af John Christiansen - d. 28. december 2017
Aarhus som kulturhovedstad – Skal et orkester i København slagtes? – Får DR lov til fortsat at sende klassisk musik til hele landet? – Metoo løber løbsk – Ekstra: Koncerter på tv.
Det er tradition at se både tilbage og frem ved et årsskifte.
Men inden for den klassiske musik er det desværre ikke udelukkende det positive,
som trænger sig på ved dette skift mellem 2017 og 2018.
Kulturhovedstad
Aarhus
Lad os begynde herhjemme. Aarhus´ år 2017 som
kulturhovedstad er lige så stille ovre igen. Åbningsoptoget med de mange skibe
gennem byen var flot og stemningsfuldt. Men det helt store fulgte ikke. Det har
i hvert fald ikke gjaldet igennem. Jeg holder mig til et par ord om den klassiske musik og operaen. Jeg har før
besøgt andre europæiske kulturhovedstæder og fået en mening om, hvad de
betragter som det væsentlige ved æren. Det har helt naturligt været at præsentere det bedste lokale og herunder at skabe noget nyt, som vil blive stående ud
over feståret. Men det har også været almindeligt i denne præsentation at blande
besøg af andre landes kulturelite, som der ikke er penge til i hverdagen.
Jamen, sådan var det også i Aarhus i 2017, vil nogen hævde,
og det med rette. Også i musiklivet. Men kommer vi til at sige: ”Åh ja, husker
du året 2017? Det var stort”. Næppe, men nok: ”Det var vist lidt bedre end
gennemsnittet”. Men er det nok? For mig lå der allerede et problem i at hyre en
englænder til at stå i spidsen for det hele. En mærkelig form for snobberi ikke
selv at ville styre en dansk by som europæisk kulturhovedstad.
Aarhus Symfoniorkester havde flere koncerter, hvor orkestret
var udvidet til at have den størrelse, som det burde have til hverdag. Det med
en udvidelse har vi diskuteret før. En tidligere borgmester ønskede det, en
senere borgmester gav tilsagn om det, men det er ikke blevet, og det bliver
aldrig. Men i 2017 præsenterede orkestret storværker med det antal musikere, som
musikken kræver. Og orkestret havde musikerkvaliteten til at spille det. Det
var dejligt
Den jyske Opera havde en fortjent succes med en uropførelse,
”Brødre”, som endda var noget så sjældent som en kvalitetsstærk moderne opera
for et bredt publikum – som også kom. Vi fik også en anden operaopførelse fyldt
af ungdom på en ny måde, som lover godt. Men vi fik ingen mere traditionel opera,
som med danske sangere, også danske ”internationale” sangere kunne vise, at
Aarhus er værd at rejse efter fra udlandet for at se stor opera. Det ville slet
ikke have været en umulighed.
Andre kulturhovedstadsbyer inviterede som skrevet en del udenlandske
musikernavne med deres egne koncerter og projekter. På det punkt var det ret sløjt
i Århus, men det kan naturligvis diskuteres, om Wiener Philharmoniker etc. hører
hjemme på et kulturhovedstadsprogram.
Landsdelsorkestrene
Og så
fortsætter vi naturligt nordpå. Nu er det blevet sådan, at de fleste store
orkestergæstespil og ”navne” kører forbi Aarhus og føler sig hjemme i Aalborg.
Begge byer har en fortrinlig eller måske endda en fantastisk koncertsal. Aalborg
har med Musikkens Hus fået et stort klassisk musikpublikum, som også følger byens
eget symfoniorkester, som det officielle Aalborg passer bedre på, end det
officielle Aarhus passer på sit symfoniorkester.
Men vi kan være glade for, at
alle vore landsdelsorkestre midt i besværet, for de har alle fem vanskeligheder,
holder en standard (bortset fra antallet af musikere), som ikke er under den i
tyske byer af tilsvarende størrelser. Jeg tør godt skrive tværtimod, men så taler jeg
naturligvis ikke om Berlin, München eller Dresden.
Skal et orkester i København slagtes?
Så er det her, at København kommer ind i billedet. Berlin og
München har hver fem-seks store orkestre. Dresden, der har 66.000 indbyggere færre
end København, et mindre opland og ingen forpligtelser som hovedstad, har tre
store orkestre. Det har København også, men kulturminister Mette Bock (LA) og kulturordfører
Alex Ahrendtsen (DF) synes at stile imod, at det ene, Copenhagen Phil
(tidligere Sjællands Symfoniorkester) ikke behøves. Men de to politikeres udmeldinger
har desværre ikke skabt tillid til, at de har tilstrækkelig indsigt til henholdsvis
at kunne styre eller lægge planer for en omvæltning med så store konsekvenser
for musiklivet. Det er nu vanskeligt at tro på, at Dansk Folkeparti kan gå ind
for Ahrendtsens vilde ideer i denne sag om klassisk musik.
