nielsen og
Richard Strauss
Vi er i Richard Strauss’ 150-år, og en fremragende dirigent
som Jaroslav Kyzlink dirigerer det
symfoniske digt ”Don Juan”, og den fremadstormende svenske sopran Lise Lindstrom synger ”Vier letzte
Lieder”. Sammenstillingen med Carl Nielsens fjerde symfoni ”Det uudslukkelige”
er mere perspektivrig, end man måske umiddelbart tror (25. og 26.9). Det skal tilføjes, at allerede en af de gratis
sommerkoncerter dirigeret af den populære Eugene
Tzigane har budt på Nielsens femte symfoni (6.6. samt i Odense 5.6).
Næste gang Richard Strauss dirigeres af en velkommen gæst som
Marc Soustrot med den festligt-raffinerede
historie om narren ”Till Eulenspiegel”. Desuden spilles Ravel og de Fallas
”Nætter i spanske haver” med den spanske pianist Judith Jáuregui, som er en af de omtalte solister, som kommer hertil
i en ung alder (2. og 3.10.). Så kan man glæde sig til, at den tidligere
chefdirigent Giancarlo Andretta
vender tilbage for at dirigere Beethovens to første symfonier og ouverturer af
Luigi Cherubini (23.10 og i Rønne 24.10.).
Oktober munder ud i Aarhus Symfoniske Orgelfestival (29.10.-2.11.).
Julemåneden og
nytåret
Alexander Vedernikov vender
tilbage med Andre Pisarev i
Beethovens fjerde klaverkoncert. Sidst havde de succes sammen i Rachmaninov (27. og 28.11), og Michael Schönwandt dirigerer Hans Abrahamsens dobbeltkoncert for
violin og klaver med dansk naturpoesi og Tjaikovskis femte symfoni (11.12).
De populære ”syng med”-koncerter er denne gang med Brahms’
”Ein deutsches Requiem” (22.11) og julekoncerten
er Bachs ”Juleoratorium”, de fire første kantater dirigeret af Paul Hillier (18. og 19. 12.). Nytårskoncerterne står i wienermusikkens tegn med
dirigenten Ola Rudner, sopranen Kari Postma og konferencieren Anders Lund Madsen, og det skal vist
ikke kommenteres, før det er set og hørt (4.,
5., 8., 9. og 10.1. samt i Vejle 7.1. og Skanderborg 13.1.).
Stærk start på 2015
Aarhus Symfoniorkester har vundet meget ved at knytte
forbindelsen endnu nærmere til to yngre musikere af format. Violinisten Stanislav Pronin spillede en fantastisk
Sjostakovitjs første med orkestret og fik lyst til at blive tilknyttet orkestret
som altererende koncertmester, og til januar er han solist i Brahms store
violinkoncert. Dirigent er ”den bedste to’er i Malko-konkurrencen nogensinde”, spanieren
Antonio Mendez, som dirigerer Anton Bruckners mest populære
symfoni, den fjerde (22.1).
Endnu en russisk dirigent, Nicolai Alexeev, står på podiet. Han har Sjostakovitj’ sjette
symfoni med fra Skt. Petersborg, hvor den blev uropført i 1939. Solisten er vor
internationale blokfløjtevirtuos Michala
Petri, som spiler såvel Vivaldi som den dansk/færøske Sunleig Rasmussens
naturbeskrivelse ”Territorial Songs”, som er skrevet til Michala Petri (19.2.).
Den franske dirigent Marc Soustrot vender tilbage med
raffinerede klange af tre af sine landsmænd, Debussys ”Forspil til en fauns
eftermiddag”, Berlioz’ ”Symphonie fantastique” og Chaussons beretning om
kærligheden og havet, ”Poème de l’amour et de la mer” sunget af Henriette
Bonde-Hansen, som netop har haft så stor succes i titelpartiet i Donizettis
”Lucia di Lammermoor” på Den jyske Opera (26.
og 27.2.).
