af John Christiansen - d. 10. september 2013
Påskefestspillene i Salzburg var i år noget specielt. Christian Thielemann og Staatskapelle Dresden overtog scenen med en musikalsk storladen ”Parsifal”, som fås på dvd med Stephen Milling som en flot syngende Gurnemanz – Thielemann har valgt sine Wagner-favoritter, som (næsten) er uden ham selv
5 stjerner for
musikken. Der var vagtskifte på påskefestspillene i Salzburg i år. For godt
to år siden meddelte chefdirigent Simon Rattle, at 2012 skulle blive Berliner
Philharmonikernes og hans sidste påskebesøg i Salzburg. Orkestret var ellers
trofast kommet siden 1967, da Herbert von Karajan fik ideen, at her ville han
skabe sine egne Wagner-festspil med sigs elv i centrum både som dirigent og
instruktør. Efter Karajan fulgte Claudio Abbado og altså senest Simon Rattle,
der dog begge holdt sig til kun at dirigere.
Berlinerne og Rattle har fra i år skabt sig en ny
påske-tilværelse i Baden-Baden, hvor de opførte ”Tryllefløjten” og udvidede
antallet af orkesterkoncerter og ikke mindst kammerkoncerter. I påsken 2014 spilles
Puccinis ”Manon Lescaut” i Baden-Baden. Musikerne gør det ikke for vanskeligt
for sig selv og kan spare kræfter til de mange koncerter.
Tilbage til Salzburg, hvor man også var blevet lidt trætte
af berlinerne. Og så gik det forbavsende hurtigt med at engagere Christian
Thielemann, der som tidligere Karajan-assistent og Karajan–beundrer hellere end
gerne ville gå i mesterens fodspor, og Dresdens Staatskapelle, et af Tysklands
fineste traditionsrige orkestre, som i dag ikke står tilbage for Berliner Philharmoniker,
jeg tør næsten hviske: tværtimod. Begge parter havde allerede aftaler for
påsken i år, men også de blev hurtigt ændret. Thielemann skulle dirigere på
Wiens Statsopera, men han blev fri mod at indgå andre, større aftaler.
De dyreste billetter
koster 3.500 kr.
Over af 90 % af påskefestspillenes budget hentes ind ved
billetsalget. De dyreste operabilletter koster 490 euro, altså tre et halvt tusind kroner. Det
må være en international toppris. Fra i år sælges dog også nogle billige
billetter. Det pynter på visitkortet. Thielemann valgte at indlede med Wagners
”Parsifal” og til påsken 2014 at følge efter med Richard Strauss’ ”Arabella”.
Thielemann har før dirigeret nu næsten legendariske opførelser
af ”Parsifal” i Berlin og Bayreuth. Jeg har hørt Bayreuth-udgaven, som var
vidunderlig, men Thielemann synes at have fordybet sig yderligere. Hvis nogen
har blundet lidt under første akt med Gurnemanz’ lange fortællinger og røgen og
nadveren i gralsborgen, så vil det være en synd at gøre det her. Thielemann holder
første akts godt halvanden times musik fastspændt i en kolossal bue, som
forhindrer sin lytter i at springe fra.
Dresdner Staatskapelles klangspil er forunderligt, ret lyst
med mange fine detaljer, som træder frem som kommentarer i den musikalske helhed.
Klangen i det store festspilhus i Salzburg er helt anderledes end i Bayreuth
med den overdækkede orkestergrav, som Wagner skrev ”Parsifal” for. Men det
klarer Thielemann fantastisk, klangbilledet er anderledes klart, og Staatskapelle
Dresden, som både giver symfonikoncerter og spiler til opera til hverdag,
dæmper sig virkelig beskedent ned, så man får lov at høre sangerne.
Thielemann er relativt langsom i sidste akt, men den er
fyldt af bevægelighed og skønhed. Thielemann celebrerer aldrig. Hans musiceren
er indadvendt.
Stephen Milling synger
en overvældende Gurnemanz
Vor danske bas Stephen Milling udnytter fantastisk flot
mulighederne i Thielemanns tempo og formning af musikken. Hans sikre, flotte og
menneskeligt varme stemme fylder ideelt, uden at han nogensinde presser på
eller trættes. ”Sarastratro og tekstforstandig” skrev Frankfurter Allgemeine
Zeitung om Milling , og samtlige internationale topanmeldere roste ham uden
begrænsning.
Den anden store sanglige personlighed er Michaela Schuster,
som er en af de mest intensivt syngende og spillende fortolkere af Kundry,
Wagners ”helvedesrose”. Hun er farlig, sexet, menneskelig, ydmyg og smertefuld
alt efter situationen og musikken. Når hun er på scenen, sker der noget
væsentligt.
Instruktøren Michael Schulz har en speciel trang til
dobbeltroller. Allerede Wagner var inde på tanken at lade den samme sanger
synge den lidende gralsrider Amfortas og den forviste gralsridder Klingsor. Her
gør Wolfgang Koch det. I foråret var han
Wotan i koncertopførelsen af ”Valkyrien” i København og i sommer Wotan i
”Ringen” i Bayreuth. Ideen virker meningsfuld nok, men ikke som nødvendig på
nogen måde. Og nægtes kan det ikke, at den gode Koch til slut også virker
stemmetræt. Han har ellers sine store øjeblikke som Amfortas.
