af John Christiansen - d. 22. november 2013
To af Ruslands førende operasangere med endnu en blandet opera-kransekage, men denne gang på Den røde Plads i Moskva. Desuden mere spændende klavermusik og violinmusik
3 stjerner:
”Truly the concert of a lifetime”, læser man på bagsiden af dvd’en fra Decca:
”Netrebko and Hvorostovsky live from Red Square Moscow.” Ja ja, solistnavnene
fejler intet, den mørkhårede sopran Anna Netrebko og den hvidhårede baryton
Dmitri Hvorostovsky. De forstår begge at levere varen, flot, medlevende
operasang. Men det slår ikke helt til.
Koncerten fandt sted den 19. juni i sommer og blev direkte
sendt til biografer over det halve Europa. Rusland ville tilsyneladende også
have del i toppen af den økonomiske kransekage. Den røde plads i Moskva lyder
som en attraktion, men nogen atmosfære forplanter sig ikke rigtigt til skærmen.
Og så burde russerne have leveret et bedre orkester og først
og fremmest en bedre dirigent, ikke bare Constantine Orbelian, der førte sine
arme og hænder ned og op, som var musikken en gang lodret ”Sejle op ad åen”.
Ingen finere detaljer i orkesterspillet, ingen skarpe pointer i tolkningen.
Resultatet er et ret kedeligt orkesterspil af Det akademiske
Statssymfoniorkester, som har fået tilnavnet ”Jevgenij Svetlanov” efter den
berømte dirigent, en alt for stor ære for dette orkester. Det store akademiske
kor er klart bedre.
Mange købere vil nok finde det ligegyldigt, at orkestret
ikke får finere spidsfindigheder og flere dramatiske pointer frem, og for dem
vil der ingen indskrænkninger være i fornøjelsen, for naturligvis skulle der så
flere stjerner end tre til de to fremragende sangere gennem seks Verdi-operaer,
Puccini og Giordano samt som officiel afslutning uddrag af Tjaikovskijs
”Jevgenij Onegin”.
Netrebko fortsætter i det Verdi-spor, som hun havde stor kunstnerisk
succes med på sin nyeste cd på Deutsche Grammophon, nemlig i mere dramatiske
partier, som kræver en bredere stemme. Hun indleder med en fornem præstation i
”Siciliansk vesper” og synger fra ”Troubaduren” både ”Tacea la notte” og den
store duet med Hvorostovskys grev Luna i en både dramatisk stærk og smuk stil.
Hvorostovsky er en gribende Rigoletto, og han synger Puccinis
Scarpia i det store ”Te deum” meget flot, og han og Netrebko slutter
overbevisende den alvorlige del af koncerten af med ”Jevgenij Onegin”. Men
stjernekoncerter som denne skal slutte lettere, og det gør Netrebko med Kálmáns
Czardasfyrstinde på russisk, Hvorostovsky med ”Mørke øjne” og begge med ”Moskva
nætter”. Her sang publikum med, og kameraerne fastholdt mange smukke
moskvanitter-piger. Var det vel forberedt turistpropaganda for byen?
Moskva-nætter med mørke øjne. Alligevel for mat navnene
taget i betragtning
Den uudtømmelige
Mutter
4 stjerner: Mens Netrebko
på Den røde plads er en dvd, som ikke kan spilles på normale cd-afspillere, får
man dobbelt konfekt med en dejlig violinudgivelse med Anne-Sophis Mutter. Vi
får hende i to optagelser sammen med de samme kunstnere af Dvoráks
violinkoncert både live på dvd og i en studieindspilning. Anne-Sophie Mutter
har for første gang siden Herbert von Karajans tid indspillet noget sammen med Berliner
Philharmoniker. Hendes Dvorák-cd udgives endda i den dejlige bogform, som også
er en ideel gaveform. Foruden violinkoncerten får man tre mindre værker for
klaver spillet af Ayami Ikeba og violin, den lidt større romance i F-dur, en
mazurek og en humoresque. Alt er romantisk velklang.
Violinkoncerten havde en lidt mærkelig historie. Dvorák, som
i øvrigt selv var en udmærket violinist, skrev den til den store violinist Joseph
Joachim, som havde uropført Brahms’ koncert. Joachim havde mange rettelser, som
Dvorák temmelig ydmygt fulgte, men da Joachim fik den meget ændrede koncert,
svarede han ikke i to år. En ung tjekke uropførte den. Et kritikpunkt var, at
orkesterstemmen i nogen grad omklamrede violinen, og Dvorák skrev
orkesterstemmen overvejende i piano. Anne-Sophie Mutter og Manfred Honeck er
klar over dette, men deres gengivelse er fint afbalanceret i styrkegraderne og
generes ikke heraf. Mutter spiller den som efterklange af Mendelssohn. Med
dette udsagn håber jeg, at man ved, hvad man får (Deutsche Grammophon 479 1984).
Overraskende ideel
kombination
Fire stjerner: Bemærk,
at alle de kommende indspilninger er cd’er. Katrine Gislinge har igen blandet
sig med de store pianister på plademarkedet. Hun har længe haft klavermusik af
Robert Schumann og af Per Nørgård på sit koncertrepertoire og har i stigende
grad fundet et fællesskab mellem Schumanns fantasier samlet under titlen ”Kreislerianer”
og Nørgårds ”Turn”, og nu har hun sammenstillet dem på en cd sammen med et par
andre Nørgård-klaverværker. ”Det opleves som en interessant spejlning,” siger
hun selv, og det må man give hende ret i. Hun genfinder perlende løb i begge
værker: ”I både ”Turn” og ”Kreisleriana” kommer der nogle små fragmentariske melodier
frem i forløbet.”
