Et gæstespil af store musikere er noget særligt selv på steder, hvor man har en god og spændende hverdag i musiklivet. Men gæstespillet af West-Eastern Divan Orchestra og dets dirigent og medstifter Daniel Barenboim i Musikhuset Aarhus havde i sig flere spændende perspektiver end blot det, at en af musikkens største navne var i byen. Historien om West-Eastern Divan Ochestra er en sjældent positiv fortælling om et orkester, der har skabt historie hen over politiske grænser. Orkestrets navn er lånt fra Goethe. Ordet diwan betyder poesi. West-Eastern står her aktuelt for Mellemøsten. I dag har orkestret hjemme i Sevilla og rummer også flere spanske medlemmer.  

Orkestret består som ide af relativt unge musikere fra Israel og fra flere stater, der betragtes som Israels fjender. Jøden Daniel Barenboim, som har både israelsk og palæstinensisk statsborgerskab ved siden af sit oprindelige argentinske, hvor han er født og voksede op, og tyske, hvor han siden 1992 er musikchef for Staatsoper Unter den Linden i Berlin, har i Israel måttet kæmpe for at få lov til at give koncerter på begge sider af Israels grænser med sit orkester. Barenboim har med sin stædighed og med sit navn og sin kunnen kunnet gøre så meget, også fordi hans navn og virke har international vægt.  

En rundtur til hovedstæder

Barenboim og West-Eastern Divan Orchestra, der blev stiftet i 1999 af den palæstinensiske litteraturvidenskabsmand Edward Said sammen med Daniel Barenboim er nu på vej rundt til nogle af musikkens hovedstæder. Aarhus er med som europæisk kulturhovedstad i 2017. Jeg tror, og det lød også sådan, at musikerne virkelig nød at spile i Symfonisk Sals fine akustik. Publikums begejstring var larmende for Richard Strauss’ symfoniske digt ”Don Quixote” og Mozarts g-mol symfoni, nummer 40. Den vemodige tone i disse to værker blev fulgt op i den samme karakter af Sibelius ”Valse triste” som første ekstranummer og som sluteffekt et stykke raketmusik som russeren Glinkas festlige ouverture til operaen ”Ruslan og Ludmilla”. Det hele overvældede på hver sin anderledes måde. 

Musikalsk viste West-Eastern Divan orkestret, at det er noget særligt. Man kunne næsten bilde sig ind, at man også kunne høre, hvor tæt musikerne har arbejdet sammen for at kunne forstå hinanden både i musikken og i livet. Vi fik en musikoplevelse båret af en begejstring, som Barenboim ikke havde behøvet at befordre, men hans store professionelle kunnen og erfaring har samlet de unge til at præstere det musikalsk pragtfulde, som i Symfonisk Sal klang med en enestående effekt.

Det begyndte med Mozart g-mol symfoni, som er et ægte mol-værk i karakteren, selvom mismodet, den stille indre smerte, om man vil, her var tæt forbundet med vitaliteten. Orkestret fandt utroligt hurtigt ind i det for dem ukendte koncertrum med en varm vellyd. Barenboim sluttede af med en meget hurtig, men ikke for hurtig finalesats.

En fantastisk Don Quixote cello

Det store senromantiske orkester kom i brug i Richard Strauss’ "Don Quixote”, som Barenboim dirigerede med sans for det kammermusikalske. Det kan lyde som en umulig modsætning, men det var fjedrende fint artikuleret, fjerlet og gennemhørbart. I Strauss var de to solister af samme unge alder. Det var ret fantastisk, som de gengav forfatteren Cervantes’ satiriske beskrivelse af det 16. århundredes ridderskab med artikuleret musikalsk liv. De to var den østrigsk-fødte cellist af persiske forældre Kian Sottan som ”ridderen af den sørgmodige skikkelse” Don Quixote og som hans tro væbner Sancho Panza den russiske Yulia Deyneka, som er solobratschist i Barenboims Berliner Staatskapelle.

Don Quixote sad som solist foran orkestret, mens Sancho Panza helt traditionelt også var placeret som medlem af orkestret. De to har hver deres hovedmotiv, som belyser dem (selv)ironisk i en række variationer, grotesk ridderligt af Don Quixote på vej til at tabe sin forstand, og fiffigt-snu (med basklarinet og tenortuba) af Sancho Panza og det i et væld af åndrige udfald og lynende sammenstød af stemmer og stemninger frem til den uddøende stille skønhed i slutningens smertefulde forsagelse. Hovedpersonen var den fantastiske Kian Sottan. Hans cellotone fortalte i klangen om Don Quixottes skrøbelighed. Han var dybt indlevet i personen bag. Man hørte og så tilmed de to solister spille nærmest sensuelt sammen.  

Stor musik og leg

Hele orkestret deltog præcist i et spil, som var en festlig ironisk leg. Strauss’ partitur kræver en sjældent individualisme i samspillet, og netop det kom frem. Man kunne undre sig over, at en komponist som Strauss her på vej i en tid mellem klassicisme og senromantik i 1898 turde skrive noget i indholdet så banalt som klangligt naturalistiske tonemalerier om vor ridders kamp mod vindmøller og senere mod en hær af brægende får. Men sikke en elegance Strauss så gjorde det med. Barenboim og hans unge musikere fik det alt sammen frem til den allerede nævnte stille bevægende udklang.

Daniel Barenboim åbnede barrierer – på flere måder. Det var et gæstespil imødeset med store forventninger. Men de skuffede ikke. Tværtimod.

p.s. Det gratis program fortalte alt nødvendigt om kunstnerne og om musikken – det sidste til at studere og gemme til den dag, da Barenboim måske indspiller ”Don Quixote”. Den vil i givet fald blive konkurrencedygtig med de hidtil allerbedste indspilninger. Jeg tror, at den må komme.    

Der har længe været udsolgt til koncerten. Musikhusets næste eget arrangement i klassisk musik er et besøg af Kristian Järvi og Baltic Sea Philharmonic, der består af musikere fra lande omkring Middelhavet. Den 9.maj kl. 19(!) opføres Händels ”Water Music” og to værker af Philipp Glass i Symfonisk Sal.

Ugedagen efter den 16. maj kommer en af tidens største violintalenter I Symfonisk Sal, Ray Chen, der er født i Taiwan, opvokset i Australien og uddannet i USA. Han spiller på sin stradivarius Beethovens violinsonate, opus 12,1, Saint-Saens’ første violinsonate og Ysaÿe, De Falla og Monti.  

Billede: Barenboim og hans unge orkester. Foto: Monica Rittershaus. jpg.