De tre orkestre har forskellige forpligtelser, og alle tre arbejder fuldt ud til deres egen grænse. Copenhagen Phil., Københavns filharmonikere har deres
koncerter, herimellem også mange usædvanlige på usædvanlige steder for et
usædvanligt publikum og derfor også specielt betydelige, Desuden har det koncerter rundt om på
Sjælland. Hvem skal overtage alt det? Det kgl. Teaters Kapel, som har nok at
gøre med at spille både til operaer og balletter. Eller DR Symfoniorkestret,
som leverer nødvendig og alsidig kvaslitetsmusik til hele landet? Skulle symfoniorkestret
og operaorkestret nu arbejde sammen om det hele? Det ville nu nok gå ud over kvaliteten.
Alt dette er spurgt af mange før, men rører det kulturministeren
og kulturordføreren? Men vi bør vente. Endnu er udspillet ikke kommet. En hovedsag
synes at være at beskære Danmarks Radio. Enkelte aviser har klappet i hænderne
over ideen med at trække Symfoniorkestret og de fremragende kor ud fra DR kulminerende med en pinlig, énsidigt tænkt leder i JP som kulmination. Det skyldes vel ikke, at sidegevinsten er, at færre penge til DR også vil betyde en økonomisk svækkelse
af nyhedskonkurrenten DR. Radiosymfoniorkestret
uden DR er dog en frygtelig tanke, for det kan næppe undgås at forringe eller
fordyre modtagelsen af god musik i radioen ude i landet. Der er saglige grunde til, at
man stadig koncentrerer sig om at beholde radiosymfoniorkestrene i de
europæiske musiklande.
Jo, det bliver et spændende år. Beholder DR kvalitetsmusikken?
Beholder vi alle fem landsdelsorkestre? Udspil fra kulturministeren har
allerede smidt sand i samarbejdet mellem dem. Danmark er jo et mærkeligt land. Andre steder har man en kulturminister, hvis
arbejde er at befordre kulturen. Herhjemme skal han eller hun bestemme, hvilke
kulturgrene skal klippes fra først.
SLÅ OP PÅ JENS ROSSELS FACEBOOK-HJEMMESIDE OG LÆS VIOLINBYGGER JENS STENZ´ ÅBNE BREV TIL ALEX AHRENDTSEN.
Løber MeToo løbsk?
Så til et mere internationalt end dansk fænomen. Fælles for både
det gamle og det nye år er MeToo (me too) aktiviteterne. Sexisme-debat med afsløringer og
angreb. Den skygge hviler nu ikke så tungt herhjemme. Har vi opført os pænere
end andre? Det hele begyndte
i filmverdenen i Trumps USA. MeToo udviklede sig mange steder. Den fremragende
dirigent Andris Nelsons, chefdirigent i Boston og Leipzig, mente dog, at
”seksuelle belastninger ikke eksisterede i klassisk musik”, men så blot en uge
efter hans udtalelse kom sagen med den mangeårige musikchef for Metropolitan
James Levine. Den var der mening i.
Men en ny sag viser, hvilke problemer alt dette samtidig kan
indebære. Den 81-årige schweiziske dirigent Charles Dutoit er blevet anklaget
af operasangerinden Sylvia McNair fulgt af endnu to sangerinder og en
kvindelig instrumentalist for seksuel belastning mellem 1985 og 2010 i
forskellige amerikanske byer. To af de fire anklagere efter tur er anonyme. Kys,
knus i en elevator, en hånd i kontakt med et par bukser. Ingen avis havde tilsyneladende talt
med Dutoit før avisomtalen, og han har tilbagevist alle overgreb efter omtalen.
Efter hans mening savner de fire kvinders anklager ethvert grundlag:
”Beskyldningerne har chokeret såvel mig som mine venner og kolleger”, siger han.
Charles Dutoit vil have en retslig undersøgelse. De store orkestre, London Royal
Philharmonic, hvis chef han er/var, og de amerikanske i Boston og
San Francisco, som han havde aftaler med i 2018, har aflyst alle aftalte koncerter.med ham, mens Philadelphia Orchestra har frataget ham dets ærestitel som conductor laureade. .
Arbejdsgiverne, orkestrene og operaerne har i disse sager foldet
hænderne og erklærer deres uskyld. De vidste intet om noget. Virkelig? Kan så
meget foregå, som der tilsyneladende er, uden at de har bemærket noget? Jo, men
bedre at holde mund end at risikere at miste et stort navn.
Alt dette drejer sig ikke kun om orkesterverdenen. MeToo
aktiviteterne er opstået i hele musikverdenen efter teaterverdenen og …. Jo, vi har
også hørt om en kvindelig konservatorierektor et sted i Europa, som nu
skal i retten anklaget for at forgribe sig på unge mandlige musiker-elever. Denne
sidste sætning måtte med inden det fromme nytårsønske: Det ville være dejligt, hvis der kom det ud af det, at alle mænd lærte
at opføre sig ordentligt over for kvinderne
Godt nytår.
