af John Christiansen - d. 1. april 2018
Bernsteins ”West Side Story” opføres i Aarhus og senere i Aalborg - Oplev Bernstein selv indspille det store originalpartitur – Stor ”Tosca” fra Salzburg
Leonard Bernsteins musical ”West Side Story” skal man have
set og hørt. Næsten alle kender vel en sang eller flere derfra, om de så ved
det eller ej, men musicalen som helhed er et stykke levende og kraftfuldt teater
med en pragtfuld musikalsk kvalitet. Musical smelter sammen med både opera
og elementer af megen anden mere populær musik. Og så har den endda i sig en stadig
aktualitet. Det skyldes ikke blot, at vi har at gøre med en moderne tragisk
kærlighedsfortælling om Romeo og Julie plantet ned midt på New Yorks Manhattan
i 1950’erne netop der, hvor nu Lincoln Center med Metropolitan Operaen ligger.
Det skyldes også, at det andet hovedtema er en bandekrig mellem de lokale
drenge og en gruppe tilflyttere, ”flygtninge” fra Puerto Rico.
Muligheden for at opleve ”West Side Story” er der nu de
første mange uger på Aarhus Teater, hvorefter opsætningen flytter til Aalborg Teater
til august. Jeg så den aktuelle forestilling den første lørdag efter premieren
og følte, at jeg var løbet med hovedet ind i en mur, så jeg udsatte at skrive. En
”hærskare” af anmeldere, aviser og især private bloggere (som denne), men ikke
én musikskribent imellem, har givet forestillingen fem stjerner af de seks,
samtidig med at man forstår, nogle fortæller det også selv, at de intet kendte
til ”West Side Story” i forvejen. Det er reelt, og det er måske endda det
bedste udgangspunkt, når man skal fortælle om den til et stort og bredt også ”jomfrueligt”
publikum.
Jeg skrev engang i en stor avis for et bredt publikum, og
det var lettere. Nu sker det på en blog for musikinteresserede, endog
musikkyndige, og jeg må tage mere alvorligt, hvad der efter min mening sker/ikke
sker i nuancerne af de uhyre krav, som dette fantastiske musikværk stiller. Men
sagen er også, at ”West Side Story” er værd at se, blot meget andet i
forestillingen lykkes end netop de musikalske nuancer. Og der var meget andet. Nu
kan jeg skrive med lidt større afstand til forestillingen.
De kan det hele
Det er flot teater, et ”lille Broadway” vi ser her og nu i
Aarhus og til efteråret i Aalborg. Vi møder en generation af skuespillere, som
også kan danse og synge Det er imponerende flot, så meget de unge kan samtidig.
I spidsen var det her med damerne nævnt først ikke blot af høflighed den poetiske Isabel
Schwartzbach som Maria, den stensikre Lise Kofoed som Anita, Mathias Flint som den drengede voksne Tony og Jacob
Madsen Kvols som en Bernardo, hvis farlighed man forsår.
Vi får historien om store drenge, som stadig er store børn i
deres søgen efter et fast ståsted i livet. Vi mærker storbyens favnende tag, problemer,
liv og tomhed. Historien kan der ikke røres ved. Man kan vel næppe sætte ”West
Side Story” op på en ny måde, for man må ikke. Musicalværkerne er så unge, at
det står i kontrakterne. Det er ikke som i operaen, hvor en instruktør blot
laver om efter eget hovede. Også ”West Sie Story” ligner sig selv igen, men i spillestilen
er den lidt friere med nye ideer og nye tanker i det små, men kun i det små. Det
er den samme historie gennem seks årtier, som venter et nyt bredt publikum, nu
sat i scene af Rune David Grue i Karin Gilles scenografi, mens dansen er
koreograferet af René Winther.
Den stærke lyd
Hvorfor så tøve med at sige et ”kom bare” til de deciderede
læsere, som går efter Bernstenis musik? Jo,
først skal man vænne sig til styrken af en nærmest ukontrolleret
højttalerforstærkning, som overdøvede mange finheder. Og orkestret på 12 gode musikere,
for det var de, var klangligt ikke indordnet hinanden, så man hørte alle
stemmer ideelt, om det var i Bernsteins ”klassisk musik” (Maria og Tony), i jazztonerne
(de lokale Jets) eller i det sydamerikanske toneislæt (the Sharks).
Bernstein skrev for et større orkester, men det var der her
ikke plads til eller råd til, som det heller ikke altid er rundt omkring. Det er
naturligvis i orden, for sådan er det nødvendigt, men en skam, at vi ikke får det
store orkesterpartitur. Sangstemmerne kunne under fuld teknisk udblæsning
lyde mere i retning af skrålen, end det i virkeligheden var. Nogle af de finere
detaljer, som det publikum, der kender ”West Side Story”, værdsætter, forsvandt
helt. At det hårde rytmespil blev fremhævet i højttalerlyden var vel mange til
glæde, men det kunne være mere spændstigt, mere vibrerende levende. En god
rytme virker ofte stærkere, når der skrues ned for den – selv om det måske kan
lyde ulogisk. Men mon ikke der nu efter nogle dages forløb allerede er blevet
justeret på det tekniske, for det kunne altså gøre ondt min eftermiddag.
Alt blev sunget på dansk
Der blev sunget på dansk, ikke som ventet ”Something´s
coming”, ”Tonight”, ”One hand, one heart”, ”I feel pretty” and “A boy like
that”. Det virkede nok lidt mærkeligt i de kendte sange,som man kender på engelsk, men effekten var god –
det er jo kun næsten, ikke alle danskere, som mener at have engelsk
som pseudo-modersmål. Kasper Hoffs oversættelse af dialogen og Mathias Flints
af sangteksterne fungerede fint, så det vil jeg kalde en gevinst. Niels Søren
Hansen havde arrangeret musikken, og Henrik Svenning dirigerede.
