af John Christiansen - d. 24. juli 2013
Erling Blöndal Bengtsson in memoriam – Schubert klaverspil med indre kraft – Spændvidde: Klassisk for babyer og Ringen for Wagner-fans
En stor musiker er ikke mere. Cellisten Erling Blöndal
Bengtsson døde den 6. juni, 81-år. Han debuterede som 10-årig i Tivolis
Koncertsal i København. Fra 1953 til 1990 var han lærer og professor ved Det
kongelige danske Musikkonservatorium, hvorefter han underviste på The
University of Michigan, School of Music i Ann Arbor.
Blöndal Bengtssons betydning for den danske celloelite blev enorm,
og hans repertoire var meget bredt og indeholdt også megen ny dansk musik. I
den nyeste netop udsendte cd fra Danacord står 25 cd’er optegnet med ham, heraf
er en snes Danacords egne udgivelser. Arven efter Blöndal Bengtsson er
lykkeligvis stor på flere måder.
Den nye cd med Waltons og Khasjaturians cellokoncerter,
begge nyheder i Blöndal Bengtssons diskografi, var ikke tænkt som en in
memoriam udgivelse. Den var planlagt som den anden cd med islandske live
indspilninger optaget i 2002 og 2003. Det er måske lidt overraskende, at
William Waltons cellokoncert først kommer nu, for den er skrevet til Gregor Piatigorskij,
Blöndal Bengtssons læremester. Koncerten har ofte stået på Blöndal Bengtssons
koncertprogram, og han har opført den med komponisten som dirigent. Her spiller
han sammen med Islands Symfoniorkester i en glimrende, vital udførelse.
Desuden får man Aram Khasjaturians lidt længere koncert, som
er en forfriskende russisk tilgift til cellorepertoiret. De to koncerter viser Blöndal
Bengtssons pragtfulde bredde. Her er langt til Bachs klassiske ro, som han
beherskede hele sit lange kunstnerliv, men vi får en lige så overbevisende
musiker-tilgang til de nyere koncerter spillet med Bengtssons specielt elegante
og levende tonedannelse (A tribute to
Erling Blöndal Bengtsson, volume 2. Waltons og Khasjaturians cellokoncerter. Danacord
DACOCD 737).
Schubert med
dramatisk alvor
Schuberts musik er forunderlig. Man må aldrig tro, at den
kun kan tolkes på én måde. Spørgsmålet, hvilken indspilning er bedst, bliver
ofte meningsløst. Et aktuelt tilfælde gælder den store B-dur klaversonate,
nummer 21 med Deutsch-nummeret 960. Den portugisiske mesterpianist Maria Joao
Pires indspillede den i den forløbne sæson på DGG 477 8107 sammen med a-mol sonaten, D 845, og hun gav
B-dur-sonaten en magisk karakter af følelsesfuld eftertænksomhed, som jeg
nærmest blev henfalden til.
Nu har Nina Kavtaradze, Erling Blöndal Bengtssons svigerdatter,
indspillet B-dur sonaten og to impromptus fra opus 90, numrene et i c-mol og
fire i As-dur. Den russiskfødte danske pianist får andre konturer frem i den
store sonate. Den overmåde vægtige førstesats og den følgende melankolske
andante fortælles, som stor musik kan fortælles, men med mere indre drama end
hos Pires. Sig bare ”den store Moskva klaverstil”, men her er også andre
nuancer.
Nina Kavtaradze har nemlig noget af sit fødelands
temperament, men det må tilføjes, at hun behersker og kontrollerer det totalt
gennemført, og det giver en uimodståelig spænding i hendes Schubert-spil. Man
fornemmer uanede kræfter, som holdes tæmmet, men netop derved bliver de blot
endnu stærkere. Kavtaradze er blandt andet blevet kaldt ”løvinden blandt
pianister”, og det passer godt på mere end én måde. En løvinde kan bevæge sig
behersket elegant, og alligevel fornemmer man, at hun kan eksplodere. Undskyld
mit måske lidt søgte forsøg på at forklare, hvad der gør Kavtaradzes
Schubert-spil specielt. En mere nøgtern tilføjelse: Klaverklangen er åben og
klar også i den tekniske gengivelse (Nina
Kavtaradze. Schubert. Danacord DACOCD 733).
Klassisk for babyer
og bedsteforældre
Skal man spille klassisk musik for babyer? Jeg skal ikke
give svaret. Jeg har ingen baby ved hånden.
Den fine britiske harpenistinde Catrin Finch er ikke i tvivl
om, at svaret er ja. Og Deutsche Grammophon følger op med udgivelsen af en cd
kaldet ”Lullabies”. Tekstheftet har billeder med teddybjørne. Catrin Finch har
arrangeret musikken, som er ægte klassisk, og hun spiller selv den gennemgående
harpestemme.