Nytårskoncerter i TV
Det bliver en ganske usædvanlig nytårskoncert med Dresdens
Staatskapelle i Semperoperaen i år.
Chefen Christian Thielemann dirigerer for sjette gang. Han har i
nytårskoncerternes programvalg bevæget sig fra operaen over operetten og
musicalen til nu den klassiske tyske filmmusik. Vi får berømte melodier fra
første del af det 20. århundrede, og det betyder, at vi samtidig får
”filmdrømme” og ”mistoner”. Koncerten er også et slags opgør fra en tid, da kultur
og politik svingede sammen. Og en del af politikken blev styret af nazisterne. Datidens
filmschlagere havde et stort publikum, som den tyske underholdningsindustri
havde det. Den havde også en egen kvalitet. Her spilles melodierne af et af
Tysklands tre fineste orkestre og synges af tre fremragende sangere, sopranen
Angela Denoke, den østrigske mezzo Elisabeth Kulman og den nye store tenor Daniel
Behle. Vi bringer nederst efter denne artikel det nøjagtige program i den
formodning, at der vil være melodier, som man kan få lyst til at få navnene på.
Men først nogle koncerter, som man ikke behøver at springe over.
ZDF 31.12 kl. 17.30- 19.00. ”Semperoper in
Filmfieber”. Sächsische Staatskapelle, dir.: Christian Thielemann.
ARTE 31.12. kl. 18.40. Berliner Philharmoniker,
dir. Simon Rattle. Joy DiDonato, sopran. Orkestersange af Richard Strauss,
Dvorak: Karneval ouverture, Bernstein: Uddrag fra musicalen „On theTown“. Bernstein
ville være fyldt 100 år i 2018.
ZDF 1.1. kl. 11.15.
Wiener Philharmoniker dirigeres for femte gang på deres nytårskoncert af
Riccardo Muti, som koncentrerer sig om musik af Strauss’erne far og søn Johann
og Josef. Koncerten transmitteres til 90 lande. DR 1 TV bringer kun den anden og længere del
af koncerten med begyndelse kl. 12.15.
ARTE 1.1. kl. 18.15.
Operakoncert fra La Fenice operaen i Venezia. Dirigent Myung Wha Chung,
sopranen Maria Agrata, tenoren Michael Fabiano.
Billede: Christian Thielemann
dirigerer en usædvanlig nytårskoncert i Dresden nytårsaften
Programmet i Dresden
Wolfgang Korngold: Fra filmen ”Captain Blood”.
Theo Mackeben:
Frauen sind keine Engel. Angela Denoke.
Hans May: Heut
ist der schönste Tag in meinem Leben. Daniel Behle.
Friedrich Hollaender: Ich bin von Kopf bis
Fuss auf Liebe eingestellt. Elisabeth Kulman.
Lothar Brühne:
Kann denn Liebe Sünde sein. Elisabeth Kulman.
Ralph Erwin: Ins
blaue Leben. Salonorkester.
Werner Richard
Heymann: Du bist das süsseste Mädel der Welt. Salonorkester.
Heymann: Ein
Freund, ein guter Freund. Daniel Behle.
Heymann: Liebling, mein Herz lässt dich grüßen. Angela Denoke og Daniel Behle.
Hans May: Ein Lied geht um die Welt. Daniel Behle
Harry Weans: Was ist los. Salonorkester.
Heymann: Schön ist das Leben. Salonorkester.
Michael Jary: Davon geht die Welt nicht unter og Ich weiss, es wird einmal
ein Wunder geschehen. Elisabeth Kulman,
Friedrich Hollaender: Ich weiss nicht zu wem ich gehöre. Angela Denoke.
Theo Mackeben: Bei dir war es
immer so schön. Angela Denoke.
Georg Haentzschel: Münchhausen: Entführung der Prinzessin og barcarole.
Staatskapelle.
Frantz Grothe: Ich warte auf dich og In der Nacht ist der Mensch nicht gern
alleine, Denoke og Behle.
Robert Stolz: Ob blond, ob braun, ich liebe alle
Frauen med Daniel Behle og Frag nicht, warum ich gehe med Denoke. .
Theo Mackeben: Nur nicht aus
Liebe weinen. Elisabeth Kulman.
Nico Dostal: Heut Abend lad
ich mir die Liebe ein. Elisabeth
Kulman
Robert Stolz: Die ganze Welt
ist himmelblau, Salonorchester
Theo Mackeben: Die Nacht ist
nicht allein zum Schlafen da. Angela
Denoke, Elisabeth Kulman, Daniel Behle.
Peter Kreuder: Musik,
Musik, Musik! Angela Denoke, Elisabeth Kulman, Daniel Behle,
Staatskapelle Dresden unter der Leitung von Christian Thielemann