Musicalen er blevet teatrenes. De har de mange spilledage
til rådighed. Denne ”West Side Story” vil utvivlsomt blive en succes i Jyllands
to største byer, og det er i orden, fordi den også fortæller en væsentlig del
om, hvad stort opsat musikteater kan gøre ved sine tilhørere. Den kan så skuffe
kendere, men kenderne vil kun være en lille del af publikum. Det er
musical-jomfruernes forestilling, Den kan godt pumpe luften ud af dem. Det er
også en familieforestilling, og det er kun sundt og godt, at børn og unge stifter
bekendtskab med ”West Side Story”.
Hør den med Bernstein selv
Hvis man vil gøre sig klog på musikken og opleve den, som Leonard
Bernstein, der i år ville være fyldt 100 år, selv ville det, så skal man høre Deutsche
Grammophon-indspilningen fra 1974 med ham som dirigent. På en måde er det endnu
bedre at se den dvd, som blev optaget under indspilningen, for den er en enestående
indføring i musikken. Det var første gang, at alle Bernsteins noder blev
spillet, og man mærker ikke alene hans glæde, men også hans forundring over og
oplevelse af, hvordan hans egen musik levede. Koret var samlet af de bedste unge fra
Broadway-teatrene. Kiri Te Kanawa synger en ideel ung Maria, og José Carreras
er Tony, mens Tatjana synger Anita, altså operasangere i hovedpartierne, men
mens Kiri elskede stilen i forvejen, var den ny og vanskelig for stakkels Carreras,
som måtte tage imod nogle verbale knubs, når han måtte synge noget om igen igen.
Men slutresultatet blev strålende.
Cd’en med Bernstein fortæller
også, hvor krævende det er at skabe en perfekt opførelse, her endda kun af
musikken. Dvd’en fra indspilningen er en af Deutsche Grammophons store salgssucceser,
så jeg tror, at den stadig er til at få (Documentary
of Performing West Side Story). Men man kan i hvert fald se den på You Tube.
Billede fra Aarhus Teater: :Isabel Schwartzbach som Maria og Mathias Flint som Tony. Fotograf Emilia Therese
Stor ”Tosca” fra Salzburg
Såvel Salzburg som Baden-Baden afholder flotte klassiske
festspil til dyre billetpriser i påsken. I Baden-Baden holder Berliner
Philharmoniker til, i år for sidste gang med Simon Rattle.Han sluttede sit sidste af mange år af med blandt andet Wagners ”Parsifal”,
der indholdsmæssigt netop hører påsken til. Avisrapporterne har ikke været
overbevist positive. I Berlin dirigerede Christian Thielemann sit orkester Dresdner
Staatskapelle i Puccinis ”Tosca”, et usædvanligt italiensk valg fra hans side,
men han mestrede det med elan, fylde, melodisk drama og en mættet velklang, som
man sjældent hører. Jeg så den på tysk tv Arte.
Opsætningen begynder overraskende med et skudopgør i en
parkeringskælder for at vise, at operaen fra år1800 er flyttet godt 200 år op i
tiden. Men efter de første toner med politichefen, operaens skurk Scarpias grelle
tema flyttes den op i et monumentalt, kæmpemæssigt kirkerum betinget af den
store scene i festspilhuset, som det ellers ofte har voldt instruktører et problem
at fylde. Her udspilles første del af kærlighedshistorien mellem maleren
Cavaradossi og sangerinden Floria Tosca med det ideelle par, den vidunderlige
Anja Harteros, Münchens Statsoperas diva, pragtfuldt nuanceret i både spil og
sang, og Alexandr Antonenko, der glimrer med en tenorstemme, der bruges klogt
effektfuldt både i top og bund. De skaber to meget levende og nuancerede
personer, som man nærmest opslugt af følger på tv-skærmen. I
slutakten, da Tosca oplærer Cavaradossi i, hvordan han skal falde død om,
får Harteros endda gjort det med elementer af humor. Den velklingende baryton
Ludovic Tezier er en magthaver i jakkesæt, som ikke udstråler den store sadisme,
men som alligevel er farlig som Scarpia. Han får af instruktøren Michael Sturminger
lov at overleve anden akt.
Slutakten foregår ikke efter bogen på Engelsborg, men Cavaradossi
er fange på tagetagen af et hotel, hvis navn ”Il Divo” læses bagvendt på taget.
”Il Divo” hedder også en italiensk fim om den skandaleombruste italienske
regeringschef Giulio Andreottti, Scarpias moderne broder i ånden 200 år efter. Netop
da Tosca opdager, at Cavaradossi ikke er blevet henrettet på skrømt, men imod
Scarpias løfte rigtigt, slæber politichefen sig hårdt såret efter Toscas
knivstik akten før op ad trappen. Han skuddræbes af Tosca og hun af ham. Efter
teksten skulle Tosca kaste sig ud fra Engelsborg. Det er også nyt, at børnesoldater
som led i deres i træning får lov at dræbe Cavaradossi. Et godt eksempel på,
hvad en instruktør kan finde på i en opera, men ikke må i en musical.
Skal vi slutte af med
lidt mere muntert? Toscas spring fra Engelsborg ender normalt behageligt for Tosca
på en madras, der giver efter, men det fortælles om den berømte sopran
Montserrat Caballé, at hun med sin store vægt landede på en trampolin, som
sendte hende op igen, så publikum så Tosca dukke flyvende op bag muren endnu
engang. Typisk Caballé nåede hun at vinke ud til publikum.