af John Christiansen - d. 29. juni 2013
Poul Frederik Oldenborg Poulsen, sønnesøn af kong Frederik VII, har fået sin historie i en bog og sin musik på to cd’er. Specielt hans romantiske sange er en opdagelse værd.
På en måde er det en forunderlig kombination. En bog om Poul
Frederik Oldenborg Poulsen, en ukendt komponist for de fleste. Den begynder som
en kort slægtshistorie af privat familiær karakter skrevet af hans datter Gete
Bondo Oldenborg Maaløe. Forundres man over navnet Gete, er forklaringen, at hun
som helt lille pige havde vanskeligt ved at udtale sit døbte navn Else Margrethe.
Det blev til Gete, som har holdt ved.
Så følger noderne og teksterne til en del musik, som fører
direkte frem mod to indlagte cd’er, som præsenterer Oldenborg Poulsens musik. En
del af den kan også kaldes privat, men der er – lad os bare sige overraskende -
meget af den, som er værd at opdage. Her er den udgivet for første gang. Og det
er hovedårsagen til, at denne kombination af slægtshistorie og levende musikalsk
dokumentation fortjener at komme frem i lyset.
Sønnesøn af kong
Frederik VII
Slægtshistorien har i sig selv dog et usædvanligt indslag.
Poul Frederik Oldenborg Poulsen var sønnesøn af kong Frederik VII. Kongen var
gift to gange med forventning om, at han kunne skaffe riget en tronarving, men
han fik ”kun” en søn uden for ægteskab. Senere skabte kongen anderledes
historie med sit forhold til den kvinde, som han blev gift med til venstre hånd,
og som vi kender som grevinde Danner.
Historien om forfatterens farfar, kongens søn, kancelliråd,
cand.polit. Frederik Carl Christian Poulsen er ikke det store drama. Han var i
25 år sekretær i Bikuben. For hans søn, bogens hovedperson, stod valget mellem
at blive præst eller musiker. Han valgte det første og det utvivlsomt som den mere
sikre levevej. Han fik sin embedseksamen på et tidspunkt, da det var vanskeligt
at få et embede, og den unge cand. theol. vikarierede gerne som organist, også
i Vor Frue Kirke, Københavns Domkirke. Så allerede her viste det sig, at musikken
var en styrke hos ham, inden han blev hjælpepræst i Skælskør, personel kapellan
i Magleby, og kaldskapellan i Ringsted-Benløse og derpå sognepræst i Vallensved
på Sjælland.
Musikken fulgte
teologen
Selv om forløbet er uden noget bemærkelsesværdigt eller usædvanligt,
bliver det, velskrevet som det er, i hele sammenhængen alligevel læseværdigt
også for os andre. Musikken fulgte Oldenborg Poulsen hele vejen, han var fyldt
af den i kirken, han skrev musik til koncertsalen og musik til det private rum.
Den blev til i musikalsk privat-beskedne forhold. Hvor meget tænkte mon Oldenborg
Poulsen på, om den skulle nå vidt ud? Med indspilningerne vedlagt i bogen kommer
musikken nu heldigvis videre ud.
Den ene cd er med instrumentalmusik, og her er der kun et enkelt
værk for orgel, en bryllupsmarch på godt fem minutter, som jeg ville have valgt
til mit bryllup, havde jeg da kendt Oldenborg Poulsens musik. Efter den
festlige pompøse indledning følger et intimt lyrisk afsnit, en smuk formaning
om, hvad øjeblikket betyder for brudeparret. Eftertænksomhed af noget bekendt dukker
op flere steder som i en ”Mélodie”, som dirigenten Launy Grøndahl instrumenterede
for Radiosymfoniorkestret den gang i slutningen af 1930’erne, da Oldenborg
Poulsens musik ofte blev spillet i radioen, også af koncertmester Louis Preil
og hans ensemble. Grøndahl yndede bl.a. også at dirigere sin orkesterversion af
Oldenborg Poulsens ”Fest-polonaise”.
Gedigen romantisk salonmusik
Blandt instrumentalstykkerne er der megen gedigen salonmusik,
en genre som ikke længere er specielt populær, men som det er dejligt at slappe
af til. Og det er musik med fine små musikalske kommentarer, som også åbner for
komponistens humor.
Århus-musikerne på de to cd’er er godt valgt. Orgelstykket
spilles af Per Skriver, klaverværkerne deles af Lars Fløe og Jørgen Hald. Den
første er også den følsomt musicerende akkompagnatører til næsten alle sangene.