Hvorfor skulle man ikke tro hende? Man kan sagtens
forestille sig Bachs C-dur preludium fra ”Das wohltemperiertes Clavier” sætte
noget i gang hos lytteren i vuggen og barnevognen. Den lille vil derefter falde
til ro med Schumanns ”Träumerei”. Vil bassen Bryn Terfel så kunne virke
faderligt beroligende? Nok i Brahms’ ”Guten Abend, gute Nacht”, men barnet skal
vist være waliser for ikke at blive lidt forskrækket, når Terfel synger ”Ar lan
y môr mae rhosys cochion” (Oversættelse for dem, som tilfældigvis ikke forstår
det: ”Ved søkysten er der røde roser”).
Der er britiske undersøgelser til grund for cd’en, som
viser, at det kan betyde meget for de små at høre god, harmonisk musik også på
et alderstrin, hvor vi andre ikke umiddelbart tror det. Og dog: Hvorfor
ikke? Men så er det jo også god,
beroligende musik for forældre og bedsteforældre. Man kan næsten sige, at det
er en cd fra vugge til grav, men specielt i yderpunkterne af livet. Der er i
alt 21 små stykker, hvoraf de seks er sange. Andre komponister er Schubert,
Tjaikovskij, Satie og såmænd den tyskfødte komponist J.A.P. Schulz, som i sit
virke i København fra 1787 fik ægte dansk mæle. Desuden som allerede antydet
folkemusikagtige toner. En varm anbefaling for de rette årgange (Lullabies. Catrin Finch. DGG 479 1482).
En violinist på 14 år
David Garrett er en begavet ung violinist, som viser, hvad
man kan blive til, når man begynder at lytte i vuggen. Han har indspillet flere
cd’er og er meget populær naturligvis ikke mindst i Storbritannien. Han er så populær, at DGG har kunnet udgivet
en række indspilninger, som han foretog som 14-årig. ”The ”lost” album
rediscovered. Issued for the first time.” Selv betragter han cd’en ”som et
snapshot fra min historie, en bro mellem min ungdom og voksen alder og en
vigtig del af, hvordan jeg blev den og hvad jeg er i dag.” Altså en cd for
fans, som fans kan være glade for, ikke mindst unge fans. Så kan man være glad
for, at også en klassisk violinist kan have en skare sådanne.
Tartinis ”Djævlesonaten” er et af de virtuose hovedværker. Violinmagikeren Fritz Kreisler er der med
blandt andet ”Liebesleid”, og Max Bruchs mere vægtige ”Kol Nidrei” slutter
cd’en af. Desuden Paganini, Dvorak, Schubert, Tjaikovskij, Elgar og Wieniawski.
Superdygtigt og underholdende, men heller ikke mere (David Garrett 14. Virtuos violinmusik. DGG 479 0933).
Christian Thielemann
forbedrer sin ”Ring”
200-året sætter yderligere gang i udgivelserne af Richard
Wagners musik. Bemærkelsesværdigt er, at Christian Thielemann får udsendt en
komplet ”Nibelungens ring” for anden gang i løbet af fem år. Han erstatter live-optagelsen
fra festspillene i Bayreuth i 2008 med en live-optagelse af en meget rost
opførelse på Wiens Statsopera i 2011. Er det nu nødvendigt? Ja, sangerstaben i
Wien er klart bedre. Scenisk var opførelsen i Wien også mere interessant, og
det smitter af på det musikalske forløb. Jeg har kunnet sammenlige Bayreuth live
og Wien live, men har ikke hørt det nye pladesæt. Men sikkert er, at man skal
være omhyggelig med at få det nye sæt fra Deutsche Grammophon og ikke det fra
Bayreuth.
Der var problemer bag kulisserne med tilladelsen til at
udsende optagelsen fra statsoperaen. Wiens chefdirigent Franz Welser-Möst er
den egentlige ”ejer” af denne Ring, men han gav velvilligt sin tilladelse. Foruden
de 14 cd’er får man to dvd’er med instruktøren Eric Schulz og blandt andre
Thielemann, som analyserer værk og fremførelse.
Af sangerne skal nævnes Albert Dohmen som en gennemgående
Wotan (han var også med i Bayreuth). Den svenske, også herhjemme populære Anna
Larsson synger Erda. Wolfgang Schmidt er Mime og Tomasz Konieczny
Alberich. I ”Valkyrien” synger Christopher
Ventris Siegmund og den tilsyneladende evigt unge Waltraud Meier Sieglinde,
mens Katarina Dalayman synger Brünnhilde.
I ”Siegfried” og ”Götterdämmerung” overtager Linda Watson
Brünnhildes parti, og Stephen Gould er Siegfried. Som Hagen høres Eric
Halfvarson, mens Marjus Eiche og Caroline Wenborne synger søskendeparret
Gunther-Gutrune og Janine Baechle Waltraute (Wagner: Der Ring des Nibelungen. Staatsoper Wien live, dirigent
Christian Thielemann. Deutsche Grammophon 4791560, 14 cd’er og to dvd’er til
lavpris, som kan variere).
