Der  kan ske meget overraskende ting, hvor man slet ikke tror, at det kan ske. I Wien af alle steder har en børnehave fået besked fra et ovenstående offentlig kontor om at fjerne et klaver, som alle, både børn og personale har været glade for. Klaveret er en ældre gave, og pianister kom gratis og underholdt børnene. Det eneste kommunale argument for ordren lød: ”Et klaver er ikke en pædagogisk del af en børnehave”.  Børnene er kede af det, personalet har søgt om at beholde det, forældrene protesterer, men forbuddet mod at beholde klaveret er et forbud, som der stædigt holdes fast ved. Men børnehaveklaveret er nu blevet en stor sag i pressen. Endnu har vi dog ikke hørt om, at det kommunale kontor er blevet mørt. Og det i Wien.  

Angelica Gheorghiu også til Aarhus

Den rumænske verdenssopran Angela Gheorghiu kommer til Aarhus for at give en operaaften med Aarhus Symfoniorkester den 4. november i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus. Læs blot anmeldelsen af hendes koncert i Aalborg sidste år ved at trykke på listen over anmeldelser og kør ned til den 4. marts 2016. Angela Gheoghius var ved fantastisk stemme i Aalborg. Og der er ngen tvivl om, at Gheorghiu atter befinder sig på et højdepunkt i sin kartriere nu. Hun har netop sunget Puccinis Tosca på Statsoperaen i Wien, og den kræsne østrigske presse er begejstret. Billetsalget i Aarhus Musikhus er neop startet. 

Vor sørgelige føljeton om penge og musik

Vor kulturminister tramper fortsat løs i dansk musikliv. Hun har for nylig fratager Copenhagen Phil (engang Sjællands Symfoniorkester) otte millioner kroner i løbet af de næste fire år. Det sker endnu inden, at hun rigtigt er begyndt på sin plan om at manøvrere rundt med symfoniorkestrene. Tilsyneladende vil pengene gå til de fire landsdelsorkestre vest for Storebælt, og måske er de glade, men ikke for den måde, som de får dem på.

Sjællænderne, som jeg foretrækker at kalde dem ikke mindst i denne aktuelle forbindelse, har gjort opmærksom på, at de for længst er gået i gang med nye spare-foranstaltninger og omlægninger, for eksempel nu at arrangere rock-koncerter, og at orkestret med Sjælland faktisk har det største opland at dække. En konservativ rådmand i Frederiksberg kommune vil øge samarbejdet mellem orkestret og sin kommune. Han mener, at kulturministeren i stedet for at tage penge fra Copenhagen Phil skulle have foreslået de fire vestlige orkestre at tage ved lære af sjællændernes initiativer. Men han overser, at også kollegerne er i fuld gang med at nye initiativer for at spare. Det kommer der mere om i det næste afsnit om Odense Symfoniorkester.

Odense Symfoniorkester i 2017-18

Odenses sæsonprogram viser, at orkestret for andet år i træk byder på en serie populærkoncerter med et program, som et orkester som de fynske symfonikere må kaldes en usædvanlig og unødvendig luksusbesætning for at varetage. Men det hjælper forhåbentlig på økonomien med et nyt stort publikum. Men vil energien og tiden, der bruges på fynboernes filmmusik og på sjællændernes rock-koncerter, ikke komme til at stå i vejen for orkestrenes symfoniske udvikling? Landsdelsorkestrene mangler musikere og de, der er, er også tidsmæssigt pressede.

 Populærmusikken fylder meget i Odense. ”Pirates of the Caribbean” vender tilbage til Odense Koncerthus’ filmlærred for tredje gang, Fynboen H.C. Andersen skal igen levere historien bag en ny musical, denne gang om den lille havfrue, og så er der Harry Potter festival to gange den 21. oktober Prinsesserne Anna og Elsa kommer også tilbage på lærredet i en af Disneys flottestetegnefilm ”Frost”. Og så er spil-musikken på vej frem. Hvis man ikke kender udtrykket, så finder man sikkert forklaringen i ordet game, når orkester, kor og sopranen Louise Fribo blander kortene til en ”komplet gamingkoncert” med ”genrens” (hvilken genre?) allerbedste kompositioner.  

