4 stjerner: Kender De den følgende operahistorie om den flyvende hollænder? Nej, den er ikke helt som hos Richard Wagner. Og dog har den Wagners fingeraftryk.

Kaptajn Troil er på grund af mord dømt til at sejle rundt på verdenshavene, indtil han finder en kvinde, som vil forblive ham tro til døden. Og chancen for at finde hende får han kun hvert syvende år. Hun hedder Senta (som Wagners daværende hustru) og er datter af en rig købmand på Shetlands-øerne ved navn Barlow. Hun synger til en fest en ballade om et spøgelsesskib, men hun er ikke trist, glæder sig tværtimod til at skulle giftes med barndomsvennen Magnus. Hun venter kun på faderens bekræftelse.

Han har været ude i en storm og er blevet reddet af en svensk kaptajn, som i virkeligheden er den fordømte Troil. Barlow har som tak  lovet denne sin datter som hustru. Senta tøver, men hun er fascineret af legenden om den fordømte sømand og indvilliger til sidst, endda i at ville følge ham i døden, ”hvis det da skal være”.

Magnus er ikke jaloux og skal som præst vie de to. Han opdager et aldrig helende sår på kaptajnens arm, et tegn på at han er fadermorder. Troil kalder helvedets magter til hjælp, men Senta vil redde ham og klatrer op på en klippe og kaster sig  i havet. Da forsvinder spøgelsesskibet, himlen oplyses, og man ser Senta føre den fordømte op til Gud.   

Wagners forgæves succes i Paris

Wagner var som flygtet skyldner på vej fra Riga til Paris, da hans skib kom ud i en storm syd for Norge. Det gav ham kombineret med læsningen af Heine ideen til det, som skulle blive ”Den flyvende hollænder”. I Paris ville han konkurrere med Meyerbeers store operaer, men ingen var interesseret i den lille tyskers musik. Han fik i sin pengenød teksten solgt for 500 francs til Pariseroperaens direktør Léon Pillet. Det var rettere et synopsis på fransk, som Pilet gav videre til sin ven, dirigenten og korlederen Pierre-Louis Dietsch. Denne fik udbygget operaen videre over Frederick Maryats The Phantom Ship” til den version, som er fortalt ovenstående.

Operaen blev en publikumsfiasko, fordi opsætningen var dårlig til det latterlige. Dietschs opera blev glemt. Wagner rejste videre til Dresden uden at have skrevet teksten til sin ”Den flyvende hollænder” færdig. Han havde dog med i sin bagage to kor og Sentas ballade færdigkomponerede. Men det er ærgerligt, at han ikke fik skrevet og opført en fransk opera. Hvad kunne det ikke være blevet til i Paris, når man betænker, at Frankrig er fyldt af wagnerianere.  

Nysgerrigheden efter at høre Dietschs ”Le vaisseau fantôme” (Fantomskibet) har været stor. Hvad kom der ud af Wagners tekst? Nu er muligheden der endelig. Dirigenten Marc Minkovsky har på samme cd-sæt sammenstillet Dietschs opera, der havde premiere i Paris 9.november 1842, og Richard Wagners originalversion af ”Der fliegende Hollænder”, som den præcist blev uropført i Dresden 2. januar 1843. Siden reviderede Wagner operaen flere gange. Her får vi den rene originalversion i en akt, som opføres uhyre sjældent. Her hedder Erik, Sentas jaloux trolovede, endnu George og faderen, som vi kender som Daland, såmænd Donald. Operaen genkender man naturligvis, men mange vil savne Sentas forløsningstema i sluttakterne. Wagner fik først i 1860 ideen at genoptage det i slutningen.

Et fantomskib i parisertradition

Man skal ikke sammenligne ”Fantomskibet” med ”Den flyvende hollænder”.  Musikken til den første er anderledes let og elegant og meget fransk. Den falder ind i datidens parisertradition med elementer af Meyerbeer og Halévy i den lidt større operastil, påfaldende meget lyrisk Berlioz, og så minder Senta om Boieldieus hvide dame. Det er fransk med et sideblik til Weber, men ikke til Wagner. Man smiler og begynder at synge med, når man lytter til Dietschs musik, ikke mindst på korsatserne.  

Det er en musik, som ligger til højrehånden for Marc Minkovsky, som er en ægte Offenbach-fortolker. Han kan få musikken til at gløde og danse, selv hvor den måske er banal. Måske. For mig er den til mere end éngangslytning. Men man skal ikke tænke på Wagners Hollænder og hans lidelser på verdenshavene. Hos Dietsch lider ingen. Her er det svært at få fat i, at det handler om liv og død, om forbandelse og forløsning. Og alligevel lidt.

Der synges godt og mere lyrisk end hos Wagner af Russell Braun som Troïl (Hollænderen) og af Sally Matthews som Minna (Senta). Den lyriske tenor Eric Cutler synger både hos Dietsch og Wagner.

Marc Minkovsky har også et både godt og ungt tag i Wagners ”Den flyvende hollænder”, som må være velgørende også for erfarne wagnerianere. Han er vokset godt sammen med sit omrejsende orkester Les Musiciens du Louvre, som har hjemme i Grenoble, men som er meget omrejsende. Heller ikke i Wagner er orkestret her overvældende stor. Men i denne version er det historisk korrekt. Minkovskys og orkestrets hverdagsrepertoire er Händel, Gluck, Rameau, Rossini, Mozart og Offenbach, og det aner man også.  Men den meget præcise artikulation i Wagner kommer virkelig tæt ind i dramaet.

Rocker som forfinet Wagner-baryton

Hollænderen er nærmest sensationelt besat med den russiske bas Jevgenij Nikitin. Han var i 2012 udset til at synge Hollænderen i nyopsætningen i Bayreuth, men så blev der få dage inden premieren i tysk tv vist billeder af ham som ung rocksanger med bar overdel, og her kunne man blandt andre tatoveringer af gamle tegn ane svastika tegnet, det senere nazistiske hagekors. Den russiske sanger kendte intet til dets oprindelse og flygtede forståeligt nok fra Bayreuth og de tyske mediers ubehagelige snagen to dage før premieren. Bayreuth burde have holdt fast ved ham.

Nikitin er en fremragende Hollænder, ikke brysk og gammel, men velklingende og ung. Han lyder ganske vist ikke plaget, men i hans følsomme klang kommer smerten også frem. Det er utroligt, at en så forfinet Wagner-baryton engang var rocksanger af den hårde slags.   

Den svenske sopran Ingela Brimberg, som har sunget Manon Lescaut på Det kgl. Teater og senest i begyndelsen af 2013 en spændende Tosca på Den jyske Opera, er en velklingende Senta også med fine dramatiske nuancer. Mika Kares synger Donald (Daland). Alt i alt en forfriskende indspilning også af Wagner.

4 stjerner: Wagner: Den flyvende hollænder. Dietsch: Le vaisseau fantôme. Naive, import Naxos.  Fire cd’er til 319,95  kr.

Foto: Jevgenij Nikitin. Sidste år flygtede han fra Bayreuth på grund af en mediestorm om en tatovering fra hans tid som rocksanger.  På cd synger han en fremragende Hollænder.