Kristian Giver slutter sig til i et par
mindre værker for klaverduo, det ene er en ”Kvint-Humoreske” for tre hænder, hvor
den ene hånd oprindelig var forfatterens barnehånd, som fik ansvaret for
kvinten. Som violinist præsenteres
Randers Kammerorkesters første soloviolinist, den fine kinesiske Mo Yi. Hun har
givet koncerter på verdensplan, så det er dejligt at have hende i Randers.
Sange af høj kvalitet
Den store musikalske værdi finder man dog i Oldenborg
Poulsens sange. Han havde en meget fin sans for at fortolke danske romantiske
digte. Sangene følger den bedste tradition i dansk romantisk stil, men det er ikke
mindst de mange detaljer af musikalske kommentarer til den fine lyrik, som i
det store og hele gør, at Oldenborg Poulsens sange er værd at tage på
repertoiret også af andre danske sangere og i en langt større sammenhæng. Tre
fine sangere, en sopran, en mezzosopran og en baryton har her hver sin afdeling.
Professor Peer Birch kommenterer i bogen barytonen Morten
Wangs del, og han mener, at ”det er godt, at denne smukke musik af Oldenborg
Poulsen kommer frem i lyset. Vi oplever såvel i tekst som musik udtryk for
senromantisk hjerte-smerte situationer. I den første del finder komponisten
gribende udtryk for forelskelse og kærlighedslængsel. Sangene behandles både
med afvæbnende humor som i Pagens ”Genrebillede”, mens en dybere erotisk glød
optræder i sangen ”Marine”. Sådan skriver Peer Birch blandt andet.
J.P. Jacobsen har også skrevet teksten til så væsentlig en
sang som ”Silkesko over gylden læst” om kærlighedslængsel og den korte kærlighedslykke.
Andre fine barytonsange er med tekster i oversættelse af Robert Burns, en gribende
sang komponeret til minde om komponistens forlovede, som døde af tuberkulose,
og af den indiske digter, nobelpristageren Ramindranath Tagore. J. P. Jakobsen har fået endnu en atmosfærerig
komposition med ”Skoven hvisker med Toves røst”. Skoven er naturligvis Gurre med
den også her forunderlige kærlighed mellem kong Valdemar og Tovelil.
Kvindestemmernes
bidrag
Mezzosopranen Mette Østergaard lægger ud med fem sange til
tekster af J.P. Jakobsen, som Oldenborg Poulsen tilsyneladende holdt meget af
og i hvert fald havde en dyb forståelse for. ”I seraillets have” har en eksotisk
duft og stemning, i en ”Polka” bemærker man de små varianter, som holder al
ensformighed borte fra versene, og i ”Du blomst i dug” lever man igen med i
tonale finheder. Originalteksten til sangen om ”Årstiderne” var så kort, at Per
Skriver, som har harmoniseret et par af sangene, bad Jytte Bondo skrive en ny
tekst til melodien i stedet for de for få ord, og den passer meget smukt til den
musikalske poesi om årstidernes naturgang. En enkelt sang, ”Det er stævnemødets
gang”, er uden akkompagnement og står sådan fint mejslet.
Der er mere typisk dansk naturmusik til et par sange til Christian
Richardt-tekster og til endnu en forårssang af Helge Rohde, som sopranen Sanne
Kolman synger. Man kan i samlingen støde på melodiske vendinger, som man mener
at kende i forvejen, men Poul Frederik Oldenborg Poulsens originalitet i
finkunsten fornægter sig sjældent.
Tre sangere med fornemmelse
for musikken
Alle tre sangere udmærker sig med en god tekstudtale,
hvilket ikke er en selvfølge i nutidig sang, og en fin fornemmelse for sangenes
tonefald med de harmoniske nuancer. Barytonen Morten Wang er medlem af Den jyske
Operas Kor, og her har han også solopartier, men cd’en viser, at han med sin
varme baryton gerne må træde mere frem som liedsanger. Mette Østergaard huskes med glæde af mange for
Carmen på Den jyske Opera, hvor hun har sunget flere solistpartier. Hun har
også sunget Octavian i ”Rosenkavaleren” på festivalen i Richard Strauss’ hjemby
Garmisch-Partenkirchen. Sanne Kolman er cand. mag. i musik og fransk og har heldigvis
også brugt en del tid på en free lance karriere med et finere, vidt spændende
repertoire. .
Som helhed et det absolut et værdifuldt initiativ, som fortjener
opmærksomhed.
Gete Bondo Oldenborg
Maaløe: Komponisten Poul Frederik Oldenborg Poulsen. Bog på 189 sider med to cd’er
indlagt. Forlaget Ådalen, Søsvinget 18, 8250 Egå, tlf. 40 14 47 91, info@forlagetaadalen.dk. Pris 300 kr.
Foto: Komponisten Poul
Frederik Oldenborg Poulsen