Dobbeltfigurer og
rummænd
Der var flere dobbeltfigurer, Klingsor blev fulgt af en
dværg, og den behageligt syngende, men stillestående
Johan Botha som Parsifal af en omkringfarende ung helt.
Jesus-figuren var endda dobbelt indlagt, hvilket kun vanskeliggør tilegnelsen
af tankerne bag Wagners ”private religionsspil”, som man må have lov at kalde
hans Bühnenweihfestspiele (scene-hellig-festspil).
Gralsridderne ligner rummænd og , andre er iklædt habittter fra 1920'erne, og de forførende blomsterpiger
er bevidst(?) ikke specielt forførende. Så spørger man, hvem der har valgt Michael
Schulz, teaterchef i Gelsenkirchen, som iscenesætter og Alexander Polzin som
scenograf og kostumetegner? Men man kan se med første og anden gang og så lukke
for billedet.
Musikalsk er og bliver det en stor opførelse, fyldt af
visionær skønhed. Men hvordan har Christian Thielemann det med en så problematisk
scenisk tolkning? Han siger selv, at han er imod regiteater, som også kan
kaldes den form for teater, hvor instruktøren opfatter sig selv som klogere end
forfatter og komponist.
Musikalsk enestående
Men musikalsk er det en enestående opførelse, og den nu ikke
så irriterende på tv-skærmen, som formentlig i festspihuset i Salzburg. Jeg
havde netop lukket for tv-skærmen, da jeg gav de fem stjerner. De to dvd’er er
ikke dyrere, end at de er en gevinst også alene som pladesæt. Men husk, at
dvd’er ikke kan afspilles på en almindelig cd-afspiller og slet ikke på en
bilradio.
En ny epoke er startet for Osterfestspiele Salzburg. Det er
værd at være med.
5 stjerner: Richard
Wagner: Parsifal. Live optagelse fra påskefestspillene Salzburg 2013. Dirigent
Christian Thielemann. Deutsche Grammophon 00440 073 4939, to dvd’er. Spilletid
fire timer og to minutter.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Thielemanns
foretrukne Wagner
5 stjerner: Christian
Thielemanns Wagner album byder på 150 minutters musik, men kun de 20 minutter
dirigeres af tidens førende Wagner-dirigent. Han har sammensat to cd’er med
nogle af sine yndlingsindspilninger dirigeret af andre. Hans egne bidrag er en
storslået gengivelse af ouverturen til ”Rienzi” og sørgemarchen fra
”Götterdämmerung” hentet fra den komplette live-optagelse fra Wien november
2011, som Deutsche Grammophon også har udsendt denne forsommer. Et udvalg af dirigenter kan udvide horisonten
frem for at have den samme dirigent hele vejen. Og det sker her, fordi
Thielemanns valg har mening og perspektiv.
Christian Thielemann begyndte sin dirigentkarriere som assistent
hos Herbert von Karajan, og den anden cd i sættet byder på uddrag af Karajans
indspilning af ”Ringen”, som næsten er glemt, men som er en vederkvægelse og et
smukt og nødvendigt alternativ til megen Wagner-musiceren.
Berlinerfilharmonikerne fejrer triumfer med et gennemhørbart, kammermusikalsk
og skønhedsmættet orkesterspil. Hvor Georg Solti, som Thielemann ikke har taget
med, fremhæver ledemotiverne, ofte med plakatagtig virkning, lader Karajan dem
indgå i det totale klangbillede. Karajan dirigerer også sørgemarchen fra
”Ragnarok”, så den får vi undtagelsesvis to gange.
Thielemann har valgt Paul Schöfflers Fliedermonolog fra ”Mestersangerne”
dirigeret af den legendariske Hans Knappertsbusch. ”Som dirigent at kunne nå,
hvad Knappertsbusch kunne, højt koncentreret intet at gøre eller kun ganske
lidt og ellers at tro på sig selv, sin erfaring, hjertedannelse og intuition –
det er for mig et stort mål.”
Videre får man ouverturen til ”Tannhäuser” dirigeret af
Furtwängler i Rom 1951 og uddrag af Carlos Kleibers berømte og berygtede
Dresden-indspilning af Tristan og Isolde”. Det var hårde indspilningsdage, men
der kom noget ganske specielt ud af dem. Så overrasker det, at Thielemann har
valgt tre uddrag fra Pierre Boulez’ 1970-indspilning fra Bayreuth af
”Parsifal”. Thielemann synes også selv overrasket herover, men slutter: ”en
mere spændende, konsekvent og samtidig fri og ubelastet ”Parsifal” kender jeg
knapt.”
Det er en begavet og indholdsrig sammenstilling af Wagners
musik. Resultatet er et slidstærkt og spændende sæt.
5 stjerner:
Thielemann: My Wagner Album. DGG 479 1275, to cd’er for prisen af én.
Foto: Stephen Milling
synger en fremragende Gurnemanz. I ”Parsifal”.
Stephen Milling (Gurnemanz), Michaela Schuster (Kundry). (c) Forster