Det bliver Alexander Vedernikovs niende og sidste sæson som chefdirigent for Odense Symfoniorkester, hvis kvalitet og udvikling han har betydet meget for. Han bliver næste sommer musikchef for Den kgl. Opera og Det kgl. Kapel, men han vil fortsætte med at gæstedirigere Odense Symfoniorkester, lover han i sæsonprogrammet. Vedernikov åbner sæsonen stort med Beethovens niende symfoni den 7. og 8. september. Han præsenterer mere utraditionelt til januar den russiske, såkaldte skandalekomponist Leonid Desyatnikov og John Adams, og efter denne koncert med titlen ”Traditionen tro og utro” sætter han sig til klaveret sammen med aftenens solist Lukas Geniusas for at spille firhændigt.

Odense Symfoniorkester har også den gode ide efter en torsdagskoncert med fuldt symfonisk program om fredagen alene at spille et hovedværk herfra med en speciel introduktion. En sådan familiekoncert med Vedernikov i februar er med Brahms’ tredje symfoni dagen efter, at der også har stået Beethoven og den fortræffelige franske komponist Frank Martin på programmet. Vedernikov dirigerer også sine to landsmænd Prokofief og Rachmaninov sammen med den fremragende pianist Nikolai Lugansky til marts.

Et kort overblik; Der bliver fransk nationalromantik med Cesar Francks d-mol symfoni foruden Roussel og Lalo. I oktober fornyer Anders Koppels det dansk-amerikanske samarbejde med et nyt værk ”Mulberry Street Symphony” inspireret af den danske fotograf Jacob Riis’ berømte fotobog. Der følger nationalromantiske giganter som Griegs klaverkoncert spillet af Marianna Shirinyan og Dvoraks sidste symfoni ”Fra den nye verden”. Grieg genoptages på en familiekoncert. Hans Graf dirigerer i november Brahms dobbeltkoncert og Bruckners mest populære symfoni, den fjerde, som også gentages på en familiekoncert. Til foråret følger Mahlers fjerde symfoni sammen med uropførelsen af Kasper Rofelts cellokoncert med Jakob Kullberg. Den gives endda også som familiekoncert

Firenzes opera i fare for lukning

Operaen i Firenze, hvis chefdirigent er Zubin Mehta, nærmer sig stærkt den økonomiske bund og dermed lukning. Engang var operaens maj-festival Maggio Musicale Fiorentino Italiens største og vigtigste. Den eksisterer stadig, men med den har operaen en gæld på 62 millioner euro. Ganske vist gav 2016 et overskud på 1,3 millioner euro, fortæller Salzburger Nachrichten. Den afgående operachef Francesco Bianchi har råbt højt til byen Firenze og regionen Toscana om, at det nu straks er nødvendigt med en en finansindsprøjtning på 18 millioner, altså til sammenligning 135 millioner kroner til blandt andet at udbetale gager med. Den nye operachef, der skal overtage gælden, er den hidtidige chef for La Feniceoperaen i Venezia, Christiano Chiarot, som den italienske kulturminister Dario Franceschini har udvalgt til at klare det.  

Koncerter på begge sider af Muren.

Da man tidligere talte om ”muren”, vidste alle, at det var den i Berlin. I dag drejer talen om en mur sig om den af præsident Trump planlagte mur mellem USA og Mexico, om der bliver penge til den eller ej. Vi bliver i den samme historie, selv om vi springer til Dresden, som har to store symfoniorkestre. Mest berømt er naturligvis Dresdner Staatskapelle, som også er Semper-operaens orkester. Men Dresdner Sínfoniker er også værd at regne med. Dets intendant og chefdirigent Markus Rindt har gjort sig bemærket på flere fronter.

Nu planlægger Rindt med sit Dresden-orkester den 3. juni at give koncerter på hver side af den påtænkte mur til Mexico, mod nord i San Diego syd for Los Angeles og på den mexikanske side i Tijuana. Markus Rindt opfordrer musikere i alle genrer fra alle lande til at deltage i manifestationen langs den 3.200 kilometer lange grænse. ”Jeg har jo mine egne erfaringer med mure fra min DDR-fortid”, siger Rindt i en pressemeddelelse. Projektet ”Tear Down This Wall” skal udelukkende betales gennem ”crowfunding” – når nu den tyske pressemeddelelse bruger dette engelske udtryk.

Billede: Alexander Vedernikovs niende og sidste sæson som chefdirigent i Odense