af John Christiansen - d. 30. januar 2014
Nye cd’er: Rolando Villazon tilbage i smuk Mozart-form - Gedigen gejstlig musik - Joseph Calleja og Bryn Terfel omfavner det sentimentale
Dagens citat: Uden musik ville alt være intet (Wolfgang
Amadeus Mozart).
4 stjerner: Vi
begynder med en kærlighedserklæring fra tenoren Rolando Villazon til Mozarts såkaldte koncertarier, som altid har
stået i skyggen af operaarierne i publikums bevidsthed. Koncertarierne blev
enten komponeret til nogle af datidens dygtigste sangere, som Mozart kendte,
eller de blev skrevet som ekstra musik til sangere, som skulle have mere at
brillere med på operascenen. Endelig skrev Mozart arier med henblik på operaer,
som han aldrig fik fuldført. Villazon har fundet eksempler på alle typer, 10 i
alt, de 8 på italiensk, de sidste på tysk og fransk.
Villazon fandt tilfældigt et nodehæfte med Mozarts
koncertarier i en nodeforretning i München. Han fik med det samme den idé at
indspille dem, og da han sang Massenets Werther på Covent Garden i London og
indspillede operaen for Deutsche Grammophon med operachefen Antonio Pappano, spurgte
han denne, om han ville være med i Mozart, og de supplerede sig med London
Symphony Orchestra. Så let og lige til går det langt fra altid med at realisere
pladeideer.
Relativt meget af musikken er tidlig Mozart. Vi får således hans
første vokalkomposition ”Va dal furor portata” (Gå, båret af vrede), som den
niårige komponerede under et ophold i London. Året efter skrev han ”Or il che
dover…” (Nu da pligten er givet mig i korte og udvalgte ord…), en hyldest til ærkebiskoppen
i Salzburg i en så overdreven stil, at vel kun Mozart kunne slippe godt fra
det. Så følger et par indlæg til en opførelse af en Piccinni-opera i Salzburg.
Det første virkelige mesterværk er ”Se al labro mio non credi” (Hvis du ikke
tror mine læber, dyre veninde), et indlæg på 13 minutter til Adolf Hasses opera
”Artaserse”. Alt er ikke lige mesterligt, og alligevel er det ret fantastisk,
hvordan Mozart, ung (overvejende) eller ældre, for gammel blev han jo ikke, får
noget ud af alt.
Cd’en begynder med en lille sang om, at den modige altid får
held i kærlighed, og den følges af en ungersvend, som prøver at overtale et
brudepar til at afstå fra deres bryllup, da han forudser en katastrofe, og som
selv til sidst triumferer over, at han er ungkarl. Villazon fryder sig med ham.
Så skifter karakteren til en moden greve, som i sin fortvivlelse kalder på
døden. Sådan skifter det mellem livets yderpunter. Mozart, Villazon og Pappano
forstår dem begge.
De mange Villazon-fans, som engang frygtede for hans stemme,
og som derefter græd over dens forfald, kan glæde sig over dens genkomne
skønhed og ikke mindst over Villazons forførende musikalitet, herunder også
hans musikalske vid, som ikke har lidt skade.
Den samme kvalitet hører man på en ekstra cd indlagt i den
behagelige pladebog. Den bringer uddrag fra de to første operaer i en
Mozart-serie optaget i Baden-Baden, ”Don Giovanni” og ”Cosi fan tutte”, hvor
Villazon naturligvis er midtpunktet, men vi får lige netop et indtryk af de
stærke ensembler, som synger under Yannick Nézet- Séguins fornemme Mozart-direktion.
De to komplette indspilninger kan absolut anbefales, som det fremgår af de to
anmeldelser, som man finder i omstående arkiv. Den næste opera i rækken bliver
”Bortførelsen fra seraillet”. (Mozart med
Villazon, Deutsche Grammophon 479 2463, en ny cd med koncertarier plus en cd
med operauddrag i bogform. 4 stjerner).
Rig åndelig musik
5 stjerner: ”Jeg
har en tro som en landsbypræst,” sagde den franske komponist Francis Poulenc
(1899-1963) få dage før sin død. Han var en mester i at skrive gejstlig musik. Poulenc
havde egentlig vendt religionen ryggen i et dusin år, da en nær ven,
komponistkollegaen Pierre-Octave Ferroud døde i en færdselsulykke i 1936. Han
fortalte senere: ”Den skrækkelige måde, som dette menneske, der var så fuld af
liv, døde på, traf mig i mit inderste. Ansigt til ansigt med intetheden i vores
dødelige hylster, følte jeg mig igen draget af det åndelige liv.” Fem dage
efter besøgte han det fredelige hellige sted Rocamadour, som huser en sort Madonna,
og komponerede ”Litanies à la Vierge noir”, det ene af tre gejstlige værker på
en ny cd.