De to, pianist og komponist (Nørgård altså), har her i
efteråret haft en givende samtale om musikken på Nørgårds Langeland, som Bent
Sørensen har sammenstillet i pladehæftet. Heri kan man finde megen inspiration
til nye opdagelser i begge komponisters musik. Når de taler om fragmenter, der kunne blive
til melodier, får man en del af en indføring, der også gør Nørgårds musik
levende på en naturlig måde. Dette være sagt til de lyttere, som måske på
forhånd er nervøse for en lille halv times klavermusik af en endnu levende
komponist!
Det vil være forkert at prøve at gengive alt det, som kommer
frem i denne inspirerende samtale. Man skal læse den og lytte. Dette
usædvanlige bidrag til et teksthæfte er en ekstra gevinst. Det befordrer lytningen
til både Schumann og Nørgård. Man kommer tættere på pianisten og komponisten.
En stor del af inspirationen i både ”Turn” og ”Grooving”er
små fragmenter, der vokser og vokser, siger komponisten, og pinanisten
returnerer med, at også ”Kreisleriana” har noget fragmentarisk over sig båret
af skiftende stemninger. ”Når Schumann skifter stemning, så gør han det abrupt,
som en pludselig humørsvingning. Han er kolerisk og vild… og så pludselig
stille. Der er hele tiden skift mellem idyl og katastrofe.”
De to er enige om, at ”Kreislerianer” er fuld af trolddom.
Kreisler er en figur fra en roman af I.T.E. Hoffmann, en fantast, en excentriker,
som ”kæmpede for den rigtige sande musik”.
Med titlen ”Turn” har Nørgård søgt at udtrykke det dobbelttydige,
der ligger i musikken. ”Grooving” er et udtryk, der er knyttet til ”hippie
world”… ”en verden, man aldrig kommer ud af”. ”Unfolding” bygger på en melodi,
som komponisten oplevede og stadig oplever som magisk. Som Katrine Gislinge
former den, oplever jeg den også selv som sådan.
De to komponister klæder hinanden, modsvarer hinanden og
bekræfter alligevel hinanden. Også derfor er denne cd på sin måde mere
værdifuld end de fleste cd’er med musik af en enkelt komponist. Personligt er
jeg mest overvældet af Gislinges indlevede måde at spille de tre Nørgård-værker
på. Musikkens rigdom, matematisk som sanseligt, åbner sig med overvældende
naturlighed. Denne cd er denne omgangs fund (Danacord
DACOCD 741).
Pollini med Beethoven
4 stjerner: Den
store italienske pianist Maurizio Pollini vender tilbage med flere Beethoven-sonater.
Så behøver jeg ikke at skrive mere, for at mange fans vil være der. Det gælder
de to mindre sonater i opus 14, nummer ni i E-dur og nummer ti i G-dur, som
omringes af to af de større, nummer fire i Es-dur og nummer 11 i B-dur. To mindre, ret
velkendte, relativt poetiske og populære, og to større mere virtuose og
dybtgående,. Es-dur med en af den unge Beethovens fineste langsomme satser, en ekspressiv
largo. ”The Grand” B-dur som en værdig afslutning på Beethovens midterste
periode og på forkant med Beethovens mere eksperimentelle klavermusik.
Hos Pollini får man lov at analysere med, mere end man bliver
væltet omkuld. Pollini indspillede den store B-dur sonate i sit 70. år i 2012,
og han spiller så virtuost elegant som nogensinde. Han behersker alt med en
indvendig ro, som er velgørende. Pollini giver plads til at følge med i
musikken. Samtidig kan man høre, at han er italiener og ikke tysker. Personligt
kunne jeg ønske lidt mere (indre) drama, men jeg ved, at det vil ikke alle være
enige med mig i (Deutsche Grammophon 477 8806).
Janine Jansen med
Bach
4 stjerner: Jeg
er faldet i med at give fire stjerner, og de står for anbefalelsesværdig kvalitet.
Selvfølgelig kan der være nuancer fra lidt under fire til pænt over fire, men
hvis det i et enkelt tilfælde her skulle komme op på fem stjerner, ville det
give problemer sammenlignet med et eller andet af de øvrige tilbud. Jeg kan
altså roligt sige til læserne, at de roligt for sig selv kan lægge en stjerne
oven i for den musik, som specielt tiltrækker. Men der kan ikke tages en stjerne
fra i noget tilfælde.
Så kan man sige, at jeg som skribent kunne lade være med at
give stjerner, men jeg har fået at vide, at pladeverdenen og læserne, som også
er de potentielle købere, foretrækker stjernerne som et udgangspunkt.
Janine Jansen er en af tidens dejligste violinister, så
gennemsikkert musikalsk strålende hun spiller uden dikkedarer. Og sådan er
hende Bach-spil i de to solo-violinkoncerter i E-dur og a-mol, i
dobbeltkoncerten for violin og obo i c-mol og i sonaterne for violin og cembalo
nummer tre i E-dur nummer fire i c-mol. Orkestret er sammensat af hendes suveræne
musikalske venner. Ramón Ortega Quero spiler oboen og Jan Jansen cembaloet.
Janine Jansen spiler på en Stradivari-violin kaldet ”Barrere”,
og det er et træk i retning af en original gengivelse, men Janina Jansen søger
hverken det autentiske eller det moderne. Hun spiller musikken. Lyder det
selvfølgeligt? Men i dag er det i virkeligheden noget særligt. Ikke noget med helt
at droppe vibrato, men absolut heller ikke noget med at lade det dominere for
at skabe en glansfuld, men måske problematisk tone. Resultat: Uden specielle
dikkedarer en dejlig, uproblematisk Bach (Decca
478 5362)
Foto: Janine Jansen spiller Bach for enhver. (DGG)