En ny sangergeneration
I Berlin er Marek Janowski i gang med at indspille Wagners
ti hovedoperaer som live-optagelser af koncerter. I det omstående arkiv kan man
finde min anmeldelse af ”Tannhäuser” med en prægtig lyd og en både teknisk og
musikalsk klarhed. Den sidste befordrer det indre drama. Nu er Janowski og hans
vel forberedte Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin gået i gang med ”Nibelungens
ring” og begyndt forfra med ”Das Rheingold” allerede fulgt af ”Valkyrien”. Jeg
har ikke selv hørt dem, men anmeldelser fundet på nettet lover en oplevelse. For
eksempel skal smedescenen nede i Nibelheim med mindst 17 ambolte i gang have et
fantastisk klangbillede. En ting er sikkert: Man kan roligt glemme den noget
kedelige DDR-dirigent Janowski for tre årtier siden.
Den nye store baryton Tomasz Konyechunis Wotan fremhæves.
Også Jochen Schmeckenbechers Alberich nævnes som en af de bedste på plade.
Tenoren Christian Elsner skal som Loge leve op til sin præstation som Parsifal.
Iris Vermillion synger Fricka og Ricarda Merbeth Freia. I ”Valkyrien” kommer
Robert dean Smith, Melanie Diener og Petra Lang. Vi skal vælre klar over, at der
er kommet en ny generation af Wagner-sangere (Wagner.
Marek Janowski og Berlins Radiosymfoniorkester. Pentatone multichannel. Rhinguldet
SACD PTC 5186 406, to cd’er. Valkyrien SACD PTC 5186 407, fire cd'er, begge som cd-bøger. Distribution
Danacord).
De store gamle
sangere
Hver generation mener, at det var meget bedre, da den var
ung. De store dage i Wagner-sangen sluttede allerede i 1960, hvis man tager et cd-sæt
fra Documents på hele 50 historiske cd’er bogstaveligt: ”Wagners vision” med
optagelser fra 1904 til 1960, næsten alle fra Bayreuth, kun de allertidligste
fra 1904 optaget et stykke neden for festspilhuset i det for længst forsvundne Hotel
Sonne, hvor der blev indspillet meget andet end Wagner. Der findes en del endnu
ældre optagelser med Bayreuth-sangere, men dette sæt skal kun give et indtryk
af de bedste fra dengang.
1960 var ikke et år, som satte skel, men går man ganske få
år tilbage fra det år og samtidig få år frem og sammenligner sangerkvaliteten,
vil man ikke kunne undgå at høre, at de ældste var de bedste. Tekstudtalen var tydeligere,
og på trods af det var sansen for bel canto, de mere sammenholdte melodilinjer
med en fastholdt intensitet i udtrykket, stærkere. Man kan stadig have
fornøjelse af at lytte til datidens store sangere, som de præsenterer sig her
under store personligheder på dirigentpodiet. Det er ikke det samme som at
vrage vor tids sangere, for det er der absolut heller ingen grund til. Sagen
er, at man ved at lytte til forskellige sangere gennem tiderne og forskelige
indspilninger og opførelser kan opdage, hvor mange facetter, der i virkeligheden
er i Wagners værk og musik.
Boksen er sat sammen, så man får mindst en komplet
indspilning af hver af de ti standardoperaer, af nogle to. Desuden får man mange mindre
uddrag på 1-2 cd’er for hver opera, som anskueliggør, hvem der ellers sang og
hvordan igennem perioden. ”Nibelungens ring” er sat sammen af fire forskellige
årgange. ”Rhinguldet” er med Clemens Krauss 1953, ”Valkyrien” med Hans
Knappertsbusch 1958, ”Siegfried” med Joseph Keilberth også 1953, og ”Götterdämmerung”
med Rudolf Kempe i 1960. Det betyder en opera fra hver af de fire mest
legendariske opførelser af ”Ringen” i Bayreuth-festspillenes første ti år efter
genåbningen i 1951. Andre store oplevelser er ”Mestersangerne” 1951 og
”Tristan” 1952 med Herbert von Karajan og ”Lohengrin” 1959 med Sandor Konya og
dirigeret af Lovro von Matacik.
Og alle de lige så legendariske sangere er her, sopranerne Astrid
Varnay, Martha Mödl, Leonie Rysanek og Birgit Nilsson, tenorerne Max Lorenz,
Ramon Vinay og Wolfgang Windgassen samt barytoner og basser nævnt i flæng som
George London, Hans Hotter, Josef Greindl og Ludwig Weber. Og hvilke opdagelser
er der ikke at gøre fra årene før. Så stort er det alligevel ikke i Bayreuth
eller noget andet sted i dag (Wagners
Vision. Bayreuth Heritage 1904-1920. Documents 233618, 50 cd’er til absolut
lavpris, se hos jpc.de på nettet).
Foto: In memoriam cd
med mestercellisten Erling Blöndal Bengtsson