En klavervinder født
i 2001
Marts måned lyser op med den internationale klaverkonkurrence,
som finder sted for tredje gang fra 1. til 6. marts op til finalen med fire pianister (7.3.). Forinden har vi hørt vinderen af konkurrencen
for aldersklassen 11 til 15 år fra 2013, den ovenud populære og fremragende Davit Khrikuli, som blev født i 2001,
spille Chopins anden klaverkoncert. Det må blive en af de koncerter, man hurtigt
skal sikre sig billet til. Dirigenten Alexander
Priore er også et af de unge talenter, som bruser fremad i sin karriere.
Han spiler Sibelius og Carl Nielsens anden symfoni, ”De fire temperamenter” (4.3).
Michael Bojesen
dirigerer Mozarts Requiem med solister fra konservatorierne og gymnasiekor (12.3. samt 11.3. i Viborg)
Den
knapt 22-årige Caroline Goulding spiller Sibelius' violinkoncert. Hun
kommer sammen med Andrew Litton, som
længe har været en af mine yndlingsdirigenter, og her opfører Brahms’ første symfoni.
(19. og 20.3.). Der bliver også mere
Brahms, nemlig den fjerde symfoni, når Odense Symfoniorkester kommer på besøg under
ledelse af Arvo Volmer. Fynboerne
spiler naturligvis også Carl Nielsen, nemlig den første symfoni. Det bliver en
af de udvekslingskoncerter landsdelsorkestrene imellem, som der i øjeblikket
ellers er alt for få af (10.4.).
Den jyske Operas tidligere chef Giordano Bellincampi vender tilbage, men for at dirigere Carl
Nielsen, den tredje symfoni, ”Espansiva” og to korværker, ”Hymnus amoris” og
”Fynsk forår” (23. og 24.4.). I samarbejde med Randers Kammerorkester præsenterer
dirigenten Jaime Martin et par mere
sjældent spillede værker som Gustav Holsts ”Planeterne” og Elgars ”Enigma
Variationer”, 14 satser som fiffigt ironisk, men kærligt skildrer komponistens
kone, venner og andre farverige personager (30.4.
og 2.5.).
Den østrigske dirigent Hans
Graf indspillede alle Schuberts symfonier med Aarhus Symfoniorkester
1997-99. Nu er han chefdirigent i Houston, men han vender tilbage til Aarhus
for at dirigere Schuberts største
symfoni, nr. 7 i C-dur, også kaldet ”den niende”, men det er troligt, at
den er komponeret før end angivet i den mest brugte nummerering. Den brasilianske
pianist Jean Louis Steuerman bliver
et spændende bekendtskab i Mozarts mest dæmoniske klaverkoncert, nummer 20 i
d-mol (7.5.).
Det kan tilføjes, at den rødhårede franske sopranbombe Patricia Petibon giver koncert i Musikhusets
regi, og symfoniorkestrets abonnenter får rabat til hendes koncert med sange af
Poulenc, Satie, Fauré og Hahn (19.11).
Mine top fem
Jeg har moret mig med at udvælge de fem koncerter, som jeg
modvilligst vil undvære. Bevæggrundene er ret forskellige, så man skal ikke
tro, at jeg betragter netop de fem koncerter som ”de bedste” eller ”mest
spændende”. Men altså:
4. september: Klassikere i nyt lys med Michael Schønwandt og
Mathias Kjøller i Mozarts klarinetkoncert.
25. og 26. september: Det uudslukkelige og Vier letzte
Lieder. Jaroslav Kyzlink og Lise Lindstrom.
22. januar: Brahms’ violinkoncert og Bruckners fjerde
symfoni med Stanislav Pronin og Antonio Mendéz.
4. marts: David Khrikuli spiller Chopin og Alexander Prior
dirigerer Carl Nielsen.
19. og 20. marts: Sibelius og Brahms med Caroline Goulding
og Andrew Litton.
Abonnementer og
partoutkort sælges fra 28. april. Kø-numre i Musikhusets foyer fra kl. 11.
Billetsalg og onlinesalg åbner kl. 12. – Løssalget åbner 8. maj, her også på online
fra www.aarhussymfoni.dk, www.billetlugen.dk og www.musikhusetaarhusdk
Foto: Det charmerende
klavertalent, Davit Khrikuli spiller Chopin.
Foto: Sopranen Lise
Lindstrom hylder Richard Strauss’ 150 år med ”Vier letzte Lieder”.
Læs også "Et godt jysk operavalg" om Den jyske Operas planer frem til august 2015