Litanierne er et kort værk for damekor, mens de to øvrige
værker er med blandet kor og orkester samt en væsentlig sopransolo, som synges
af Patricia Petibon, den lille rødhårede
bombesopran og store scenepersonlighed, som her høres i et helt andet
repertoire. Men hun synger meget smukt og karakterfuldt i et sent komponeret,
relativt dramatisk ”Gloria” og i hovedværket, et ”Stabat mater” (moderen stod med
smerte ved korset og græd i sit herte), der skildrer jomfru Marias sorg ved
korsfæstelsen af Jesus. Musikken er enkel i karakteren og dog med træk af ældre
fransk polyfoni, dertil med raffineret variation, mens jomfru Marias solosang
er mere menneskelig. Poulencs kirkelige musik er en slidstærk opdagelse i en
meget smuk gengivelse med Orchestre de Paris og dets kor dirigeret af Paavo Järvi (Francis Poulenc: Geistlige værker. Deutsche Grammophon 479 1497. 5
stjerner).
Calleja med det forkerte
akkompagnement
Mozarts koncertarier skal nok få et pænt salg, men cd’en
bliver næppe den store indtægtskilde for Villazon, som man roligt kan tiltro ikke
at have tænkt på den økonomiske side. Det må både bassen Bryn Berfel og tenoren
Joseph Calleja have gjort. Eller har de blot en indre kærlighed for de mere
poppede områder, som de har begivet sig ind på? De har hver indsunget en
soloplade med både populære og mere velkendte sange.
3 stjerner:
Callejas cd er den mest renfærdige. ”Amore” hedder den, og det ord behøver vist
ikke at blive oversat. Joseph Calleja
er en stor tenor, en af de flottest klingende i dag med en varm stemme, som kan
minde om Jussi Björlings. Blot er Callejas tenor, som skrevet står i
teksthæftet, større end den legendariske svenskers var. Man fryder sig over
hans klang, både når han synger ud, og når han går ned i piano.
Men så er det svært at forstå, at han har valgt dirigenten
Steven Mercurio og BBC Concert Orchestra med et akkompagnement, som er i stil
med gamle dages musik til eftermiddagskaffen i Kilden i Aalborg. Nej, ikke et
ondt ord om det. Jeg fik et par af mine første musikoplevelser der som barn.
Men sammenligningen pejler ind på stilen, som blot her er i en større, mere
glinsende form, som kan være svær at klare. Mercurio er dygtig, men også dygtig
til at billiggøre musikken.
Denne cd er næppe umiddelbart for læsere af denne blog, vil
jeg tro, men jeg skal nok være forsigtig med at skrive det. Vi har i alle
tilfælde at gøre med en både stor og populær tenor, som ikke falder i samme
grøft som dirigenten og orkestret. Det er endda imponerende, at han ikke gør
det.
Calleja får i Leoncavallos ”Mattinata” og i en sang skrevet over andensatsen i Rodrigos
guitarkoncert følgeskab af den begavede violinbabe Nicola Benedetti. Undskyld, ordet violinbabe er ikke mit, men det
er gledet ind i det internationale musiksprog
også i det klassiske repertoire. Pladens indhold er ganske alsidigt. Man finder
også komponister som Tjaikovskij, Tosti og de Curtis og en sang efter en
Chopin-etude (Joseph Calleja: Amore.
Decca 478 5340. 3 stjerner).
Bryn Terfel og
mormonerne
2 stjerner: En ny
cd med den walisiske bas Bryn Terfel
er fyldt af en indre modsætning så stærk, at man nærmest ikke tror sine
egne ører. Den store operasanger fra Mozart til Wagner, stadig et verdensnavn
på de store scener, skruer sin stemme ned til en inderlig crooner-stil, og også
det kan han. Men han bliver fanget ind af den drivende sentimentalitet, som
hans program er fyldt af. Terfel synger sammen med Mormon Tabernacle Choir, som
han siden 2003 har nydt at give koncerter med.
I 1849 rejste en gruppe walisere fra Wales (Storbritannien)
til Salt Lake City i New Wales (USA). Deres leder var John Perry, præst og en
meget musikalsk begavet personlighed, som opøvede gruppen i sang, så den vakte opmærksomhed
i USA. Perry blev spurgt om, hvor de havde lært at synge sådan. Svaret lød: ”Bakkerne
i Wales var vort skolehus, og Guds ånd var læreren.”
Salt Lake distriktet blev mormonernes land, og det lokale
Mormon Tabernacle Choir har hjemme der, men dets ry er internationalt. Det er
et fremragende kor med en stor klang, og det elsker at synge til og om Gud. Men
jeg har personligt det vanskeligt med denne blanding af spejdermarcher og
sentimental musicalmusik til ære for Gud. Der smages for meget på musikken. Den
ovennævnte cd med tre gejstlige mesterværker af Poulenc er finere og langt mere
sober.
Repertoiret er dog afvekslende. Der er folkesange som ”Blow
the wind southerly” og ”When the saints go marching in” (dog måske komponeret
af Edward Boatner), og der er Faurés ”Libera me” og den populære ”Lascia ch’io pianga” fra Händels
”Rinaldo” (Deutsche Grammophon 479 1073.
2 stjerner).